SuperDebat.dk > Politik & Samfund > Trafik & transport
24tilføjet af CC Clausen
Hvor er de værste trafikproblemer i Danmark?
Nu er det kommet frem, at der planlægges en ny motorvej i det jyske (fra Holstebro til Vejen). Det vækker en del harme i den del af os, som bor i det østlige Danmark. Københavns indfaldsveje er hver dag proppet med biler, som der er kuldioxid i en rystet Coca Cola.
Hvilket område eller hvilke veje i Danmark trænger til mest renovering, udvidelse eller på anden vis forbedring til fordel for trafikken?
Jeg siger E45 nord for Fredericia!
tilføjet af Bonderøven
Der er ingen problemer fra Holstebro
Der er ingen trafik mellem Holstebro og Vejen. Altså kollektiv, så eneste mulihed er en vej og det kan så lige så godt være en motorvej.
tilføjet af jydetamp
til gengæld......
....har i fået udbygget 'ring 4' eller 'ring 3' eller hvad f*nden den hedder!
ligesom i har fået en fin dyr metro!
tror ikke lige i skal være de første som brokker sig!!!
tilføjet af help.me
Jeg kan godt se hvad du mener..
Men selv om jeg ikke bor på sjælland, ved jeg at man udvide de vej der er muligt, jeg vil forslå yderligere at man prøver at lave længer af-køreseler og flere af dem
i jylland er der ikke en vej, så det er nemmer at ligge en vej, eller sagt på en anden måde der er meget mere plads end der hvor du kommer fra
Jeg selv men også at man kan gøre andre ting, da jeg lige har været på en tur syd på som var ca 4000 km
Det første jeg vil nævne er at alt for mange ligge i ydersporet og spærre for dem der vil frem, synes man skal overhale og så trække til højre, ved godt det er lidt svært når man køre i kø
Det andet er at lastbiler overhaler hinanden, jeg selv har oplevet at i dk overhaler de selv i de forbudte soner og i udlandet kan 3 til 4 lastiler overhale og der vokser en kø på flere km bag dem ( her vil jeg lige tilføje at det er ren galmathias at en bil med en trailer må køre 80 km/t og det må en lastbil også man den er sat til 89 km/t, jeg mener at man skulle sige at biler med trailer må køre samme hastighed som lastbiler og ikke 80 km/t da der er fejlvisning på speedometeret)
hvis du vil se hvormeget det hjælper at lastbiler ikke overhaler hinanden og trailer så kan du jo prøve at regne på en tur til Aarhus, det er helt ufatteligt hvad det vil hjælpe
Update
tilføjet af danskeren
Midsundelse er en grim ting
Men helt ærligt i jyder som måske nok har behov for strækninger hvor i kan kører stærkt og komme hurtigt frem på, det forstår jeg, men her i københavnsområdet har vi måske nok en del motorveje og ringveje som altid er så spækket med trafik at vi ikke kan nå op på de hastighedsbegrænsninger som er angivet og metroerne ja de er vel ikke til for bilernes skyld.
Desforuden så er vores veje herovre så slidte at når det regner som det gjorde i går så kan man hverken se vognbanemarkeringerne eller vejene men kun udelukkende kører efter de skilte og reflekser som står i siden af vejene hvilket er noget af en meget stor hemsko.
Men brug i bare jeres mafiametoder som i tidligere har gjort og lad være med at bruge fornuften for det er vi sku så vant til her ovre fra .......
Surt opstød ja men fra hjertet kære Dansker
tilføjet af odin357
Jamen selvfølgelig
Jamen selvfølgelig skal jyderne da have en ny fin motorvej ingen køre på fordi der bor 25 mennesker på strækningen det er da god jysk logik. Mens vi er ved det foreslår jeg en bro ud i kattegat uden ende det er også god jysk logik. Eller måske forære Jyderne et bjerg så de ikke altid skal gå rundt med mindreværd komplekser.
tilføjet af Bonderøven
Brug den kollektive trafik
Det har I rigeligt af. Det er en mangel her, derfor ønsket om en vej.
tilføjet af adagio_
Manglende sammenhænge...
