Tolerancens tosser
Siden Muhammed-krisen, har der i Danmark været en del debat om begrebet tolerance.
Det har ikke givet den store klarhed her i landet. Men tilgengæld delt fløjene i den hjemlige debat.
Det samme er tilfældet i andre europæiske lande.
I Frankrig, er der netop udgivet en bog skrevet af en af Frankrig´s bedst kendte filosoffer, Bernard-Henri Lévy.
Bogens titel er " Left in Dark Times: A Stand Against the New Barbarism."
Ifølge et interview af Nathan Gardels, bragt i Kristeligt Dagblad den 27. oktober, hævder Bernard-Henri Lévy, at "virkelig tolerance begynder først, når man fuldstændig ubøjeligt har besluttet, at ingen diskurs, der søger at fremme had, diskriminering og mord, kan være acceptabel.
Ifølge B-HL, vil ekstrem tolerance blive demokratiernes kirkegård. Herom siger han følgende:
"Når jeg siger sådan, tænker jeg naturligvis på en ekstrem form for tolerance. En, der tilskynder os til at acceptere idéen om, at alle meninger, virkelig alle, uden skelnen eller begrænsninger, fortjener vores respekt.
Hvad så med racistens meninger❓Eller fascistens, voldtægtsmandens eller en hvilken helst persons, som i en eller anden ideologi´s navn opfordrer til massemord eller snigmord på folk, der krænker dem? svarer Bernard-Henri-Lévy og uddyber.
Som fanatisk tolerante mennesker ser det, fortjener alle disse meninger respekt, og i deres øjne forventer fanatikerne selv at blive behandlet jævnbyrdigt og med værdighed.
Det fører til vanvittige situationer som dem vi kan se i Storbritannien, i Holland og i resten af Europa, hvor det, som de personer, der myrdede Theo van Gogh, og de mordere, der tidligere blev sendt ud for at opspore Salman Rushdie, taler om i den lokale moske, bliver acceptabelt.
Tolerance er ikke synonymt med et uindskrænket princip om ytringsfrihed, der etymologisk set ville være adskilt fra ethvert transcendentalt mandat.
At acceptere et sådant adskilt princip ville fratage os mælet, når vi for eksempel står over for de mordere, der forfølger Ayaan Hirsi Ali."
Hvad forstår du?
Det har ikke givet den store klarhed her i landet. Men tilgengæld delt fløjene i den hjemlige debat.
Det samme er tilfældet i andre europæiske lande.
I Frankrig, er der netop udgivet en bog skrevet af en af Frankrig´s bedst kendte filosoffer, Bernard-Henri Lévy.
Bogens titel er " Left in Dark Times: A Stand Against the New Barbarism."
Ifølge et interview af Nathan Gardels, bragt i Kristeligt Dagblad den 27. oktober, hævder Bernard-Henri Lévy, at "virkelig tolerance begynder først, når man fuldstændig ubøjeligt har besluttet, at ingen diskurs, der søger at fremme had, diskriminering og mord, kan være acceptabel.
Ifølge B-HL, vil ekstrem tolerance blive demokratiernes kirkegård. Herom siger han følgende:
"Når jeg siger sådan, tænker jeg naturligvis på en ekstrem form for tolerance. En, der tilskynder os til at acceptere idéen om, at alle meninger, virkelig alle, uden skelnen eller begrænsninger, fortjener vores respekt.
Hvad så med racistens meninger❓Eller fascistens, voldtægtsmandens eller en hvilken helst persons, som i en eller anden ideologi´s navn opfordrer til massemord eller snigmord på folk, der krænker dem? svarer Bernard-Henri-Lévy og uddyber.
Som fanatisk tolerante mennesker ser det, fortjener alle disse meninger respekt, og i deres øjne forventer fanatikerne selv at blive behandlet jævnbyrdigt og med værdighed.
Det fører til vanvittige situationer som dem vi kan se i Storbritannien, i Holland og i resten af Europa, hvor det, som de personer, der myrdede Theo van Gogh, og de mordere, der tidligere blev sendt ud for at opspore Salman Rushdie, taler om i den lokale moske, bliver acceptabelt.
Tolerance er ikke synonymt med et uindskrænket princip om ytringsfrihed, der etymologisk set ville være adskilt fra ethvert transcendentalt mandat.
At acceptere et sådant adskilt princip ville fratage os mælet, når vi for eksempel står over for de mordere, der forfølger Ayaan Hirsi Ali."
Hvad forstår du?