Afa:
1. Mosebog 3:15 mener du er en beretning, der er bygget op af datidens diverse skrøner/legender som Moses har samlet og nedskrevet.
Deres forståelse af døden og ”efter døden” skal man så se i sammenhæng med deres oplevelser og opdagelser. Sådan var det med naturen; liv og død og hvorfor ikke det samme med mennesket, som de også så døde og børn derblev født, men naturens voldsomme kolde (og varme) fænomener og skånselsløshed markerede noget der var større end mennesket.
Derfor søgte de trøst og sikkerhed og beskyttelse i ritualer, drømme og fantasier.
Efter min bedste overbevisning var de på rette vej og deres erfaringer på erfaringer i samklang med deres tanker og følelser, passer perfekt på Moses beretning, at mennesket var skabt i Guds billede og altså
ikke på samme måde dispendable som naturen.
Så, skrønerne og legenderne var ikke falske eller forkerte for de blev skabt i den virkelige verden mennesket oplevede dem i.
Ja, det er Guds vilje, at åbenbare sig i naturen på alle måder og derfor er det naturen der bevidner Gud.
Romerbrevet kap. 1:
thi det, som man kan vide om Gud, er åbenbart iblandt dem; Gud har jo åbenbaret dem det.
Thi hans usynlige Væsen, både hans evige Kraft og Guddommelighed, skues fra Verdens Skabelse af, idet det forstås af hans Gerninger, så at de have ingen Undskyldning.
Thi skønt de kendte Gud, så ærede eller takkede de ham dog ikke som Gud, men bleve tåbelige i deres Tanker, og deres uforstandige Hjerte blev formørket.
Idet de påstode at være vise, bleve de Dårer og omskiftede den uforkrænkelige Guds Herlighed med et Billede i Lighed med et forkrænkeligt Menneske og Fugle og firføddede og krybende dyr.
Da Moses ”endelig” kommer til omkring 2.000 år efterfølgende (i virkeligheden en meget længere tidsperiode for menneskets eksistens; men det er jo ikke Moses` historie) bliver Moses` oplevelser meget mere konkrete og den spirituelle oplevelse meget stor.
Deres forestillinger og drømme og den samklang der er mellem godt og ondt, retfærdig og uretfærdig, levende og død for ikke at glemme Retfærdighed; er alt sammen oplevelser og erfaringer, som tilskrives Gud, ”det åndelige aspekt”.
……. så de kunne komme i samklang med den filosofi Hebræerne gennem deres mundtlige overleveringer (du ved, den der med ”ved lejrbålets skær”, hvor alle gode og spændende historier blev fortalt) og den kulturelle og religiøse filosofi andre nationer og folkeslag havde stykket sammen til en helhed, som kunne nedskrives og gengives til senere tiders ”Guds forståelse og opbyggelse”.
Moses filosofi og ”inspiration” byggede på en anden virkelighed end så mange andres og åbenbart har de fundet noget virkeligt konkret der samstemmede med tanker og følelser og så ”det spirituelle”. Faktisk hvad vi kan kalde eksistentialisme.
Jo, på en måde, men det er jo alt sammen noget der erfares og inspireres og nedskrives i tro, håb og forventing.
Vi læser Bibelen, som de skrev og berettede de beretninger vi læser, men vi (ikke jeg) fornægter Jøderne og mener, at have overtaget deres Gud og nu gider Gud ikke Jøderne mere.
Derfor skrev jeg som jeg gjorde.
Jeg siger overhovedet ikke, at Bibelens beretning er forkert, men den betyder andre ting end en begivenhed der skulle indtræffe 3.500 år senere, som ikke en kæft havde noget at bruge til i forløbet.
Ja, det mener jeg.
I kampen om det godt vs. det onde, som der nu er sat navne og årsag på er forløbet altså, at mennesker kommer ikke op af jorden af sig selv og der bliver så flere og flere af dem.
Nej, et mener jeg ikke. Det gode vs. det onde handler om indlæring. Det gode er hvad vi har erfaret som Godt og det onde er hvad vi har erfaret det onde er, men der ligger bestemt en spiritual observans til erfaringerne.
Der udviklede sig en meget forfinet lov af Hammurabi, som nærkest er en forløber for Moses lov.
Så folk var temmelig godt moralsk orienteret dengang.
en jordisk opstandelse? Der var mange der fik en jordisk opstandelse iflg. Bibelens beretninger og Jesus selv oprejste flere fra de døde, men det
fremtidige håb i henhold til Bibelen er; evigt liv i Paradis i Himmelen (og ikke på Jorden)og det er der ingen diskussion om.
Det star ordret.
Forståelsen af ordets/beretningernes betydning, eller er det man udtrykker ens egen personlig tro?
Livet leves forlæns, men forstås baglæns.
http://www.youtube.com/watch?v=_wNHXl6sQOI http://www.youtube.com/watch?v=U6EFic4A1oc
Platoon