SuperDebat.dk > Politik & Samfund > Fri debat: Politik & Samfund
10tilføjet af Vred bilkøber
Til alle bilister: Bak på arbejde imorgen
I protest mod de høje registreringsafgifter opfordres hermed til at alle bilister bakker hele vejen på arbejde imorgen.
Det kan ikke have sin rigtighed at danskerne skal køre rundt i ældgamle lig fordi staten skal have over 200 % i afgift af nye biler. Det er simpelthen vulgært!
tilføjet af VKO taber valget
Tak VKO
Det er dem der har regeringsmagten!😃
tilføjet af Måske naiv...men...
Hvis jeg nu stemmer S-SF
tror du så de sætter registreringsafgiften ned?
tilføjet af red herring
Alt bliver bedre
end under VKO - selv vejret!😉
tilføjet af fruppe
Køb en cykel
kun 25% moms.
tilføjet af moove
Personligt er jeg godt tilfreds.
Jeg ser ikke noget galt i høje afgifter på biler og brændstof (og ja, jeg stemmer borgerligt). For de folk, der har langt til arbejde kan en del af udgifterne hentes hjem gennem kørselsgodtgørelse.
Jeg har ikke selv bil, men regner da med at jeg skal have det når pengene er til det. Dit argument med at danskerne kører rundt i ældgamle lig kan jeg overhovedet ikke genkende. Når man kigger på vejene vel jeg bestemt mene at en meget stor del af dem rent faktisk er i rigtig god stand, hvilket nok i høj grad skyldes 2-års syn og det må vel være det der betyder noget.
Man behøver jo heller ikke køre rundt i en ny bil. Hvis pengene ikke er til det kan man jo altid købe brugt. Jeg vil endda sige at man ofte kan få rigtig meget for pengene ved brugthandel. Og ellers koster de billigste biler under 100.000 kr og er endda samtidigt brændstoføkonomiske.
Mvh.
Anders
tilføjet af jens261
Køb dig en bil
Først da' vil du kunne tale med om hvad der er af udgifter på sådan en kasse.
Og skal det være rigtigt sjovt så køb dig en på gule plader, så får du virkelig kærligheden at føle.
Hej
tilføjet af moove
Jeg taler fint med.
Fordi man ikke ejer en bil kan man da sagtens tale med om udgifterne. Det er jo ikke verdens sværeste regnestykke. Jeg kan da f.eks. også tale med om politikernes handlinger selv om jeg ikke selv er politiker.
Jeg har haft bil tidligere. Det var en brugt bil for det var hvad der var penge til og jeg ønsker ikke at bruge en for stor del af mine midler på at have bil. Selv om der kunne blive plads til køb af ny bil ville jeg formentlig stadig købe brugt da det er her jeg føler at jeg får mest for pengene.
Hvis jeg overvejede gulpladebiler ville jeg da helt klart se på de forskellige fordele og ulemper ved dette køb. F.eks. om privatbenyttelsesafgiften opvejede besparelsen i købet. Jeg kan ikke se at folk med gulpladebil er specielt hårdt ramt. Gulpladebiler er noget, der er lavet for erhvervsbiler og hvis folk vælger at købe den til f.eks. 100 % privatkørsel må de jo bare betale en højere privatbenyttelsesafgift. De sparer jo bare et sted og sætter penge til et andet. Reglerne er jo kendte og så må køberne jo bare selv overveje om det er en fordel med gulpladebiler.
Mvh.
Anders
tilføjet af Anonym
Ja, for den da
De pendlere der skal slippe 9,6 mia klapper garanteret også i hænderne.
Altså den dag de har bedt om en fyreseddel fordi det er ren tilsætning og køre på arbejde.
tilføjet af prof on paska
Du har ingen bil og ikke brug for en
så du kan sagtens sidde der og have højtragende holdninger til at høje afgifter på køretøjet og på benzin/diesel er alletiders.
Det er bare lidt en anden virkelighed for de mange af os danskere som er TVUNGET til at have en bil for at kunne komme på arbejde...ja der findes faktisk mange pendlere - inklusive mig selv - som kun kunne komme frem og tilbage mellem hjem og arbejde ved hjælp af egen bil.
