5tilføjet af

Sent igang og pige = nix pilot?

Hm, jeg sidder og spekulerer lidt hvilken vej jeg vil gå rent karrieremæssigt.
Jeg er sådan en der havde det lidt svært som ung. Har siden bygget et godt liv for mig selv, men der er noget der mangler: jeg har aldrig rigtig gået efter et job jeg brænder for. Nu er det sådan at jeg er temmelig vild med at flyve, og alle siger jo at flyselskaber som udgangspunkt er positive over for at få flere kvinder i cockpittet.
Men passer det nu også hvis man først starter sent?
Jeg har forhørt mig lidt og ved at hvis man er indstillet på at det ikke bliver til en fed SAS-karriere, men nærmere turboprop i et mindre selskab, så kan man godt blive pilot selvom man er på den forkerte side af de 30. Selvom det ikke er det nemmeste.
Jeg sidder nu og tænker, om det mon bliver bedre eller dårligere af at være kvinde.
For jeg har nok livserfaring til at vide, at er man dygtig og har man alt i orden fra start af, så er man tit meget velkommen som firmaets kvindelige ansigt og det kan faktisk være en fordel. Men er man bare helt normal eller med de almindelige knubs i bagagen, så kan der stadig være de typiske ulemper med at de tror du snart skrider på barsel, eller simpelthen har svært ved at se potentiale i en kvinde på samme måde end i en mand, osv.
Nogen der kender branchen og kan sige noget til det? Bliver køn til en ulempe hvis man i forvejen er sent på den, er det stadigvæk en fordel pga mange firmaers ønske om ligestilling, eller er det bedøvende ligegyldigt?
tilføjet af

pilot!

hej Jaybird!
gode overvejelser du har omkring karriere indenfor luftfarten. Det skal siges at jeg godt nok er mand, men også styrmand på fokker 5o (turboprop!) i et svensk firma. Og er helt tosset med det :o)
Glem SAS! det er en dinosaur og slet ikke sådan man kører flyselskab hverken i 90'erne eller nutildags. det er lowbudget og ret hårdt for øjeblikket med kriser og alt muligt. så man skal blive pilot fordi man er bidt af det og det er det eneste man vil.
Det kommer til at koste i underkanten af en million DKK og tager mellem 3 og 5 år at blive trafikpilot. og dertil kommer typekursus som osse koster eller binder dig til et selskab i nogle år.
Om det er en fordel eller ulempe at være kvinde afhænger nok af selskabet. nogle selskaber ser god PR i at ha mange kvinder for eksempel easyjet. men der findes osse de selskaber der kigger på at kvinder vil blive mødre på et tidspunkt.
timingen er nok ikke helt tosset, hvis du begynder på flyveskole snart. for så kan markedet nå at svinge op igen til når du er klar og du kan ride på bølgen.
så forbered dig på meget teori men osse tonsvis af fede oplevelser under træning og når du endelig er ude i branchen. held og lykke!
vil du snakke mere eller ha flere råd, så sig endelig til.
MVH Tadman
tilføjet af

Min veninde er 29

og ved at uddanne sig til pilot. Hun er superglad for det, selvom det er lidt pebret. Så bare kom igang :-)

Jeg kender flere piloter (fordi jeg har arbejdet i luftfart), som læser på uni ved siden af, fordi de trods alt har meget hjemmetid, så hvis du ikke lige finder noget arbejde, kan du jo altid tage på åbent universitet og se på enkelt fag til en BA eller noget 🙂

Intet er umuligt. Næsten intet😉
tilføjet af

Du ved åbenbart noget

- kan du så ikke lige afgøre et væddemål her i huset? Påstanden er fra den ene side, at aldersgrænsen for optagelse herhjemme er 28 år - den anden side påstår, det er aldersgrænsen for flyveledere.
tilføjet af

Nix.. du er ikke sent i gang!

Hej!
Du har ikke umiddelbart nogen fordel af at være kvinde i branchen... på den anden side set er det heller ikke nogen ulempe. Du er selv inde på det væsentlige så der har du gjort dig de rette tanker.
Jeg kan kun hjælpe dig med bekymringen om at du måske er blevet for gammel... og det er du altså ikke. Jeg startede selv efter de 30 og sidder i dag i et rigtig godt job. Og det sjove er at jeg havde den samme indstilling med jobniveauet versus alderen.
Smid en mail til mig hvis du vil have flere detaljer...
Safe landings! :-)
tilføjet af

øh jo

Lidt ved jeg da ;o)
28 lyder som et krav fra flyvevåbnet. 18-28 er deres alderskrav for søgning til officerslinien, hvadend det er den pilotoperative gren eller andre. Hvad angår civile flyveledere er jeg ikke helt 100 på, men da de pensioneres ved 45-50 år, så er det med at komme igang mens man er ung.
det var hvad jeg kunne ryste ud af ærmet.
MVH Tadman
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.