44tilføjet af

Dygtige elever svigtes groft!

Se lige denne rædselshistorie:
http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=362974/
Jeg synes det er forfærdeligt at pædagoger stort set altid kun koncenterer sig om laveste fællesnævner. Det er ih-så-synd for lille læringsvanskelige Lisa at hun ikke rigtig er dygtig til noget, mens dygtige lille Ole jo bare kan finde ud af at passe sig selv, synes holdningen at være!
Jeg selv kan godt græmme mig over det, når jeg ser tilbage på min egen skolegang. Jeg har også fået at vide, at jeg var god til tal i en ekstrem tidlig alder (jeg har bla. fået at vide af mine forældre at jeg talte siderne i en 350 siders havebog som 2-årig!!). HELDIGVIS gik jeg så IKKE i vuggestue (hvor man ikke lærer nogetsomhelst), men til gengæld 3 år (fra jeg var 3-6 år) i en børnehave hvor børn VIRKELIG fik trænet deres kreative evner på et højt niveau: en gammel, men rigtig god børnehavelærer lærte os dengang mange højkulturelle ting, som f.eks. at spille nogle klassiske stykker musik på instrumenter, ja i det hele taget at lytte og føle til klassisk musik, udføre mange forskellige teaterstykker med udgangspunkt i bla. Holberg, Beaumarchais, Heiberg, Homer, mfl., samtidig med vi lærte tegne- og malekunst og mange andre kreative ting, der virkelig stimulerede den del af intelligensen!
Jeg må indrømme at den lidt ædre, iøvrigt meget hjertelige dame (og her taler vi altså jættestor følelsesmæssig intelligens!), der drev børnehaven godtnok var lidt af et unikum, men hvor VILLE jeg da bare gerne om bare NOGLE pædagoger TURDE sige til sig selv, at børn kan meget, meget mere end deres forældre og pædagogerne selv tror!!
I folkeskolen blev det ikke bedre for mig, jeg kunne også allerede alfabetet og det mest elementære regning da jeg startede i 1. klasse og kom til at dødkede mig de 2 første uger på en kommuneskole, noget som jeg heldigvis fik fortalt mine forældre, der så straks satte mig på en privatskole istedet, hvor det gik *lidt* bedre...men alligevel var det sket, jeg kom til at kede mig bravt for jeg følte jo intet nyt jeg lærte og hele tiden i privatskolen lige fra 1. klasse til jeg gik ud af 9. klasse blev én stor SOVEPUDE for mig, jeg havde ikke på nogensomhelst måde mødt modstand.
Den naturlige udfordring som andre af mine jævnaldrende havde haft, havde jeg slet ikke mødt og jeg havde praktisk talt kedet mig ihjel i løbet af de 9 år! På INTET tidspunkt igennem de 9 år blev der gjort noget specielt for mig og min situation, så jeg i det mindste mødte NOGLE udfordringer. Dette hævnede sig gevaldigt for mig i gymnasiet hvor jeg indtil da havde løbet på "frihjul" og næsten ikke havde haft behov for at læse lektier da lærerne indtil da var faldet på halen hver gang jeg åbnede munden eller aflevere en mindre opgave.
Jeg fik lige pludselig svært ved at følge med i nogle fag og det blev et KÆMPE nederlag for mig, noget der gik ind og påvirkede min selvtillid ekstremt meget så jeg lukkede mig ude fra alle sociale sammenhænge, da jeg pludselig så mig selv som en kæmpe fiasko, hvor jeg indtil da havde været verdensmester i alt!
Det er ikke fordi jeg sidder og græder snot her og nu (i disse egocentriske tider tåler ingen jo alligevel at læse om selvmedlidenhed!), jeg gennemførte efter gymnasiet en kandidatgrad som den yngste fra min årgang, endda med topkarakterer. Alligevel tænker jeg ofte den tanke, at jeg ville have været et mere "helt" menneske, hvis jeg havde mødt faglige udfordringer blandt ligeværdige elever i min skoleopvækst, hvorved jeg sandsynligvis ikke havde isoleret mig på samme måde; for jeg vil afsløre at de personlige omkostinger for mig ved - som dygtig elev - at være blevet forsømt, har været rigtig store, desværre.
Dette er baggrunden for at jeg reagerer så kraftigt på artiklen og jeg følte at jeg måtte have det ud, før eller siden....
Jeg håber virkelig for fremtiden at der tages mere alvorlig hånd omkring specielt dygtige elever allerede i en tidlig alder. Det er vigtigt at elever der ikke klarer sig godt i skolen skal hjælpes, men det er MINDST lige så vigtigt at udpræget dygtige elever ikke tabes på gulvet!!!
tilføjet af