Problemet i København er vel, at det er begrænset hvor mange veje, man kan bygge på den begrænsede plads. Jeg synes ikke vi kan være interesserede i, at København bliver een stor motorvej, som det er tilfældet med f.eks. en del amerikanske byer.
København har jo til gengæld S-tog og metro, som gør det let at komme rundt uden bil - mange steder i Jylland er det næsten umuligt at bo uden at eje en bil.
Kort sagt synes jeg, det er meningsløst at tale om, at Jylland får endnu en motorvej på bekostning af københavnerne - de to ting har ingenting med hinanden at gøre.
Endelig synes jeg egentlig, det er lidt trist med den "dem og os"-mentalitet, den slags kan frembringe inden for landets snævre grænser (jyder er ikke et hak bedre). Lige i dette tilfælde ville det klæde københavnerne at tænke lidt videre end "hvorfor skal Lars Tyndskid have en motorvej, når jeg kører i kø hver morgen" - det virker barnligt.
tilføjet af CC Clausen
Randområder i Danmark?
Tak for et godt indlæg. Nu foreslog jeg egentlig udbedring af strækningen nord for Fredericia. Det - sammen med broen ved Vejle fjord - er noget der kunne trænge til forbedringer. Det kan jeg som Københavner godt se. 😉
Jeg er også klar over, at motorveje er mere sikre end almindelige landeveje. Men de er dyrere at anlægge og dyrere at vedligeholde. Skal det være et spørgsmål om penge? Ja. Det skal det også.
Mit spørgsmål gik mest på om hvor SOL brugerne synes der var mest behov for forbedringer? Hvad med Bornholm? Eller Samsø? Jeg har ikke været på Bornholm eller Samsø, og når medierne aldrig taler om disse randområder, så aner jeg ikke noget som helst om dette.
tilføjet af Kaprifolium
Bjerg?
Hvor ligger det højeste bjerg på sjælland?
I tivoli?
Det kaldes at fremtidssikre Danmark, da der om få år, ikke er flre der vil bo på Sjælland, og så kan i se hvem der skal betale for al jeres "kultur".
Slumstormere og autonome bliver elvfølgelig på øen, mens dem der kan og vol, noget, flytter til Danmark.
God ide at lave en bro fra øen til ingensted.
tilføjet af Ole lukøje
God ide
Luk alle de underskudsgivende teatre og kulturelle bygninger, lad de autonome slås, uden indblanding fra politiet, så er der masser af penge til nye veje.
PS. Hvorfor skal alle sjællænder køre med en person, i hver bil, og på samme tidspunkt, hver dag?
tilføjet af adagio_
Kan godt se...
Jeg svarede vist lidt i øst, når du spurgte i vest - der har været så meget snak om den motorvej de seneste dage, at jeg vist kom til at bruge dit indlæg som afløb for min holdning 😉
Nå, men jeg kommer fra Vejle, og strækningen vi altid taler om der, er omkring Vejle Fjord-broen, fordi det er der folk holder i kø om morgenen, men det gør de jo så mange steder i landet. Selve vejen synes jeg egentlig er udmærket.
Faktisk synes jeg det er udmærket med nogle flere motorveje til de halvstore byer, da det måske kan flytte noget industri fra de største byer. Jeg har boet i Århus i en del år, og selvom den er 6 gange mindre end København er biltrafikken i byen frygtelig. Det er selvfølgelig endnu værre i København, og er ikke et problem, der rigtigt kan afhjælpes med flere veje.
Måske man i stedet kunne bruge nogle penge på at have indfaldsveje, der et stykke uden for byerne slutter til noget effektivt offentligt transport. Jeg har lige været i Norge og på vej ind til Oslo stoppede trafikken meget pludseligt på de veje, der kostede 30 kr. i afgift - det kunne også være en løsning til at presse folk væk fra bilerne.
tilføjet af Havkatten
Desværre
.. ligger min arbejdsplads i et 'højpoleret' industriområde (domiciler, ikke fabrikker), hvor offentlig transport lukker 100% ned kl. 18.
