"Undervisere" som ikke fortjener navnet?
Jeg har både en gymnasial uddannelse, en akademiuddannelse, en intern uddannelse og nu er jeg så havnet på universitetet.
Og jeg må desværre sige, at set i bakspejlet er det kun universitetet der rent faktisk har de rigtige rammer for den type uddannelse der er blevet så populær i dag.
Alle andre steder kom jeg godt nok igennem, men det var med besvær. Hvorfor? Fordi det rent ud sagt er blevet en ideologi med alt det hyggediskussion og gruppearbejde og selvstudie.
Når det kommer til stykket, vil de stadig se at Du kan dit kram. Der spiller de meget gerne oldschool eksaminator. Men vejen derhen, det skal Du såmænd bare selv finde ud af.
Hvor tit har jeg ikke siddet med pensumlister der sagde alt og ingenting. Hvor tit har jeg undret mig over rækkefølgen i stoffet, før det gik op for mig at underviseren simpelthen ikke have struktureret det. At han bare ævlede løs uden at have gjort sig de mindste pædagogiske overvejelser. Det var værst på akademiet, og også temmelig galt i den interne uddannelse.
Her på uni er det en form som kan slå til, fordi man til dels også selv sætter rammer for ens uddannelse. Men på alle de uddannelser hvor der altså stadig er en bottom line til eksamen som ligger MEGET FAST, er det et kæmpe svineri der foregår - for kravene til pensums forberedelse og strukturering fra underviserens side er der åbenbart næppe denne bottom line.
Du ved at Du skal igennem en eksamen og får nogle overordnede punkter i pensum. And that´s it. Hvad skal man så med en underviser? Hvad, seriøst?
Der er mange undervisere derude som burde skamme sig for at tage penge for deres makværk. Man kan sgu ikke læne sig tilbage og svare "selvstudium" hver gang der kommer mere end et rent detajlspørgsmål, så snart nogen vil forstå tingene i bredere perspektiv.
Denne undervisningsform hører altså ikke alle steder til, men er desværre mega udbredt og gør det specielt svært for dem der ikke er så boglige.
Det skal være klart hvad det er præcis de vil vi skal kunne og i hvilke sammenhæng vi skal kunne sætte det. Og så skal der undervises et stof der er blevet arbejdet med pædagogisk. Alt det andet fortjener ikke navnet.
Og jeg må desværre sige, at set i bakspejlet er det kun universitetet der rent faktisk har de rigtige rammer for den type uddannelse der er blevet så populær i dag.
Alle andre steder kom jeg godt nok igennem, men det var med besvær. Hvorfor? Fordi det rent ud sagt er blevet en ideologi med alt det hyggediskussion og gruppearbejde og selvstudie.
Når det kommer til stykket, vil de stadig se at Du kan dit kram. Der spiller de meget gerne oldschool eksaminator. Men vejen derhen, det skal Du såmænd bare selv finde ud af.
Hvor tit har jeg ikke siddet med pensumlister der sagde alt og ingenting. Hvor tit har jeg undret mig over rækkefølgen i stoffet, før det gik op for mig at underviseren simpelthen ikke have struktureret det. At han bare ævlede løs uden at have gjort sig de mindste pædagogiske overvejelser. Det var værst på akademiet, og også temmelig galt i den interne uddannelse.
Her på uni er det en form som kan slå til, fordi man til dels også selv sætter rammer for ens uddannelse. Men på alle de uddannelser hvor der altså stadig er en bottom line til eksamen som ligger MEGET FAST, er det et kæmpe svineri der foregår - for kravene til pensums forberedelse og strukturering fra underviserens side er der åbenbart næppe denne bottom line.
Du ved at Du skal igennem en eksamen og får nogle overordnede punkter i pensum. And that´s it. Hvad skal man så med en underviser? Hvad, seriøst?
Der er mange undervisere derude som burde skamme sig for at tage penge for deres makværk. Man kan sgu ikke læne sig tilbage og svare "selvstudium" hver gang der kommer mere end et rent detajlspørgsmål, så snart nogen vil forstå tingene i bredere perspektiv.
Denne undervisningsform hører altså ikke alle steder til, men er desværre mega udbredt og gør det specielt svært for dem der ikke er så boglige.
Det skal være klart hvad det er præcis de vil vi skal kunne og i hvilke sammenhæng vi skal kunne sætte det. Og så skal der undervises et stof der er blevet arbejdet med pædagogisk. Alt det andet fortjener ikke navnet.