"Vores "vibrationer" afsløre vores personlighed"..
[img]http://www.sixscreensofthewatchtower.com/images/phrenology.JPG[/img]
http://www.sixscreensofthewatchtower.com/3occultorigins1.html
Engelsk
http://www.seanet.com/~raines/phrenology.html
...en blå næse "er et symbol på nøjsomhed" 😃
Google-oversat
En historie om Vagttårnets Udflugt til okkulte
Jerry Bergman, Ph.D.
Frenologi, fra det græske ord for sind og ord om eller diskurs, er den okkulte videnskab, som bestræber sig på at læse en persons karakter fra formen og især toppe og dale i kraniet.
Det blev påbegyndt af Franz Joseph Gall (1758-1828). Nært beslægtet er den okkulte videnskab Physiognomy (græsk for naturen og tolk), en indsats for at forstå sindet og personlighed ved at vurdere forskellige ansigtstræk såsom næse, øjne, hage og kindben form; kort sagt, at dømme folk ved deres ansigter.
Begge felter er blevet fuldstændigt miskrediteret i dag af videnskab, især frenologi, men begge har spillet en vigtig rolle i den tidlige historie Vagttårnet.
En Golden Age artiklen (Pottle, 1925:333) mente, at "karakteren af mænd kan beskrives i form af ansigtstræk, kendt som Physiognomy eller kraniel egenskaber [en] feltet med den videnskabelige betegnelse for Frenologi".
Denne Vagttårnet skribent så argumenteret for en sådan tåbelighed som forskellige kropsformer fortælle "vores historie om liv" og kroppens "vibrationer vise, hvad vi er, og ikke lyve." Vibrationerne vedrører den berygtede kvaksalver "healer" Dr. Abrams, som hævdede at han kunne diagnosticere sygdomme ved en "elektronisk vibrerende metoden."
Vagttårnet hævder, at ikke kun vores "vibrationer" afsløre vores personlighed og sande selv, men vores håndflader, ryg, og selv vores fødder og "fingernegle," hvis vi var "kun tilstrækkeligt intelligent vi uden tvivl kunne afgøre, hvad en person tænker eller gør hovedsagelig, hans kvalifikationer osv., blot fra et stykke af hans hud, et hår, eller en dråbe blod "(p.333).
Disse aparte ideer, forfatteren argumenterer for at give ham troværdighed, blev åbenbart godkendt af Pastor Russell, der ved flere lejligheder drøftet mysterier "mental telepati, tankelæsning og kvinders intuition ..." (332-333).
A History of Frenologi:
Frenologi var populær fra midten af det 18. til den sidste del af det 19. århundrede, selv om der også "megen kritik" om frenologi eksisterede i 1800's - så meget, at det var "lampooned i vers og på scenen" (Gregory, 1987 ; 618).
Omfanget af brugen af frenologi af Vagttårnet er illustreret i selvbiografi af Pastor Russell skrevet af William Wisdom (1923).
Dette arbejde indeholder en række udsagn fra phrenologists om Russells central rolle i Guds arbejde.
Blandt dem, der undersøgte ham var en David Dall en "bemærkede mental videnskabsmand", der efter sin 30 okt 1911 undersøgelse af Russell konkluderede, at Vagttårnsselskabet grundlægger havde et stort hoved og en "hjerne begavet med en usædvanlig grad af aktivitet.
En fuld basilar region er ledsaget af den magtfulde begavelse af de moralske, intellektuelle og åndelige natur. " Beviser for denne konklusion inkluderet Russells fysiognomi, specielt hans "store ansigt en stor, bred næse med rigelig næsebor" (s.42).
Hvordan en "ansigt læser" kan kende en persons personlighed fra træk som næse form er en okkult konklusion ikke er baseret på videnskab.
Den bemærkede "psykisk videnskabsmand" omfattede også en vurdering af sådanne træk som Russells øjne, der indikerer en "kommunikativt disposition [og] godgørenhed [som] .. en førende fakultet, [hans] manifesterer sig i gavmildhed af stemningen til hele menneskeheden, dyb ønske for andres velfærd, der kombinerer varme sympati med sjælden enkelhed formål ".
