Min tid er ikke så meget til at lege, men du kan se mine svar i en debat nedenunder!
Hej Mega.
Jeg vil starte med det sidste først, idet det er min største kæphest! Vi har i dag et samfund, hvor mere end 800.000 mennesker er på overførselsindkomst. Det er en uholdbar situation, og vi bør gøre noget radikalt for at forbedre denne situation. Min påstand er, at der er arbejde til alle 150.000 bissemodtagere, hvis vi stopper vore vanetænkninger. Mit udgangspunkt er såre enkelt, nemlig at vi alle skal arbejde det, vi kan. Undtaget fra dette er syge, svage og gamle. Dem skal vi tage vare om, og endda mere en vi gør i dag. Og så kommer det store MEN: Alle andre arbejdsduelige skal arbejde alt det, de kan, før der kommer en eneste krone til udbetaling. Er personen kun 30 kr. i timen værd for en virksomhed, så er det hans indkomst. Det kan han naturligvis ikke leve af, og samfundet kommer så ind som anden prioritet, og supplerer op til en eller anden fattigdomsgrænse, der er fastsat politisk, og kan nedgraderes i takt med at personen med vilje misligholder sin pligt. Lønnen må aldrig overstige, hvad man tilbyder folkepensionister uden anden pension.
Hvor vil jeg så finde disse arbejdspladser? Det vil jeg overalt i de bestående virksomheder og i det øvrige samfund. Der er i tusindevis af forretninger og virksomheder, hvor der er arbejde, der ikke bliver udført, idet en arbejdskraft er for dyr i forhold til det udførte arbejde. I mange små forretninger arbejder ejeren og dennes familie sig selv nærmest ihjel, for at få det til at løbe rundt. Her kan en hånd være en stor hjælp. Der er arbejdspladser at hente i sygehusvæsenet, plejehjemmene, hjemmehjælpen, hos gamle menneskers haver og fortove, rengørimgen omkring alle Mc Donals, snerydning, havnevagter i lystbådehavne, ekstra vagter i indkøbscentre, o.s.v.
Hvordan man strikke det sammen, så det ikke bliver udnyttet af nogle, må være op til embedsmændene og politikerene. Hele ideen i denne konstruktion er, at alle skal yde en indsats for at kunne få den mindste offentlige hjælp.
Jeg er bekendt med, at anden generations indvandrere generelt ikke bliver jagtet af det offentlige, idet de har sat et system i værk, hvor de første gang de møder systemet, råber og skriger som vanvittige, så systemet efterfølgende udbetaler pengene for at slippe for dem. Hvordan har systemet det med rockere?
-----------
En sagsbehandler der er bekendt med, at en person laver sort arbejde på markedet, skal naturligvis bruge denne vider efterfølgende. Alt andet vil i mine øjme være samfundssvigt! Du nævner sel en læge som eksempel. Hvis vi er i samme golfklub, og jeg der får en hjertekvababbelse, skal han naturligvis bruge denne viden i behandling af mig fremover. Alt andet vil være svigt!
Jeg for ondt over det hele, når personer hæver uberettiget sociale ydelser. Det sammenligner jeg med direkte tyverier af værdier, og det endda på virkeligt trængendes bekostning!
Hej Nihaux52
Lad os holde fast i, at du skrev, at så burde den sagsbehandler fyres. Nu er du i dit svar, mere nuanceret, og ser tydeligt at det ikke er så firkantet.
Man kan ikke sammenligne en sagsbehandler og en politibetjent. Det eneste de har tilfælles er at de er offentligt ansatte, men så stopper al sammenligning også.
Det er lidt ekstremt, at tale om, at en sagsbehandler skal være en to-delt personlighed. Det eneste man kan forlange af en sådan person(sagsbehandler), er at personen kan skelne mellem fritid og arbejde. Det er alt.
Der er MANGE andre erhverv, hvor det ikke er tilladt, at blande arbejde og fritid sammen. Du kan starte med din egen læge.
Du har da ret i, at der sikkert er regler, som foreskriver hvorledes en kontanthjælpsmodtager skal forholde sig. Men jeg mener stadig, at det er bedre, at De er lidt aktive( ikke sort arbejde), end at de bare ligger på sofaen.
Jeg ser ikke et sølle loppemarked som arbejde. Et eller andet sted, er det for sølle, at begynde at få ondt i nummeren over noget så harmløst.
