Når bilen bruges som våben
¨
Denne mening kan jeg godt sympatisere med!
Når bilen bruges som våben skal straffen være derefter
En mand kommer fredag aften ind på en bar, baren er fyldt og stemningen god. Alle drikker, men pludselig kammer det hele over, og manden ryger i totterne på en anden beruset gæst.
I vildskab dræber manden den anden med en kniv – vold med døden til følge – manden får 6 års fængsel.
En mand sætter sig lørdag middag ind i sin bil, han har fået et par øl, og stemningen er god. Nu skal der køres ræs i gaderne.
En far lukker døren for at gå med familien på indkøb. Gaderæset ender midt i familien, og faderen bliver dræbt på stedet – uagtsomt manddrab – bilisten får halvandet års fængsel.
Biler er hvert år skyld i mere end 400 dødsfald i Danmark, og som sådan er bilerne vel et af de farligste våben, vi har.
Samtidig er de naturligvis en helt afgørende forudsætning for den måde, vi har indrettet vores liv, og netop derfor skal vi alle kunne stole på, at de ikke bruges som våben.
Når man frivilligt sætter sig ind i en bil og vælger i strid med al etik og regler at køre hensynsløst bilræs mellem sagesløse mennesker, så ophører bilen de facto med at være et transportmiddel og bliver et våben.
Af den grund bør også konsekvenserne af den adfærd straffes helt anderledes, det giver ganske enkelt ingen mening at betragte det som en trafikforseelse, for bilisten har gennem sin adfærd selv sat sig uden for trafikken.
Jeg vil foreslå en tilføjelse til straffeloven:Drab begået som konsekvens af grov og hensynsløs kørsel straffes med minimum 7 år pr. offer, dog maksimalt 16 år, samt fører til frakendelse af kørekortet i mindst dobbelt så lang tid, dog mindst 20 år.
Forvoldes der som følge af grov og hensynsløs kørsel skade på andre, straffes det med minimum 3 år pr. tilskadekommen, dog maksimalt 16 år, samt frakendelse af kørekortet i mindst dobbelt så lang tid, dog mindst 10 år.
Opstår der ved grov og hensynsløs kørsel fare for andre menneskers liv eller helbred, straffes det med minimum 1 års fængsel og fratagelse af kørekortet i mindst 5 år.
En riffel kan på en skydebane være et sportsredskab, ligesom den en sen aften kan være et dræbende våben. Hensigten med disse klare regler er at fortælle, at en bil på samme måde både kan være et nødvendigt transportmiddel og et uhyggeligt våben.
Samtidig sikrer forslaget, at de, der vælger at anvende bilen som et våben, først igen tillades at sætte sig bag et rat, når de har nået en forhåbentlig ansvarlig alder og måske lært at anvende den kollektive trafik.
Der kunne argumenteres for, at frakendelsen i alle tilfælde skulle være permanent, da der vel heller ikke udstedes våbentilladelser til tidligere mordere, men lad der være plads til forbedring.
Skulle fængselsopholdet imidlertid ikke have haft den tilsigtede pædagogiske effekt, så må vi jo bare sætte dem ind igen – her er i hvert fald et område, jeg gerne via min skat vil være med til at finansiere.
Hellere det end at stå ansigt til køler med manden på gaden!
Af Jon Krog. Advokat
Kilde: Berlingske Tidende
¨
Denne mening kan jeg godt sympatisere med!
Når bilen bruges som våben skal straffen være derefter
En mand kommer fredag aften ind på en bar, baren er fyldt og stemningen god. Alle drikker, men pludselig kammer det hele over, og manden ryger i totterne på en anden beruset gæst.
I vildskab dræber manden den anden med en kniv – vold med døden til følge – manden får 6 års fængsel.
En mand sætter sig lørdag middag ind i sin bil, han har fået et par øl, og stemningen er god. Nu skal der køres ræs i gaderne.
En far lukker døren for at gå med familien på indkøb. Gaderæset ender midt i familien, og faderen bliver dræbt på stedet – uagtsomt manddrab – bilisten får halvandet års fængsel.
Biler er hvert år skyld i mere end 400 dødsfald i Danmark, og som sådan er bilerne vel et af de farligste våben, vi har.
Samtidig er de naturligvis en helt afgørende forudsætning for den måde, vi har indrettet vores liv, og netop derfor skal vi alle kunne stole på, at de ikke bruges som våben.
Når man frivilligt sætter sig ind i en bil og vælger i strid med al etik og regler at køre hensynsløst bilræs mellem sagesløse mennesker, så ophører bilen de facto med at være et transportmiddel og bliver et våben.
Af den grund bør også konsekvenserne af den adfærd straffes helt anderledes, det giver ganske enkelt ingen mening at betragte det som en trafikforseelse, for bilisten har gennem sin adfærd selv sat sig uden for trafikken.
Jeg vil foreslå en tilføjelse til straffeloven:Drab begået som konsekvens af grov og hensynsløs kørsel straffes med minimum 7 år pr. offer, dog maksimalt 16 år, samt fører til frakendelse af kørekortet i mindst dobbelt så lang tid, dog mindst 20 år.
Forvoldes der som følge af grov og hensynsløs kørsel skade på andre, straffes det med minimum 3 år pr. tilskadekommen, dog maksimalt 16 år, samt frakendelse af kørekortet i mindst dobbelt så lang tid, dog mindst 10 år.
Opstår der ved grov og hensynsløs kørsel fare for andre menneskers liv eller helbred, straffes det med minimum 1 års fængsel og fratagelse af kørekortet i mindst 5 år.
En riffel kan på en skydebane være et sportsredskab, ligesom den en sen aften kan være et dræbende våben. Hensigten med disse klare regler er at fortælle, at en bil på samme måde både kan være et nødvendigt transportmiddel og et uhyggeligt våben.
Samtidig sikrer forslaget, at de, der vælger at anvende bilen som et våben, først igen tillades at sætte sig bag et rat, når de har nået en forhåbentlig ansvarlig alder og måske lært at anvende den kollektive trafik.
Der kunne argumenteres for, at frakendelsen i alle tilfælde skulle være permanent, da der vel heller ikke udstedes våbentilladelser til tidligere mordere, men lad der være plads til forbedring.
Skulle fængselsopholdet imidlertid ikke have haft den tilsigtede pædagogiske effekt, så må vi jo bare sætte dem ind igen – her er i hvert fald et område, jeg gerne via min skat vil være med til at finansiere.
Hellere det end at stå ansigt til køler med manden på gaden!
Af Jon Krog. Advokat
Kilde: Berlingske Tidende
¨