Den "bemærkede" ekspert angiveligt indgået alle disse kvaliteter eksisterede i Russell simpelthen fra at læse bump på hans hoved, smilehuller på hans hage, og rynke på næsen.
Formentlig brugte han hitlisterne udarbejdet af velkendte phrenologists af hans dag - diagrammer, som vi nu ved er helt "forkert" (Gibson og Gibson 1966 p.314). Dr. Dall kan have været korrekt om nogle af hans konklusioner, såsom Russell "Styrer sind sine tilhørere uden at gøre en indsats for at gøre det." (S.143) En naiv observatør, især en, der religiøst fulgte Russells lære, kunne være tilbøjelig til at konkludere, at denne vurdering var rigtigt på mærkerne.
Ingen tvivl om nogle af de phrenologists udsagn var sandt, sandsynligvis fordi "eksperten phrenologists må afhænge meget mere end blot bump, udvækster, eller endda mærkbare buler at indgå sine resultater.
En ujævn kraniet naturligt gav masser at arbejde ud fra, da det viste mange udviklinger - ofte af den overdrevne form - med tilsvarende mangler i andre fakulteter, "(Gibson og Gibson 1966 p.313).
Man kan undskylde Vagttårnets fascination med disse okkulte videnskaber ved at konkludere, at da de engang var populære, ville det ud til, at Vagttårnet blev derefter blot at acceptere en gang fashionable ideer. Vagttårnet, men hævdede at være Guds mundstykke giver sit folk rent kød i rette sæson
Bestemt Gud ville aldrig tillade en sådan okkulte dårskab for kuld hans publikationer.
Endvidere frenologi syntes at være baseret på videnskab - hjernen strukturer til mere udviklede træk ville logisk synes at være større, og mindre, hvis ikke udviklet.
Frenologi faktisk faldt ud af popularitet længe før de fleste af Vagttårnet artikler og bogen om Pastor Russell blev skrevet. Opdagelser i hjerneforskning hurtigt nedrevet de mere ekstravagante krav frenologi, og deres skib sank før århundredeskiftet - men mange af dens practicers var "for langt til søs for at svømme en shore" (Gibson og Gibson 1966 p.313 ).
De få kerner af sandhed, at feltet indeholdt ikke var nok til at redde den, og, vigtigst, frenologi havde "tiltrak for mange kvaksalvere og faddists til sit banner" (s. 313). Ironisk nok blev frenologi baseret på både evolution og racehygiejne, som producerede en farlig form for racisme:
frenologi ... erkendt, at det veludviklede pande civiliserede mand var stempel Begavelse, sammenlignet med skrånende pande af hans tidlige forfædre. Omvendt overdevelopment i bunden af kraniet var mærket af det primitive menneske, hvilket indikerer uhæmmet instinkt. En høj, stort hoved viste en større evne til følelser end en lav, hjerne-kramper kranium (Gibson og Gibson 1964 p.304).
Den "praktiserende heks" Sybil Leek tude en moderne racisme baseret på frenologi med disse ord:
Skallen af den mandlige er større end hunnen. De kranier af forskellige racer og nationaliteter er meget forskellige i form, og disse forskelle er fundet at svare med de kendte forskelle i racemæssig og national karakter, såsom italienerne vinde anerkendelse som elskere og briterne for deres ro. I den kaukasiske, panden er fremtrædende og høj, koronale region forhøjet, og back-hoved (bagsiden af hovedet) er moderat projiceres.
Den ansigtet vinkel er cirka 80 grader. De særlige organer, hvor de kaukasiske hjernen fleste brillerer er Mirthfulness, Idealitet, og samvittighedsfuldhed (Leek 1970 s.44).
Mange praktiserende læger gik langt ud over de racistiske og spekulative udsagn ovenfor, nogle ned i latterlig. Og Vagttårnet forfattere var blandt de mest langt ude, selv konkludere, at en blå næse "er et symbol på nøjsomhed, med måske en snerpet skær" og at "størrelsen af næsen som også størrelsen på øjnene, er ikke uden betydning.
