Flere og flere firmaer er nu begyndt at gå den modsatte vej end den hidtige praksis. Man har nemlig fundet ud af, at det ikke nødvendigvis er godt, at varer produceres i Østeuropa eller Asien, hvis dem derude ikke gør det godt nok, så er det formentlig svært at sælge.
Så hellere betale de danske arbejdere 4 gange så høj løn og få en afsætning. Se det er jo noget vi kan lægge mange forhåbninger i. 🙂 🙂 🙂
tilføjet af fruppe
Arbejdspladser vender retur til Danmark.
Kvalitet og kvalitet......
Jeg var ansat i et firma hvor vi importerede de samme produkter lavet af metal fra Indien og Kina og jeg havde også kvalitetskontrollen.
I modsætning til inderne reagerede kineserne prompte hvis der var noget galt.
Men min egen mening er selvkart at vi burde beholde mere produktion i landet, eller ihvertfald Europa.
tilføjet af Lasermus
Arbejdspladser vender retur til Danmark.
Det ville være fantastisk hvis der kom arbejde til landet.
Men det er nok for tidligt at drikke en lille sejrsskål på det nu 😉 Altså hermed mener jeg ikke tidspunktet på dagen, men mere tidspunktet generelt 😃
tilføjet af Anonym
De smutter igen, nu
Dupont og Dupont blev valgt. [:X]
tilføjet af Det er så simpelt
Arbejdspladser vender retur til Danmark.
Kvalitet, kvalitetssikringssystemer, osv. handler om, at kunden modtager den vare, som kunden forventet at have købt.
Det er vi voldsomt gode til i Danmark.
Omkostningen, ved at varen ikke opfylder den forventede kvalitet, er langt større, end omkostningen ved at producerer varen i den rigtige kvalitet i første omgang.
Alene den manglende kundetilfredshed, koster langt mere, end man normalt forventer.
Man skal bare forestille sig, at kunden forventer at købe en en vare der forventes at opfylde et behov, men ikke gør det.
I den forbindelse opstår der først og fremmest et tillidsbrud mellem kunde og varen, men også et tillidsbrud mellem kunden og leverandøren. Dermed er alle led i markedsføringen ramt. Den omkostning, altså alene salg og markedsføring, er almindeligvis mange gange større, end selve omkostningen ved fremstilling og transport af varen.
Man behøver ikke gøre det så kompliceret og akademisk. Man kan bare kigge på en "Kinesermotorcykel" eller anden tilsvarende vare. Så får man en ide om, hvad kunden kan forvente, i forhold til hvad man tilbyder. Der er masser af andre eksempler på den slags.
Kigger man på andre vareomkostninger, er der også masser at hente. Udviklingsarbejdet, hvor 2 Danske ingeniører skal løse en række opgaver, vil der ofte skulle en hel afdeling af ingeniører til, for at løse samme opgave, i andre lande. Her behøver man ikke engang tage uden for EU, det ses også inden i EU.
Det er ikke noget problem, at der skal flere ingeniører til at løse opgaven, men omkostningen til organisation og andre bi-omkostninger, trækker fordelene i minus.
Alene, at det er svært at igangsætte en opgave, og finde nogen som vil påtage sig ansvaret for opgaven, kan være et problem, som skaber en træghed i systemet, der fjerner enhver mulighed for hurtig dynamisk produktion.
Skal der være flere om den praktiske fremstilling af varen, vil hver enkelt ekstra der indsættes på opgaven, belaste opgaven som et hvert andet produktionsled.
Hvis opgaven kan løses i et enkelt Dansk produktionsled, men kræver 3 produktionsled for at fremstille det i et andet land, så er hele værdien af den muligt billigere arbejdskraft tabt "på gulvet". Ikke alene er der tale om 3 yderligere produktionsled, men der kommer også de sædvanlige organisations og andre bi-omkostninger oven i.
Med de lønpres der ses i andre lande, er det svært for mig, at se hvilke fordele der vil være i at outsource opgaverne.
Kigger man på hvad det koster, at flytte en produktion ud af landet, en omkostning der skal forrentes, så kan jeg slet ikke se, at der på noget tidspunkt har været økonomisk grundlag for at foretage manøvren.
Enkelte opgaver, har der ikke været økonomisk grundlag for at løse i Danmark. Den slags opgaver, skal ud af landet.
Produkterne, er almindeligvis lønomkostningstunge produkter som kan fremstilles over alt i verden.
Kun steder, hvor man har arbejdskraft, der kan og vil konkurrerer på laveste fællesnævner, har mulighed for at fortsætte et sådan produkt. Ofte vil der ikke engang være grundlag for at flytte produktionen, men selve produktet bør udgå.
Eller på en anden måde. Der er ikke grundlag for at lave hestevognhjul i Danmark længere. Derfor bliver den slags ikke produceret i Danmark mere.
Det same gælder for det ædle Bødker fag, som tidligere var en af de helt store industriproduktioner. Mange tons smør, har ligget godt og sikkert i Danske trætønder. Det er jo lige før man kniber en tåre, når man tænker på så ædel et produkt.
Mange fabrikanter har klaget over, at der skulle betales løn, for at medarbejderne havde lov til at udføre dette ædle fag, men den klagesang er heldigvis slut. 😉