SuperDebat.dk > Politik & Samfund > Religion & Livssyn
15tilføjet af ftg
Råd til forældre
For flere år siden blev der lanceret nogle „nye tanker“ vedrørende børneopdragelse der fik forældre til at tro at det var „forbudt at forbyde“. De var bange for at det at sætte grænser for børnene ville gøre dem frustrerede og give dem sår på sjælen. Velmenende rådgivere i børneopdragelse holdt på at forældre kun måtte give deres børn en særdeles skånsom irettesættelse. Men mange af disse eksperter har nu taget spørgsmålet om tugt op til fornyet overvejelse, og bekymrede forældre ønsker klarhed over emnet.
Bibelen har dog hele tiden givet en klar og fornuftig vejledning om børneopdragelse. For næsten 2000 år siden sagde den: „I fædre, irriter ikke jeres børn, men bliv ved med at opdrage dem i Jehovas tugt og formaning.“ (Efeserne 6:4) Det græske navneord der oversættes med „tugt“, betyder „opdragelse, oplæring, vejledning“. Bibelen siger at når forældre giver en sådan tugt eller vejledning, vidner det om deres kærlighed til børnene. (Ordsprogene 13:24) Børn kan godt lide at have en moralsk rettesnor og klare rammer for hvad der er rigtigt, og hvad der er forkert. Når de får rimelig tugt, fortæller det dem at deres forældre interesserer sig for dem og bekymrer sig om deres udvikling.
Men forældrenes myndighed, der i Bibelen omtales som „tugtens kæp“, må aldrig tage form af mishandling. (Ordsprogene 22:15; 29:15) Bibelen siger advarende til forældre: „Irettesæt ikke hele tiden jeres børn, ellers gør I dem fuldstændig modløse.“ (Kolossenserne 3:21, Phillips) Den erkender også at fysisk afstraffelse normalt ikke er den bedste undervisningsmetode. I Ordsprogene 17:10 står der: „En irettesættelse til den forstandige når dybere end hundrede slag til tåben.“ Desuden anbefaler Bibelen at der lægges vægt på forebyggelse i opdragelsen. I Femte Mosebog 11:19 tilskyndes forældre til at lære deres børn moralske værdinormer under afslappede former. — Se også Femte Mosebog 6:6, 7.
Bibelens eviggyldige vejledning til forældre er ikke til at tage fejl af. Børn har brug for konsekvent og kærlig opdragelse. Praktisk erfaring viser at en sådan fornuftig, ligevægtig vejledning fungerer i praksis.
tilføjet af hanne-38
tjae
Det er godt at finde nogle vejledninger i de gamle skrifter. Det kombineret med den udvikling menneskeheden har haft i de sidste 2000 år gør, at det stadigt er vigtigt at interessere sig for sine børn.
Hvis ikke forældrene skulle lære børnene, hvad der er rigtigt eller forkert, kan jeg ikke se, hvem der skulle.
Det skal dog nævnes, at de undersøgelser, angående social adfærd, som er lavet, viser, at de sociale liv fra børnene er ca 6 år og opefter præger dem mest i deres beslutninger og handlemønstre i voksenlivet. Så at give dem et godt fundament og hjælpe dem med deres valg, f.eks af legekammerater er nok en fornuftig rettesnor, som jeg ser det. Der vil nødvendigvis være mange/ alle? der ikke er enig, men så er det jo også til debat :-)
Hav en fortsat god dag
knus
tilføjet af Mn323
Snart for sent
Det er svært at rette op på skaden af børneopdragelser, vi skal to generationer tilbage før forældre havde "nosser" nok til også at sige nej og blive upopulære for en stund.
Mange forældre har gået rundt i en rus og tåge, og været fraværende rent mentalt.
Forældreansvar er ved at komme tilbage omend det er lidt sent og mindst engeneratioen har lidt under det.
Forældre bliver først gode nok når de tør tage valg for deres poder og guide dem i en god retning og ordet nej og konsekvens skal tilbage i hverdagen.
