2 vidner reglen.
2 vidner reglen.
v15 Det er ikke nok, at en enkelt optræder som vidne imod nogen, når det drejer sig om forbrydelser og overtrædelser, forsyndelser af enhver art. På to eller tre vidners udsagn skal en sag afgøres. 5mos 19:15
To vidner reglen har været med til at dække over pædofili, i Jehovas vidner, men som Jehovas vidner selv siger det. "We cannot go beyond the things that are written in the scriptures" Og aligevellet, går Jehovas vidner længere end det skrevne ord, flere steder
I bibelen.
angående meddelagtighed i kriminalitet. Så er der jo netop civile myndigheder til, at tage sig af sådanne sager. Og ikke kirkens opgave. Desuden så er moses loven ophævet, og nye love er taget i brug. Så som denne:
v15 Han er den usynlige Guds billede,
al skabnings førstefødte.
v16 I ham blev alting skabt
i himlene og på jorden,
det synlige og det usynlige,
troner og herskere,
magter og myndigheder.
Ved ham og til ham er alting skabt.
v17 Han er forud for alt,
og alt består ved ham. Kol 1:15-17
Alle regeringer gode eller dårlige, er skabt af ham og for ham til at opretholde orden, til hans konge dømme på jorden kommer. Om de så ved det eller ej. ” Ved ham og til ham er alting skabt.”, ”troner og herskere, magter og myndigheder.” Så der er ikke et syre på jorden der ikke er under ham. Både det ”synlige og det usynlige” Kirken har selvfølgeligt prøvet at omgå dette, igennem flere år, og vagttårnet er ikke bedre, på dette punkt. En anden tekt, under bygger dette skrift sted.
v1 Alle skal underordne sig under de myndigheder, som står over dem, for der findes ingen myndighed, som ikke er fra Gud, og de, som findes, er forordnet af Gud. v2 Den, som sætter sig op imod dem, der har en myndighed, står derfor Guds ordning imod, og de, der gør det, vil pådrage sig dom. v3 De styrende skal jo ikke skræmme dem, der gør det gode, men dem, der gør det onde. Vil du slippe for at frygte myndighederne, så gør det gode, og du vil blive rost af dem; v4 for de er Guds tjenere til dit eget bedste. Men gør du det onde, må du frygte. Ikke for ingenting bærer myndighederne sværd; de er Guds tjenere og skal lade vreden ramme dem, der gør det onde. v5 Derfor skal man underordne sig, ikke kun for vredens, men også for samvittighedens skyld. v6 Derfor betaler I jo også skat, og de styrende er Guds tjenere, når de tager vare på det. v7 Giv alle, hvad I skylder dem: den, der har krav på skat, skat; den, der har krav på told, told; den, I skylder frygt, frygt; den, I skylder ære, ære. Rom 13:1-6
Sagt kort, alle skal under ordene sig de myndigheder, de lever under og de love og regler, de har. Og ingen myndighed, der ikke fra gud af. Men Paulus, kom da også lidt i bekneb med sine ord.
v20 Da de hørte det, lovpriste de Gud og sagde til Paulus: »Broder, du ser, hvor mange tusinde jøder der er blevet troende, og de brænder alle af iver for loven. v21 Men de har hørt om dig, at du lærer alle de jøder, der bor blandt hedningerne, frafald fra Moses ved at sige, at de ikke skal omskære deres børn og heller ikke leve efter jødisk skik. v22 Hvad gør vi nu? Man vil under alle omstændigheder få at høre, at du er kommet. v23 Gør derfor det, vi foreslår dig: Vi har her fire mænd, som har aflagt et løfte. v24 Tag dem med og lad dig rense sammen med dem og betal udgifterne for dem, så de kan lade deres hoved rage. Så vil alle forstå, at der ikke er noget om det, de har hørt om dig, men at du selv lever efter loven og overholder den. v25 Men om de hedninger, der er blevet troende, har vi udsendt en skrivelse med bestemmelse om, at de skal vogte sig for kød, der ofres til afguder, og for blod og for kød af kvalte dyr og for utugt.« apg 21:20-25
v8 mens Paulus forsvarede sig: »Jeg har hverken forsyndet mig imod jødernes lov eller imod templet eller imod kejseren.« v9 Festus ville skaffe sig velvilje hos jøderne og spurgte derfor Paulus: »Er du villig til at rejse op til Jerusalem og dér lade din sag pådømme af mig?« v10 Paulus svarede: »Jeg hører under kejserens domstol. Dér bør jeg dømmes. Jøderne har jeg ikke forbrudt mig imod, som du også meget vel ved. v11 Har jeg forbrudt mig og gjort noget, der fortjener dødsstraf, så vægrer jeg mig ikke ved at dø. Men er der ikke noget i det, de anklager mig for, kan ingen udlevere mig til dem. Jeg indanker min sag for kejseren!« apg 25:8
Anklagerne involverede brud på jødernes love, og jødernes tempel. (Et spørgsmål om tro) og om et angreb imod cæsar, men Paulus anbefalede ikke at man brugte 2 vidne reglen.