Den lille næse mand kan ikke have en retslig sind, uanset hans andre excellencer måtte være. Og en mand, hvis næse opsving kan der ikke mere kan forventes at administrere retfærdighed end en mops hund kan forventes at fungere som en hyrde. " (Golden Age 19 januar, 1921:224) Sådanne tåbelige aparte udsagn findes overalt i de tidlige Vagttårnet publikationer, og nogle stadig findes helt op til i dag. Vagttårnet anbefales denne okkulte tåbelighed med følgende entusiastiske påtegning "hvad en velsignelse det ville være, hvis forældre, lærere, pædagoger, læger og andre grundigt blev informeret med hensyn til fortolkningen af de fysiske former, fysiognomi, og især til iridiagnosis, så de kunne lang tid i forvejen opdage nærmer sygdom og derfor tage rettidige foranstaltninger for at forhindre det. " (Harbeck 1922:625).
Vagttårnet bruges selv frenologi at afstive deres teologi. Eksempler omfatter udsagn som "den moderne videnskab om frenologi kaster meget lys på konstitueringen af mennesket og leverer åndelige spor", og frenologi kunne blive endnu mere effektive, hvis de stiftere, der var "vuggede" i den verdslige hersker filosofi kasseret denne filosofi og "dykket dybt ... i Bibelen "(1921:668). Man ville helt sikkert sætte spørgsmålstegn ved visdommen i at acceptere en tro struktur baseret på, da Vagttårnet anerkender de "herskende filosofi", og ikke Skriften. Vagttårnet var kritisk over for verdslig tænkning, frit vedtaget nogen og al verdslig tænker, hvis det syntes at gå sammen med de fordomme og antagelser deres topledere. Det var derfor, de accepterede anti-bibelske frenologi som "banede vejen for On the Origin of Species (som Darwin erkendte i sit forord) [og] forudsat en måde station på vejen til et verdsligt livssyn" (Davies, 1955 s.172). Selv i sin storhedstid phrenologists "tendens til at understøtte langt ude årsager" (Mainwaring, 1980 s.199).
En af de mere tåbelige Vagttårnet udsagn findes i en artikel skubbe "Stjernen retsmidler", som er kvaksalver medicin, ofte ubrugelige, undertiden skadelige.
Vagttårnet hævder disse stoffer er "strengt biochemic" og en Golden Age artiklen hedder de "udarbejdet i overensstemmelse med de love, der styrer livets kemi" (1922:625).
Sådanne videnskabelige klingende udsagn var typisk for kvaksalveri af tiden, og også i dag. Selvfølgelig skal alle kemikalier foretages i henhold til de love, der styrer kemi - ingen anden måde eksisterer forberede kemikalier medmindre forfatteren havde i tankerne en ikke-fysisk åndelig metode.
Forfatteren foretager derefter forbløffende udsagn, Ensign retsmidler "hverken narkotika eller medicin, undtagen i den forstand af at være korrigerende. De er fysiologiske fødevarer. Med dette menes, at de er gentagelser af de færdige materialer, der udgør de celler og væv samt kirtel produkter af kroppen i sundhed. " Forfatteren derefter påstået, at sygdommen var et resultat af den fejlslagne kroppens "møller og fabrikker" til at fremstille standard materialer til et vist niveau af kvalitet.
I dag har vi erkendt, at biokemiske mangler producere nogle sygdomme, såsom visse former for diabetikere. Forfatteren, men var ikke om dette, men at "næsten al sygdom og sygdom, og fysisk og mental ufuldkommenhed, skyldes en fejl i kroppens 'møller og fabrikker' at fremstille standardprodukter." Løsningen forfatteren anbefaler, er at forsyne kroppen med, hvad der er behov for. Selvfølgelig disse retsmidler er narkotika, selvom forfatteren misvisende kalder dem noget andet (GLOYSTEIN 1923:625). Grunden til at han ikke ønsker at kalde dem medicin skyldes, at Vagttårnet på dette tidspunkt fordømt læger og hvad de gjorde.
Ved at bruge disse "ikke-narkotika" personen kan "være uafhængig af læger, der beskæftiger narkotika, medicin, vacciner, sera, og kirurgiske operationer for syge betingelser" (s. 625). Vagttårnet aldrig anerkende, at kilden til næsten alle stoffer er "naturlige" kemikalier fra planter, dyr eller naturlige forbindelser, som ændres, nogle gange kun en smule.
