sommerdæk nye men gamle
ledte lige efter dæk til min bil og faldt over dette indslag på nettet som nok er værd at bemærke
Pas på "gamle" dæk
Falder man over særligt "gode" tilbud, er der dog al mulig grund til at få oplyst, hvornår dækket er fremstillet. Der sælges rask væk parallelimporterede dæk i Danmark, der er over fem år gamle. Den slags er uansvarligt.
Se på produktions/datokoden. Den sidder på siden af dækket og kan for eksempel hedde 399 0902. De første tre cifre er uinteressante, da det er en produktionskode. Derimod fortæller de to første cifre i 0902, at dækket er fremstillet i uge 9 (09). De to sidste er de to sidste cifre i årstallet - altså her 2002.
Dækimportørforeningen siger, at dæk maks. Bør være tre år gamle. Det er endda lidt flot. Betaler man fuld pris, har man også krav på et nyfabrikeret dæk.
Fabrikkerne opjusterer løbende gummiblandinger, så dækkene bliver bedre og bedre. Mønstrene udvikles, så dækkene står bedre fast. Køber man gamle eller halvgamle dæk, går man glip af udviklingen - et meget væsentligt faktum, som mange overser i jagten på lave priser.
Endelig mister dækkene lidt efter lidt deres egenskaber i takt med, at de med tiden bliver hårdere og hårdere. Derfor anbefaler vi, at nye dæk højst må være et år gamle.
Pas på "gamle" dæk
Falder man over særligt "gode" tilbud, er der dog al mulig grund til at få oplyst, hvornår dækket er fremstillet. Der sælges rask væk parallelimporterede dæk i Danmark, der er over fem år gamle. Den slags er uansvarligt.
Se på produktions/datokoden. Den sidder på siden af dækket og kan for eksempel hedde 399 0902. De første tre cifre er uinteressante, da det er en produktionskode. Derimod fortæller de to første cifre i 0902, at dækket er fremstillet i uge 9 (09). De to sidste er de to sidste cifre i årstallet - altså her 2002.
Dækimportørforeningen siger, at dæk maks. Bør være tre år gamle. Det er endda lidt flot. Betaler man fuld pris, har man også krav på et nyfabrikeret dæk.
Fabrikkerne opjusterer løbende gummiblandinger, så dækkene bliver bedre og bedre. Mønstrene udvikles, så dækkene står bedre fast. Køber man gamle eller halvgamle dæk, går man glip af udviklingen - et meget væsentligt faktum, som mange overser i jagten på lave priser.
Endelig mister dækkene lidt efter lidt deres egenskaber i takt med, at de med tiden bliver hårdere og hårdere. Derfor anbefaler vi, at nye dæk højst må være et år gamle.