På jorden eller i himmelen ?
"De sagtmodige tager jorden i besiddelse." (Salme 37:11)
"De retfærdige tager jorden i besiddelse, de skal bo for evigt på den." (Salme 37:29)
Jesus gav i sin bjergprædiken et løfte der minder om skriftstederne som er citeret ovenfor. "Salige er de sagtmodige, thi de skal arve jorden." (Mattæus 5:5, dansik autoriseret, 1948) Endnu en gang ser vi at jorden skulle være en evig belønning til de troende og trofaste. Jesus gjorde det ikke desto mindre klart for sine apostle at han ville berede en plads for dem 'i sin Faders hus', og at de skulle i himmelen sammen med ham. (Johannes 14:1-2; Lukas 12:32;
1 Peter 1:3-4) Hvordan skal vi da forstå løfterne angående jorden? Er de relevante i dag, og hvem gælder de?
Nogle bibelforskere mener at udtrykket "jorden" som Jesus bruger i sin bjergprædiken, og som bruges i salme 37, slet og ret er symbolsk. I en kommentar af F.Vigouroux i Bible de Glaire fremgår det at han opfatter disse vers som "et symbol på himmelen og kirken". Ifølge M. Lagrange, en fransk bibelforsker, "gælder løftet for de sagtmodige ikke den jord de lever på, hverken det nuværende system eller under mere fuldkomne former, men det sted, hvor det end er, som er himlenes rige". Andre mener at "der bruges jordiske værdier til at symbolisere himmelen". Andre igen tror at "Kana'an, eller løftets land, skal opfattes billedligt og repræsenterer vores hjem i det høje, Guds rige, det som de sagtmodige er stillet i udsigt, og at denne billedlige betydning også gælder Salme 37 og andre vers". Men bør vi være hurtige til at mene at Guds løfter ikke gælder den bogstavelige jord?
"De retfærdige tager jorden i besiddelse, de skal bo for evigt på den." (Salme 37:29)
Jesus gav i sin bjergprædiken et løfte der minder om skriftstederne som er citeret ovenfor. "Salige er de sagtmodige, thi de skal arve jorden." (Mattæus 5:5, dansik autoriseret, 1948) Endnu en gang ser vi at jorden skulle være en evig belønning til de troende og trofaste. Jesus gjorde det ikke desto mindre klart for sine apostle at han ville berede en plads for dem 'i sin Faders hus', og at de skulle i himmelen sammen med ham. (Johannes 14:1-2; Lukas 12:32;
1 Peter 1:3-4) Hvordan skal vi da forstå løfterne angående jorden? Er de relevante i dag, og hvem gælder de?
Nogle bibelforskere mener at udtrykket "jorden" som Jesus bruger i sin bjergprædiken, og som bruges i salme 37, slet og ret er symbolsk. I en kommentar af F.Vigouroux i Bible de Glaire fremgår det at han opfatter disse vers som "et symbol på himmelen og kirken". Ifølge M. Lagrange, en fransk bibelforsker, "gælder løftet for de sagtmodige ikke den jord de lever på, hverken det nuværende system eller under mere fuldkomne former, men det sted, hvor det end er, som er himlenes rige". Andre mener at "der bruges jordiske værdier til at symbolisere himmelen". Andre igen tror at "Kana'an, eller løftets land, skal opfattes billedligt og repræsenterer vores hjem i det høje, Guds rige, det som de sagtmodige er stillet i udsigt, og at denne billedlige betydning også gælder Salme 37 og andre vers". Men bør vi være hurtige til at mene at Guds løfter ikke gælder den bogstavelige jord?