Det er ikke noget nyt

Jeg kan sagtens følge dig, sådan var det også da jeg gik i skole, dansk middelmådighed, de ordblinde satte sgu mere eller mindre dagsordenen, lærte ikke meget før jeg kom i en anden skole hvor jeg virkelig fik lov at udrette det jeg kunne.
tilføjet af

Kan kun bekræfte....

...alt hvad du skriver... dejligt indlæg :-)
tilføjet af

hm..?

hm, jeg er nu ikke så enig med dig... hvis dine behov var blevet imødeset, hvad så med den, sandsynligt store, del af klassen der ikke kunne følge med?
tror du ikke det nederlag de ville have følt ved slet ikke at kunne følge med i undervisningen ville have været større end det du følte i de enkelte fag som lige netop du ikke kunne følge med i?
Det skal lige siges at jeg sagtens kan forstå dig, og ved godt hvad du mener - men jeg tror bare også at du bliver nødt til at se det fra "de mindre kloges" side... :)
knus fra Kina ;)
tilføjet af

Differentieret undervisning

..er svaret!
Det er præcis lige så stort tab at koble den dygtige elev af, som at den dårlige elev bliver hægtet af, pga. stoffet er for svært for denne.
Løsningen er differentieret undervisning, hvorved man når ALLE elever! Ingen svage elever behøver at tabe noget ved at den dygtige elev også udfordres!
tilføjet af

Det er jo blot...

... en konsekvens af, at ordet "elite" i Danmark er et skældsord. Naturligvis skal de svage grupper også tilgodeses, men det må bare ikke ske på de dygtige elevers bekostning. Derfor bør Danmark og danskerne gøre op med årtiers gudedyrkelse af denne fejlslagne og absurde lighedstanke. En måde, hvorpå dette konkret kan føre ud i livet er ved at fremme privatskoler, der lægger vægt på et højt fagligt og socialt niveau.
tilføjet af

Intelligent og ensom

Forbered dig på at livet bliver ikke så nemt for dig. Jeg havde på et tidspunkt en officer fra militæret i noget samfundsfag, han fortalte mig at jeg ikke ville få det let fordi jeg tænkte på et helt andet niveau, i dag må jeg give ham ret. Du vil sikkert opleve at være i et selskab med mange mennesker og føle dig ensom fordi de fleste tænker helt anderledes. Så det er absolut ikke nemmere hvis man har en høj iq
tilføjet af

Også en dygtig elev

Jeg synes også, at hele den problemetik er enormt frustrerende.
Jeg kan så godt genkende mig selv i alt det du skriver...desværre. Jeg var også meget køgtig, og blev tilmed rykket en klasse op; men det hjalp ikke spor. Det var en kommunal skole. Jeg kedede mig også enormt, og lavede næsten aldrig lektier hjemme, for jeg lavede dem i et frikvarter eller inden timen startede. Kedsomheden og manglen på udfordringen førte til manglende diciplin senere hen. Og ligesom du, led jeg på bagrund af dette en del personlige nederlag.
Det er jo slet ikke retfærdigt.
Jeg er selv 25 år i dag, og planlægger barn med min mand. Allerede nu, sidder jeg og kigger alle privatskoler efter i sømmene; især standpunkts- og prøvekarakterer er vigtige i denne sammenhæng.
Man kan vel nok sige, at jeg er tidligt ude, men det er kun fordi, at jeg ønsker bedre vilkår for mine egne børn, end jeg selv fik. Det er noget der fylder enormt meget i min bevidsthed, og derfor stræber jeg efter, at mine børn skal få de mest optimale vilkår for deres dannelse og mest mulig stimulering.
Jeg så også for et par år siden en fjernsynsudsendelse over for tv2 omkring denne problematik, og da så jeg at der er blevet oprettet en privat skole for særligt begavede børn. Lige nu kan jeg ikke huske, hvad den hed, det er også mindre relevant; det der er relevant er at skolen findes! Og at der forhåbentligt kommer flere af dem til!
tilføjet af

Hvem er det der får 13 taller i DK?

