3tilføjet af

"Undervisere" som ikke fortjener navnet?

Jeg har både en gymnasial uddannelse, en akademiuddannelse, en intern uddannelse og nu er jeg så havnet på universitetet.
Og jeg må desværre sige, at set i bakspejlet er det kun universitetet der rent faktisk har de rigtige rammer for den type uddannelse der er blevet så populær i dag.
Alle andre steder kom jeg godt nok igennem, men det var med besvær. Hvorfor? Fordi det rent ud sagt er blevet en ideologi med alt det hyggediskussion og gruppearbejde og selvstudie.
Når det kommer til stykket, vil de stadig se at Du kan dit kram. Der spiller de meget gerne oldschool eksaminator. Men vejen derhen, det skal Du såmænd bare selv finde ud af.
Hvor tit har jeg ikke siddet med pensumlister der sagde alt og ingenting. Hvor tit har jeg undret mig over rækkefølgen i stoffet, før det gik op for mig at underviseren simpelthen ikke have struktureret det. At han bare ævlede løs uden at have gjort sig de mindste pædagogiske overvejelser. Det var værst på akademiet, og også temmelig galt i den interne uddannelse.
Her på uni er det en form som kan slå til, fordi man til dels også selv sætter rammer for ens uddannelse. Men på alle de uddannelser hvor der altså stadig er en bottom line til eksamen som ligger MEGET FAST, er det et kæmpe svineri der foregår - for kravene til pensums forberedelse og strukturering fra underviserens side er der åbenbart næppe denne bottom line.
Du ved at Du skal igennem en eksamen og får nogle overordnede punkter i pensum. And that´s it. Hvad skal man så med en underviser? Hvad, seriøst?
Der er mange undervisere derude som burde skamme sig for at tage penge for deres makværk. Man kan sgu ikke læne sig tilbage og svare "selvstudium" hver gang der kommer mere end et rent detajlspørgsmål, så snart nogen vil forstå tingene i bredere perspektiv.
Denne undervisningsform hører altså ikke alle steder til, men er desværre mega udbredt og gør det specielt svært for dem der ikke er så boglige.
Det skal være klart hvad det er præcis de vil vi skal kunne og i hvilke sammenhæng vi skal kunne sætte det. Og så skal der undervises et stof der er blevet arbejdet med pædagogisk. Alt det andet fortjener ikke navnet.
tilføjet af

Jeg giver

dig fuldkommen ret. De forhold der hersker i det danske uddannelsessystem er horrible.
Der hersker en hippie laizez faire holdning, ikke kun blandt lærere, men i høj grad også blandt nogle elever, der ikke gider noget, hvis det ikke lige er det de har lyst til lige her og nu.
Nogle lærere burde jages langt væk fra skolerne. Også de elever der er "uden for pædagogisk rækkevidde" burde skilles fra, så de ikke ødelægger undervisningen for de elever der gider.
Dermed ikke sagt at det danske undervisningssystem er helt til rotterne, for der er mange kvalificerede og engagerede lærere der giver deres hjerteblod for at dygtiggøre eleverne og fordi de brænder for deres fag. UD med de inkompetente og IND med de kvalificerede.
tilføjet af

Ja, det

må man sige.
Kan det skyldes nedskæringer og taxametersystemet? Det mener jeg da i hvert fald gælder, dér hvor jeg underviser. For nogle år siden blev mit fag beskåret med en 1/3 af timerne. Pensum forblev det samme, og en del af de tilbageblevne undervisningstimer blev omdannet til vejledertimer i forbindelse med de studerendes projektarbejder/selvstudie.
Bare til almindelig orientering - og det er et universitet.
Hvad mener du med "bottom line"?
tilføjet af

Bottom line

Dermed mener jeg bundlinje - hammeren falder til eksamen, der er de pludeslig alle skideglade for klare kriterier og krav, for de sidder jo på den rigtige side af det grønne bord.
Men der er næppe den klarhed og de kriterier når det kommer til dem selv og deres del af slæbet - nemlig det forberedende arbejde med stoffet.
Som sagt synes jeg selv at uni er det sted hvor dette er mest forsvarlig, fordi man giver en vis frihed begge veje.
Men på mange af de mere praksisorienterede uddannelser bør der altså være styr på pensum og formidling af dette FRA LÆRERENS SIDE. Det er sgu ikke nok med en bogliste og en pensumliste uden forklaringer og så ellers noget uinspireret såkaldt gennemgang af stoffet i tilfældig rækkefølge. Og efter et kvarters tid sender man holdet ud for at lave gruppearbejde. men får selvfølgelig hele modulet betalt.
Tak for kaffe.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.