”v10 Paulus svarede: »Jeg hører under kejserens domstol. Dér bør jeg dømmes.”
Vagttårnet følger ikke de rigtige skriftsteder i bibelen, Hvad angår alt dette. Og på den måde, er der sørgelige forbrydelser der er gået ustraffet hen i glemmebogen.
Mat 18:15 siger jo også, at det kun kræver et vidne. v15 Hvis din broder forsynder sig imod dig, så gå hen til ham og drag ham til ansvar på tomandshånd. Hører han dig, så har du vundet din broder. Over sættelsen af dette skriftsted. Er lidt anderledes i NIVUS: 15 "If your brother sins against you, {15 Some manuscripts do not have } go and show him his fault, just between the two of you. If he listens to you, you have won your brother over.
Vis ham hvad han har gjordt galt, og forstår han dig har du vundet en broder. Visdoms ord, vi stadig kan bruge i dag.
”Hvis offeret er villig til at tilgive sin overgrebsmand, og overgrebsmanden fortryder sine gerninger, så behøver der ikke at blive foretaget mere i denne sag.” Dette er ikke korrekt, kun retten kan afgøre hvad straffen skal være, og hvilken en eventuelt behandling, der skal tages i brug, selvfølgeligt, kan dette kun ske, hvis myndighederne, får oplysninger om det skete.
Men Skal en sag, så holdes hemmeligt?
v16 Hører han dig ikke, så tag én eller to med dig, for på to eller tre vidners udsagn skal enhver sag afgøres.
Så to vidner er ikke krævet af selve gerningen, men en eller to vidner skal overhøre, anklagerne imod gerningsmanden..
v17 Hører han heller ikke dem, så sig det til menigheden, og vil han ikke engang høre efter menigheden, skal han i dine øjne være som en hedning og en tolder.
Og vil han stadig ikke høre, så sig det så til menigheden. Og ikke noget med at holde noget hemmeligt her. Og heller ikke noget med at blande, de ældste ind i det hele først. Men disse anmeldelser, er kun angående tro og synd. Ikke om overtrædelse af loven.
v9 I mit brev skrev jeg til jer, at I ikke må have med utugtige mennesker at gøre. v10 Jeg mente ikke i det hele taget utugtige her i verden eller griske mennesker og røvere eller afgudsdyrkere, for så måtte I jo forlade denne verden. v11 Hvad jeg skrev til jer, var, at I ikke må have med nogen at gøre, der har navn af broder, men lever utugtigt eller er grisk eller er en afgudsdyrker eller en spotter eller en drukkenbolt eller en røver. I må heller ikke spise sammen med sådan en. 1 kor 8:9-11
Hvilket giver mening, man vil ikke omgår en der udgiver sig for at være politimand, men går og stjæler. Lige så er det med en syndig troende😉eller broder der udnytter børn.