De elever der er tilpas langsom opfattende, så de
passer med tempoet i skolesystemet. Mens de
virkelig kvikke aldrig får adgang til toppen af
dansk erhvervsliv eller offentlige system.
Hvorfor sortere skolesystemet eleverne efter CPR nr,
når de retteligt burde sortere dem efter indlæringshastighed
og intelligens.
tilføjet af

Også en dygtig elev II

Jeg kan kun give dig ret. Jeg har læst bogen: "Indlæringens Revolution" og igen bliver man frustreret over, at mange af disse metoder netop ikke bliver brugt i Danmark. Det må da uden tvivl et spørgsmål om manglende ressourcer...
Sørgeligt.
tilføjet af

En skole for intelligente børn

tilføjet af

Det er meget nemmere...

Hvis du melder dig ind i en forening af ligesindet personer;
http://mensa.dk/index.html
tilføjet af

Teori er en mærkelig størrelse

Da jeg gik i skole, så fattede jeg ikke de simple opgaver.
Det var min kammerat rigtig god til at forklare, og
jeg hjalp ham med alle de svære opgaver.
Fordi du ikke i første omgang fatter de simple opgaver, så
er det ikke ensbetydende med at du er dum.
Det er nemt at sætte mennesker i bås, så derfor skal
vi være mere åbne og hjælpe hinanden til succes.
Succes opnåes kun ved samarbejde, åbenhed, respekt
og accept af hinandens forskelligheder.
tilføjet af

Man skulle mene det var simpelt

Ja det er lidt utroligt, at man ikke kan finde ud af, at have nogle ekstra opgaver at stimulere de dygtige elever med.
Det havde jeg/vi/min klasse, det var godt nok en privat/kostskole, men ikke en skole for begavet elever, det var en blanding af utilpassede og anbragte fra kommuner og os almindelige dagelever.
Skolen underviste vel udfra et "standard" niveau hvor eleverne fik enten mere eller mindre for afhængigt af hvor dygtige de var, ekstra bøger, eller ekstra opgaver på et niveau som passede den enkelte elev.
Da det var en mindre skole, var nogle klasser lagt sammen bl.a. 7/8 klasse, hvor jeg gik i 7. Efter som jeg de forgående år, ofte havde modtaget opgaver fra klassen over, så fik jeg lov til at "skippe" et år, da klasserne igen blev skilt. Så jeg kunne vel også gå ind under kategorien "dygtig elev", hehe.
Så når ovenstående kan ske på en skole med så bred spredning på elevernes færdigheder, kan det vel stort set kun vise hvilken forløsning, det vel kan være for de begavet elever.
MEN, en ting jeg savner/savnede ved min skolegang, at jeg ikke havde/har den store kontaktflade med de unge fra byen jeg bor i. Så på den led tror jeg, hvis jeg kunne vælge for mig selv dengang, ville jeg nok helst havde gået på den lokale skole.
Så det ville jeg nok opfordre forældre til at være opmærksomme på, hvordan en privatskole ligger geografisk i forhold til hjemmet.
Summasumarum, må toppen af isbjerget kunne løses ved, at lærene kan håndtere ekstra opgaver og motivere. Når de først har oparbejdet et lille lager af opgaver, så er det ikke alverdens med tid, der skal bruges på det, - eleverne vil være smarte nok til at finde ud af, hvad det går på.
Derudover har jeg en personlig mening, at disse børn ikke har skade af ,at tage sig af de svage i klassen, hvis og når det har tid til det, både for gensidig respekt, og måske få nogle venskaber/relationer den vej rundt.
Ja, der er nogle elever som er så "Far out", at det eneste rigtige er en skole for højt begavede.
tilføjet af

Jeg orker ikke mere

Jeg har altid skullet tage hensyn til svagere, jeg orker det bare ikke mere, man bliver slidt op!
tilføjet af

Det har du ret i.