Noget træls, at skulle vandre 2 km til S-stationen med bagage, når man kommer træt hjem fra rejse kl. 23.
Og netop på den S-station har DSB for vane uannonceret at lade togene spurte lige igennem, fordi der åbenbart ikke er tid til at samle nogle få ventende stakler op.
Sådan har vi det nemlig også her i storbyen.[:|]
tilføjet af Havkatten
Sjællandske 'bjerge'
Sjællands højeste punkt er Gyldenløveshøj ca. midt på øen. Sølle 126 meter over havet, og så ligger det dels midt i en skov uden udsigt, og dels er de øverste 5-6 meter kunstigt anlagt, for at punktet skulle være det højeste.
Vejhøj på 121 meter med udsigt over Sejrøbugten er nok mere imponerende.
Noget Himmelbjerg eller Møns Klint, der begge er lige så høje i forhold til omgivelserne, er det dog ikke.
tilføjet af Ozzi
SV: hvor er ........
Nu ligger det så sådan at både O3 og køgebugt motorvejen er blevet udvidet med et extra spor, så jeg kan som ik lige følge hvor harmen skulle ligge.
Nu ligger det også sådan at på sjælland kan du faktisk ik flytte dig mellem de største byer uden og køre på motorvej, så rent faktisk er der flere km motorvej på sjælland end i hele jylland...
Og hvorfor er det så lige at indfaldsvejene er proppet med biler?? Bl.a fordi det er pisse dyrt og bruge det offentlige og det offentlige køre som vinden blæser
nu ligger det også sådan at den største producerende del af landet ligger i jylland, så for og kan få varene fra enten Holstebro eller herning eller what ever skal de have den motorvej/motortraffik vej
Men Ja alle motorvejne kan godt tåle en kærlighånd, der er ved og være noget slidte..
tilføjet af Vejlenseren
TREKANTSOMRÅDET!!
Det er efter min bedste overbevisning (og erfaring) at det er i trekantsområdet de største traffikale problemer finder sted lige nu. Jeg har ikke det perfekte forslag til en løsning, men noget må der gøres.
Er I ikke også enige?
tilføjet af En alm. Dansker
Afleder lige tråden.
Trafik problemer bliver løst ved at folk tar toget, bus eller cykel.
Vi må finde en løsning så folk kan tag offelige transport midler, uden de skal vente for længe.
Grunden til folk tar bilen er, at de kan køre når de vil og lige det sted hen de søger, uden at vente eller gå de sidste 2 km, fordi de får ondt i deres små kylling ben.
Læste at en kvinde tog bilen 5 km til sit arbejde, så tænkte jeg: "Tag dog cykel"
Fordi biler udleder co2, et co2 som danner sig et lag på jorden, så jorden bliver varmere, og derved smelter isen, og så kommer der oversvømmelser i verden, men så er det jo for sent ?!
Først når kadastrofen indtaffer, først der fatter folk at de må bruge andre metoder til at komme rundt, uden at skade mejøet...
Bare lige nogle tanker fra mig, som selv cykler :D
tilføjet af hoenemor1001
mange steder
Der er i alt for mange år blevet sparet for meget og investeret forkert på trafikområdet, så jeg vil ikke sige, at en strækning er vigtigst. Og man kan ikke snakke trafik udelukkende på vejområdet, man er nødt til at have den kollektive med også.
1. Der blev taget en fejlbeslutning af rang, da man valgte at investere i dieseltoget IC4. Allerede på det tidspunkt ville jeg ønske, at vi havde haft nogle visionære politikere, der kunne se, at man var nødt til at elektrificere banenettet. Nu har vi endnu ikke engang fået togene, de er forældede, inden de når at køre, de virker ikke efter hensigten osv. osv. Tænk på hvor langt vi kunne være kommet med at skifte til el, hvis alle de penge, der foreløbig er brugt, var blevet brugt til at udvide til 2 eller flere spor, hvor det er nødvendigt, samt til at få hængt nogle el-ledninger op.
