41tilføjet af

Hvordan man tryller 20 år væk fra biblen.

Som forklaret flere gange tror Jehovas vidner på biblen.
De profetier der omtales er gået i opfyldelse, men andre der påstår sig kristne, siger det ikke er tilfældet, og Jehovas vidner tager fejl.
De beviser det med henvisning til et regnestykke, [???] hvor der tilsyneladende er et problem, idet pengene ikke passer.
Det fremkommer ved at bruge falske forudsætninger.
Ved første blik ser problemet rigtigt nok ud, men undersøger man det, er det blot et tanketrick.
Den form for manipulation, forsøger man at tørre af på Jehovas vidner. men vi bruger naturligvis ikke falske forudsætninger. Det er afsenderen af regnestykket der er falsk.

Efter fangenskabet i Babylon var jøderne tilbage i år 537bc.
I Jeremias profeti siges klart og tydeligt "landet skulle ligge øde i 70år"
Det er drejer sig ikke om nogen der var fanger i 81 år, Daniel rejse slet ikke hjem fra Babylon, eller templets færdiggørelse, eller noget andet man forsøger sig med.
Som man beviser med, en frit ud af luften, opfundet ekstra 70 års periode.
Her kan man sige, der er tale om et trick.
Jehovas vidner gør ganske enkelt det, de regner baglæns fra 537bc og kommer til 607bc.
Ingen fiduser eller trick. Såre enkelt, og det stemmer sammen med andre profetier fra biblen. Derfor tror vi på det. Man sagde også en gang jorden var flad. Vi tror jorden er rund.
Vi påstår ikke der findes en lertavle hvor der står årstallet 607bc, ligesom der heller ikke findes en udgravet lertavle der står 587bc. Af indlysende grunde, ikke desto mindre er den lave form for intelligens noget der anvendes.
Alle årstal, før man fik en mere pålidelig kalender, er beregnede.
587bc er 607bc er.
Jehovas vidner gør ganske enkelt det, vi går ud fra det sandsynlige. År 537+70=607.
Det afhænger af vi tror på biblens profetier.
Året 587bc fremkommer fordi man sammenholder de lertavler der er udgravet, dem er der mange tusind af, skrevet ud fra forskelligt motiv.
Arkæologerne og forskerne, indrømmer de er forbundet med usikkerhed. Som man kan forestille sig, er mange af disse skrøbelige lertavler desværre slået i stykker eller brudstykker mangler. Det siger forskerne selv, men den slags regner man ikke med.
Den græske astronom Ptolemæus der levede i det 2. århundrede - læg mærke til det er mange hundred år senere end de Babyloniske lertavler blev skrevet - bygger sine beretninger på kilder der er flere hundred år efter Kong Kyros.
For at gøre det kort, så er store afvigelser mellem Pholemæus og de Babyloniske astronomiske optegnelser. Pholemæus selv var meget sekptisk overfor de Babyloniske kalendre (faktum)
Det er en kendsgerning, og lige så sikkert er det en kendsgerning, man ikke ønsker at tage hensyn til det. Der er skrevet tykke bøger om det.
(Hvis det er fakta så benægter jeg fakta er kodeordene.)
Uagtet må man hele tiden huske. Jehovas vidner tror på biblen som kristne. At hel eller halv-ateister siger noget andet, rykker ikke ved vor overbevisning.
Wikipedia skriver om Rolf Furuli at han er magister og har undervist på universitetet i Oslo. Han anses for at være expert.
Lad os se hvad han skriver.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rolf_Furuli

Rolf Johan Furuli (born 19 December 1942) was a lecturer[1] in Semitic languages at the University of Oslo until his retirement in 2011. He became a magister artium in 1995 and doctor artium in 2005. He has translated a number of documents from Semitic languages and Sumerian into Norwegian, and is considered an expert in ancient languages.
Dr. Rolf Furuli bekræfter i sine skrifter, at biblen er korrekt som det udlægges at året er 607bc og ikke 587bc for Jerusalems ødelæggelse.
Jeg er overbevist om Dr. Fulruli selvfølgelig vil blive draget i tvivl og hele hans person og lære skal nedgøres og svines til, for at sætte trumf på, er han da sikkert også en løgner.
Intet nyt under solen.
Det ændrer bare ikke ved Jehovas vidner som sande kristne tror på biblen, og fastholder året 607 af trosmæssige grunde. Vi tror mere på biblen end på usikre arkæologiske fund, hvor de lærde indbyrdes ikke er enige og har bevist de kan tage fejl
( historien ændrede sig da man fandt Nabonis krønninke, noget alle må bøje sig for)
Vi kan kun blive enige om vi er uenige.
Jehovas vidner tror på biblen. I tror på noget andet.
tilføjet af

Sandheden er vel den...

...at man ved hjelp av arkeologi og verdslige historikere kan komme frem til de begge tal - 587 og 607. Sande kristne velger imidlertid at følge Bibelen, der er helt klar. År 539 står fast historisk. To år efter drog jødene hjem i år 537. Trekker man i fra 70 år kommer man til 607.
Mer interessant er imidlertid fasiten. Hva hendte i 1914? Jo - den fysiske oppfyllelse av samtlige av Jesu profetier. Jehova Gud skal "ødelegge de der ødelegger jorden". Dette var ikke mulig før 1914, da man krigede med spyd og bue og pile og des lige. Efter 1914 derimot har menneskene på alle måte frembragt industri og våpen der gir dem anledning til at "ødelegge jorden". Av den grund er tiden NU.
tilføjet af

Sandheden er vel den...

Slave skrev :

Mer interessant er imidlertid fasiten. Hva hendte i 1914? Jo - den fysiske oppfyllelse av samtlige av Jesu profetier. Jehova Gud skal "ødelegge de der ødelegger jorden". Dette var ikke mulig før 1914, da man krigede med spyd og bue og pile og des lige. Efter 1914 derimot har menneskene på alle måte frembragt industri og våpen der gir dem anledning til at "ødelegge jorden". Av den grund er tiden NU.