Det har du ret i og kender godt problemet ikke fordi jeg selv er klog men hos andre jeg mødt der er blevet mobbet i skolen, og det forsætter hos nogle i voksen alderen også hvor de heller ikke bliver mødt med forståelse. Men ellers mener begavelse er på flere planer, og jeg mener at det sundt for hvert barn at lære at spille boldspil og på den måde indgå i sammenhæng med andre.
Ellers husker jeg diskuterede det med en pædagog engang og havde netop det synspunkt der skulle være nogle specialskoler for børn der var meget bedre til lære end andre, hvor han var dybt uenig med mig, og det var lukke dem ud af fællesskabet. I dag har han ledende stilling, hvor man lader folk arbejde ned til 7 kr. i timen og fjerner dem fra kontakten til normal samfundet.
Det er noget man må lære at se igennem når man diskutere med folk med en pædagogisk uddannelse, at de mange gange dybt modsætnings fyldte i forhold til de holdninger de giver udtryk for og hvordan de handler efterfølgende
Men jeg støtter disse skoler for mennesker som har begavelse som er større end os andres, dog er det vigtigt at man på de skoler også tager højde for, at opbygge de evner der har at gøre med at man kan indgå i sociale sammenhænge sener i livet, og man også kan diskutere åben omkring hvad for følelser der forbundet med at være klogere end flere tallet af befolkningen. For under alle omstændigheder skiller man sig jo uden for mængden, og af den grund er man jo en outsider under alle omstændigheder. Samt når man møder nedsættende bemærkninger at man lære at forstå det bygger på en mindreværdsfølelse hos dem der udsætter en for diskrimination, da nogle regerede med aggression og diskrimination, over for folk der klogere end en selv, og kan de finde svage punkter hos de mennesker, så gør de det til nedgøre personen.
Mvh
tilføjet af

nårrrh hvor er det synd?

..............
tilføjet af

Det starter med pædagogerne!

Citat fra artiklen:
"Da Jonas var to år opdagede pædagogerne, at han kunne alfabetet. Han gik nemlig og læste alle nummerpladerne på bilerne, når vuggestuen var på tur. Og det vakte ikke begejstring.
*En dag fortalte pædagogen os, at vi skulle holde op med at pace vores barn*"
Dette udsnit gør bestemt ikke mine aversioner mod pædagoger mindre! Nogengange får jeg en grum mistanke om at mange pædagoger hellere beskytter de læringssvage elever fordi de bedre kan identificere sig med dem, frem for et særligt kvik hovede i børneflokken! Jeg ved det er dybt tarveligt og arrogant af mig at få den mistanke, men jeg har selv et barn i børnehave og når jeg har været omkring for at hente min datter på 3½ (som selv er et yderst kvikt hovede), så har jeg haft en underlig fornemmelse af, at hun egentlig bare har fået lov til at passe sig selv, bla når jeg spørger hende om hvad de har lavet idag, så hører jeg hende kun svare i "jeg"-form og aldrig om hun har lavet noget sammen med andre elever.
Jeg ved det kun kan være en formodning og den muligvis kan være forkert (mht. en speciel sympati for læringsvanskelige børnehavebørn), desuden er jeg også klar over, at der kan være stor forskel fra børnehavepædagog til børnehavepædagog. Jeg kan kun håbe på at der kommer meget større fokus på de kvikke børn i børnehaven, for det er allerede hér, der skal sættes ind, hvis de skal undgå rastløsheden.
Dog burde der også være mulighed for i børnehaveklasse og 1. klasse at sætte ind med differentieret undervisning allerede her. At direkte forbyde drengen at lære matematik i børnehaveklassen lyder helt ude i hampen for mig!
tilføjet af

Også en dygtig elev III

Jeg fik ikke skrevet, at disse teorier allerede ér omsatte i praksis- og tilmed med fantastiske resultater. I mange lande faktisk. :>
tilføjet af

