13tilføjet af

undersøiske vulkaner

når vi læser om vulkaner dybt nede på havbunden, så undrer det mig hvordan det kan foregå, udfra den betragtning at man burde formode at havvandet vil fylde hullet op ret hurtigt, vandet burde vel "slukke for den ild der bryder ud.
angående det olieudslip de taler så meget om i den mexikanske golf, hvor kommer det tryk fra, der får oilien til at blive presset op.
det siges at borehullet ligger i 1400 meters dybde, så ingen dykkere kan komme derned, men hvordan har man så fået rørerne samlet, så olien kom op igennem rørerne.
jeg troede at en olieplatform stod på bunden af havbunden, men det er åbenbart ikke korrekt, så hvordan får de boreplatformen til at ligge fast konstant på det rigtige sted.
mig bekendt har boreplatforme ikke skruer som på et skib, så platformen konstant kan ligge på den nøjagtige kurs, og ankre lyder lidt for mærkeligt, for der må vel også være høj og lavvande på åben hav, ligesom på kysterne.
vi kan også læse om 3 sejlere som har haft problemer med deres sejlskib ved novia scotia, men hvorfor kalder de det danske SOK, når den amerikanske kystvagt er næsten overalt.
tilføjet af

De kalder SOK, fordi de kan redde folk fra havet

i stormvejr, modsat amerikanerne der ikke engang kunne redde nogen fra tagene af Verdens Handel Centeret, da det var blevet ramt af fly.
tilføjet af

Det med borehullet

må du selv om.
Men ringe til SOK er logisk, det er lige med PENGE.🙁
Forresten er Nova Scotia ikke ret langt væk fra Jan Mayen.
Klaus
tilføjet af

Jeg kan måske hjælpe lidt

Det er ikke en olieplatform der ligger på stedet nu.
Det der har været på stedet er kun de folk der har lokaliseret en mulig olieforekomst og har boret ned til denne forekomst.
De har ikke skullet "tappe" olien men udelukkende foretage forarbejdet hvorefter der ville komme en rigtig platform.
Jeg vil antage at hullet er boret på samme måde som på de rigtige olieboreplatforme, og at de ventiler og hvad der ellers er der nede er enten sænket derned eller monteret via mini ubåde.
Jeg er også lidt i tvivl om hvad de egentlig har der nede.
Mig bekendt bruger man en slags tungt slam til at forsegle hullerne med indtil de igen skal bruges.

Trykket kommer fordi der i olien er bundet en masse gas som i modsætning til olien kan trykkes sammen og dermed danne trykket som er enormt.
Såvidt jeg husker op til et par tusinde atmosfærer hvilket er mere end ualmindelig meget sammenlignet med et normalt bildæk der har cirka 2.
Om vandet skulle kunne slukke den undersøiske ild i vulkanerne er en nærliggende tanke, men igen så skyldes det trykket nedefra som selv de højeste vandtryk ikke kan hamle op med.
Magmaen eller lavaen kommer jo dybest set fra jordens indre og det tryk der er derinde overstiger vist alt andet man kan forestille sig.
Mine sparsomme oplysninger stammer fra et radioprogram på P1 hvor bl.a Jan Haugaard speakede men jeg har ikke kunnet finde programmet på DRs side men det skal nok være der.
Der er uden tvivl lidt mere at hente her:
http://ing.dk/artikel/108794-risiko-for-gaseksplosion-lukkede-borerig-uger-foer-katastrofen
tilføjet af

GoddaW mand

økseskaft.
Du er nu et meget kært eksempel på de bodegahjerner der huserer her på debatten.
tilføjet af

