Er staten afgifts-junkie?
Mere eller mindre intilligente afgifter som kaldes adfærdsregulerende eller miljøafgifter foreslås og indføres.
Afgifterne ryger direkte i statskassen og kan derefter ikke afskaffes igen, da man derved mangler pengene på budgettet.
Hvis pengene blev brugt til at forbedre de problemer som afgiften begrundes med, ville der være lidt fornuft i det.
Hvis vi alle sammen tog bus, tog eller cyklede og kun brugte vind og solenergi til el og opvarmning, ville der være et kæmpe hul i statens indtægter.
Den sidste nye afgift som er foreslået er en årlig afgift på brug af motorveje, som i forvejen er financeret via registreringsafgifter, benzinafgifter og grøn afgift (tidl. vægtafgift).
Hvem tror at tusindvis af bilister dagligt holder i timelange køer for sjov skyld?
Det er nok fordi de skal på arbejde og der ikke er mulighed for alternative transportmuligheder. Jeg har 2 km til arbejde, så personligt er jeg ikke ramt.
Jeg erkender at statens udgifter er der, men pengene kommer i sidste ende fra en i forvejen beskattet lønindtægt.
Hvad bliver den næste "adfærdsregulerende" afgift?
Afgifterne ryger direkte i statskassen og kan derefter ikke afskaffes igen, da man derved mangler pengene på budgettet.
Hvis pengene blev brugt til at forbedre de problemer som afgiften begrundes med, ville der være lidt fornuft i det.
Hvis vi alle sammen tog bus, tog eller cyklede og kun brugte vind og solenergi til el og opvarmning, ville der være et kæmpe hul i statens indtægter.
Den sidste nye afgift som er foreslået er en årlig afgift på brug af motorveje, som i forvejen er financeret via registreringsafgifter, benzinafgifter og grøn afgift (tidl. vægtafgift).
Hvem tror at tusindvis af bilister dagligt holder i timelange køer for sjov skyld?
Det er nok fordi de skal på arbejde og der ikke er mulighed for alternative transportmuligheder. Jeg har 2 km til arbejde, så personligt er jeg ikke ramt.
Jeg erkender at statens udgifter er der, men pengene kommer i sidste ende fra en i forvejen beskattet lønindtægt.
Hvad bliver den næste "adfærdsregulerende" afgift?