SuperDebat.dk > Politik & Samfund > Indenrigspolitik
3tilføjet af kaiogkaren
Intercity
16 MZ-lokomotiver er solgt til Australien. Hvorfor har man kasseret disse kraftige, og stabile diesellokomotiver allerede i 90.erne, hvoraf en del nu sælges. Samtidig har man øjensynligt haft problemer med at gennemføre intercitytrafikken på grund af mangel på materiel. Har banedanmark mon en god forklaring.
tilføjet af Gråskæg
Sagen har intet ....
...med Banedanmark at gøre!!
Banedanmark ejer skinner og signaler!
Da DSB i sin tid blev opsplittet blev al godstransport samt lokomotiver overført til DSBgods, som senere blev til det tysk-hollandsk-danske Raillon. Men godstransport på skinner i Danmark blev/var urentabelt, så godstogene blev færre og færre. Der er næsten kun transittogene Sverige - Tyskland tilbage. Og de bliver alle kørt af elektriske lokomotiver.
Så derfor er der masser af de gamle MZ-lokomotiver tilovers!
Hilsen
Gråskæg
tilføjet af kaiogkaren
banedanmark går fri
ok, men stadig er spørgsmålet, hvorfor bruger man ikke MZ, vi ved ikke hvornår vi får nyt materiel. Hilsen.
tilføjet af Gråskæg
Dit spørgsmål ....
...lægger faktisk op til et meget kompliceret svar.
Desværre har jeg ingen intern viden om DSB's dispositioner, så det må blive det rene gætteri.
MZ-lokomotiver, deres stabilitet til trods, skal vedligeholdes, og derfor skal man have værkstedsfaciliteter til vedligeholdet. Disse faciliteter er sandsynligvis nedlagt til fordel for ME og EA lokomotiver.
DSB mangler materiel, ja, men det er til befordring af passagerer.
Mens man venter på IC4, kan DSB evt. gå ud på markedet og leje togsæt i udlandet. Men det er sandsynligvis også ganske resourcekrævende, da disse togsæt også skal vedligeholdes, og personalet skal indøves i togsættes funktioner og egenskaber. Og måske er IC4 sættene klar om ikke længe!!!
Penibel sag for DSB! Og ikke mindst passagererne!!
Hilsen
Gråskæg