...og jeg vil absolut ikke give dig ret i at vores bilpark er godt i stand. Det kan godt være du ser mange audier og mercedeser - de fleste af dem brugtvogne fra Tyskland - men du ser sandelig også mange gamle skrammelkasser som er forurenende og farlige.
Men heldigvis bliver vi før eller siden tvunget af EU til at opgive vores vulgære afgifter på privatbilisme.
tilføjet af moove
Grunden til at...
...jeg ikke har brug for en bil er at jeg er flyttet for at undgå at pendle mellem København og Svendborg. Det betød at jeg har ofret en række ting. Det betød bl.a. at jeg så meget mindre til mine venner osv. Samtidig har jeg været forholdsvis bundet her i Svendborg. Det er i samme grad ikke lige så nemt lige at køre et sted hen hvis det er uden for cykelafstand, men det kan da lade sig gøre. Det kræver bare lidt mere planlægning.
Så grunden til at jeg ikke er TVUNGET til at have bil er at jeg aktivt har sat mig i en situation, hvor jeg kan leve uden bil.
Desuden får pendlere jo også kørselsfradrag efter den 24. kilometer per dag. Dette fradrag ligger på 1,90 kr. i øjeblikket og for nyligt så jeg en opgørelse på hvor meget det koster at holde bil per kilometer (det var muligvis bilmagasinet). Nye biler i den billige og brændstoføkonomiske ende ville man kunne holde for omkring 1,50 kr. per kilometer (alle udgifter indeholdt). Med andre ord kan man altså få en forholdsvis stor del af sine udgifter dækket af kørselsfradrag som pendler, også ved nye biler. Man vil selvfølgelig ikke få det hele, men det kan jo heller ikke være meningen at man skal have gratis transport bare fordi man har valgt at bo langt fra sin arbejdsplads.
Bare fordi en bil er gammel betyder ikke nødvendigvis at den er dårligt i stand. Netop fordi de skal synes hvert andet år bliver ejerne nødt til at holde dem i tilfredsstillende stand medmindre de ikke regner med at den skal holde en 2-årig periode mere.
Med hensyn til forurening så sker der da hele tiden fremskridt, men så store er de nu heller ikke. Dette var et eksempel på hvad der er sket med Ford Mondeo på 9 år som vel må menes at være en typisk familiebil:
Ford Mondeo st. car
2001 12,3 km/l
2010 12,7 km/l
Den forurening man sparer i udledninger ved at en bil kun har en levetid på 15 år frem for 20 år bliver hurtigt ædt af det energiforbrug, der er i produktion af bilen, transport fra f.eks. fjernøsten til Danmark og ud til forhandlerne og skrotning af bilen i sidste ende. Umiddelbart vil jeg faktisk tro at det er mere forurenende hvis en bils gennemsnitlige levetid falder fra f.eks. 20 år til 15 år uden jeg dog ved det.
Man kan selvfølgelig godt argumentere for at afgiften skal fjernes, men så kan man da i høj grad også argumentere for at kørselsfradraget skal fjernes helt. Kørselsfradraget "opfordrer" næsten til pendling og jo mere transport des større miljøbelastning. Desuden er det jo folks eget valg at de har bosat sig langt fra arbejdspladsen.
Jeg har ganske vist ikke bil i øjeblikket, men jeg regner med at jeg skal ud og have en snart. Det kunne sagtens blive en ny af de billige (Toyota Aygo, Chevrolet Spark e.lign.), men jeg synes stadig det er fint med afgifterne. Og jeg er endda en af de personer der bliver ekstra hårdt ramt af nogle af udgifterne ved at holde bil. Grundet mit arbejde er jeg kun i Danmark halvdelen af året, men jeg skal jo stadig betale forsikring, grøn afgift osv. hele året. Og samtidig har jeg ikke mulighed for at få kørselsfradrag, da bilen kun er til privatkørsel. Men jeg er stadig tilfreds med reglerne!
Mvh.
Anders