Ateister, Mas Stiner og dyrene.
Det menneskelige sind!
Hvorfor reagere mennesker som de gør? Hvad er ”det menneskelige væsen” egentlig talt? Er mennesket et dyr eller noget højere?
Dersom vi tager udgangspunkt i planeten Jordens alder og livets ”opståen” og udtrykt i mikrober for ca. 3.8 milliarder år siden, så har mennesket været længe undervejs.
Vi kender fra arkæologien og historien (videnskaben) den ”udvikling” koderne i atomerne og molekylerne har udtrykt. I et forløb på disse 3.8 milliarder år, er mangfoldigheden af levende væsener eksploderet.
Som vi kan se foregår det i en vis orden, der klart afgrænser de enkelte arter inden for sin egen art og i en større sammenhæng supplere hinanden, men også nødvendiggør hinanden i ”fødekæden”.
Nu er der så de der mener, at det der med ”fødekæden” er et universelt fænomen således, at det menneskelige væsen ligeledes er ”en del af fødekæden”.
Det tror jeg så ikke vi er. Det skulle da lige være for vores skyld.
Nå, men dette fænomen, eksistensen af Universet, planeten Jorden i vort Solsystem er for nogen i den grad en kilde til forundring og for andre én stor tilfældighed uden mål, formål og med.
Her skiller vandene.
------------------------------------------
Medens store dele af menneskene ser et formål, en hensigt og en større sammenhæng i tilværelsen betragter ateister tilværelsen set ud fra det dyriske perspektiv.
Hvordan sådanne tanker kan befordres i den store sammenhæng er en gåde. At befinde sig som fanger i sin egen magtesløshed og håbløshed grænser til en forhistorisk følelsesmæssig tankegang der var befordret af omgivelsernes intethed.
-----------------------
Det korte livsforløb og tilværelsens grusomhed og formålsløshed skabte en livsstil uden ambilationer.
Forløbet forandredes og derfor hele det menneskelige væsen da mennesker kom til den erkendelse, at omgivelserne og de andre levende væsener i forholdet ikke var ”af samme arts tilstand”.
Disse tanker udtrykkes i Moses` skrifter, der hviler på 10.000 års tidligere skrevne og mundtlig overleveret historie. (og som videre videnskabelig forskning strakte sig flere hundrede tusinde år tilbage i tiden)
Da Moses og hans etniske gruppe (Hebræerne) udvandrede fra Ægypten, samlede han og en gruppe kloge mennesker alle disse indtryk og historiske erkendelser i det vi betegner for (det jøderne betegner for) de 5 Mosebøger (Thoraen).
De fem mosebøger med deres hebræiske navne er: Første Mosebog (בראשית, Bereshit), Anden Mosebog (שמות, Shemot) Tredje Mosebog (ויקרא, Vayikra), Fjerde Mosebog(במדבר, Bamidbar), og Femte Mosebog (דברים, Devarim).
Toraen indholder ifølge jødisk tradition 613 obligatoriske bud, som jøder skal overholde; 248 påbud og 365 forbud.
Den blev holdt mundtlig indtil man besluttede, at skrive den ned af frygt for at den ville blive glemt.
---------------------------------------
Det er hvad det hele handler om. Disse ”tidligere” historier, mundtlige overleveringer og skrifter omhandler tidligere tiders erfaringer og erkendelser.
Med hensyn til ”erkendelsen”; ”Forløbet forandredes og derfor hele det menneskelige væsen da mennesker kom til den erkendelse, at omgivelserne og de andre levende væsener i forholdet ikke var ”af samme arts tilstand” udtrykkes således i 1. Mosebog kap. 2:
”Og Gud HERREN (menneskenes forestilling om en ”højere magt”) dannede af Agerjorden alle Markens Dyr og Himmelens Fugle og førte dem hen til Adam for at se, hvad han vilde kalde dem; thi hvad Adam kaldte de forskellige levende Væsener, det skulde være deres Navn.
Adam gav da alt Kvæget, alle Himmelens Fugle og alle Markens Dyr Navne - men til sig selv fandt Adam ingen Medhjælp, der passede til ham”.
Citat slut.
-----------------------------
Det var ”det hele”. Mennesket var kommet til en ”erkendelse, at ”omgivelserne og de andre levende væsener i forholdet ikke var ”af samme arts tilstand”.
Nu vil så mennesker der set med mine øjne er ”gået i stå” rent udviklingsmæssigt grundet en ”materiel egoistisk” tankegang, idet de ikke ser noget overordnede formål med tilværelsen, belære os andre om, at ”der er ikke noget overordnede formål med tilværelsen”. Vi er dyr. (”finder du dig i det”?)
