16tilføjet af

på motorvejen i snegletempo

man hører ofte om hvor farligt det er når folk kører for stærkt på motorvejene og hvad vi kan gøre for at sænke farten osv. og netop med den ny opståede fartklub kommer dette emne frem i lyset.
men jeg har det modsatte problem,jeg trucker lidt rundt her om sommeren for at tjene en ekstra skilling til studierne, og når jeg kører på motorvejen oplever fra tid til anden at der er folk som kører 70-80 km/t i deres personbil.
havde de trailer på og kørte 80, så er det helt i orden, for det er efter lovens forskrifter, men kører man 70 km/t uden nogen form for vedhæng eller andet, så synes jeg det bliver en gene.
hvis man er bange for at køre stærkt, hvorfor holder man sig så ikke fra motorvejen?
lastbiler der skal overhale personbiler, bryder jeg mig ikke om, men jeg gider altså ikke skulle trille så langsomt afsted..
hvad synes du? skal folk have lov at køre langsomt på motorvejen, eller bør de bare få fart i maskinen?
hvad er egentlig minimumshastigheden for motorvej? for man kan jo godt få en bøde for at køre for langsom..
mh Jacob
tilføjet af

Enig med dig

i dine betragtninger. Jeg kører også på motorvejen hver dag - en strækning på ca. 30 km hver vej.
Det er ikke hver dag, men meget ofte, at jeg møder bilister der kører 70-80 på motorvejen og for ikke at det skal være løgn, så gør de det i overhalingsbanen. Dette resulterer meget ofte i hasarderet kørsel fra andre bilister (desværre også undertegnede), da der åbenbart ikke findes en blød og brugbar metode til at tvinge disse snegle fra overhalingsbanen.
Men når det er sagt, skal jeg også tilføje at det er lige så tit at jeg ser lastbiler overhale hinanden, eller køre ræs mod hinanden på en to-sporet motorvej hvor vi andre ikke har en jordisk chance for andet end at bande, svovle, osv.
Stod det til mig, burde disse snegle og overhalende lastbiler have bøder, så det forslår - på samme måde som hvis man kører for stærkt.
tilføjet af

forklaring på elefant overhaling

desværre forstår danskere ikke at trække ind på samme måde som de gør i tyskland, hvor to hurtige blink indikere at man gerne vil forbi.
hvad lastbilerne angår, så vil jeg siger at jeg af egen erfaring godt forstår hvorfor mange overhaler hinanden, typisk vil en lastbilchauffør sætte fartpiloten til, men kører ham foran lidt langsommere så kan det være svært at få det til at passe, og der er ikke noget værre end at øge og mindske sin fart hele tiden.
jeg undgår selv at overhale hvis der kun er få km/t i forskel på min og forankørendes fart, men bliver det mere end 10 km/t så vil jeg forbi.
dog synes jeg vi er gode til kun at overhale på de strækninger vi må, har endnu ikke mødt en ulovlig overhaling på de strækninger med overhaling forbudt for lastbiler..
mh Jacob
tilføjet af

Fartgrænser ?

Kender du noget til fartgrænser for lastbiler ?
Nu ved jeg nok, at fartspærren sættes til 94 kmt, og det accepteres af politi og fartkontroller, men det gør det da ikke mere lovligt.
Men du har da ret i, at danskeres færdselskultur er dårlig.
Du kan sagtens opleve, at venstre spor er fyldt op, mens højre spor er næsten tomt. Problemet for en idiot som mig, der trækker ind til højre, når der er plads, det er at det er næsten umuligt at slippe ud til overhaling af lastbiler, fordi der er ikke mange, der vil give plads.
Nu kører jeg i en gammel spand, så jeg kan bare "trykke", så giver de fine biler sig ;-)
tilføjet af

så enig

så enig enig der er mange farlige uge men mindst dobbelt så mange 55+ der er livfarlige.......typisk er deres bemærkning jeg har kørt bil i 45år -- det er sku ikke deres skyld at der ikke er sket uheld.
tilføjet af

ja, gør du?