Jeg var ikke klar over, at du lyttede til vagttårnslæren 😮 [???]
v23 Hvis nogen da siger til jer: Se, her er Kristus! eller: Her er han! så tro det ikke;
v27 For som lynet kommer fra øst og lyser helt om i vest, sådan skal også Menneskesønnens komme være.
v29 Men straks efter trængslen i de dage skal solen formørkes og månen ikke skinne og stjernerne falde ned fra himlen og himlens kræfter rystes.
v30 Og da skal Menneskesønnens tegn komme til syne på himlen, og da skal alle jordens folkestammer jamre, og de skal se Menneskesønnen komme på himlens skyer med magt og megen herlighed.
v31 Og han skal sende sine engle ud med høj basunklang, og de skal samle hans udvalgte fra de fire verdenshjørner, fra den ene ende af himlen til den anden.Matt.24
Er det sket ?
NEJ !!!
Så du mener trængslen begyndte i 1914, og så ... hvornår så de Jesus i skyerne ?
Jesus kommer med tusindårsriget - lever vi i tusindårsriget 😖 😕
Krige før 1914 - var kanoner ikke et våben ?

http://1864.dk/krigen-1864/kap-3-dybbol/preussen-saetter-nye-moderne-kanoner-ind/
Preussen sætter nye, moderne kanoner ind i 1864
1870- 71
http://www.futura-dtp.dk/SLAG/Krige/FranskPreussiskeKrig.htm
Wissembourg, 1870
Wörth, 1870
Spicheren, 1970
Colombey, 1870
Mars-la-Tour, 1870
Gravelotte, 1870
Metz, 1870
Sedan, 1870
Paris II, 1870-71
Coulmiers, 1870
Bapaume, 1871
Le Mans, 1871
Saint-Quentin II, 1871
Det er meget trist, at I forbinder Jesu komme, med den verden vi lever i 🙁 nej - når Jesus kommer - vil dem der tilhører ham, blive bortrykket i skyerne - og dem der bliver tilbage, vil gå ind i tusindårsriget.
tilføjet af

Clearvoyant eller radarøjne?

Så du mener trængslen begyndte i 1914, og så ... hvornår så de Jesus i skyerne ?
Måske er du clearvoyant som ser med radarøjne gjennom skylagene. Men de fleste af os øvrige ser INTET genom skyer, og må således tro hva der findes indeni skyer med troens øjne. Af den grund menede Jesus Kristus at kom tilbage på same måde han drog afsted - usynligt.
For øvrig må man heller ikke være troende for at se hva der hendte i 1914. Gå du bare til nærmeste bibliotek og lån deg nogle historiebøger. Lyke til!
tilføjet af

Sandheden er vel den...

Hej Lyjse, Vi har aldrig diskuteret disse ting, du og jeg. Her citere Jesus fra Esajas kap. 13 vers 10:
"Se, HERRENs Dag kommer, grum, med Harme og brændende Vrede; Jorden gør den til Ørk og rydder dens Synder bort.
"10 Thi Himlens Stjerner og Billeder udsfråler ej deres Lys, mørk rinder Solen op, og Månen skinner ikke.
Citat slut.
_________________________________
Her er så Jesu ord:
"Thi ligesom Lynet udgår fra Østen og lyser indtil Vesten, således skal Menneskesønnens Tilkommelse være.
28 Hvor Ådselet er, der ville Ørnene samle sig.
(kommentar: ja, ligesom "ørnene" (gribbene) flokkes om ådslet, således vil "ørnene" flokkes om Jesus)
__________________________________
29 Men straks efter de Dages Trængsel skal Solen formørkes og Månen ikke give sit Skin og Stjernerne falde ned fra Himmelen, og Himmelens Kræfter skulle rystes.
30 Og da skal Menneskesønnens Tegn vise sig på Himmelen; og da skulle alle Jordens Stammer jamre sig, og de skulle se Menneskesønnen komme på Himmelens Skyer med Kraft og megen Herlighed.
31 Og han skal udsende sine Engle med stærktlydende Basun, og de skulle samle hans udvalgte fra de fire Vinde, fra den ene Ende af Himmelen til den anden.
Citat sllut.
__________________________________
Kommentar:
Man må jo ikke håbe, at "himmelens stjerne" vil falde ned fra himmelen, hvor? På planeten Jorden? eller bare "falde ned" eet eller andet sted.
Platoon
tilføjet af

Sandheden er vel den...

Hej Platoon
Jeg kan slet ikke forstå, hvordan jv kan få den ide, at Jesus skulle være kommet i 1914.. [???]
Intet af det der står i Bibelen er sket.
Men os der kender Jesus, og har taget imod ham, vi kommer med Jesus i skyerne - levende som døde, når basunen lyder.
1.Kor.B.15
v51 Se, jeg siger jer en hemmelighed: Vi skal ikke alle sove hen, men vi skal alle forvandles,
v52 i ét nu, på et øjeblik, ved den sidste basun; for Basunen skal lyde, og de døde skal opstå som uforgængelige, og vi skal forvandles.
_____________

Det sker når Jesus kommer igen, og henter sine børn hjem, - også kaldet bortrykkelsen.
___________
1 Thess.B.4 ”For Herren selv vil, når befalingen lyder, når ærkeenglen kalder og Guds basun gjalder, stige ned fra himlen, og de, der er døde i Kristus, skal opstå først.”
Matt.24
Sådan skal også Menneskesønnens komme være.
v40 Da skal der være to mænd ude på marken; den ene tages med, og den anden lades tilbage.
v41 To kvinder skal male på samme kværn; den ene tages med, og den anden lades tilbage.
Åb.20
v4 Og jeg så troner og nogle, der tog sæde på dem; de fik givet domsmagt.
Og jeg så sjælene af dem, som var blevet halshugget på grund af Jesu vidnesbyrd og Guds ord, og alle, som ikke havde tilbedt dyret eller dets billede og ikke sat mærket på deres pande og hånd.
De kom til live og blev konger med Kristus i tusind år. v5 De andre døde kom ikke til live, før de tusind år var omme. Det er den første opstandelse.
v6 Salig og hellig er den, der har del i den første opstandelse; dem har den anden død ingen magt over, men de skal være Guds og Kristi præster og være konger med ham i de tusind år.
____________
Alle vil få Jesus at se men jv vil ikke tilbede Jesus

