Salen ovenpå
"Og den første dag under de usyrede brøds fest, da man slagtede påskelammet, spurgte hans disciple ham: »Hvor vil du have, at vi skal gå hen og forberede påskemåltidet til dig?« Han sendte da to af sine disciple af sted og sagde til dem: »Gå ind i byen, så vil I møde en mand, som bærer på en vandkrukke. Følg efter ham, og dér, hvor han går ind, skal I sige til husets ejer: Mesteren siger: Hvor er der et rum til mig, hvor jeg kan spise påskemåltidet sammen med mine disciple? Så vil han vise jer et stort rum ovenpå, gjort klar med hynder, og dér skal I forberede det til os.« Så gik disciplene og kom ind i byen og fandt det sådan, som Jesus havde sagt, og de forberedte påskemåltidet" Mark 14:12-16
Nogle gange betaler det sig at lægge mærke til de små "ligegyldige" detaljer, når man læser i Bibelen. Det ovenstående citat er et af dem. Manden de skulle finde ville være ret let at få øje på: At bære vand var et kvindejob, så en mand med en vandkrukke var et særsyn. Dvs, der var en gruppe mænd der bar på vandkrukker, nemlig essæermunkene. Ledte disciplene efter en essæermunk?
Havde Jesus overhovedet noget med essæerne at gøre? Mange har spekuleret over, om Johannes Døberen mon var essæer og han døbte jo Jesus. Jesus døbte også selv folk - en typisk essæerskik. Men evangeliernes Jesus afviger også fra essæerne på en lang række afgørende punkter. Men der er nu alligevel nogle interessante små bemærkninger i teksten, der antyder, at Jesus måske alligevel havde en del med essæerne at gøre. Et eksempel er noget uenighed med Jesu brødre om, hvornår man skulle holde løvhyttefesten. Jesus gik i hemmelighed til løvhyttefesten efter at hans brødre var taget afsted (Joh 7:2-10).
Han kan naturligvis have valgt at ankomme et par timer senere. Men det er også muligt, at hans brødre var essæere - så fulgte de nemlig ikke den officielle månekalender, men en solkalender, så de holdt festen nogle dage tidligere end de "almindelige" jøder. Hvis Jesu brødre var essæere, kan det forklare vers 5: "For ikke engang hans brødre troede på ham". Var Jesus en udbryder fra essæersamfundet? Var det derfor Han døbte? Og blev døbt af Johannes Døberen?
Lad os se på nogle flere detaljer i teksten. Jesus fulgte tydeligvis normalt den almindelige jødiske månekalender. Men da Han erfarer, at jøderne vil slå Ham ihjel, fejrer Han undtagelsesvis påsken nogle dage tidligere - måske samtidigt med den essæiske påske, som netop begyndte tirsdag aften, modsat den "almindelige" begyndelse fredag aften? Var det derfor disciplene skulle finde en mand med en krukke, som skulle føre dem til et "rum ovenpå", hvor alt var parat til at holde påske? Havde Jesus arrangeret noget via sine brødre (måske Jakob)? Det kunne i hvert fald forklare, hvordan retssagen mod Jesus kunne nås, for en sådan ville tage mindst to dage iflg. datidens jødiske retspraksis. Oldkirkelige tekster siger forøvrigt også, at retssagen faktisk strakte sig over 2 dage.
På Zions bjerg ved man, at der var en essæisk gruppe. Måske har disse hvert år arrangeret påske for essæiske pilgrimme, og så har Jesu brødre arrangeret det sådan, at der blev plads til Jesus og Hans disciple? I hvert fald er det bemærkelsesværdigt, at de holdt påske i et stort rum "ovenpå" (citatet i starten af indlægget).
Også efter Jesu død og opstandelse hører vi om en sal ovenpå:
"Da de var kommet ind i byen, gik de op i salen ovenpå, hvor de plejede at opholde sig" ApG 1:13
Var det den samme sal, som Jesus havde holdt sit sidste påskemåltid i? Var der i så fald en masse kontakt mellem essæerne og de første kristne? Der findes endnu en interessant bemærkning fra de tidlige kristne:
"Guds ord havde fremgang, og tallet på disciple i Jerusalem blev større og større; også en stor gruppe præster blev lydige mod troen" ApG 6:7
Hvad var det for nogle præster? Var det mon intellektuelle saddukæiske præster? Eller var det de langt mere jordnære, men asketiske essæerpræster? Hvis Jesu disciple mødtes blandt essæerne på Zions bjerg, og disse vidnede en total begejstring for alt det nye de kunne berette om, er det jo ikke utænkeligt, at en del essæere blev påvirkede af det?