ja, jeg lærte om fartgrænserne da jeg tog kørekortet, hvad er det du vil sige?! jeg gider stadig ikke køre 70 km/t på motorvejen, når jeg må køre 80 og kan køre 90!
ser også tit at der er mange biler i venstre bane, men det ville sjovt nok hjælpe hvis folk ville trække ind. men et stort problem ser jeg det sjældent som.
du har ret i at folk generelt tænker på at komme frem først. ofte når jeg holder et meget trafikkeret sted på vej hjem, lader jeg et par biler slippe ud af sidegaderne, jeg ved godt at det ikke komme til at gå hurtigere for mig at køre frem alligevel..
mh Jacob
tilføjet af

I denne tid er det særligt slemt

Der er mange feriebilister som ikke er vant til at køre på motorvej og det mærker man tydeligt.
Man kan faktisk godt få en bøde for at køre for langsomt. Jeg mener det er hvis man kører under 70 km/t.
De nævnte bilister kan godt være irriterende, men der er ikke andet at gøre end at lade være at hidse sig op og undgå bringe sig selv i en farlig situation. En anden type bilist som kan pisse mig af, er folk der ligger i røven på den forankørende selvom den forankørende bare følger strømmen og ikke kan gøre fra eller til. De skulle simpelthen trækkes ud af deres bil og overdynges med æg og tomater på en offentlig plads..
tilføjet af

stille idag

ja, kan heller ikke fordrager når nogen lægger sig helt oppe i røven på en. hvis blot man blinker 2 gange med lygterne, så ved folk godt hvad de vil. men de må stadig vente til jeg er kommet forbi den jeg vil overhale, men så trækker jeg også ind med det samme.
faktisk synes jeg ikke der var så mange på vejene idag, nu kørte jeg også lidt tidligere hjemad end jeg plejer, så det kan være derfor, men der var meget stille.
mh Jacob
tilføjet af

Fartspærre !.

Hvem har bragt dig ud i den vildfarelse at fartbegrænseren bliver sat til 94 ?..... er det "Lamme harry" fra Ålborg universitet ?...... glem den klovn, der kun er ude på at sælge hans "vidunder" der kan fortælle at "du kører over 80" ..... han er nemlig ikke for klog !...... fartbegrænsere bliver Max sat til 90........... og hvis dit sprdometer viser 95-100 er det meget normalt da 95% af alle personbilspedometere har en fejlvisning på 10%.
tilføjet af

hurtigt - langsomt, lige farligt

Jeg tror at både for høj fart og for lav fart er omtrendt lige farligt, som flere andre også pointere.
De steder hvor man nu må kører 130 km/t, er der alligevel en fartforskel på 50 km/t, fra det man må kører max og ned til dem der skal holde sig på 80 km/t. Jeg mener at den eneste fornuftige og sikre metode at løse dette problem på, er at lave et spor til langsomt kørende transportmidler. Jeg ved godt at det er en urealistisk løsning, da der flere steder ikke er plads, og der er på ingen måde råd til det. Men det er min løsning.
Malene
tilføjet af

genial ide!

det er en rigtig god ide, problemet er bare at langsomtkørende ikke fatter det. fx E45 i sydgående retning, lige efter Randers, her er der en stigning, som mange lastbiler ikke kan klare, men ligeledes er der mange personbiler med trailer der ikke kører særligt hurtigt derop ad.
men i stedet for at trække ind i det ekstra spor der nu er, til dem som kører under 80 km/t, så bliver de i det midterste spor. til gene for mig der sagtens kan holde den på 80 (og over) og gerne vil forbi.
mh Jacob
tilføjet af

ja det er et kæmpe problem!

Ja det har du ret i, det er et problem... Folk fatter ikke pointen i en motorvej! Slet ikke dem med 3 spor. Det er det samme når man kører inde ved kbh.
Jeg kører helst ikke i det yderste spor, da min gamle golf ikke kan kører ligeså stærkt som mange af de nye hurtige biler. Derfor holder jeg mig i det midterste spor, hvor man skulle mene at folk køre mellem 110 og 130 km/t - MEN det gør de bare tit ikke... Som regel ligger der en eller anden klovn og kører lige under 100... Den eneste grund til at han ikke kører i det inderste er at han ikke gider beskæftige sig med at overhale de lastbiler der kører i det inderste spor! Mega provokerende!
Måske skulle der gøres lidt mere ud af at lærer bilisterne at færdes på motorvejen. Da jeg tog kort for lidt over et år siden, blev det gjort rimelig klart at man skulle trække ind til venstre, når det var muligt, og man ikke var ved at overhale... Måske kræver det bare en vis modenhed at forstå!?!
Malene
tilføjet af