Venlig hilsen
Kosmos
PS. Max Stiner.
Hvorfor reagere mennesker som de gør? Hvad er ”det menneskelige væsen” egentlig talt? Er mennesket et dyr eller noget højere?
Dersom vi tager udgangspunkt i planeten Jordens alder og livets ”opståen” og udtrykt i mikrober for ca. 3.8 milliarder år siden, så har mennesket været længe undervejs.
Vi kender fra arkæologien og historien (videnskaben) den ”udvikling” koderne i atomerne og molekylerne har udtrykt. I et forløb på disse 3.8 milliarder år, er mangfoldigheden af levende væsener eksploderet.
Som vi kan se foregår det i en vis orden, der klart afgrænser de enkelte arter inden for sin egen art og i en større sammenhæng supplere hinanden, men også nødvendiggør hinanden i ”fødekæden”.
Nu er der så de der mener, at det der med ”fødekæden” er et universelt fænomen således, at det menneskelige væsen ligeledes er ”en del af fødekæden”.
Det tror jeg så ikke vi er. Det skulle da lige være for vores skyld.
Nå, men dette fænomen, eksistensen af Universet, planeten Jorden i vort Solsystem er for nogen i den grad en kilde til forundring og for andre én stor tilfældighed uden mål, formål og med.
Her skiller vandene.
------------------------------------------
Medens store dele af menneskene ser et formål, en hensigt og en større sammenhæng i tilværelsen betragter ateister tilværelsen set ud fra det dyriske perspektiv.
Hvordan sådanne tanker kan befordres i den store sammenhæng er en gåde. At befinde sig som fanger i sin egen magtesløshed og håbløshed grænser til en forhistorisk følelsesmæssig tankegang der var befordret af omgivelsernes intethed.
-----------------------
Det korte livsforløb og tilværelsens grusomhed og formålsløshed skabte en livsstil uden ambilationer.
Forløbet forandredes og derfor hele det menneskelige væsen da mennesker kom til den erkendelse, at omgivelserne og de andre levende væsener i forholdet ikke var ”af samme arts tilstand”.
Disse tanker udtrykkes i Moses` skrifter, der hviler på 10.000 års tidligere skrevne og mundtlig overleveret historie. (og som videre videnskabelig forskning strakte sig flere hundrede tusinde år tilbage i tiden)
Da Moses og hans etniske gruppe (Hebræerne) udvandrede fra Ægypten, samlede han og en gruppe kloge mennesker alle disse indtryk og historiske erkendelser i det vi betegner for (det jøderne betegner for) de 5 Mosebøger (Thoraen).
De fem mosebøger med deres hebræiske navne er: Første Mosebog (בראשית, Bereshit), Anden Mosebog (שמות, Shemot) Tredje Mosebog (ויקרא, Vayikra), Fjerde Mosebog(במדבר, Bamidbar), og Femte Mosebog (דברים, Devarim).
Toraen indholder ifølge jødisk tradition 613 obligatoriske bud, som jøder skal overholde; 248 påbud og 365 forbud.
Den blev holdt mundtlig indtil man besluttede, at skrive den ned af frygt for at den ville blive glemt.
---------------------------------------
Det er hvad det hele handler om. Disse ”tidligere” historier, mundtlige overleveringer og skrifter omhandler tidligere tiders erfaringer og erkendelser.
Med hensyn til ”erkendelsen”; ”Forløbet forandredes og derfor hele det menneskelige væsen da mennesker kom til den erkendelse, at omgivelserne og de andre levende væsener i forholdet ikke var ”af samme arts tilstand” udtrykkes således i 1. Mosebog kap. 2:
”Og Gud HERREN (menneskenes forestilling om en ”højere magt”) dannede af Agerjorden alle Markens Dyr og Himmelens Fugle og førte dem hen til Adam for at se, hvad han vilde kalde dem; thi hvad Adam kaldte de forskellige levende Væsener, det skulde være deres Navn.
Adam gav da alt Kvæget, alle Himmelens Fugle og alle Markens Dyr Navne - men til sig selv fandt Adam ingen Medhjælp, der passede til ham”.
Citat slut.
-----------------------------
Det var ”det hele”. Mennesket var kommet til en ”erkendelse, at ”omgivelserne og de andre levende væsener i forholdet ikke var ”af samme arts tilstand”.
Nu vil så mennesker der set med mine øjne er ”gået i stå” rent udviklingsmæssigt grundet en ”materiel egoistisk” tankegang, idet de ikke ser noget overordnede formål med tilværelsen, belære os andre om, at ”der er ikke noget overordnede formål med tilværelsen”. Vi er dyr. (”finder du dig i det”?)
Venlig hilsen
Kosmos
PS. Max Stiner.