2. Priserne på den kollektive trafik er blevet sat op den ene gang efter den anden, og derfor vil folk hellere køre i biler i de store byer. Priserne skal ned på den kollektive trafik, servicen skal forbedres, bilerne skal betale bompenge for at køre ind i de store byer, eller også skal man indføre roadpricing, så en gps i bilen automatisk tager en højere pris pr. km., når man bruger de overfyldte veje. Dette kan passende kombineres med Park&Ride ordninger, hvor man kan parkere i udkanten af de store byer, og derefter skifte til kollektiv transport. Det er kun et spørgsmål om, at prisforholdet mellem de to skal være rigtig, så vil bilisterne "vælte" over i den kollektive.
3. Og så til vejene: Vejlefjordbroen trænger akut til en udvidelse, og der skal være 3 spor fra trekantsområdet til Odense. Fra Korsør mod Slagelse er der et stykke af motorvejen, der ikke engang har nødspor, hvilket der bør laves. Holbækvejen skal også forlænges længere ud mod Kalundborg. Det er efterhånden et stykke tid siden, jeg sidst kørte på motorvejene omkring København, så dem vil jeg ikke kloge i. Jeg er en af dem, som kun sjældent har brug for at køre ind til København, så jeg tager gerne den kollektive trafik for at slippe for helvedet på vejene.
4. Og ja, så skal der laves en sammenhængende motorvej fra Holstebro til Vejen eller deromkring. Allerede nu er firmaer (f.eks. Danish Crown) flyttet fra det vestjyske til det østjyske, fordi de vil være i nærheden af motorvejen og dermed adgangen til Europa. Dette er en negativ spiral. Når flere firmaer flytter til det østjyske, bliver trafikken værre. Nye firmaer vil ikke etablere sig i det midt/vestjyske, og de vil derfor trække endnu mere trafik til det østjyske. Efterhånden vil folk flytte væk fra det midt/vestjyske til det østjyske, hvilket vil gøre trafikken endnu værre i disse områder, og det vil blive en kamp uden ende at sørge for udvidelser.
De firmaer, som stadig ligger længere vestpå, skriger på en motorvej, og hvis de ikke får den, er jeg alvorligt bange for, at de vil flytte, folk vil flytte med for at få arbejdspladserne, og stort set alt vest for den jyske højderyg vil efterhånden bliver til naturpark/museum. Der er ingen verdens fornuftig grund til, at al erhvervsudviklingen skal ligge i det østjyske. Det kan ligeså godt blive fordelt, og det bliver det kun, hvis der kommer en motorvej fra Holstebro til Vejen. Den vil i øvrigt også komme til at aflaste den østjyske motorvej i almindelighed og Vejlefjordbroen i særdeleshed. Og hvis man så mener, at viborgenserne også skal have adgang, kan man passende anlægge en afstikker fra Viborg til Herning. Hvis det så engang langt ud i fremtiden viser sig nødvendigt, kan denne forlænges op til Ålborg, hvilket også vil aflaste den østjyske.
mvh hønemor1001
tilføjet af Kvik Jyde
Forkælede Københavnere
Kære jer ovre østpå, hvor er det dejligt at læse hvordan i kommer op på mærkerne når det pludselig ikke lige er jer som der skal bruges milliarder på, de seneste mange år har man brugt store summer i provinsen København. Radiohus, Teather, Metro, ja man kan blive ved, men når vi beskedne Jyder gerne vil have lidt tilbage af vore mange betalte skattekroner, så kommer i op på dupperne. Hvor står der skrevet at i absolut alle skal bosætte jer som sild i en tønde i øst-danmark. Jeg bor i dejlige Midtjylland og det eneste vi har ønsket i rigtig mange år, er at man fører motorvejen syd for Aalborg ned midt gennem Jylland til vore venner i Europa. Det tager mindst 75 minutter at køre fra Viborg til Vejle. Så selvføgelig skal vi have næste motorvej for vore skattekroner i Midtjylland. Men I kunne flytte herover det er et dejligt stykke Danmark, så slipper i for de mange bilkøer, os og slidte veje.😃
tilføjet af sssss
sjælland 22 km tager 1 time
det er ikke kun en vej men alle huller er optaget så det må se sådan ud
1 sydmotorvejen (køge-kbh kø alm hverdag ca 30km)
2 helsingør (espagære -kbh ca 33km alm hverdag)
3 frederiksundvejen ca 1time 40 km kø (%motorvej)
4 hillerød 33km ca 1 time
sjælland generellt
vejle ja der er kø på motorvejen men der er mange tomme landeveje ved siden af eller langs med .......de huller er udfuldt til fulde på sjælland.