tilføjet af Tsb
Nå er vel
tukt et veletablert begrep vi i dag ta avstand i fra? Jeg mener foreldre ikke skal tukte sine barn på noen som helt måte. Ordet nei, som noen ynder å bruke og anbefaler er tosidig. Er nei lært inn ved rapp over fingre eller annen fysisk avstraffelse, er ordet nei også det samme som tukt. Er nei lært inn som en generell opplysning: "hallo! Det er feil atferd"
så kan det brukes. Alt som lever på jorden med øyne og ryggrad, er underlagt læringslovene. Vi gjør atferd at to årsaker. 1. oppnå en fordel/belønning...2. unngå et ubehag/straff. Disse to grunnene er årsaken til alt vi gjør, enten vi går i butikken, besøker venner, går på kino oppdrar våre barn...ja you name it.Ved barneoppdragelse,kan man ikke både fysisk straffe og etterpå belønne en atferd fordi den kan ikke være under påvirkning av begge årsakene sammtidig .Atferd som forsterkes/belønnes, får du mer av. Dvs. belønner du 14. åringen for å komme tidligere hjem om kvelden får du mer av den atferden. Da vil det ikke nytte å fysisk straffe at h*n er for lenge ut. Da vil poden bare unngå deg.
Så moralen er at vi får nok sette vår lit til natur og læringslovene og ikke Bibelen når det gjelder barneoppdragelse.
tilføjet af ftg
Det er fuldstændigt rigtigt.
Tak for indlægget.
tilføjet af ftg
Prøv at se her.
"Hele Skriften er inspireret af Gud og gavnlig til undervisning, til retledning, til reformering, til optugtelse i retfærdighed, så Guds-mennesket kan være fuldt ud dygtigt, fuldt udrustet til enhver god gerning."
(2 Timoteus 3:16, 17)
Bibelen er først og fremmest til gavn for dem der læser i den.
tilføjet af 007%
Hvad så med
seksuelle overgreb blandt Jehovas vidner? Og lad nu være med at skrive igen noget om postulater. Jeg har selv brugt lidt tid på at undersøge påstandene, og de er desværre rigtige.
007%
tilføjet af Anonym
Seksuelle overgreb er forbudt
både indenfor, såvel som udenfor Jehovas vidner.
tilføjet af ftg
* Ovenstående var altså skrevet af mig,
Venlig hilsen, ftg.
tilføjet af 007%
meget muligt, men
Selvfølgelig er det ulovligt, men derfor kan man godt forsøge at skjule det, som det sker inden for Jehovas vidner. Det nytter ikke, at du bliver ved med din papegøjesnak og arrogance. Jeg tror, det var bonobo, der citerede fra jeres egen hjemmeside, hvor der står, at den øveste engel er ærkeengelen Jesus Kristus. Derefter svarede du hovent noget med, om det er Jehovas hjemmeside, så må I være Jehovas vidner. Sådan er det hele vejen igennem med dig. Så længe man er enig med dig, er du såmænd så flink og venlig, men kritisres jeres tro, er det så som så med venligheden. Hvorfor skammer du dig f.eks. over, at I tror, at den øverste engel er ærkeengelen Jesus?
Ja, jeg tror, du igen svarer hen i vejret, men jeg håber, andre ser din gemmen dig.
En overgang troede jeg, at Enochs, bonobos og agains spørgsmål til dig kun var et udslag af den almindelige irritation, I bliver mødt med, men efter at have læst deres sidehenvisninger og mere til, forstår jeg så sandelig grunden til deres spørgsmål!
Et andet sted bringer du et skeriftsted ud i den blå luft, og det beskriver forskellen mellem ugudelige og gudelige. Hvad viser det, at du citerer det? Kun, at du jo tilhører de gudelige (og eneste sande kristne), men ugudelige er p.g.a af deres ugudelighed ude af stand til at se ret på tingene. Hvordan kan du dømme om andres tro og gudelighed? Hvem tror du, du er?
Endelig, så skriver du et sted om misforståelse, og den består i, at du ikke er inde på debatten for at diskutere! jamen, kære mand, i en debat diskuterer man!! Jeg ved godt, at du kun er ude på at propagandere for jeres besynderlige tro, blot trist, du så ikke kan tåle kritik uden at være arrogant.
007%
tilføjet af ftg
Nogle mennesker diskuterer,
andre ikke. Folk er forskellige. Jeg er her for at bringe bibelsk oplysning, og dem der interesserer sig for den slags ting, vil læse mine indlæg. Der vil uden tvivl være mennesker der ikke bryder sig om det jeg skriver, men dem skal der også være plads til.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af 007%
Sørme pænt af dig
at lade andre vide, at de, der ikke bryder sig om det, du skriver, også skal have lov til at være her. Hvor er du dog flink. Du er også flink til at give lallende og intetsigende svar. Og vise at du slet ikke er så bibelstærk.
007%
tilføjet af ftg
Jamen, så siger jeg mange tak.
med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af 007%
Det skal du såmænd ikke tænke på
Jeg prøver bare at vise mig fra min flinke side.
007%