Hej Billen76,
Tak for dit indlæg. Du skriver:
”……… jeg havde altid haft det klare indtryk, at nadvermåltidet blev beskrevet i bibelen, som bestående af usyret hvedebrød og vin (med alkohol). Nu er mit indtryk ved læsning, at nadveren var en meget almindelig del af den kristne kultur i beskrivelserne i bibelen, men før jeg redegør mine tanker, kunne jeg godt tænke mig at spørge solens debatører: Hvordan bør en nadver forrettes og hvorfor sådan? Hvad er vigtigt? ”
Citat slut.
----------------------------------------------
Kommentar:
Det der er vigtigt er at man overhovedet holder Nadver. Jesus siger:
"Dette er mit legeme, som gives for jer, gør dette til ihukommelse af mig!" Ligeså tog han kalken efter aftensmåltidet og sagde: "Denne kalk er den nye pagt ved mit blod, gør dette, så ofte som I drikker den, til ihukommelse af mig." Thi så ofte som I spiser dette brød og drikker kalken, forkynder I Herrens død, indtil han kommer." 1Korinterbrev kap.11.
Kristus er stadig ved det bord, som er dækket med påskemåltidet. De usyrede brød, der bruges i påsketiden, står foran ham. Påskevinen, som er ugæret, står på bordet.
Disse symboler anvender Kristus til at fremstille sit eget lydefri offer. Intet, der var fordærvet ved gæring, symbolet på synd og død, kunne være et billede på "Lammet uden plet eller lyde". 1Peteers brev kap. 1.
--------------------------------------------------------------------
Johannes Evangeliet kap. 6:
Jesus sagde til dem: »Sandelig, sandelig siger jeg jer: Hvis ikke I spiser Menneskesønnens kød og drikker hans blod, har I ikke liv i jer. Den, der spiser mit kød og drikker mit blod, har evigt liv, og jeg skal oprejse ham på den yderste dag. For mit kød er sand mad, og mit blod er sand drik. Den, der spiser mit kød og drikker mit blod, bliver i mig, og jeg i ham.
Citat slut.
Kommentar:
”Hvis ikke I spiser Menneskesønnens kød og drikker hans blod, har I ikke liv i jer”. Dette er Ordene, ja Ordet.
Også Judas var med til bords.
---------------------------------------------------------------------
Når de troende samles for at højtideligholde denne anordning, er der sendebud til stede, som ikke kan ses af menneskers øjne.
Der er måske en Judas blandt de tilstedeværende, og hvis dette er tilfældet, kommer der sendebud fra mørkets fyrste, thi de ledsager alle, der nægter at lade sig beherske af Helligånden.
Der er også himmelske engle til stede. Disse usynlige gæster er altid til stede ved enhver sådan lejlighed. Der kan også i kredsen findes mennesker, der ikke i deres hjerte er sandhedens og gudsfrygtens tjenere, men som måske gerne vil tage del i gudstjenesten.
Dem bør man ikke udelukke.
Der er vidner til stede, som også var til stede, dengang Jesus vaskede sine disciples og Judas fødder. Det var ikke blot menneskers øjne, som var vidne til dette.
Kristus er ved Helligånden til stede for at besegle det, som han selv har indstiftet. Han er der for at overbevise og for at gøre hjertet mildere. Ikke et blik, ikke en angerfuld tanke undgår hans opmærksomhed. Han venter på de angrende og sønderknuste sjæle.
Alt er beredt til at tage imod en sådan sjæl. Han, som tvættede Judas fødder, længes efter at tvætte ethvert hjerte rent fra syndens smuds.
"Hvis I ikke spiser Menneskesønnens kød og drikker hans blod, har I ikke liv i jer ..... Thi mit kød er sand mad, og mit blod er sand drik." Johannes Evangeliet kap. 6.
Dette er tilfældet med vor fysiske natur. Selv dette jordiske liv skylder vi Kristi død. Det brød, vi spiser, er købt med hans sønderbrudte legeme. Det vand, vi drikker, er købt med hans udgydte blod. Der findes ingen, hverken hellig eller synder, som spiser sin daglige mad, uden at han næres ved Kristi legeme og blod.
Golgatas kors står præget på hvert eneste brød. Det genspejles i enhver kilde med vand. Alt dette har Kristus lært os ved at bestemme symbolerne for sit store offer. Lyset, der skinner fra denne nadvertjeneste i salen ovenpå, helliger vort daglige livs fornødenheder. Det bord, hvor familien spiser, bliver til Herrens bord, og hvert måltid bliver et sakramente.
Citat slut. (bl.a. Bibeltro)
-------------------------------------------------------
Altså, det vigtigste er, at man overhovedet holder Nadver. ”…så ofte som I gør det”. Nogen gange kan man føle en stærk tilskyndelse til at holde Nadver på tidspunkter der ikke er planlagt. Det er Helligånden der går i forbøn.
Det er korrekt, at brødet var usyret og vinen ugæret.
Det er også rigtigt, at Jesus sagde; spiser mit kød og drikker mit blod. Det har givet anledning til mange afhandlinger, men ideen er, at i brødet og i vinen vælger at bekræfte vort liv og evighed med Jesus. Det er en pagt vi indgår og bekræfter gang på gang og ja, Katolikker tror brødet og vinen forvandles.
Nu kunne Jesus forvandle vand til vin, så hvorfor ikke omvendt? Jesus kunne også forvandle lidt fisk og lidt brød til at mætte 5.000 mennesker.
Så, ideen er, at Nadveren er obligatorisk og måltidet er symboler for Jesus. Ord udtalg over brødet og vinen ”forvandler” disse til evige substantielle virkeligheder igen og igen.
For vor egen skyld gentager vi det igen og igen; ”…så ofte som I gør det”.
Det var blot lidt om Nadveren, der er meget mere.
http://www.youtube.com/watch?v=JpKSbvk3uYc&feature=related
Chris Tomlin Lyrics – Jesus Messiah, Lyrics
He became sin
Who knew no sin
That we might become His Righteousness
He humbled himself and carried the cross
Love so amazing
Love so amazing
Chorus
Jesus Messiah
Name above all names
Blessed Redeemer
Emmanuel
The rescue for sinners
The ransom from Heaven
Jesus Messiah
Lord of all
His body the bread
His blood the wine
Broken and poured out all for love
The whole earth trembled
And the veil was torn
Chorus
Jesus Messiah
Name above all names
Blessed Redeemer
Emmanuel
The rescue for sinners
The ransom from Heaven
Jesus Messiah
Lord of all
All I hope is in You
All I hope is in You
All the glory to You, God
The light of the world
Chorus
Jesus Messiah
Name above all names
Blessed Redeemer
Emmanuel
The rescue for sinners
The ransom from Heaven
Jesus Messiah
Lord of all
Jesus Messiah Lyrics – Chris Tomlin Song Words
(Music Song Data Information taken from : wikipedia)
Kosmos