v12 Er det da min sag at dømme dem, der står udenfor? Er det ikke dem, som er indenfor, I skal dømme? v13 Dem udenfor skal Gud dømme. »I skal udrydde den onde af jeres midte.« 1 kor 8:12-13
v15 Det er ikke nok, at en enkelt optræder som vidne imod nogen, når det drejer sig om forbrydelser og overtrædelser, forsyndelser af enhver art. På to eller tre vidners udsagn skal en sag afgøres. 5mos 19:15
To vidner reglen har været med til at dække over pædofili, i Jehovas vidner, men som Jehovas vidner selv siger det. "We cannot go beyond the things that are written in the scriptures" Og aligevellet, går Jehovas vidner længere end det skrevne ord, flere steder
I bibelen.
angående meddelagtighed i kriminalitet. Så er der jo netop civile myndigheder til, at tage sig af sådanne sager. Og ikke kirkens opgave. Desuden så er moses loven ophævet, og nye love er taget i brug. Så som denne:
v15 Han er den usynlige Guds billede,
al skabnings førstefødte.
v16 I ham blev alting skabt
i himlene og på jorden,
det synlige og det usynlige,
troner og herskere,
magter og myndigheder.
Ved ham og til ham er alting skabt.
v17 Han er forud for alt,
og alt består ved ham. Kol 1:15-17
Alle regeringer gode eller dårlige, er skabt af ham og for ham til at opretholde orden, til hans konge dømme på jorden kommer. Om de så ved det eller ej. ” Ved ham og til ham er alting skabt.”, ”troner og herskere, magter og myndigheder.” Så der er ikke et syre på jorden der ikke er under ham. Både det ”synlige og det usynlige” Kirken har selvfølgeligt prøvet at omgå dette, igennem flere år, og vagttårnet er ikke bedre, på dette punkt. En anden tekt, under bygger dette skrift sted.
v1 Alle skal underordne sig under de myndigheder, som står over dem, for der findes ingen myndighed, som ikke er fra Gud, og de, som findes, er forordnet af Gud. v2 Den, som sætter sig op imod dem, der har en myndighed, står derfor Guds ordning imod, og de, der gør det, vil pådrage sig dom. v3 De styrende skal jo ikke skræmme dem, der gør det gode, men dem, der gør det onde. Vil du slippe for at frygte myndighederne, så gør det gode, og du vil blive rost af dem; v4 for de er Guds tjenere til dit eget bedste. Men gør du det onde, må du frygte. Ikke for ingenting bærer myndighederne sværd; de er Guds tjenere og skal lade vreden ramme dem, der gør det onde. v5 Derfor skal man underordne sig, ikke kun for vredens, men også for samvittighedens skyld. v6 Derfor betaler I jo også skat, og de styrende er Guds tjenere, når de tager vare på det. v7 Giv alle, hvad I skylder dem: den, der har krav på skat, skat; den, der har krav på told, told; den, I skylder frygt, frygt; den, I skylder ære, ære. Rom 13:1-6
Sagt kort, alle skal under ordene sig de myndigheder, de lever under og de love og regler, de har. Og ingen myndighed, der ikke fra gud af. Men Paulus, kom da også lidt i bekneb med sine ord.
v20 Da de hørte det, lovpriste de Gud og sagde til Paulus: »Broder, du ser, hvor mange tusinde jøder der er blevet troende, og de brænder alle af iver for loven. v21 Men de har hørt om dig, at du lærer alle de jøder, der bor blandt hedningerne, frafald fra Moses ved at sige, at de ikke skal omskære deres børn og heller ikke leve efter jødisk skik. v22 Hvad gør vi nu? Man vil under alle omstændigheder få at høre, at du er kommet. v23 Gør derfor det, vi foreslår dig: Vi har her fire mænd, som har aflagt et løfte. v24 Tag dem med og lad dig rense sammen med dem og betal udgifterne for dem, så de kan lade deres hoved rage. Så vil alle forstå, at der ikke er noget om det, de har hørt om dig, men at du selv lever efter loven og overholder den. v25 Men om de hedninger, der er blevet troende, har vi udsendt en skrivelse med bestemmelse om, at de skal vogte sig for kød, der ofres til afguder, og for blod og for kød af kvalte dyr og for utugt.« apg 21:20-25
v8 mens Paulus forsvarede sig: »Jeg har hverken forsyndet mig imod jødernes lov eller imod templet eller imod kejseren.« v9 Festus ville skaffe sig velvilje hos jøderne og spurgte derfor Paulus: »Er du villig til at rejse op til Jerusalem og dér lade din sag pådømme af mig?« v10 Paulus svarede: »Jeg hører under kejserens domstol. Dér bør jeg dømmes. Jøderne har jeg ikke forbrudt mig imod, som du også meget vel ved. v11 Har jeg forbrudt mig og gjort noget, der fortjener dødsstraf, så vægrer jeg mig ikke ved at dø. Men er der ikke noget i det, de anklager mig for, kan ingen udlevere mig til dem. Jeg indanker min sag for kejseren!« apg 25:8
Anklagerne involverede brud på jødernes love, og jødernes tempel. (Et spørgsmål om tro) og om et angreb imod cæsar, men Paulus anbefalede ikke at man brugte 2 vidne reglen.