Også en dygtig elev IV

Ja, lige præcis! Tak :>
tilføjet af

Interessant tekst jeg fandt

http://www.mentiqa.dk/
Kendetegn på den særlige begavelse

"Ingen tænker på, at visse mennesker bruger enorm energi, bare på at være
normale... "
- Albert Camus -
Kendetegn på den særlige begavelse kan være at eleverne er:
Negative mod skolen
Dygtige til at tale, men dårligere til at skrive
Keder sig helt klart
Rastløse og uopmærksomme
Opslugte af deres egen indre verden
Krænkende og utålmodige med hensyn til langsommere kammerater
Har ofte ældre venner
Selvkritiske
Dårlige relationer til kammerater og lærere
Følelsesmæssigt ustabile
Selvretfærdige, set udefra
Desuden kan de
Være kreative når de er motiverede
Indlære hurtigt
Være gode til at løse problemer
Stille provokerende spørgsmål
Være utålmodige, når de er motiverede
Tænke abstrakt
Være opfindsomme med hensyn til at finde svar på åbne spørgsmål
Kilde: "Teaching Bright Pupils", Nottingham University School of Education
Andre kendetegn på den særlige begavelse:
God hukommelse, bedre end hos jævnaldrende
Speciel form for humor. Forstår ofte ordspil og ironi før jævnaldrende. Griner ofte ikke når andre griner, og griner af noget andre børn ikke finder morsomt
Ekstremt nysgerrige, hvilket kan føre til at deres spørgsmål opfattes som provokerende
Ser løsninger andre ikke ser
Stort energiniveau
Har større almenviden
Større ordforråd og højere grad af grammatik- og syntaksforståelse
Ofte interesserede i abstrakte begreber (tid, rum mv.)
Er optaget af forståelse for årsag-virkning
Stor koncentrationsevne indenfor selvvalgte aktiviteter
Er ofte meget dygtige til at samle puslespil og løse labyrintopgaver
Ser uendeligt mange muligheder i situationer, og for hvordan ting kan bruges
Meget fantasifulde, dagdrømmere
Kan være så opslugte af tanker, at man må røre dem fysisk for at opnå kontakt
Højtudviklet retfærdighedssans, hvilket kan give problemer i forhold til kammerater
Er ofte ekstremt motiverede for aktiviteter indenfor deres interesseområde, mens de nægter at deltage i andet
Kan have meget svært ved at give slip på en aktivitet, for at gå videre til den næste. Ønsker at udforske til bunds. Afbrydelse kan give anledning til stor frustration
Kan bruge tillært viden i nye situationer
Har ofte store "huller" i deres viden/evner som følge af intens interesse indenfor få områder
Har ofte svært ved at arbejde med "lette" emner, men trives med kompleksitet
Ofte vanskeligheder med håndskrift, der kan være ulæselig
Ofte veludviklet hånd-øje koordination
Følelsesmæssigt meget sensitive, følelser opleves mere intenst
Ofte stor talforståelse
Kan ofte lide at samle på ting
Har ofte mere end én fantasiven, som oftes kan beskrives i detaljer
Kilde: The Gifted Children's Association of British Columbia.
En anden sammenfatning af adfærdsmønstre:
For det meste velartikulerede, men ikke i stand til at lave en god skriftlig opgave, der ser ordentlig ud
Rastløse, uopmærksomme, dagdrømmende
Stille og ikke villige til at dele deres kundskaber med andre, lader som om, at de ikke kan
Ikke villige til at følge de instrukser, som læreren har givet; vil gøre tingene "på deres egen måde"
Generelt ligegyldige med hensyn til skolearbejdet; virker tvære, usamarbejdsvillige eller apatiske
Hyperkritiske; sætter hele tiden spørgsmålstegn ved de grunde, der gives
Hurtige til at påpege forkerte oplysninger eller logik
Ubehageligt ligefremme i deres bedømmelse af situationer, og påpeger forskelle mellem hvad folk siger, og hvad de gør
Tilbagetrukne; uvillige til at deltage i gruppearbejder; ser ud til at foretrække deres eget selskab
Kilde: "Helping the Child og Exceptional Ability", Susan Leyden 1985
Kendetegn på den underpræsterende særligt begavede elev (drenge dominerer kraftigt) kan være:
Mange opfattes som dovne af såvel lærere som dem selv
Mange er selvretfærdige og fungerer dårligt socialt
Generel dårlig studieteknik
Mange har svært ved at koncentrere sig
De arbejder uden mål
Kilde: "Begavede børn i skolen - duelighedens dilemma?" s.49, Gunilla o. Wahlström 1998.
Eksempler på problemer der kan opstå som følge af høj begavelse:
Sprog: Taler for meget, taler "hen over hovedet" på jævnaldrende.
Stor koncentrationsevne: Nægter at blive afbrudt, stædig, nægter at udføre rutinearbejde.
Hurtig opfattelsesevne: Skødesløshed, utålmodighed overfor andre.
Kreativ tankegang/innovative: Flygter ind i fantasien, afviser at følge normerne, kan opfattes som forstyrrende.
Uafhængige, arbejder helst alene: Ude af stand til at tage imod hjælp fra kammerater, uvilje til at tilpasse sig, stoler kun på sig selv.
Kritisk tankegang: Kritisk overfor andre, udpræget perfektionistisk, stiller for store krav til sig selv, hvilket skader selvtilliden.
Ønske om at arbejde med komplekse emner: Afviser simple løsninger, opstiller komplicerede regler, dominerende.
Alsidige: Virker uorganiserede (rodet værelse, skrivebord, kommer for sent mv.), frustrerede over aldrig at have tid nok.
Ekstremt følsomme, medfølelse for andre: Har ofte meget svært ved at bære kritik og af visning fra kammerater.
Kilde: The Gifted Children's Association of British Columbia.
tilføjet af