Citat slut
http://www.sixscreensofthewatchtower.com/3occultorigins1.html
Engelsk
http://www.seanet.com/~raines/phrenology.html
...en blå næse "er et symbol på nøjsomhed" 😃
Google-oversat
En historie om Vagttårnets Udflugt til okkulte
Jerry Bergman, Ph.D.
Frenologi, fra det græske ord for sind og ord om eller diskurs, er den okkulte videnskab, som bestræber sig på at læse en persons karakter fra formen og især toppe og dale i kraniet.
Det blev påbegyndt af Franz Joseph Gall (1758-1828). Nært beslægtet er den okkulte videnskab Physiognomy (græsk for naturen og tolk), en indsats for at forstå sindet og personlighed ved at vurdere forskellige ansigtstræk såsom næse, øjne, hage og kindben form; kort sagt, at dømme folk ved deres ansigter.
Begge felter er blevet fuldstændigt miskrediteret i dag af videnskab, især frenologi, men begge har spillet en vigtig rolle i den tidlige historie Vagttårnet.
En Golden Age artiklen (Pottle, 1925:333) mente, at "karakteren af mænd kan beskrives i form af ansigtstræk, kendt som Physiognomy eller kraniel egenskaber [en] feltet med den videnskabelige betegnelse for Frenologi".
Denne Vagttårnet skribent så argumenteret for en sådan tåbelighed som forskellige kropsformer fortælle "vores historie om liv" og kroppens "vibrationer vise, hvad vi er, og ikke lyve." Vibrationerne vedrører den berygtede kvaksalver "healer" Dr. Abrams, som hævdede at han kunne diagnosticere sygdomme ved en "elektronisk vibrerende metoden."
Vagttårnet hævder, at ikke kun vores "vibrationer" afsløre vores personlighed og sande selv, men vores håndflader, ryg, og selv vores fødder og "fingernegle," hvis vi var "kun tilstrækkeligt intelligent vi uden tvivl kunne afgøre, hvad en person tænker eller gør hovedsagelig, hans kvalifikationer osv., blot fra et stykke af hans hud, et hår, eller en dråbe blod "(p.333).
Disse aparte ideer, forfatteren argumenterer for at give ham troværdighed, blev åbenbart godkendt af Pastor Russell, der ved flere lejligheder drøftet mysterier "mental telepati, tankelæsning og kvinders intuition ..." (332-333).
A History of Frenologi:
Frenologi var populær fra midten af det 18. til den sidste del af det 19. århundrede, selv om der også "megen kritik" om frenologi eksisterede i 1800's - så meget, at det var "lampooned i vers og på scenen" (Gregory, 1987 ; 618).
Omfanget af brugen af frenologi af Vagttårnet er illustreret i selvbiografi af Pastor Russell skrevet af William Wisdom (1923).
Dette arbejde indeholder en række udsagn fra phrenologists om Russells central rolle i Guds arbejde.
Blandt dem, der undersøgte ham var en David Dall en "bemærkede mental videnskabsmand", der efter sin 30 okt 1911 undersøgelse af Russell konkluderede, at Vagttårnsselskabet grundlægger havde et stort hoved og en "hjerne begavet med en usædvanlig grad af aktivitet.
En fuld basilar region er ledsaget af den magtfulde begavelse af de moralske, intellektuelle og åndelige natur. " Beviser for denne konklusion inkluderet Russells fysiognomi, specielt hans "store ansigt en stor, bred næse med rigelig næsebor" (s.42).
Hvordan en "ansigt læser" kan kende en persons personlighed fra træk som næse form er en okkult konklusion ikke er baseret på videnskab.
Den bemærkede "psykisk videnskabsmand" omfattede også en vurdering af sådanne træk som Russells øjne, der indikerer en "kommunikativt disposition [og] godgørenhed [som] .. en førende fakultet, [hans] manifesterer sig i gavmildhed af stemningen til hele menneskeheden, dyb ønske for andres velfærd, der kombinerer varme sympati med sjælden enkelhed formål ".
Den "bemærkede" ekspert angiveligt indgået alle disse kvaliteter eksisterede i Russell simpelthen fra at læse bump på hans hoved, smilehuller på hans hage, og rynke på næsen.