Interessant er det også, at Jesu moder og Jesu brødre nu ikke længere er modstandere af Jesu gerning: de har nu tilsluttet sig de første kristne:
"De holdt alle i enighed fast ved bønnen, sammen med kvinderne og Jesu mor Maria og hans brødre" ApG 1:14
Det er naturligvis spekulation, men det er muligt at de mange ligheder mellem Jesus, Johannes Døberen og essæerne skyldtes en del interaktion mellem dem. Samtidigt er der tegn på rivalisering imellem Døberen og Jesus, men også et vist samarbejde. Var Jesus en udbryder? Var Johannes Døberen? (Johannes Døberen tiltrak store masser, medens essæerne levede afsondrede i ørken). Johannes Døberen levede jo i ørkenen og Jesus startede tiden efter sin dåb med 40 dages faste i ørkenen.
Der er et spændingsfelt i Evangeliernes tekster der kunne antyde noget sådant. Bar dette samarbejde frugt efter Jesu opstandelse, således at essæere blev nogle af de første kristne?
Det er forøvrigt interessant, at essæerne aldrig nævnes ved navn i Det Nye Testamente, trods det at alt tyder på det var en ret væsentlig gruppe på den tid. Skyldes det at de første kristne følte et vist slægtskab med essæerne (i modsætning til farisæerne og især saddukæerne)? Vi ved det ikke, og hele dette indlæg skal naturligvis opfattes som spekulativt.
Men det interessante er, at man på "Zions bjerg" har fundet resterne af det der tyder på en meget tidlig kristen kirke (fra det første århundrede, men efter Jerusalems ødelæggelse). På den nederste del af væggen findes blandt andet noget grafiti som kan tydes: "Oh Jesus, herskerens (Davids) Herre gid jeg må leve."
Den nederste etage af denne "urkirke" rummer det man idag fejlagtigt bilder turister ind er kong Davids grav. Men øverst er den såkaldte "nadversal". Bygningen bærer præg af, at nogle af kvaderstenene er "genbrugssten" fra templet som blev ødelagt i år 70. Forsøgte de første kristne at genopbygge deres "kirke" efter år 70? Og hvorfor bærer den både præg af, at have været en synagoge, men har kristen grafiti? Er det en essæersynagoge, som blev til en kristen kirke?
Flere spørgsmål end svar, naturligvis. Men sådan er historie og arkæologi jo. Men jeg synes tanken er fascinerende....
Nogle gange betaler det sig at lægge mærke til de små "ligegyldige" detaljer, når man læser i Bibelen. Det ovenstående citat er et af dem. Manden de skulle finde ville være ret let at få øje på: At bære vand var et kvindejob, så en mand med en vandkrukke var et særsyn. Dvs, der var en gruppe mænd der bar på vandkrukker, nemlig essæermunkene. Ledte disciplene efter en essæermunk?
Havde Jesus overhovedet noget med essæerne at gøre? Mange har spekuleret over, om Johannes Døberen mon var essæer og han døbte jo Jesus. Jesus døbte også selv folk - en typisk essæerskik. Men evangeliernes Jesus afviger også fra essæerne på en lang række afgørende punkter. Men der er nu alligevel nogle interessante små bemærkninger i teksten, der antyder, at Jesus måske alligevel havde en del med essæerne at gøre. Et eksempel er noget uenighed med Jesu brødre om, hvornår man skulle holde løvhyttefesten. Jesus gik i hemmelighed til løvhyttefesten efter at hans brødre var taget afsted (Joh 7:2-10).
Han kan naturligvis have valgt at ankomme et par timer senere. Men det er også muligt, at hans brødre var essæere - så fulgte de nemlig ikke den officielle månekalender, men en solkalender, så de holdt festen nogle dage tidligere end de "almindelige" jøder. Hvis Jesu brødre var essæere, kan det forklare vers 5: "For ikke engang hans brødre troede på ham". Var Jesus en udbryder fra essæersamfundet? Var det derfor Han døbte? Og blev døbt af Johannes Døberen?
