SORT ARBEJDE, et par oversete vinkler
Der har været sagt og skrevet meget om sort arbejde, men noget er overset, jeg har fx her et par bidrag:
For en stund siden kom det frem, at materialepriserne, altså til byggeri, ligger ca 20 procent over EU´gennemsnit.
Lægges hertil at vi har 25% moms, imod typisk 16% moms i Tyskland, altså en forskel på 9% i moms, vil disse to ting alene gøre det 29% dyrere at være dansker.
Hvis man kan forestille sig, at priserne ikke var disse 29% højere, er det ikke utænkeligt, at det ville afdæmpe det sorte arbejde.
Noget andet paradoksalt er, at der hersker en bil-fjendtlighed, som faktisk har bevirket, at der medgår mere og mere spildtid på kørsel mellem opgaverne, som kunderne skal betale. Det gør det dyrere, og det smitter således også af på motivationen for at købe sort arbejde.
Helt forgæves er sort håndværksarbejde jo ikke. For nok unddrages der moms og skatter på selve arbejdstiden/lønnen. Men der medgår jo materialer, som der må formodes at være indeholdt en eller anden form for moms af. Og under alle omstændigheder har materialerne jo en produktion bag sig, og dermed beskæftigelse i underleverandørverdenen.
Det der trækker den anden vej er så, at man som aftager af sort arbejde faktisk dels er "hæler". Og ikke nok med det. Er der reklamationer over den udførte håndværkerydelse, er det jo ikke så let at fremvise regningsdokumentation i forbrugerklagenævnet eller retten, når man som sortarbejds-modtager må antages ikke at have bilag på sine bedrifter. Man står på den måde ret ringe som forbruger.
For en stund siden kom det frem, at materialepriserne, altså til byggeri, ligger ca 20 procent over EU´gennemsnit.
Lægges hertil at vi har 25% moms, imod typisk 16% moms i Tyskland, altså en forskel på 9% i moms, vil disse to ting alene gøre det 29% dyrere at være dansker.
Hvis man kan forestille sig, at priserne ikke var disse 29% højere, er det ikke utænkeligt, at det ville afdæmpe det sorte arbejde.
Noget andet paradoksalt er, at der hersker en bil-fjendtlighed, som faktisk har bevirket, at der medgår mere og mere spildtid på kørsel mellem opgaverne, som kunderne skal betale. Det gør det dyrere, og det smitter således også af på motivationen for at købe sort arbejde.
Helt forgæves er sort håndværksarbejde jo ikke. For nok unddrages der moms og skatter på selve arbejdstiden/lønnen. Men der medgår jo materialer, som der må formodes at være indeholdt en eller anden form for moms af. Og under alle omstændigheder har materialerne jo en produktion bag sig, og dermed beskæftigelse i underleverandørverdenen.
Det der trækker den anden vej er så, at man som aftager af sort arbejde faktisk dels er "hæler". Og ikke nok med det. Er der reklamationer over den udførte håndværkerydelse, er det jo ikke så let at fremvise regningsdokumentation i forbrugerklagenævnet eller retten, når man som sortarbejds-modtager må antages ikke at have bilag på sine bedrifter. Man står på den måde ret ringe som forbruger.