2.Thess.B.1

- når [sun] Herren Jesus [sun], fulgt af sine mægtige engle, åbenbares fra himlen v8 med flammende ild og bringer straf over dem, der ikke kender Gud og ikke er lydige mod evangeliet om vor Herre Jesus.
v9 De skal straffes med evig undergang fjernt fra Herrens ansigt og fra hans herlighed og magt, v10 når han på den dag kommer for at blive herliggjort blandt sine hellige og blive hyldet blandt alle, som kom til tro; for hvad vi har vidnet for jer, har I troet.
Titus.B.2
v13 mens vi venter på, at vort salige håb skal opfyldes og [sun] vor store Gud og frelser, Jesus Kristus, [sun] komme til syne i herlighed.
Åb.1
v7 Se, han kommer med skyerne,
og hvert øje skal se ham,
også de, som har gennemboret ham;
2.Tim.B.4
- Kristus Jesus, der skal dømme levende og døde, så sandt som han kommer synligt og opretter sit rige..
1.Kor.B.13
v12 Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt.
_________
Jehovas vidner vil aldrig sige : Velsignet være han, som kommer, i Herrens navn - de kan ikke få det over deres læber - der er en der forhindrer dem..
___________
v39 For jeg siger jer: Fra nu af skal I ikke se mig, før I siger:
[sun] [l] Velsignet være han, som kommer, i Herrens navn!« [l] [sun] Matt.23
tilføjet af

Spørg deg selv Lyjse...

Hej Platoon
Jeg kan slet ikke forstå, hvordan jv kan få den ide, at Jesus skulle være kommet i 1914.. [???]

...hvorledes kan Bibelen si at "han(Jesus) skal herske midt i blant sine fjender for å skille sauene fra gjetene" om der ikke er nogle fjender tilbage? Når han kommer i Harmageddon vil der jo ikke være nogle fjender tilbage at herske midt i blant.
Af denne logiske grund skiller Bibelen mellom "parousia"/nærvær og "erkjomai"/komme i de profetiske ord om Jesu 3 ulige tilbagevenden.
1) Først da han var på jorden.
2) Dernest NU når han "hersker midt i blant sine fjender og skiller sauene fra gjetene" usynligt.
og 3) Når han kommer og ødelegger de der ødelegger jorden". Sistnevnte har endnu ikke indtrufet.
For at forstå sier Bibelen at man må ha Hellig Ånd. Men det er også en anden himmelsk person der giver "ånd" til slige som deg - Satan Djevelen. Det er af den grund du ikke forstår det. Men om du vender om til Jehova vil du forstå det. Ellers vil du dø i Harmageddon for Kristi hånd medens du råber: "Jesus,Jesus, jeg har jo profeteret i dit navn, gjort mægtige gerninger i dit navn og drevet onde ånder du i dit navn."
Men da vil Jesus svare deg: "Vig væk fra mig, du som gjorde uret." Tiden er NU Lyjse. Siden blir det for sent at klage. For Jehova sier: "Den dag vil jeg IKKE høre!"
tilføjet af

Hvordan JV lægger 20 år til verdenshistorien

Jeg gider ikke kommenterer dine forsøg med andet end dette fra vor litteratur.
Du har låst dig fast på dine overbevisninger
I sidste halvdel af det 19. århundrede har udgravninger i nærheden af vor tids Baghdad resulteret i en mængde fund af lertavler og lercylindre, deriblandt den nu berømte Nabonids Krønike. Dette dokument tilbageviste alle indvendinger mod beretningen i Daniels Bogs 5. kapitel om at Belsazzar herskede i Babylon da byen faldt. Det fremgår nemlig af denne krønike at Nabonids ældste søn (Belsazzar) var sin faders medregent, og at Nabonid i den sidste del af sin regeringstid havde overladt ham styret af Babylon. — Se NABONID.
Så her fandt arkæologerne altså en konge man ikke troede eksisterede.