Til sidst vil jeg bare sige, at der nu engang ikke er arbejde til alle, og så forstår jeg ikke, at man har så ondt i nummeren, over at nogle stakler får den sølle kontanthjælp.
MVH
Megaprofilos
Hej igen Mega:
Du har som jeg forstået, at der ligger en finte gemt, i denne satsning, og det er derfor jeg skriver, at embedsmændene og politikerne må finde en løsning.
Hvis vi nu som et forsøg prøver at se på teorien med nye åbne øjne, så kan der måske findes en åbning. Naturligvis skal store økonomisk kraftige virksomheder ikke ind under denne ordning, men virksomheder der rasler med tanken om at lukke eller flytte, hvilket kan ses på regnskaberne, kunne komme i betragtning. Det kunne være en hjælpenden hånd til mange trængte firmaer, så vi kan få dem til at overleve denne krise og måske endda konsolidere sig. Alternativet er, at vi bliver rullet over af de stor kapitalstærke inden- og udenlandske firmaer! De arbejdsløse kommer i job, og statskassen får en hjælpenden hånd med bissehjælpen. For mig er det en wind wind situation. Jeg vil endda kalde det et Columbus æg.
Den rimelige løn skal ikke overstige bissehjælpen i dag, tværtimod, skal den sættes ned, fordi der er mange tusinde mennesker for hvem det ikke kan betale sig at tage et job, hvis de ikke får 35.000,00 kr. eller mere! Ved at lade de arbejdsløse tage det første initiativ, har vi ”tvunget” dem ud af sengen. Det er da en begyndelse.
Hvis ikke kr. 30,00 i timen er det rigtige må man se på 20 eller 70 kr. i timen. Dette kan reguleres vis regnskaberne, men det er en opgave for embedsmændene og politikerne! Man lur mig, der er ikke mange der tør tage denne handske op.
Fagforeningerne skal holde sig langt langt væk fra dette, idet de kun vil ødelægge og stoppe al fremmed tænkning.
Arbejdsjraftens frie bevæglighed gælde begge veje, og det er der i tusindevis af danskere der benytter sig af. Kineserne arbejder ikke til 5 kr. i timen, men 7,50kr , og det er absolut den laveste løn. Der findes i millionvis af almindelige kinesere med en levestandard som vor, og endda over os.
Der er mange flere millionærer pr. mil. indbyggere i Kina en hos os, og de trumler derud af.
Se på tolden på elpaneler fra Kina, det har stoppet udvikling herhjemme. Sådan går det med alle toldmure. Lige nu køres der en toldkrig mellem Kina og Frankrig på solceller contra fransk vin. Begge lande taber i sidste ende på det!
Ikke mere for nu, for nu kommer der film i tv. jeg lige skal se.
M.v.h.
X52
Hej X52
Det er rart at læse et indlæg, hvor folk argumenterer for deres holdninger, og det klarer du fint, derfor skriver jeg også et længere svar.
Lad mig starte med at sige, at jeg er helt enig i, at de syge( fysisk såvel som psykisk), svage, og ældre, naturligvis skal behandles godt og anstændigt, og ja, bedre end i dag.
Jeg kan godt følge nogle af tankerne bag torien om, at hvis de kan arbejde lidt, så skal de også det. Og så skal det offentlige supplere op til en "rimelig" "løn".
Men din forudsætning er, at virksomhedderne skal betale "det de er værd". Hvis virksomhedderne fik lov til det, så ville en ingenør såvel som en læge, sikkert få 30kr/timen. Ikke fordi det er hvad de er "værd" for "virksomheden", men fordi en virksomhed altid vil forsøge, at optimere sit overskud.
I dette teoretiske eksempel, kunne en virksomhed stadig have haft et fint overskud, hvis de havde betalt de overenskomstmæssige lønninger, men hvis de får muligheden for selv at bestemme lønnen, ja så er det næsten logisk, at de underbetaler de ansatte.
Derfor har vi fagforeningerne. At de så måske skulle være mere villige til, at acceptere en lønnedgang, i disse tider, det er en anden sag.
Hvad angår den der med, at "supplere op til fattigdomsgrænsen", så tror jeg vi har forskellige syn på, hvad denne grænse er. Feks mener jeg at kontanthjælpen er alt for lav. Til gengæld mener jeg også at man skal slå hårdt ned, på dem som fusker med denne. Altså dem der kalder sig "enlige", altimens manden i praksis bor der(med en husstandsindkomst) osv.
