Hej alle sammen:-)
Håber nogle har tid lyst og forstand til at hjælpe mig.
Ejer en Fiat Punto Star 1,2 fra 1997 og den har store startproblemer. Batteri er skiftet, generator + rem er skiftet, kul er tjekket, starter er tjekket og sikringer er tjekket, og den vil stadig ikke starte. Her været hos to mekanikker og de kan ikke finde fejlen.
Den starter fint og hurtigt med startkabler, med bilen aflader på en måde også selvom man efter start med startkabler kører en tur. Når turen er slut og du vil starte den igen uden kabler, hoster den lidt af det og starter ikke. Bagefter er den helt død. Det er primært når det er koldt den driller.
Nogler der ved hvad problemet muligvis kan være inden jeg putter flere penge i den??
Håber der er nogle der kan hjælpe - er lidt træt af den i øjebikket:-/
Dauer77
tilføjet af Phusker
Når du skriver Fiat så
kan du være rimelig sikker på det er en elektrisk fejl da Fiat er ret kendt for det.
Hvor meget strøm er der på batteriet når du forsøger at starte igen efter en tur?
Står den og aflader af sig selv?
tilføjet af Dduck
Det ku' jo være....
Der er et hav af muligheder, men dine mekanikere har jo nok været gennem de fleste.
Jeg sad lige og tænkte at det kunne være en stelforbindelse som er lidt sur.
Enten på generatoren eller batteriet. Og vi taler altså om den ende af forbindelsen som sidder på bilens chassis.
Pil dem af og rens dem godt så der garanteret er en god metallisk forbindelse, og skru dem så fast igen, og giv det en klat maling for at stoppe fremtidig rust.
Jeg går selvsagt ud fra at problemet er at motoren ikke drejer rundt når du starter?
tilføjet af pouljoergensen
Du har nok ret.
Men selve motoren kam godt dreje rundt selv om at der er en dårlig stelforbindelse, men starteren kan Pga forbindelsen tage alt strømmen så der ikke er noget til tændningen.
Det har jeg prøvet et par gange, nu husker jeg ikke om motoren på en fiat har et direkte stelkabel, eller om det går fra minus på Bat, også til karossen og derfra til motoren, men det gør det vist nok, så jeg ville også starte med at prøve at sætte et startekabel på Bat minus også over på motoren direkte, stelkablet kan også havde mistet evnen til at overføre de store mængter strøm som starteren skal bruge.
Nå men pyt, en fiat er ikke stører end man kan skubbe den igang😉.
Venlig Hilsen Poul jørgensen
tilføjet af Dauer77
Jeg ved desværre...
.. ikke hvor meget strøm der er på. Har ikke selv en dyt forstand på biler, og alle har næsten givet op med at finde fejlen. Den står og aflader af sig selv, hvis jeg ikke starter den med kabler en gang om dagen. Den er helt død, selv uret går i stå..
Og med hensyn til at skubbe den i gang, har jeg gjort det mange gange, men hvis den står mere end et døgn uden at blive startet, kan man heller ikke skubbe den i gang:-( Den er fuldstændig død og der sker intet når man drejer nøglen...
tilføjet af Dduck
Afladning.....
Dit problem er at der et eller andet sted i systemet er noget som aflader...
Du skal ikke til mekanikeren, find en autoelektriker og lad ham kigge på sagen.
I modsætning til mekanikerens lidt generelle kendskab til bilens elektriske system, er autoelektrikeren ekspert på netop det område.
Held og lykke
tilføjet af jensmaar
Afladning
Jeg har samme problem med batteri der tilsyneladende aflader når den står nogle dage uden at køre. Jeg har fået at vide af hjælpsomme, at det sikkert er noget dårligt stel. Jeg har taget et kig ned i motorrummet (Fiat Punto Selectra 1,2 1997); men hvor sidder den stelforbindelse? Jeg kan ikke rigtig se nogle ledninger, der er fastgjort til karossen.??
tilføjet af Phusker
Du må følge minus ledningen
fra batteriet og se hvor den går hen.
Et eller andet sted må den være forbundet til stel med et temmeligt tykt, normalt flettet kabel.
Jeg har dog lidt svært ved at se hvordan en dårlig stelforbindelse kan medføre afladning af batteriet, men biler er heller ikke mit fag område.
Hvis du har et amperemeter så kan du eventuelt tage den ene forbindelse af batteriet og sætte Amperemeteret i serie med batteriet og det løse kabel, og så måle strømmen uden at tændingsnøglen er sat i.
Lad være med at sætte et Amperemeter direkte over polerne for så går det helt galt!!
Så skulle der meget gerne slet ingen strøm gå, eller ihvertfald kun den strøm som uret og eventuel overvågningselektronik sluger.
Hvis der slet ingen strøm går, så er det måske dit batteri er trænger til en udskiftning?