2. kongebog 25:9
Han brændte da Jehovas hus og kongens hus og alle Jerusalems huse; ja, hver stormands hus brændte han med ild. 10 Og hele den kaldæiske kampstyrke der var med øversten for livvagten, nedbrød Jerusalems mure, hele vejen rundt
ZEDEKIAS
(Zedeki′as) [gr. form af hebr. Tsidhqīja′hu, der betyder „Jehova er retfærdighed“].
En søn af Josias og hans hustru Hamutal; den sidste af de judæiske konger der regerede i Jerusalem. Da han blev indsat som vasalkonge, ændrede Babylons konge, Nebukadnezar, hans navn fra Mattanja til Zedekias. I de 11 år Zedekias regerede, „gjorde [han] hvad der var ondt i Jehovas øjne“. — 2Kg 24:17-19; 2Kr 36:10-12; Jer 37:1; 52:1, 2.
I 1 Krønikebog 3:15 omtales Zedekias som Josias’ „tredje“ søn. I virkeligheden blev han født som den fjerde søn (jf. 2Kg 23:30, 31; 24:18; Jer 22:11), men han blev her omtalt før sin helbroder Sjallum (Jehoahaz), muligvis fordi han regerede meget længere end Sjallum.
Da hans fader, kong Josias, blev dødeligt såret i forsøget på at slå de ægyptiske styrker under farao Neko ved Megiddo (ca. 629 f.v.t.), var Zedekias omkring ni år gammel, ca. tre år ældre end sin nevø Jojakin. På det tidspunkt gjorde folket Zedekias’ helbroder, den 23-årige Jehoahaz, til konge, men han regerede kun i tre måneder eftersom farao Neko afsatte ham og i stedet indsatte Jehoahaz’ og Zedekias’ 25-årige halvbroder Eljakim (der fik navnet Jojakim) som konge. Efter Jojakims død begyndte hans søn Jojakin at herske som konge. Det ser ud til at de babyloniske hære under kong Nebukadnezar på dette tidspunkt belejrede Jerusalem. Efter at have regeret i tre måneder og ti dage overgav Jojakin sig til Babylons konge (617 f.v.t.). — 2Kg 23:29–24:12; 2Kr 35:20–36:10.
De første år af hans regeringstid. Derefter satte Nebukadnezar Zedekias på tronen i Jerusalem og lod ham aflægge ed ved Jehovas navn. Denne ed forpligtede Zedekias til at være en loyal vasalkonge. — 2Kr 36:10, 11; Ez 17:12-14; jf. 2Kr 36:13.
I begyndelsen af Zedekias’ regeringstid kom der åbenbart sendebud fra Edom, Moab, Ammon, Tyrus og Zidon, måske i den hensigt at få Zedekias til at slutte sig til dem i et forbund mod kong Nebukadnezar. (Jer 27:1-3; „Jojakims“ i v. 1 er muligvis en afskriverfejl for „Zedekias’“; se NV, fdn.) Det fremgår ikke af Bibelen hvad sendebudene opnåede. Måske slog deres bestræbelser fejl eftersom Jeremias indtrængende opfordrede Zedekias og hans undersåtter til at forblive loyale mod Babylons konge og desuden gav sendebudene ågstænger med hjem som et symbol på at de nationer de var kommet fra, også skulle underkaste sig kong Nebukadnezar. — Jer 27:2-22.
Det var også i begyndelsen af sin regeringstid at Zedekias sendte El’asa og Gemarja til Babylon (af en grund der ikke nævnes i Bibelen). Hvis begivenhederne er fremstillet i kronologisk orden, skete dette i Zedekias’ fjerde regeringsår. — Jer 28:1, 16, 17; 29:1-3.
Zedekias rejste selv til Babylon i sit fjerde regeringsår, sandsynligvis for at overbringe tribut og derved forsikre Nebukadnezar om sin fortsatte loyalitet som vasalkonge. Ved den lejlighed blev Zedekias ledsaget af Seraja, der sørgede for indkvarteringen, og som profeten Jeremias havde betroet en skriftrulle der indeholdt Jehovas dom over Babylon. — Jer 51:59-64.
Omkring et år senere begyndte Ezekiel at virke som profet blandt de landflygtige jøder i Babylon. (Ez 1:1-3; jf. 2Kg 24:12, 17.) I den sjette måned af Zedekias’ sjette regeringsår (612 f.v.t.) fik Ezekiel et syn som afslørede den afgudsdyrkelse, deriblandt dyrkelsen af guden Tammuz og af solen, der fandt sted i Jerusalem. — Ez 8:1-17.
Gør oprør mod Nebukadnezar. Omkring tre år senere (ca. 609 f.v.t.) gjorde Zedekias, i strid med Jehovas ord gennem Jeremias og den ed han selv havde aflagt ved Jehovas navn, oprør mod Nebukadnezar og sendte bud til Ægypten efter militærhjælp. (2Kg 24:20; 2Kr 36:13; Jer 52:3; Ez 17:15) Dette førte til at de babyloniske hære under Nebukadnezar drog mod Jerusalem. Belejringen af byen begyndte „i det niende år, i den tiende måned, på den tiende dag i måneden“. — Ez 24:1-6.
Det var muligvis ved begyndelsen af denne belejring at Zedekias sendte „Pasjhur, Malkijas søn, og præsten Zefanja, Ma’asejas søn,“ til Jeremias for at få ham til at spørge Jehova om Nebukadnezar ville trække sig tilbage fra Jerusalem. Jehova sagde gennem Jeremias at der ville komme ulykke over byen og dens indbyggere ved babyloniernes hånd. (Jer 21:1-10) I overensstemmelse med Guds befaling gik Jeremias øjensynlig herefter selv til Zedekias for at fortælle ham at Jerusalem ville blive ødelagt, og at kongen ville blive ført til Babylon, hvor han ville dø i fred. — Jer 34:1-7.
I det belejrede Jerusalem fandt Zedekias og hans fyrster det tilrådeligt at gøre noget for at følge Jehovas lov og vinde hans gunst. Skønt det ikke var et jubelår, sluttede de en pagt om at frigive deres hebraiske trælle. Senere brød de dog denne pagt ved på ny at gøre de frigivne til trælle. (Jer 34:8-22) Dette synes at være sket ved den tid da en kampstyrke fra Ægypten kom Jerusalem til hjælp, som følge af hvilket babylonierne midlertidigt hævede belejringen for at afværge truslen fra Ægypten. (Jer 37:5) De der havde frigivet deres hebraiske trælle, troede øjensynlig at faren var drevet over, og at babylonierne ville blive overvundet så de ikke kunne belejre byen igen, og derfor hentede de deres frigivne hebraiske trælle tilbage og gjorde dem til trælle igen.
I denne periode sendte Zedekias „Jukal, Sjelemjas søn, og præsten Zefanja, Ma’asejas søn, til profeten Jeremias“ for at anmode profeten om at bede til Jehova på folkets vegne, åbenbart for at den forudsagte ødelæggelse af Jerusalem kunne blive afværget. Men Jehovas svar gennem Jeremias viste at Guds dom stod fast. Kaldæerne ville komme tilbage og ødelægge Jerusalem. — Jer 37:3-10.
Da Jeremias senere besluttede at tage fra Jerusalem til Benjamins land, blev han pågrebet ved Benjaminsporten og falskeligt anklaget for at ville løbe over til kaldæerne. Jeremias benægtede anklagen, men den vagthavende officer, Jirija, lyttede ikke til ham, og Jeremias blev ført til fyrsterne. Det resulterede i at Jeremias blev fængslet i Jonatans hus. Efter nogen tid, og da Jerusalem øjensynlig igen var belejret af babylonierne, sendte Zedekias bud efter Jeremias. Som svar på kongens spørgsmål sagde Jeremias til Zedekias at han ville blive overgivet i Babylons konges hånd. Da Jeremias bad om ikke at blive sendt tilbage til Jonatans hus, efterkom Zedekias hans anmodning og lod ham sætte i forvaring i vagtforgården. — Jer 37:11-21; 32:1-5.
At Zedekias var en meget svag hersker, fremgår af hans svar da fyrsterne senere bad om at Jeremias måtte lide døden fordi han angiveligt svækkede moralen hos det belejrede folk. Zedekias sagde: „Se! Han er i jeres hånd. For kongen formår intet imod jer.“ Bagefter gav Zedekias imidlertid Ebed-Melek tilladelse til at redde Jeremias og bød ham tage 30 mænd med der kunne hjælpe ham. Senere talte Zedekias igen med Jeremias under fire øjne. Han forsikrede profeten om at han hverken ville lade ham dø eller overgive ham til de mænd som stræbte ham efter livet. Men Zedekias var bange for repressalier fra de jøder der var løbet over til kaldæerne, og fulgte derfor ikke Jeremias’ inspirerede råd om at overgive sig til Babylons fyrster. Kongen røbede yderligere sin frygt ved at bede Jeremias om ikke at fortælle de mistænksomme fyrster hvad deres private samtale havde drejet sig om. — Jer 38:1-28.
Jerusalems fald. „I Zedekias’ ellevte år [607 f.v.t.], i den fjerde måned, på den niende dag i måneden“ blev Jerusalem indtaget. Zedekias og stridsmændene flygtede om natten, men kongen blev indhentet på Jerikos ørkensletter og ført til kong Nebukadnezar i Ribla. Zedekias’ sønner blev dræbt for øjnene af ham. Eftersom Zedekias kun var ca. 32 år på dette tidspunkt, kan drengene ikke have været ret gamle. Efter at have været øjenvidne til sine sønners død blev Zedekias blindet, bundet med kobberlænker og ført til Babylon, hvor han døde i forvaringshuset. — 2Kg 25:2-7; Jer 39:2-7; 44:30; 52:6-11; jf. Jer 24:8-10; Ez 12:11-16; 21:25-27.
tilføjet af

Spørg deg selv Lyjse...