Det virkelige problem er, at vi har accepteret "arbejdskraftens frie bevægelighed"(polakker der tager arbejdet) samt "frihandlen"(kinesere der arbejder til 5kr/timen). Det er derfor virksomhedderne flytter ud af landet. Det er både rød og blå bloks skyld.
Misforstå mig ikke, for naturligvis skal vi handle med andre lande, vi skal bare indføre told på varer som vi sagtens selv kunne producere( det valgte USA feks under bomuldskrisen). Vi skal ikke acceptere, at store virksomhedder, som Vores bedsteforældre/forfædre har kæmpet for at opbygge, bare flytter ud af landet, og bag efter sælger Deres varer til os. Så er vi til grin.
Så længe det går godt med eksporten, ser man fra politisk side rosenrødt på dette. Min teori er så, at det ikke kan fortsætte.
Så i stedet for at folk slår hinanden oven i hovedet, over de sørgelige rester, så skulle man måske se på løsningerne, og fokusere på de virkelige problemer.
MVH
Megaprofilos
---------------------
Beklager det sene svar, men engang i mellem skal jeg også arbejde lidt!
Så fik vi kridtet banen gevaldigt op. Hvem siger vi skal ud til dine ydergrænser eller mine for den sags skyld. Det er her jeg mener at embedsmændene/lovgiverne må komme på banen og kridte den op.
Du forudsætter at al arbejde skal belønnes via statens beregninger, men det er ikke der, jeg vil hen. Du har det arbejdsmarked vi har idag på godt og ondt, så lad det hvile i fred. Det er kontanthjælps modtagernes situation, jeg kerer mig om. Der er mere end 150.000 i denne pulje og mere end 50.000 af dem er under 30 år. I første omgang er det disse unge, jeg sigter efter. Hvordan får vi dem vækket, af deres drømme søvn og sparket i gang. Samtidig med dette har vi et samfund, hvor der er en masse arbejdspladser, der er ubesatte, alene fordi arbejdets art ikke kan honorere en overenskomstmæssig alt for høj løn. Det er her Columbus ægget kommer ind. På den ene side en stor gruppe uden arbejde mod en andet gruppe, der mangler dem, det er situationen. Så er det, jeg forsigtigt siger, at vore lovgivere er dem, der skal lede os igennem til et mål. Du kalder det kommunisme, og det er da det sidste, jeg ellers er blevet kaldt!
Hvorfor har du bekymringer ved, at en gammel dame kan få billig hjælp til at slå sin græsplæne, klippe sin hæk og skovle sne fra fortorvet, f.eks?, når denne billige arbejdskraft ligge i sengen og i forvejen hæver sin hyre hver måned? Hvad med besøgsvenner, hjælp på sygehusene, den lille forretning, der har en hel del småjobs, de ikke selv kan nå og der ikke er omsætning til at betale den store løn med o.s.v.
Jeg vil vove den påstand, at de første mere end 50.000 unge under 30år vil kunne komme i arbejde. Slutteligt vil denne model være en fortrinlig genvej, til et blivende job.
Jeg er bestemt heller ikke tilhænger af ismer!
Kommunismen har alle dage været en god model, for et fattigt land, til at komme fri af fattigdommens sump, og derefter har anvendelse af de frie markedskræfter været vejen frem. Det mener jeg er en god model at fortsætte med, idet der ikke er noget nutidigt kendt system, der er bedre.
Toldmurene er vi så ikke enige om. Jeg er tilhænger ud i, at alle lande skal kunne eksportere det de nu engang er bedst til, og herigennem skaffe disse lande et forsørgelsesgrundlag således vi kan undgå fremtidige krige lande imellem på den bekostning.
Vort problem er, at alt for mange ligger hjemme på sofaen og laver ingenting, medens den øvrige verden ført an af BRIK landene + Afrika suser derud af. Det er problemet.
M.v.h.
X52
Lad os lege.
Du får 100 mio kro. Du skal skabe danske jobs og konkurrenceevne.
Hvad vil du gøre, hvordan vil du investere pengene?
Du må satse kortsigtet, langsigtet...lige hvad du vil.
Men du skal argumentere for din sag.
Jeg er dommer på denne leg og afgør hvem der vinder tilsidst. Det er således en investerings- og argumentationskonkurrence...
Konkurrencen kører 1 uge.
Vh
Robin