Varmt som ind i *******

En vulkan i udbrud er ikke et tomt hul. Den blvier fyldt op af magna der kommer nede fra. Derfra har det et højere tryk end vandet kan trykke ned. Derfor kommer det op. Og varmen er konstant eller stigende. Så vandet kan ikke køle det hurtigt nok til det kan størkne.
Trykket fra olien kommer fra undergrunden hvor olien er. Hvis du trykker på en vandfyldt ballon, så kommer vandet ud af hullet. Men er der ikke hul kommer det ikke ud. Det er nok det samme som med hullet ned til olielommen. Der er tryk på olien og den søger derhen hvor der er mindst tryk. Og kommer ud gennem huller.
Rørene samles med fjernestyret roboter. Og de er lavet til at kunne samles på den måde.
Platforme holdes som regel på plads af andkerkæder. De kan være 4 sømil lange. De forankres i havbunden. Et ankerled kan være lige så stort som et A2 ark. Jeg har sejlet med en coaster, og på et tidspunkt havde vi ankerkæde med til Irland. Der var der firmaet skulle sejele det ud hvor det skulle bruges. Den var 4 sømil lang. Kæden bliver bundtet op i løkker der sures sammen. Så løftes løkkerne i deres suringer, ind en efter en. I stedet for på en gang som man gør med et stykke reb.
Jeg håber det er klart nok forklaret og ikke for indviklet.😉
Har man brug for en længere kæde. Samles de med en sjækel. Et ankerled der kan åbnes og lukkes.
Boreplatforme har pontoner der er luftfyldte, der gør de kan flyde. Semisub. Her skrives der om semisub. De holdes på plads af kæder. Eller truster. En truster er lige som en bordblæser. I stedet for at flytte luft, flytter den vand og det gennem et rør ventilatoren sidder i. Det er mere effektivt end uden noget rør. Detter er den grove version.. Den kan så drejes så den kan bruges til at styre med. Enten flytte platformen eller holde den på plads. Som regl ved hjælp af en GPS, der styre trusterne meget nøjagtigt.
http://da.wikipedia.org/wiki/Olieboreplatform
Angående anker/trosser(tykt reb til at holde et skib fast i havn). Man kan bruge et stempel der har en krog man hægter kæden eller en trosse på. Den anden ende er så fastgjort i havbunden i et øje elelr krog på en klods af beton i havbunden. Eller der er et anker i dena nden ende af kæden. De giver sig ved et vist træk i trossen/ankerkæden, eller trækker sig sammen når trækket falder. Så det ikke bliver slapt men så enkerkæden/trossen er stram og ikke så stram den knækker/sprænger.
På den måde kan de holder surringer/ankerkæder stramme. Man bestemmer bare hvor stramme ankerne/surringer/trosserne skal være. Så sørger en computer for det kedelige arbejde.
På skibe bruges systemet også når skibe ligger i havn. Så når tidevandet vender. Så strammes eller slækkes trosserne efter behov, så de hele tiden er thigt. Og når skibet lastes eller losser ud, er det det samme. For der ændres trækket i trosserne også. Først gang man står i nærheden af et spil der køre på den måde og en eller flere af trosserne giver sig eller trækkes hjem af styringen i spillet. Så er man sikker på at der er noget galt. Hvis man ikke lige ved at det køre automatisk. Uden at nogen holde øje😃
De kaldte vel SOK fordi de var sikker på at tale med nogen der forstod deres sprog og som kunne kontakte dem der skulle sende folk ud efter dem.
Men det er en gisning.
tilføjet af

Hov hov en kollega :D

Du har godt nok fået prøvet noget. 🙂 Det har ikke været kedeligt at være dig. 😉
Ja det lyder underligt at de kalder SOK. Men enten har journalisten fået noget galt. Eller også har de været mest tryg ved at kalde SOK.
Og man skal have et radiobevis for at sejle, det er lovpligtigt. Men der fiser folk rundt der egentligt burde holde sig hjemme. Og har en rystende dårlig uddannelse eller ditto erfaring i forhold til hvad de har ansvar for.
Og her var det et lystfartøj.
Så erfaringen kan have været derefter.
Det jo ikke uden grund at man høre at nogen navigere efter kortet i en mayland kalender.😖
tilføjet af

Booooooom

Vulkaner og vand er en dårlig kombination, det så man da Krakatau ved Indonesien eksplomberede 1 1883, vandet trængte ind i vulkanen og blev lynhurtigt til damp der ikke kunne slippe hurtigt nok ud, og så futtede den af med et drøn der kunne høres hundreder af km væk.
Når magma trænger op gennem havbunden, f.eks i den linie af undersøiske vulkaner der strækker sig fra Island og et laaangt stykke ned i Atlanten går det lidt mere "stille" af sig, bortset fra når udbruddet er så stort at lavaen titter op på overfladen og laver en vulkanø.
Det er er ret facsinerende at se når magmaen vælter op, danner en sort skal på overfladen af nedkøling, sraks bliver denne sorte skal gennembrudt indefra af glødende magma etc. etc. dette foregår samtidig med voldsom udvikling af damp, ligesom damp der stiger op fra bunden når man koger et æg.
tilføjet af

SOK

kommer af forkortelsen af Søværnets Operative Komando
tilføjet af

Spændende JA :D

Men på lang afstand. Je gskal ikke have kogt æg foreløbig.
Tilgengæld glæder jeg mig over de flotte film og billeder der tages af naturen. Når det er tid til lidt hamskifte. 😃
tilføjet af

Har aldrig været på en bodega

men du skriver måske fra en sådan.
Har derimod fløjet med rednings-helikopter.
tilføjet af

Øøh ?

Når Du koger æg skal Du da ikke plante rø*** på grydelåget 😃😃
Apropos varme sten så jeg faktisk på TV forleden at en bestemt "stensuppe" i Sydamerika blev ved at balnde suppens indhold i vand, og så lægge opvarmede sten i den, når suppen var varm skulle man stadig ikke røre ved stenene.
Der blev selvsagt brugt sten der ikke sprang som glas ved nedkølingen.
tilføjet af

Nååå ...

Det er det jeg gjør gal med æggene. Så tror da pokker jeg ikke kan sidde ned. LOL
😉😉😉😉
tilføjet af

På den anden side

Der er alt for lidt vand til at slukke hvis virkelig at jordens kerne skulle finde på at bryde igennem flere steder.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.