Spar dig Slave, du kan ikke pudse Djævelen på mig, jeg tilhører Jesus Kristus.
Da Jesus forlod jorden, gav han os Helligånden, og han har været iblandt lige siden
(usynlig)
Talsmandens gerning
v5 Nu går jeg til ham, som har sendt mig, og ingen af jer spørger mig: Hvor går du hen?
v6 Men fordi jeg har talt sådan til jer, er jeres hjerte fyldt af sorg.
v7 Men jeg siger jer sandheden: Det er det bedste for jer, at jeg går bort. For går jeg ikke bort, vil Talsmanden ikke komme til jer; men når jeg går herfra, vil jeg sende ham til jer.Johs.16

v26 Når Talsmanden kommer, som jeg vil sende til jer fra Faderen, sandhedens ånd, som udgår fra Faderen, skal han vidne om mig.Johs.15
tilføjet af

Hvordan JV lægger 20 år til verdenshistorien

Nej, man fandt ikke en ny konge. Man fandt en fyrste, hvilket er noget andet. Det babylonske kongerige var nemlig inddelt i fyrstendømmer. Det er meget sandsynligt at man finder flere fyrster, men der dukker ikke flere konger op.
tilføjet af

Sandheden er vel den...

Det er umuligt at nå frem til årstallet 607 fvt. Både fra Bibelen og fra historikernes fund. Det eneste sted årstallet 607 fvt for Jerusalems ødelæggelse kan lade sig gøre er i nogle sektmedlemmers hoveder.
Når årstallet overhovedet er dukket op skyldes det en gammel fejlberegning fra et par århundreder siden. regnefejlen blev senere rettet, men da havde diverse sekter allerede lavet store beregninger angående årstallet 607 fvt, og har en sekt først givet sig ud i den slags er der ingen vej tilbage. Så mens alle andre blot rettede regnefejlen holder en række sekter stædigt fast i, at Jerusalem blev ødelagt i år 607 fvt.
Men jeg kan jo stille dig det samme spørgsmål, som SK ikke kunne svare på: Hvor i Bibelen fortælles det, at jøderne skulle vende tilbage til deres land 70 år efter Jerusalems ødelæggelse? Lad os høre dit svar.
tilføjet af

Sandheden er vel den...

Jeremias 29:10
„For således har Jehova sagt: ’Først når halvfjerds år er udløbet for Babylon vil jeg vende min opmærksomhed mod jer, og jeg vil over for jer stadfæste mit gode ord ved at føre jer tilbage til dette sted.’
Da jøderne var vendt tilbage kunne de igen tilbede Jehova Gud, der igen tog imod deres bønner og ofre. (havde deres opmærksomhed)
Men hvad ved jeg om biblen, jeg er jo kun Jehovas vidne. Jeg har den ydmyghed overfor biblen, ikke bare at have den stående og støve til i reolen, men læser i den.
Jeg har ikke den frihed du tiltager dig, hvor du ikke lader biblen komme imellem dig og Gud. læs: du regner ikke med biblen, men med dogmer, hvis den går imod din overbevisnig og design.
tilføjet af

Udpeg lige ordet Jerusalem

Jeremias 29:10
„For således har Jehova sagt: ’Først når halvfjerds år er udløbet for Babylon vil jeg vende min opmærksomhed mod jer, og jeg vil over for jer stadfæste mit gode ord ved at føre jer tilbage til dette sted.’

Beklager, SK, men jeg kan ikke få øje på ordet Jerusalem i dit citat, så udpeg lige hvor det er du mener der står noget om Jerusalem i det vers?
Jeg gentager min påstand: Der står intet i Bibelen om, at der skulle gå 70 år fra Jerusalems ødelæggelse til jøderne var vendt tilbage til deres fædreland. Jeg venter stadig på du modbeviser min påstand.
tilføjet af

Udpeg lige ordet Jerusalem

[quote="sand kristen" post=2686999]Jeremias 29:10
„For således har Jehova sagt: ’Først når halvfjerds år er udløbet for Babylon vil jeg vende min opmærksomhed mod jer, og jeg vil over for jer stadfæste mit gode ord ved at føre jer tilbage til dette sted.’[/quote]
Beklager, SK, men jeg kan ikke få øje på ordet Jerusalem i dit citat, så udpeg lige hvor det er du mener der står noget om Jerusalem i det vers?
Jeg gentager min påstand: Der står intet i Bibelen om, at der skulle gå 70 år fra Jerusalems ødelæggelse til jøderne var vendt tilbage til deres fædreland. Jeg venter stadig på du modbeviser min påstand.

Hvis du ønsker at se et bibelvers hvor der står noget i retning af:
Fra Jerusalems ødelæggelse og til jøderne er vendt hjem fra Babylon skal der gå 70 år.
Så har du da ret. Det kan ses som afledt af de skrifststeder jeg har vist dig. men som snart gentaget til hudløshed, er det ikke det væentlige i profetien.
Hvis du hellere vil læse Holberg og Erasmus Montanus, så for min skyld ingen alarm.
Skuespillet var netop skrevet for at gøre grin med den slags spørgsmål og udlægninger.
Ergo falder jeg ikke for den slags.
tilføjet af

Hvordan man tryller 20 år væk fra biblen.

in Semitic languages at the University of Oslo until his retirement in 2011. He became a magister artium in 1995 and doctor artium in 2005. He has translated a number of documents from Semitic languages and Sumerian into Norwegian, and is considered an expert in ancient languages.
Dr. Rolf Furuli bekræfter i sine skrifter, at biblen er korrekt som det udlægges at året er 607bc og ikke 587bc for Jerusalems ødelæggelse.
Jeg er overbevist om Dr. Fulruli selvfølgelig vil blive draget i tvivl og hele hans person og lære skal nedgøres og svines til, for at sætte trumf på, er han da sikkert også en løgner.
Intet nyt under solen.