irriterende

netop, det kan være til stor gene for folk. og jeg har set mange som laver hasarderede overhalinger indenom, pga langsomt kørende der har placeret sig i det yderste spor..
hehe, blot for at drille. skal man trække til venstre når man ikke vil overhale😉ej, tastefejl kan vi alle lave :)
mh Jacob
tilføjet af

For tæt kørende

HE HE..lige mine ord :-) jeg træder altid på bremsen når der er en klovn der ligger helt oppe i nakken af mig.
js
http://bilforum.blogspot.com/
tilføjet af

hehe du ved hvad jeg mener... :-)

Ja det er sgu farligt med de der underlige overhalinger, og det er dem der ender i ulykker...
Ja ja, du ved man sidder og tænker det man vil skrive, og så er det ik lige det der kommer til at stå... ;-)
Malene
tilføjet af

Motorvej og min mening!!

Hej! Nu har jeg siddet og læst lidt på jeres indlæg og fået lyst til at komme med min mening.
- Mht lastbil der overhaler hinanden, ja, der må man bare have tålmodighed, for de skal også have lov. Jeg plejer selv, når jeg ligger lige bagved en overhalende lastbil, blinke en enkelt gang, når jeg kan se at vedkommende kan trække ind. Det er der jo osse nogle af de lastbiler, der bliver overhalet, der gør. Men gør det somsagt kun for at hjælpe, da jeg selv godt ku forestille mig, at det ikke er helt nemt at bedømme afstanden i spejlene. Og så ellers bare vente til de er færdige.
- Og så er der de bilister (DER IKKE FATTER) at man ikke kun skal kører i overhalingsbanen. Hvor jeg dog hader dem!! (og er der nogle af Jeres slags herinde, så skriv lige, så I kan få en skriftlig røvfuld igen).. Jeg ved godt at hvis man ligger inde bag en lastbil og der er meget trafik, ja så er man fanget, men det betyder ikke, at man skal ligge sig ud i overhalingsbanen 500 m før man skal overhale. Mange bliver også i overhalingssporet, hvis der ligger 2 lastbiler et godt stykke fra hinanden. Her kan man sagtens trække ind, synes jeg. Det giver jo også erfaring med at overhale, hvis man gør det noget oftere. Og man skal heller ik trække ud, fordi man mener, at man godt lige kan være mellem 2 biler. For det skal man ikke, da folk ligger alt for tæt i forvejen, og så må mange bremse bagved, og det giver kø!!! Man har ubetinget vigepligt, når man skal fra højre til venstre vognbane. Man kører jo heller ikke ud foran en bil, når man kommer fra en sidevej.
Der er desværre ikke så meget at gøre ved det, men man kunne jo starte ved kørerlærerne. Måske man skulle have 4 ekstra timer på motorvejen, hvor man fik lært at overhale, fik det printet ind i hovedet, at man skal holde sig i indersporet, medmindre man skal overhale. Og ja, en anden ting de skulle lærer (som Jakob osse var inde på), det er at man lige blinker 2 gange for at komme forbi. Og så ved man det jo osse den anden vej, at når der bliver blinket, så skal man trække ind.
Generalt syns jeg at man skal have meget tålmodighed, når man kører på motorvej. Husk det:)
Andreas
tilføjet af

80 km/t

Jeg kører til Hvidovre hver dag i min gamle Mercedes. Jeg besluttede mig for at køre omkring 80 km/t på den motorvejsstrækning, dels for at spare ca. 20 % brændstof,dels holder andre, og du større afstand til hinanden, dels for at spare på slidtagen på dækkene, og endelig en væsentlig ting; du bliver mindre stresset af at skulle orientere dig med 80 km/t, end med 130 eller 110 3 gode grunde til at køre omkring 80 km/t på motorvejene. Og det er ganske lovligt.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.