8tilføjet af

Hjælp til bogføring

Jeg skal starte en enkeltmandsvirksomhed, hvor jeg sælger produkter over nettet. Jeg er ved at have styr på det hele, problemet er bare at jeg ikke aner hvad jeg skal sende ind til SKAT eller hvordan man bogfører. Jeg har prøvet at søge på nettet, men synes det er svært at finde noget.
tilføjet af

Har du et netværk ?

Du skal nødvendigvis have hjælp til at få startet.
http://virkguiden.virk.dk/kurser/skal-du-registrere-en-virksomhed
Har du ikke nogle bekendte, der kan hjælpe dig ?
Det lyder som om du slet ikke aner, hvad du går ind til, så du skal hurtigst muligt have fundet nogen, der kan hjælpe dig godt i gang.
Du kan tjene mere - og tabe mere - på papirarbejdet, end du kan tjene ved at arbejde røven i laser.
tilføjet af

Har du et netværk ?

Jeg ved godt jeg skal registreres, jeg ved alt hvad jeg skal, men jeg ved ikke hvordan man bogfører. Nej jeg kender ingen der kan den slags.
tilføjet af

Det er ikke så svært :-)

Men det er altid svært at stå helt alene.
Der findes et gratis bogføringsprogram, Summasummarum. Det er rigtig udmærket.
Der findes også "lærebøger" til dette program. Kvaliteten af dem kan jeg ikke bedømme, da jeg ikke har læst nogen af dem.
http://www.libris.dk/produkt/Regnskab_med_SummaSummarum_3.htm
tilføjet af

Altid balance.

Hvergang du debiterer et sted, skal du altid kreditere samme beløb et andet sted, så vil regnskabet aldrig komme i ubalance.
Eksempelvis, hvis du køber en vare hjem til lageret, så debiterer du lageret for nettoprisen og krediterer kundens konto med bruttoprisen. Momsen lægger du ind på momskontoen forståeligt nok.
tilføjet af

Hjælp til bogføring

Tak for svarene. Jeg tror jeg prøver at finde nogle af de programmer på nettet.
tilføjet af

C5

Det vel nok mest udbredte regnskabsprogram er C5. Det skulle også være muligt at skaffe gratis i en leight udgave.
tilføjet af

Hjælp til bogføring

Gode (gratis) råd:
1. Gem ALLE dine bilag i en mappe.
2. Hvis det er muligt, så lav en konto kun til firmaet, og brug den til alle dine ind- og udbetalinger.
3. Du skal lave moms en gang i kvartalet. Første gang så søg hjælp (i god tid) fra en meget billig regnskabsmedhjælper (200kr i timen). Søg ikke hos revisoren - det er for dyrt i starten. Regnskabsmedarbejderen kan sætte et regneark op til dig, hvor du kan holde styr på momsen.
Så er du igang. 1 gang om året skal du have lavet et årsregnskab og selvangivelse... Hvis det er meget simpelt kan en regnskabsmedhjælper gøre det. Hvis han/hun ikke kan - skal du have lidt mere professionel hjælp. FOrmentlig en revisor.
God fornøjelse.
tilføjet af

Hjælp til bogføring

Hej,
Jeg har også netop startet ny virksomhed. Den er en uge gammel nu.
Jeg var også i tvivl om, hvilket regnskabsprogram jeg skulle bruge. Men så var jeg til en iværksættermesse, hvor der var en, der nævnte Billy's Billing regnskabsprogram. Det er nemt, hurtigt og billigt. Og jeg kan kun anbefale det.
Jeg mener at de har gratis prøveperiode på 30 dage. Jeg har aldrig siddet med moms og skat før, så jeg var i tvivl om jeg kunne finde ud af det. Men det er program virker altså. No bullshit.
Billy's Billing regnskabsprogram
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.