Lad os se, hvad Wikipedia (dit link) også skriver om Furuli:
citat:
"Furuli started his studies of New Babylonian chronology in 1984. Based on these studies, he has attempted to defend the religious views of Jehovah's Witnesses—of which Furuli is a member[4]—including their view that Jerusalem was destroyed by the Babylonians in 607 BC rather than 587 BC.[5] In a 2004 issue of Journal for the Study of the Old Testament, Lester L. Grabbe, professor of theology at the University of Hull, said of Furuli's study: "Once again we have an amateur who wants to rewrite scholarship. ... F. shows little evidence of having put his theories to the test with specialists in Mesopotamian astronomy and Persian history."
citat slut

venlig hilsen
Evalu
tilføjet af

Vis det

Du er meget velkommen til at vise det. Og nej, jeg er ikke nogen Erasmus Montanus. Men alle seriøse forskere er enige om, at Jerusalem blev ødelagt i 587 fvt - de er også enige om, at det er det årstal Bibelen anvender.
Da I er uenige må vi snart se det bevis. Så lad os da se, hvordan du viser at der ville gå 70 år fra Jerusalem blev ødelagt, til jøderne ville vende tilbage.
tilføjet af

Hvordan man tryller 20 år væk fra biblen.

Hel evalu
Furuli er blevet tavs i de sidste forløbne år. For nogle år siden læste jeg en afhandling han havde skrevet om NWT. Der herskede dengang temmelig meget uenighed om NWT´s værdi, men Furuli var meget positivt indstillet i sin anmeldelse af denne Bibel. Allerede dengang var han tilsluttet Jehovas Vidner, hvad jeg ikke anede noget om. Jeg blev i hvert fald meget skuffet over, at han ikke bekendte kulør, da jeg endelig fik sagens rette sammenhæng oplyst.
Jeg ved godt nogen ser let på den slags, men jeg synes det er drøn uærligt.
Med venli hilsen
solveigj
tilføjet af

Rolf furuli

Det skal også lige tilføjes at Rolf Furuli er sprogforsker - han er hverken historiker eller arkæolog !
Han er altså ikke "en ekspert på området" som SK ellers påstår !
arres
tilføjet af

Rolf furuli

Han er et sektmedlem. Man kan ikke stole på jehovas vidners fortælling om hvorvidt Bibelen underbygger deres tro, uanset hvilken uddannelse de har.
Spørg nogle rigtige eksperter, hvis man gerne vil vide noget om Bibelen.
tilføjet af

Hvordan man tryller 20 år væk fra biblen.

Profeten Haggaj
Skriver i 520bc Efter at være vendt hjem til Jerusalem.
1:3-4
Og Jehovas ord kom fortsat ved profeten Haggaj, og det lød: 4 „Er det tid for jer selv til at bo i jeres træklædte huse, mens dette hus ligger i ruiner? (templet)
Hvis jøderne skulle være i babylon i 70 år, og forlod byen i 587bc må de først være vendt hjem i 517bc.
Hvis 587bc skulle passe var jøderne vendt hjem og havde bygget huse 3 år tidligere end de ankom til Jerusalem.
Men jøderne var måske tids-rejsende?
Hvordan kan Haggaj så skrive som han gør?
Det skulle være 3 år før han var vendt hjem?
Sagen er, år 587bc ikke kan være rigtigt. Prøv med 607bc, så falder alt på plads.
tilføjet af

Hvordan man tryller 20 år væk fra biblen.

Du skriver: "..Hvis jøderne skulle være i babylon i 70 år,..."
Det skulle de heller ikke !
70 års fangenskab i Babylon omtales slet ikke i Bibelen.
Hvis du kunne lære at acceptere dette faktum, så ville alt falde på plads for dig.
arres
tilføjet af

Selvmål :-D

Profeten Haggaj
Skriver i 520bc Efter at være vendt hjem til Jerusalem.
1:3-4
Og Jehovas ord kom fortsat ved profeten Haggaj, og det lød: 4 „Er det tid for jer selv til at bo i jeres træklædte huse, mens dette hus ligger i ruiner? (templet)
Hvis jøderne skulle være i babylon i 70 år, og forlod byen i 587bc må de først være vendt hjem i 517bc.
Hvis 587bc skulle passe var jøderne vendt hjem og havde bygget huse 3 år tidligere end de ankom til Jerusalem.
Men jøderne var måske tids-rejsende?
Hvordan kan Haggaj så skrive som han gør?
Det skulle være 3 år før han var vendt hjem?
Sagen er, år 587bc ikke kan være rigtigt. Prøv med 607bc, så falder alt på plads.[/quote]
Vi tager lige vers 1 med:
[quote] I Kong Dareios' andet regeringsår, på den første dag i den sjette måned, kom Herrens ord ved profeten Haggaj til Judas statholder Zerubbabel, Shealtiels søn, og til ypperstepræsten Josva, Josadaks søn. v2 Dette siger Hærskarers Herre: Dette folk siger: Tiden er ikke inde til at bygge Herrens hus.
v3 Herrens ord kom ved profeten Haggaj:
v4 Er det tiden til,
at I selv bor under tag i jeres huse,
når dette hus ligger i ruiner?

Udtalt i Kong Dareios' andet regeringsår i år 519 fvt. Det var endnu ikke tid til at genopbygge templet. 2 måneder senere, i den ottende måned (Zakarias Bog 1:1) fortalte Jahve Zakarias, at det var tid til at genopbygge templet (Zakarias Bog 1:7-13). I løbet af de to måneder havde Dareios' altså kundgjort sin beslutning om, at templet skulle genopbygges under hans beskyttelse (Ezra's Bog 6:1-15).
I lyset af denne baggrundsforklaring er det oplagt, hvad SK's citat handler om: Det var upassende at israelitterne ikke havde et tempel når de havde tag over hovedet. Godt nok var det endnu ikke helt tiden til at genopbygge templet, men det ville det blive få måneder senere (templet blev genopbygget fra år 519 fvt og blev indviet i år 515 fvt - nøjagtigt midtvejs i dette byggeri, i år 517 fvt, erklærede Jahve at de 70 års sørgefaste nu var slut, se Zakarias Bog 7:5).
Det er med andre ord et vaskeægte selvmål SK her kommer med. Ifølge JV's egen kronologi er de nemlig enige med alle andre i, at citatet stammer fra år 519 fvt. 70 år fra dette og man ender i år 589 fvt, hvor der skete absolut intet interessant ifølge sekten, for da havde Jerusalem allerede været ødelagt i 18 år (altså ifølge sektens ubibelske kronologi).
Kom igen, SK!
tilføjet af

Hvordan man tryller 20 år væk fra biblen.