Så hold dog op

med at ligge under for Janteloven :-)
http://www.nyzone.dk/for_helvede/janteloven.html
tilføjet af

Kun de svage får hjælp

Sjovt nok så brokker man sig over dette når det gælder de ledige, men det er helt ok kun at give hjælp til de svage elever i skolen.
Begavede børn har brug for ros og brug for udfordringer.
Prøv at læse lidt om begavede børn her:
http://www.mentiqa.dk/
Find menuen 'Idégrundlag'.
tilføjet af

Det er samfundets skyld

Prøv dog engang imellem at se dig selv i spejlet -
Du giver pr. automatik andre/samfundet skylden for alt der er sket i dit liv - men glemmer at se på dig selv.
Husk når du peger fingre af andre, er der mindst 3 fingre der peger på dig selv.
Du er så besat af personlig indignation, at du aldrig ville kunne få øje på selv de mest iøjnefaldende positive sider af samfundet.
(du udlægger det som social indignation, men det drejer sig i virkeligheden kun om dig selv)
Intelligens er mange ting - men en ting står helt fast - succes i livet afhænger af hvor godt, man er istand til at aflæse det miljø som man lever i, og der ud fra tilrettelægge sit liv.
Hvem er mest intelligent, ham der kan tilegnet sig en masse viden, men ikke bruge det til noget - eller ham der ikke er så god til at tilegne sig viden, men kan bruge den viden andre har tilegnet sig ?
tilføjet af

Du er sgu' ik' så kedelig endda

Har også fulgt lidt med i Tomas skriverier og har ofte fået samme fornemmelse.
Det er ikke fordi de ikke gider, det er fordi de ikke kan ;o)
tilføjet af

da jeg var barn

havde jeg også virkelig mulighed for at gøre alt det rigtigt.jeg kunne selv vælge skole og lærere, jeg kunne helt selv bestemme alt i mit liv og jeg var så klog og erfaren som barn at jeg kunne gennemskue alt og derved selv var hundrede procent herre over mit eget liv.
Kan du ikke selv se hvor idiotisk din kritik er?
Hvordan kan du lægge så meet ansvar over på det barn jeg var i mine første 7 skoleår+
Igen beviser du hvor lidty medmenneskelig forståelse du er i besiddelse af: NUL.
og din begavelse og dit geni er simpelthen spildt herinde. Jeg synes du skulle blive astrofysiker med den begavelse du lægger for dagen eller endnu bedre psykolog.
tilføjet af

Ikke kan og ikke gider

hvad er det lige jeg ikke kan eller gider?
Formulér dig en smule klarere. Jeg er kanske intelligent men jeg er ikke tankelæser.
tilføjet af