Formentlig brugte han hitlisterne udarbejdet af velkendte phrenologists af hans dag - diagrammer, som vi nu ved er helt "forkert" (Gibson og Gibson 1966 p.314). Dr. Dall kan have været korrekt om nogle af hans konklusioner, såsom Russell "Styrer sind sine tilhørere uden at gøre en indsats for at gøre det." (S.143) En naiv observatør, især en, der religiøst fulgte Russells lære, kunne være tilbøjelig til at konkludere, at denne vurdering var rigtigt på mærkerne.
Ingen tvivl om nogle af de phrenologists udsagn var sandt, sandsynligvis fordi "eksperten phrenologists må afhænge meget mere end blot bump, udvækster, eller endda mærkbare buler at indgå sine resultater.
En ujævn kraniet naturligt gav masser at arbejde ud fra, da det viste mange udviklinger - ofte af den overdrevne form - med tilsvarende mangler i andre fakulteter, "(Gibson og Gibson 1966 p.313).
Man kan undskylde Vagttårnets fascination med disse okkulte videnskaber ved at konkludere, at da de engang var populære, ville det ud til, at Vagttårnet blev derefter blot at acceptere en gang fashionable ideer. Vagttårnet, men hævdede at være Guds mundstykke giver sit folk rent kød i rette sæson
Bestemt Gud ville aldrig tillade en sådan okkulte dårskab for kuld hans publikationer.
Endvidere frenologi syntes at være baseret på videnskab - hjernen strukturer til mere udviklede træk ville logisk synes at være større, og mindre, hvis ikke udviklet.
Frenologi faktisk faldt ud af popularitet længe før de fleste af Vagttårnet artikler og bogen om Pastor Russell blev skrevet. Opdagelser i hjerneforskning hurtigt nedrevet de mere ekstravagante krav frenologi, og deres skib sank før århundredeskiftet - men mange af dens practicers var "for langt til søs for at svømme en shore" (Gibson og Gibson 1966 p.313 ).
De få kerner af sandhed, at feltet indeholdt ikke var nok til at redde den, og, vigtigst, frenologi havde "tiltrak for mange kvaksalvere og faddists til sit banner" (s. 313). Ironisk nok blev frenologi baseret på både evolution og racehygiejne, som producerede en farlig form for racisme:
frenologi ... erkendt, at det veludviklede pande civiliserede mand var stempel Begavelse, sammenlignet med skrånende pande af hans tidlige forfædre. Omvendt overdevelopment i bunden af kraniet var mærket af det primitive menneske, hvilket indikerer uhæmmet instinkt. En høj, stort hoved viste en større evne til følelser end en lav, hjerne-kramper kranium (Gibson og Gibson 1964 p.304).
Den "praktiserende heks" Sybil Leek tude en moderne racisme baseret på frenologi med disse ord:
Skallen af den mandlige er større end hunnen. De kranier af forskellige racer og nationaliteter er meget forskellige i form, og disse forskelle er fundet at svare med de kendte forskelle i racemæssig og national karakter, såsom italienerne vinde anerkendelse som elskere og briterne for deres ro. I den kaukasiske, panden er fremtrædende og høj, koronale region forhøjet, og back-hoved (bagsiden af hovedet) er moderat projiceres.
Den ansigtet vinkel er cirka 80 grader. De særlige organer, hvor de kaukasiske hjernen fleste brillerer er Mirthfulness, Idealitet, og samvittighedsfuldhed (Leek 1970 s.44).
Mange praktiserende læger gik langt ud over de racistiske og spekulative udsagn ovenfor, nogle ned i latterlig. Og Vagttårnet forfattere var blandt de mest langt ude, selv konkludere, at en blå næse "er et symbol på nøjsomhed, med måske en snerpet skær" og at "størrelsen af næsen som også størrelsen på øjnene, er ikke uden betydning.