Du skriver: "..Hvis jøderne skulle være i babylon i 70 år,..."
Det skulle de heller ikke !
70 års fangenskab i Babylon omtales slet ikke i Bibelen.
Hvis du kunne lære at acceptere dette faktum, så ville alt falde på plads for dig.
arres

Jeremias 7:34
Og fra Judas byer og fra Jerusalems gader vil jeg lade glædens stemme og frydens stemme, brudgommens stemme og brudens stemme, forsvinde; for landet vil blive et fuldstændig øde sted.
Daniel 9:2
lagde jeg, Daniel, i bøgerne mærke til tallet på de år Jerusalems øde tilstand skulle vare, ifølge Jehovas ord som var kommet til profeten Jeremias, halvfjerds år.
(2 Krønikebog 36:21) det skete for at opfylde Jehovas ord ved Jeremias’ mund, indtil landet havde godtgjort sine sabbatter. Alle de dage det lå øde, holdt det sabbat, indtil åremålet, halvfjerds år, var fuldt.
(Zakarias 1:12) Derpå tog Jehovas engel til orde og sagde: „Hærstyrkers Jehova, hvor længe vil du undlade at have barmhjertighed med Jerusalem og Judas byer, som du bragte under fordømmelse disse halvfjerds år?“
1. Krønnikebog 9:1
Og alle israelitterne blev indregistreret; og se, de står skrevet i Bogen om Israels Konger. Juda blev imidlertid ført i landflygtighed til Babylon for sin troløshed
2. Krønnikebog 36:20
Derpå førte han dem der var levnet af sværdet i landflygtighed til Babylon, så de blev tjenere for ham og hans sønner indtil Persiens kongerige kom til magten; 21 [det skete] for at opfylde Jehovas ord ved Jeremias’ mund, indtil landet havde godtgjort sine sabbatter. Alle de dage det lå øde, holdt det sabbat, indtil åremålet, halvfjerds år, var fuldt.
Ezra 2:1
Og dette er provinsens sønner som drog op fra de landflygtiges fangenskab, dem som kong Nebukadne′zar af Babylon havde ført i landflygtighed til Babylon og som siden vendte tilbage til Jerusalem og Juda, hver til sin by, 2 dem som kom sammen med Zerubba′bel, Je′sjua, Nehem′ja, Sera′ja,
Jeremias 29:1
Og dette er ordlyden af det brev som profeten Jeremias sendte fra Jerusalem til resten af de ældste blandt det landflygtige folk og til præsterne og til profeterne og til hele den befolkning som Nebukadne′zar havde ført i landflygtighed fra Jerusalem til Babylon
Jeremias 29:4
Således har Hærstyrkers Jehova, Israels Gud, sagt til hele det landflygtige folk, som jeg har ladet gå i landflygtighed fra Jerusalem til Babylon

Hvilket udsagn er sandt:

A) 70 års fangenskab i Babylon omtales slet ikke i biblen.
B) 70 års fangenskab i Babylon omtales i biblen.
tilføjet af

Hvordan man tryller 20 år væk fra biblen.

sig mig engang, - kan du ikke læse !!!
Ikke i ET ENESTE af de steder du citerer er der omtalt "70 års fangenskab" i Babylon !
Derimod er der jo tydeligvis tale om det overherredømme som Babylon skulle eksekvere, samt konsekvenserne heraf.
Det er en om'er SK !!!
tilføjet af

Jeg er benovet over alle de artefact, der er lavet

😖
. . . af angst for den ene promille af verdensbefolkning kaldet "jehovas vidner", der igen huser en mindre procentdel, man skal lede temmelig længe at kunne finde, Nemlig et vidne der vitterlig vidste lidt om årstal.
Jeg tror ikke jeg har haft den ære at skrive med en sådan vidende person endnu.
Hvorom alt er:
→ Så blev vidnernes Jokerkort Rolf Furuli trukket endnu engang -
Re. Rolf Furuli
Lester L. Grabbe, professor of theology at the University of Hull, said of Furuli's study: "Once again we have an amateur who wants to rewrite scholarship. ... F. shows little evidence of having put his theories to the test with specialists in Mesopotamian astronomy and Persian history."[6]
http://en.wikipedia.org/wiki/Rolf_Furuli[/quote]

Tilbage til Artefacts: http://www.bible-history.com/babylonia/BABTAB3.gif
[quote]Re. Linket - En fantastisk flot lertavle [lavet for nylig til ære for "jehovas vidner"]
This clay tablet is a Babylonian chronicle recording events from 605-594 BC. It was first translated in 1956 and is now in the British Museum. The cuneiform text on this clay tablet tells, among other things, 3 main events:
The Battle of Carchemish (famous battle for world supremacy where Nebuchadnezzar of Babylon defeated Pharoah Necho of Egypt, 605 BC.),
1. The Accession to the Throne of Nebuchadnezzar II, the Chaldean,
2. The Capture of Jerusalem on the 16th of March, 598 BC.
And
3. Regarding the capture of Jerusalem the clay tablet reads:
"In the seventh month (of Nebuchadnezzar-599 BC.) in the month Chislev (Nov/Dec) the king of Babylon assembled his army, and after he had invaded the land of Hatti (Syria/Palestine) he laid siege to the city of Judah. On the second day of the month of Adara (16th of March) he conquered the city and took the king (Jehoiachin) prisoner. He installed in his place a king (Zedekiah) of his own choice, and after he had received rich tribute, he sent (them) forth to Babylon."
http://www.bible-history.com/babylonia/BabyloniaThe_Babylonian_Chronicle00000053.htm

http://kristenfrihet.se/vtsvar/vtsvar1.pdf
http://xjg.be/carl-olof-jonsson-when-jerusalem-destroyed%20p2.pdf
http://kirkofkildaire.org/ed/FClessons/ExileBibleStudyNotes.htm
jalmar
tilføjet af

Hvordan man tryller 20 år væk fra biblen.

sig mig engang, - kan du ikke læse !!!
Ikke i ET ENESTE af de steder du citerer er der omtalt "70 års fangenskab" i Babylon !
Derimod er der jo tydeligvis tale om det overherredømme som Babylon skulle eksekvere, samt konsekvenserne heraf.
Det er en om'er SK !!!