Lad os se på nogle flere detaljer i teksten. Jesus fulgte tydeligvis normalt den almindelige jødiske månekalender. Men da Han erfarer, at jøderne vil slå Ham ihjel, fejrer Han undtagelsesvis påsken nogle dage tidligere - måske samtidigt med den essæiske påske, som netop begyndte tirsdag aften, modsat den "almindelige" begyndelse fredag aften? Var det derfor disciplene skulle finde en mand med en krukke, som skulle føre dem til et "rum ovenpå", hvor alt var parat til at holde påske? Havde Jesus arrangeret noget via sine brødre (måske Jakob)? Det kunne i hvert fald forklare, hvordan retssagen mod Jesus kunne nås, for en sådan ville tage mindst to dage iflg. datidens jødiske retspraksis. Oldkirkelige tekster siger forøvrigt også, at retssagen faktisk strakte sig over 2 dage.
På Zions bjerg ved man, at der var en essæisk gruppe. Måske har disse hvert år arrangeret påske for essæiske pilgrimme, og så har Jesu brødre arrangeret det sådan, at der blev plads til Jesus og Hans disciple? I hvert fald er det bemærkelsesværdigt, at de holdt påske i et stort rum "ovenpå" (citatet i starten af indlægget).
Også efter Jesu død og opstandelse hører vi om en sal ovenpå:
"Da de var kommet ind i byen, gik de op i salen ovenpå, hvor de plejede at opholde sig" ApG 1:13
Var det den samme sal, som Jesus havde holdt sit sidste påskemåltid i? Var der i så fald en masse kontakt mellem essæerne og de første kristne? Der findes endnu en interessant bemærkning fra de tidlige kristne:
"Guds ord havde fremgang, og tallet på disciple i Jerusalem blev større og større; også en stor gruppe præster blev lydige mod troen" ApG 6:7
Hvad var det for nogle præster? Var det mon intellektuelle saddukæiske præster? Eller var det de langt mere jordnære, men asketiske essæerpræster? Hvis Jesu disciple mødtes blandt essæerne på Zions bjerg, og disse vidnede en total begejstring for alt det nye de kunne berette om, er det jo ikke utænkeligt, at en del essæere blev påvirkede af det?
Interessant er det også, at Jesu moder og Jesu brødre nu ikke længere er modstandere af Jesu gerning: de har nu tilsluttet sig de første kristne:
"De holdt alle i enighed fast ved bønnen, sammen med kvinderne og Jesu mor Maria og hans brødre" ApG 1:14
Det er naturligvis spekulation, men det er muligt at de mange ligheder mellem Jesus, Johannes Døberen og essæerne skyldtes en del interaktion mellem dem. Samtidigt er der tegn på rivalisering imellem Døberen og Jesus, men også et vist samarbejde. Var Jesus en udbryder? Var Johannes Døberen? (Johannes Døberen tiltrak store masser, medens essæerne levede afsondrede i ørken). Johannes Døberen levede jo i ørkenen og Jesus startede tiden efter sin dåb med 40 dages faste i ørkenen.
Der er et spændingsfelt i Evangeliernes tekster der kunne antyde noget sådant. Bar dette samarbejde frugt efter Jesu opstandelse, således at essæere blev nogle af de første kristne?
Det er forøvrigt interessant, at essæerne aldrig nævnes ved navn i Det Nye Testamente, trods det at alt tyder på det var en ret væsentlig gruppe på den tid. Skyldes det at de første kristne følte et vist slægtskab med essæerne (i modsætning til farisæerne og især saddukæerne)? Vi ved det ikke, og hele dette indlæg skal naturligvis opfattes som spekulativt.
Men det interessante er, at man på "Zions bjerg" har fundet resterne af det der tyder på en meget tidlig kristen kirke (fra det første århundrede, men efter Jerusalems ødelæggelse). På den nederste del af væggen findes blandt andet noget grafiti som kan tydes: "Oh Jesus, herskerens (Davids) Herre gid jeg må leve."
Den nederste etage af denne "urkirke" rummer det man idag fejlagtigt bilder turister ind er kong Davids grav. Men øverst er den såkaldte "nadversal". Bygningen bærer præg af, at nogle af kvaderstenene er "genbrugssten" fra templet som blev ødelagt i år 70. Forsøgte de første kristne at genopbygge deres "kirke" efter år 70? Og hvorfor bærer den både præg af, at have været en synagoge, men har kristen grafiti? Er det en essæersynagoge, som blev til en kristen kirke?
Flere spørgsmål end svar, naturligvis. Men sådan er historie og arkæologi jo. Men jeg synes tanken er fascinerende....