Den lille næse mand kan ikke have en retslig sind, uanset hans andre excellencer måtte være. Og en mand, hvis næse opsving kan der ikke mere kan forventes at administrere retfærdighed end en mops hund kan forventes at fungere som en hyrde. " (Golden Age 19 januar, 1921:224) Sådanne tåbelige aparte udsagn findes overalt i de tidlige Vagttårnet publikationer, og nogle stadig findes helt op til i dag. Vagttårnet anbefales denne okkulte tåbelighed med følgende entusiastiske påtegning "hvad en velsignelse det ville være, hvis forældre, lærere, pædagoger, læger og andre grundigt blev informeret med hensyn til fortolkningen af de fysiske former, fysiognomi, og især til iridiagnosis, så de kunne lang tid i forvejen opdage nærmer sygdom og derfor tage rettidige foranstaltninger for at forhindre det. " (Harbeck 1922:625).
Vagttårnet bruges selv frenologi at afstive deres teologi. Eksempler omfatter udsagn som "den moderne videnskab om frenologi kaster meget lys på konstitueringen af mennesket og leverer åndelige spor", og frenologi kunne blive endnu mere effektive, hvis de stiftere, der var "vuggede" i den verdslige hersker filosofi kasseret denne filosofi og "dykket dybt ... i Bibelen "(1921:668). Man ville helt sikkert sætte spørgsmålstegn ved visdommen i at acceptere en tro struktur baseret på, da Vagttårnet anerkender de "herskende filosofi", og ikke Skriften. Vagttårnet var kritisk over for verdslig tænkning, frit vedtaget nogen og al verdslig tænker, hvis det syntes at gå sammen med de fordomme og antagelser deres topledere. Det var derfor, de accepterede anti-bibelske frenologi som "banede vejen for On the Origin of Species (som Darwin erkendte i sit forord) [og] forudsat en måde station på vejen til et verdsligt livssyn" (Davies, 1955 s.172). Selv i sin storhedstid phrenologists "tendens til at understøtte langt ude årsager" (Mainwaring, 1980 s.199).
En af de mere tåbelige Vagttårnet udsagn findes i en artikel skubbe "Stjernen retsmidler", som er kvaksalver medicin, ofte ubrugelige, undertiden skadelige.
Vagttårnet hævder disse stoffer er "strengt biochemic" og en Golden Age artiklen hedder de "udarbejdet i overensstemmelse med de love, der styrer livets kemi" (1922:625).
Sådanne videnskabelige klingende udsagn var typisk for kvaksalveri af tiden, og også i dag. Selvfølgelig skal alle kemikalier foretages i henhold til de love, der styrer kemi - ingen anden måde eksisterer forberede kemikalier medmindre forfatteren havde i tankerne en ikke-fysisk åndelig metode.
Forfatteren foretager derefter forbløffende udsagn, Ensign retsmidler "hverken narkotika eller medicin, undtagen i den forstand af at være korrigerende. De er fysiologiske fødevarer. Med dette menes, at de er gentagelser af de færdige materialer, der udgør de celler og væv samt kirtel produkter af kroppen i sundhed. " Forfatteren derefter påstået, at sygdommen var et resultat af den fejlslagne kroppens "møller og fabrikker" til at fremstille standard materialer til et vist niveau af kvalitet.
I dag har vi erkendt, at biokemiske mangler producere nogle sygdomme, såsom visse former for diabetikere. Forfatteren, men var ikke om dette, men at "næsten al sygdom og sygdom, og fysisk og mental ufuldkommenhed, skyldes en fejl i kroppens 'møller og fabrikker' at fremstille standardprodukter." Løsningen forfatteren anbefaler, er at forsyne kroppen med, hvad der er behov for. Selvfølgelig disse retsmidler er narkotika, selvom forfatteren misvisende kalder dem noget andet (GLOYSTEIN 1923:625). Grunden til at han ikke ønsker at kalde dem medicin skyldes, at Vagttårnet på dette tidspunkt fordømt læger og hvad de gjorde.
Ved at bruge disse "ikke-narkotika" personen kan "være uafhængig af læger, der beskæftiger narkotika, medicin, vacciner, sera, og kirurgiske operationer for syge betingelser" (s. 625). Vagttårnet aldrig anerkende, at kilden til næsten alle stoffer er "naturlige" kemikalier fra planter, dyr eller naturlige forbindelser, som ændres, nogle gange kun en smule.
Citat slut