Jeg vidste ikke

at du var forældreløs ! - det er forældrenes pligt, at sørge for deres børn får en optimal skolegang.
Det er jo ikke kun din skoletid jeg skriver om - du laver ikke andet end, at beklage dig over den ene offentlige instans efter den anden - her på debatten.
Skolen, arbejdsformidlingen, alle kommunerne og staten, er alle som en ud på at gøre livet så kompliceret og vanskeligt som muligt for dig. Selv er du fejlfri, og usædvanligt intelligent - men alle de offentlige instanser, har umuliggjort din lykke i livet.
Du kan med garanti ikke selv indse hvor dumt det lyder❓hallo vi andre har også gået i folkeskolen, hallo vi andre lever også i en kommune, i Danmark. Jeg har også benyttet mig af, og været uenig med AF engang for mange år siden. Jeg har også været arbejdsløs - jeg havde en fattig opvækst.
Klynkeri kommer man ingen vegne med - tværtimod er den mest alt ødelæggende kraft du er oppe imod - dit eget klynkeri - den har totalt sat dit liv, din udvikling i stå - fordi du har skubbet ansvaret for dit liv over på andre mennesker - mennesker for hvem din "sag" bare er en arbejdsopgave, som de er sat til at løse ud fra de retningslinier de er givet.
At du har lagt dit liv i fremmede menneskers hænder, peger efter min mening på, at du ikke er helt så intelligent, som du selv går rundt og tror.
tilføjet af

Mit liv...

Som barn lå i mine forældres hænder ikke i mine egne. Du er og bliver et fjols.
tilføjet af

tak

for de flotte ord !!!
prøv en anden gang og se om du kan tage stilling til hvad der bliver skrevet, og ikke så meget til hvem der har skrevet det.
men lige på det punkt, er du jo næsten helt normal - når argumenterne slipper op råber man bare fjols, idiot osv. - flot
tilføjet af

læs her

og bedøm så selv hvilken gruppe du tilhører:
http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=27&conference=287&posting=227733
tilføjet af

Nå.

tilføjet af

jeg har ikke sagt

at jeg var forældreløs. Du læser mine indlæg som fanden læser biblen.
Jeg beskrev min BARNDOM i skolen og du begynder at snakke om ansvar overfor sig selv hvorpå jeg påpeger at jeg var et BARN dengang og derfor temmelig meget sat udenfor indlydelse som alle andre børn og havde heller ikke den indsigt jeg har i dag.
Få knolden ud af rumpen og lær at læse og forstå det du læser.
tilføjet af

knolden ud af rumpen

jeg skrev:
"Det er jo ikke kun din skoletid jeg skriver om - du laver ikke andet end, at beklage dig over den ene offentlige instans efter den anden - her på debatten."
Altså jeg har læst og forstået, har du ?
tilføjet af

Ak ja

Skal vi ikke bare blive enige om en ting: jeg fatter dig ikke og du fatter ikke mig.
tilføjet af

Må indrømme

At jeg syntes du er nem at blive klog på - jeg kender en der har nogle af de samme holdninger som dig - han er bevidst arbejdssky, og har været det hele sit liv - vi har mange drabelige diskussioner, og er uenige om mange ting, men vi er også hinandens bedste venner.
tilføjet af

Din lyserøde ballon

må jeg desværre punktere. Jeg har skam et job, der blandt andet indebærer fri bil, fri telefon, frit internet og en god løn.
tilføjet af

og tjah..

En af mine venner stemmer på DF. Lad mig sige at vi aldrig diskuterer politik når vi er sammen, for så blev det et hurtigt overstået venskab.
Hvad er det du forsøger at sige med det? vil du være min ven?
tilføjet af

ballon ?

hvad mener du❓jeg har da ikke skrevet at du er arbejdsløs, men at du havde de sammen holdninger som min kammerat.
Du læser ikke de indlæg du svarer på !!
tilføjet af

Tø hø

Nej tak, jeg har de venner jeg skal ha´og vi to bliver aldrig venner.
tilføjet af

nåda..

Arbejdssky er vist det sidste jeg er, kære kedelige mand.
tilføjet af

Sikker?

En af mine allerbedste venner mødte jeg via debat, for en del år tilbage, hvor vi skændtes som det mest hadefulde ægtepar fu kan forestille dig.
Så pas nu på, man skal aldrig sige aldrig.
tilføjet af

Du kan ikke læse

eller vil du ikke ?
Det var min ven der var arbejdssky - du er ikke min ven !
tilføjet af

godt nok

Men som du selv har sagt, er jeg så egoistisk og selvcentreret, at jeg har nok i mig selv :-)
tilføjet af

det så jeg godt...

så også at du sammenlignede din arbejdsky ven med mig og drog paraleller. ;-)
En kan jo læse mellem linjerne. Det er jo der alt det der er virkelig interessant står.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.