”v10 Paulus svarede: »Jeg hører under kejserens domstol. Dér bør jeg dømmes.”
Vagttårnet følger ikke de rigtige skriftsteder i bibelen, Hvad angår alt dette. Og på den måde, er der sørgelige forbrydelser der er gået ustraffet hen i glemmebogen.
Mat 18:15 siger jo også, at det kun kræver et vidne. v15 Hvis din broder forsynder sig imod dig, så gå hen til ham og drag ham til ansvar på tomandshånd. Hører han dig, så har du vundet din broder. Over sættelsen af dette skriftsted. Er lidt anderledes i NIVUS: 15 "If your brother sins against you, {15 Some manuscripts do not have } go and show him his fault, just between the two of you. If he listens to you, you have won your brother over.
Vis ham hvad han har gjordt galt, og forstår han dig har du vundet en broder. Visdoms ord, vi stadig kan bruge i dag.
”Hvis offeret er villig til at tilgive sin overgrebsmand, og overgrebsmanden fortryder sine gerninger, så behøver der ikke at blive foretaget mere i denne sag.” Dette er ikke korrekt, kun retten kan afgøre hvad straffen skal være, og hvilken en eventuelt behandling, der skal tages i brug, selvfølgeligt, kan dette kun ske, hvis myndighederne, får oplysninger om det skete.
Men Skal en sag, så holdes hemmeligt?
v16 Hører han dig ikke, så tag én eller to med dig, for på to eller tre vidners udsagn skal enhver sag afgøres.
Så to vidner er ikke krævet af selve gerningen, men en eller to vidner skal overhøre, anklagerne imod gerningsmanden..
v17 Hører han heller ikke dem, så sig det til menigheden, og vil han ikke engang høre efter menigheden, skal han i dine øjne være som en hedning og en tolder.
Og vil han stadig ikke høre, så sig det så til menigheden. Og ikke noget med at holde noget hemmeligt her. Og heller ikke noget med at blande, de ældste ind i det hele først. Men disse anmeldelser, er kun angående tro og synd. Ikke om overtrædelse af loven.
v9 I mit brev skrev jeg til jer, at I ikke må have med utugtige mennesker at gøre. v10 Jeg mente ikke i det hele taget utugtige her i verden eller griske mennesker og røvere eller afgudsdyrkere, for så måtte I jo forlade denne verden. v11 Hvad jeg skrev til jer, var, at I ikke må have med nogen at gøre, der har navn af broder, men lever utugtigt eller er grisk eller er en afgudsdyrker eller en spotter eller en drukkenbolt eller en røver. I må heller ikke spise sammen med sådan en. 1 kor 8:9-11
Hvilket giver mening, man vil ikke omgår en der udgiver sig for at være politimand, men går og stjæler. Lige så er det med en syndig troende😉eller broder der udnytter børn.
v12 Er det da min sag at dømme dem, der står udenfor? Er det ikke dem, som er indenfor, I skal dømme? v13 Dem udenfor skal Gud dømme. »I skal udrydde den onde af jeres midte.« 1 kor 8:12-13