Humanister / Elitære Racister - hvad er forskellen??
For ikke at støde nogen på grundprincipperne, vil jeg fastholde følgende, afklaring af humanisme begrebet i kulturel forstand. I håb om at få en diskussion i gang; om humanismen burde præge den politiske dagorden ift. integrations og mangel på samme- Har den slået fejl eller virker den ikke endnu, hjælper den overhovdet når tilstrømningen fortsætter ovs.!
Der er, for mig at se, én iboende fare for, at de humanistiske principper vil fastholde borgerne i et stereotypt jerngreb, som i sidste ende resultere i, at befolkningen har fået udvist så meget foragt, at den griber til udemokratiske metoder! (ex. mord på fremmed på pizzaria)
Humanisme var betegnelsen for en tidlig-borgerlig kulturel bevægelse - en bevægelse i renæssancen (14-16. århundrede). De der deltog i denne, arbejdede især med græsk sprog, litteratur, kunst og kultur. Deres arbejde var vendt mod middelalderskolastikken og den katolske kirke - indirekte også mod feudalismen. De mente, at folk skulle lære at tænke med deres egen fornuft i stedet for at holde sig til autoritets-bestemte dogmer. Humanisterne prøvede at nedbryde den kirkelige autoritet. Orienteringen mod den antikke verden var samtidig en orientering i retning af det dennesidige. Humanisterne gik imod de asketiske idealer og opvurderede det sanselige.
Humanisme er senere efterhånden blevet betegnelsen for det at gå ind for humane principper så som: respekt for menneskeværdet, accept af mennesket, ikke blot som middel, men som mål i sig selv, en holdning om at alle har ret til frihed, opfattelsen af at alle mennesker kan dannes og udvikles i moralsk og politisk forstand. (oplysningsprojektet)
I Humanisme og terror (Paris 1947, tysk oversættelse 1966) siger Merleau-Ponty, at marxisterne har gjort ret i at holde sig fra at vurdere liberale og humane principper som ideer alene. De har gjort noget, han finder mere vigtigt. De har undersøgt, hvilken slags samfundsmæssige ordning disse principper er funktionelle i forhold til. Merleau-Ponty finder det interessant, at de liberale og humane principper er blevet udviklet i lande, som har ført mange krige, og som har etableret imperialistiske kolonistyrer. Sidstnævnte har medført mere blodsudgydelse og undertrykkelse end nogen revolution.
Med udtrykket ”den liberale mystifikation” mener Merleau-Ponty en bestemt anvendelse af liberale og humane principper. En anvendelse som har inhumane og ikke-liberale ordninger som sin praktiske konsekvens. Den liberale mystifikation er ifølge Merleau-Ponty et kendetegn ved en aggressiv form for liberalisme og humanisme. Den er dogmatisk og fungerer ofte som krigsideologi og motiverer imperialistiske overgreb.
Så snart nogen forsvarer ideen om frihed og humanitet i stedet for at forsvare folks frihed, forvandler friheds ideen sig til et røgslør for voldsmagtens udfoldelse, mener Merleau-Ponty. På baggrund af sine overvejelser siger han noget, som nok er faldet mange for brystet: Det er muligt, at et regime som faktisk vedkender sig voldsanvendelse er mere humant en det som højtideligholder humanismen.
At gennemskue humanismen er naturligvis på ingen måde det samme som at forkaste humaniteten som praktisk virksomt princip. Det foregående udtrykker snarere et skel mellem humanisme som ideologi og humanisme som praktisk forpligtelse overfor humaniteten. Dermed bliver følgende spørgsmål relevant:
Er humanismen i dag blevet en trussel mod humaniteten?
Og har denne humanisme, som siden Ponty’s tid, er udvandet og endt i det rene pladder, ført til rovdrift på anderledes tænkende, indenfor den parti politiske debat?
Står vi overfor et paradigme skift, delvis forårsaget af masse emigrationen af kulturfremmede?
(set i DK´s perspektiv 200.000 individer = masse)
mvh
emperisten
Der er, for mig at se, én iboende fare for, at de humanistiske principper vil fastholde borgerne i et stereotypt jerngreb, som i sidste ende resultere i, at befolkningen har fået udvist så meget foragt, at den griber til udemokratiske metoder! (ex. mord på fremmed på pizzaria)
Humanisme var betegnelsen for en tidlig-borgerlig kulturel bevægelse - en bevægelse i renæssancen (14-16. århundrede). De der deltog i denne, arbejdede især med græsk sprog, litteratur, kunst og kultur. Deres arbejde var vendt mod middelalderskolastikken og den katolske kirke - indirekte også mod feudalismen. De mente, at folk skulle lære at tænke med deres egen fornuft i stedet for at holde sig til autoritets-bestemte dogmer. Humanisterne prøvede at nedbryde den kirkelige autoritet. Orienteringen mod den antikke verden var samtidig en orientering i retning af det dennesidige. Humanisterne gik imod de asketiske idealer og opvurderede det sanselige.
Humanisme er senere efterhånden blevet betegnelsen for det at gå ind for humane principper så som: respekt for menneskeværdet, accept af mennesket, ikke blot som middel, men som mål i sig selv, en holdning om at alle har ret til frihed, opfattelsen af at alle mennesker kan dannes og udvikles i moralsk og politisk forstand. (oplysningsprojektet)
I Humanisme og terror (Paris 1947, tysk oversættelse 1966) siger Merleau-Ponty, at marxisterne har gjort ret i at holde sig fra at vurdere liberale og humane principper som ideer alene. De har gjort noget, han finder mere vigtigt. De har undersøgt, hvilken slags samfundsmæssige ordning disse principper er funktionelle i forhold til. Merleau-Ponty finder det interessant, at de liberale og humane principper er blevet udviklet i lande, som har ført mange krige, og som har etableret imperialistiske kolonistyrer. Sidstnævnte har medført mere blodsudgydelse og undertrykkelse end nogen revolution.
Med udtrykket ”den liberale mystifikation” mener Merleau-Ponty en bestemt anvendelse af liberale og humane principper. En anvendelse som har inhumane og ikke-liberale ordninger som sin praktiske konsekvens. Den liberale mystifikation er ifølge Merleau-Ponty et kendetegn ved en aggressiv form for liberalisme og humanisme. Den er dogmatisk og fungerer ofte som krigsideologi og motiverer imperialistiske overgreb.
Så snart nogen forsvarer ideen om frihed og humanitet i stedet for at forsvare folks frihed, forvandler friheds ideen sig til et røgslør for voldsmagtens udfoldelse, mener Merleau-Ponty. På baggrund af sine overvejelser siger han noget, som nok er faldet mange for brystet: Det er muligt, at et regime som faktisk vedkender sig voldsanvendelse er mere humant en det som højtideligholder humanismen.
At gennemskue humanismen er naturligvis på ingen måde det samme som at forkaste humaniteten som praktisk virksomt princip. Det foregående udtrykker snarere et skel mellem humanisme som ideologi og humanisme som praktisk forpligtelse overfor humaniteten. Dermed bliver følgende spørgsmål relevant:
Er humanismen i dag blevet en trussel mod humaniteten?
Og har denne humanisme, som siden Ponty’s tid, er udvandet og endt i det rene pladder, ført til rovdrift på anderledes tænkende, indenfor den parti politiske debat?
Står vi overfor et paradigme skift, delvis forårsaget af masse emigrationen af kulturfremmede?
(set i DK´s perspektiv 200.000 individer = masse)
mvh
emperisten