SuperDebat.dk > Politik & Samfund > Fri debat: Politik & Samfund
11tilføjet af Aroz
garanti-fup
Jeg har købt en knallert engang i august, fra Thansen i hillerød.
der er endnu ikke gået et år, hvor de udtrykkeligt siger at garantien gælder et år. De siger inde i Thansen at garantien frafalder hvis ikke man har været til eftersyn inden 1000 km. min knallert har kørt 2500 km.
Mit spørgsmål til jer er: Er der ikke en Lov der siger noget om den slags (jeg har fået af vide loven siger man ikke må frafalde den garanti af den grund) Hvor står loven henne?
Nu står jeg til at betale en regning på 2 - 3000 fordi de skulle gennemtjekke den pgr.a. den havde startproblemer!!! HJÆLP!!!
at man ikke kan tilføje yderligere betingelser, der forringer de grundlæggende rettigheder. Skyldes det derfor en fabrikationsfejl, skal de reparere knallerten uden vederlag. Dog kan du få problemer med at bevise, at det ER en fabr.fejl og ikke alm. slitage. grundet manglende vedligeholdelse og eftersyn - og det er nok der, du er strandet nu. Som Bimmer skriver, bør du kontakte Forbrugerklagenævnet for at få ordentlig bistand. Dog kommer det an på varens pris, om de vælger at behandle klagen. Jeg kan ikke huske grænsen for knallerter, men det må de kunne fortælle dig i nævnet.
Held og lykke med det.
Mvh. Deci
tilføjet af Smileren
Håber virkelig...
at du gør noget ved et - sådan nogle svin er prøver at løbe fra deres forpligtigelse r- de skal bare sparkes igang - så de fatter at de skal både arbejde og bøde for deres udåd -
Find dig ikke i det - det er så typisk - folk der prøver at løbe fra garantier etc - hader dem slags - bekæmp dem
Ingen fejl - eller når fejlen ikke er omfattet af garantien
Er der givet en garanti ved købet, har forbrugeren ret til at forvente, at garantigiveren i tilfælde af funktionssvigt i garantiperioden udfører den nødvendige fejlfinding og reparation gratis. Betingelsen for at kræve betaling for fejlfinding er, at garantigiveren beviser, at det kan bebrejdes forbrugeren, at denne uden grund har indleveret varen til reparation. Desuden skal garantigiveren på forhånd sikre sig, at forbrugeren ved, at han kan komme til at betale et nærmere angivet beløb, og at forbrugeren har accepteret dette.
tilføjet af Bimmer
Der står endvidere
Garantivilkår om at der - uden forbrugerens accept - kræves betaling for reparation af fejl, der ikke omfattet af garantien, kan tilsidesættes efter aftalelovens § 38 c jf. § 36 [I sagen j.nr. 2000-4031-1379 kunne en erhvervsdrivende ikke kræve et gebyr for forgæves fejlfinding, da garantigiver ikke havde godtgjort, at det kunne bebrejdes forbrugeren, at han havde indleveret computeren til reparation i henhold til en 1 års garanti mod fabrikations- og materialefejl.
tilføjet af Bimmer
Sagt på dansk
Hvis du ikke har givet accept på din betaling for fejlsøgningen, der ikke er omfattet af garantien. Så har Thansen ingen krav på betaling jf. aftalelovens § 38 c jf. § 36
tilføjet af Thansen Dude
Bliv dog voksne
Hvis du nu læser, hvis du ellers kan, i din servicebog.... Så står der også, at hvis du vil bruge din reklamationsret, forpligter du dig til at få udført service på din CPI..... Selvfølgelig ved en godkendt CPI forhandler... (Ex hos Thansen)
Og hvis du ikke får det gjort er det sku din egen skyld. første service ligger ved 1000 km eller efeter 3 mdr osv. det skal selvfølgelig overholdes. Der er ingenting der holder hvis man misligeholder sin vare... Altså hvis man ikke overholder sine service.... Thansen har deres rettigheder ligesom du har dine. Tænk dig om...
tilføjet af HarDetSammeProblem
Reklamationsret
Hey
Jeg har det samme problem med Thansen. Du har ret i at de IKKE har ret til at fratage dig reklamationsretten. Jeg har snakket med Forbrugerstyrrelsen ogto forskellige advokater om netop det emne. De har alle tre givet mig det samme råd: Meld dem til Forbrugerstyrelsen. Mit råd til dig... Meld dem til forbrugerstyrelsen.. jo flere vi er der gør det, jo stærkere står vi og jo større er chancen for at andre ikke kommer ud for det samme!
TIL DUDE.. det er dig der skal tænke dig om... Det Thansen gør er imod den danske lovgivning. Man kan IKKE fratage den almene reklamationsret på langtidholdbare varer uanset hvad man skriver!
tilføjet af Mr. Andreas
Forstår jer sgu ikke!
Det er rigtigt nok, at de ikke kan tag reklamationsretten fra en, men hvordan fanden kan køberen af et lille stykker plastik, bevise at det er thansens skyld, at ruden ikke virker som før. Hvem siger det ikke er ham selv, der har smadret det..? Der findes mange fuskere i DK. Er selv i branchen, og DK`s befolkning er da bare en flok svindlere!
tilføjet af Tarzan den vilde indianer/a...
Svar på dit spørgsmål
Hvis der opstår fejl og/eller mangler på dit produkt om det er en dvd-afspiller eller et motorkøretøj har du selvfølgelig 2 års reklamationsret uanset hvad. Men kan fejlen henføres til misvedligeholdelse eller mangel der på, evt. misvedligeholdende eller kunne fejlen have været undgået ved at have fået udført et af de ovenstående serviceeftersyn er det på egen regning dette udbedres.
Der skal desuden tages højde for at det kan være evt. sliddele der skyld i at dit køretøj ikke har fungeret ordenligt. Disse bliver ikke dækket af din reklamationsret.
Se evt. side 12 dit servicehæfte for en liste over dele der ikke er omfattet af reklamationsretten.
Vigtigt er det også at huske at reklamationsretten dækker fejl og eller mangler som har været på produktet fra købsdatoen.
Den generelle regel for disse sager er at inden for det første halve år er det fx. Thansens forpligtigelse at påvise du har været skyld i at fejlen er opstået hvis den ikke allerede har været der fra starten. De følgende 18 måneder er det kundes problem at påvise og fremlægge dokumentation for at produktet har været behæftiget med fejl fra starten.
Sådan er dansk købelov skåret ud i pap og ryttere så alle kan få dem indenbords! :D