ps en nabo har købt en puch maxi som han kører de 35km til kbh på.....da det går hurtigere
tilføjet af Midtjyden
Fra Århus til Sabro
En lang kø på Danmarks mest trafikerede tosporede vej.
tilføjet af Thomas Otzen
Flere veje?
Flere veje eller bredere veje er tilsyneladende det eneste de fleste kan komme på som svar på vores trafikproblemer med lange bilkøer og masser af spiltid i bilerne. Der er mange der ikke har forstået at biltrafik, eller trafik i det hele taget er lige som vand. Den søger der hen hvor det er nemmest at komme frem. Det vil sige at når f.eks. Køge Bugt Motorvejen nu er blevet udvidet til otte spor og der for en stund er mindre kø på den strækning, vil flere selvfølgelig tage bilen i stedet for f.eks. S-toget, og folk finder arbejde længere væk, så i løbet af få år har vi de samme køproblemer. Desuden vil det trafikspring motorvejsudvidelserne medfører skabe større trafikproblemer andre steder.
Mange politikere og bilister drømmer ikke om hvor mange borgere der idag undlader at bruge bilen i myldretiden på grund af de lange bilkøer. Mange der tager toget eller cyklen, gør det ikke af miljøbevidsthed, men ganske enkelt fordi det er det hurtigste, hvilket altså skyldes den tætte biltrafik.
Derfor er spørgsmålet om hvor vejnettet skal udbygges helt forkert. Vi skal have en helt anden dagsorden. Det virker meget paradoksalt at når politikerne siger at vi skal have CO2-udslippet bragt ned, når de samtidig vedtager en motorvej til Frederikssund, udvider Holbækmotorvejen og planlægger flere motorveje i Jylland. I stedet skulle man styrke cykeltrafikken og den kollektive trafik parallelt med de strækninger der er hårdest belastet af biltrafik.
Flere og bredere veje skaber mere biltrafik, ligesom bedre kollektiv trafik giver flere passagere. Det vil sige at politikerne kan påvirke udviklingen i stedet for bare at efterkomme en efterspørgsel efter flere veje, for det løser ingen trafikproblemer på lang sigt. Derimod giver det os nogle grimmere og mere usunde byer at bo og færdes i, hvis bilismen fortsat får lov til at vokse som hidtil.
tilføjet af knækbrød
der er ikke noget trafikproblem nogen steder
Der er til gengæld et problem med arbejdspladsers placering i forhold til folks bopæl.
Det arbejdende folk er blevet skubbet langt ud på landet af en sindsyg boligpolitik, og derfor er trafikken øget.
Efterhånden som arbejdspladserne forsvinder som dug for solen p.g.a. finanskrisen reduceres problemet med trafikken, men en stigning i tvangsauktioner må forventes, der vil få typer som låsby Svendsen til at få et kundegrundlag igen. Låsby Svendsenerne vil dog ikke kunne blokere motorvejene alene.
tilføjet af PhM
Bro/tunnel ved Frederikssund/Jægerspris
Højeste prioritet skal være en bro eller tunnel under Roskilde Fjord mellem Frederikssund og Jægerspris. Det skal være hurtigst muligt.
Hvor mange steder venter man op til 2 timer på at komme på arbejde om morgenen og igen hjem om eftermiddagen???