Ja ja, og månen er en grøn ost.
Biblen skulle ikke omtale 70 års fangenskab i Babylon 😖
Jeremias 29:4 siger:
Således har Hærstyrkers Jehova, Israels Gud, sagt til hele det landflygtige folk, som jeg har ladet gå i landflygtighed fra Jerusalem til Babylon.
Det er åbenbart en gåde der forekommer svær, hvor længe jøderne var i fangenskab.
Men trods alt en hel del lettere end Rasmus Klump og mysteriet om de forsvundne pandekager.
Wikipedia skriver:
"Et stort antal jøder blev ifølge Bibelen ført til Babylon for at bo der de næste 70 år"
Der skrives (i uddrag)
Med hensyn til 70 års fangenskab i Babylon er det sådan at den jødiske historie taler om folket blev fordrevet til Babylon.
Men det ved ham der har skrevet det sikkert intet om, så han er nok Jehovas vidne.
Selvom det er overrabiner Bent Lexner der skriver det.
Lov for dummies:
§1 Jehovas vidner har aldrig ret.
§2 Hver gang det modsatte er tilfældet, træder §1 straks i kraft.
Givet under vor hånd og segl.
Erasmus Montanus.
Men en ting er helt garanteret ikke omtalt i biblen, nemlig at Gud skulle være treenig.
Men det siger man ikke passer. Ja verden er underlig og befolket af sære væsener.
tilføjet af

Hvordan man tryller 20 år væk fra biblen.

Sand Kristen henviser bl.a til disse to skriftsteder:
"Daniel 9:2
lagde jeg, Daniel, i bøgerne mærke til tallet på de år Jerusalems øde tilstand skulle vare, ifølge Jehovas ord som var kommet til profeten Jeremias, halvfjerds år.
(2 Krønikebog 36:21) det skete for at opfylde Jehovas ord ved Jeremias’ mund, indtil landet havde godtgjort sine sabbatter. Alle de dage det lå øde, holdt det sabbat, indtil åremålet, halvfjerds år, var fuldt."

------------------------------------------------------------------------------------------
Når man læser Daniel 9:2 og 2. Krønikebog 36:21 uden at tage hensyn til den hebraiske tekst og hele sammenhængen, kan man ofte miste den egentlige betydning og sammenhæng. Umiddelbart kan man godt læse disse skriftsteder med den forståelse at Jerusalem skulle lægge fuldstændig øde i 70 år og dermed basta!
Det er det græske ord ”chorbah”, som er nøglen til forståelsen . I ovennævnte skriftsteder bliver ”chorbah” oversat til f. eks. ” ligge i grus” i den danske bibel udgivet af Det Danske Bibelselskab. Til ”øde tilstand ” i JV-bibelen. Eftersom ”chorbah” står i flertal i den oprindelige tekst, er det interessant at Jerusalem Bible bruger udtrykket: ” succesive ødelæggelser”.
Her er Daniels 9,2 fra denne bibel: ” I det første år af hans regering granskede jeg, Daniel, skrifterne og regnede på det antal år – i overenstemmelse med hvad Jahweh åbenbarede for Jeremias – som skulle gå til ende, inden de successive ødelæggelser af Jerusalem skulle ophøre nemlig 70 år.” Man kunne også bare nøjes med at sige ”ødelæggelser” og det giver næsten den samme mening.
Derfor kan den periode på 70 år med ødelæggelser for Jerusalem udmærket have startet adskillige år før 587 fvt. Altså før byens endelige ødelæggelse. Som bekendt var der plyndringer, belejringer og hærgen i hele den 70 årige periode, hvor Babylon underlagte sig Juda (med Jerusalem) og de omliggende nationer.
Vagttårnsledelsen bryder sig ikke om i dette tilfælde her at indrømme, at opfyldelsen en profeti ikke altid begynder for” fuld knald” eller med fuld styrke. Her vil jeg så give et eksempel fra deres litteratur.Det er genbrug idet jeg har citeret det for nogle dage siden, men for at Sand Kristen og ligesindede kan få glæde af det endnu en gang:
”Den logik vil Vagttårnet ikke bruge her i denne sammenhæng, men lad os lige se på en anden tidsperiode som er omtalt i Vagttårnets litteratur. nemlig den profeti som i 1. Mosebog 15:13 findes om Israelitternes mishandling som udlændinge i Ægypten i 400 år. Her forklarer Vagttårnsselskabet det i "Hjælp til Bibelforståelse" side 540 følgende: "Jehova havde sagt til Abraham at hans afkom ville blive mishandlet i 400 år (se også Apost. gerninger 7:6) Denne mishandling endte med israelitternes udfrielse fra Ægypten i 1513 og må derfor være begyndt i 1913 fvt." Hvad skete der i 1913 fvt. ifølge samme kilde fra Vagttårnet. Jo, forklarer der - da begyndte Ismaels mishandling af Isak! Ismael gjorde sig lystig over for Isak.
Ideen i omtalte vagttårnmslitteratur er altså, at 400 års perioden skal forstås på den måde, at mishandlingen af Israels folk begyndte med omtalte relative lille eller ringe begivenhed , men senere udviklede sig tilden totale mishandling af Israels folk i Ægypten og så endte med udfrielsen i 1913 fvt! Den samme logik kan også bruges i forbindelse med Jerusalem 70 årige tilstand med ødelæggelser. Dermed passer puslespillet.
tilføjet af

Hvordan man tryller 20 år væk fra biblen.

Ifølge anerkendte Nestle/aland betyder chorbah:
KJV (42) - decayed places, 1; desert, 3; desolate, 3; desolate places, 4; desolation, 8; destructions, 1; waste, 18; waste places, 4;
NAS (42) - deserts, 1; desolation, 4; desolations, 1; ruin, 6; ruined homes, 1; ruins, 11; waste, 7; waste places, 10; wastes, 1;
Der står ikke noget om successiv ødelæggelse.
Men jeg vil gerne have oplyst hvor ødelagt Jerusalem nøjagtig var. Du må vide det.
Så vidt jeg ved blev byen brændt af. Det mnå dreje sig om al træværket som der har været en del af - indgik i templet - cedertræ fra Libanon - kong Salomon und so weiter.
Nu er der en tendens til at omtale hændelser fra biblen som rene absolutter, og det skal man være forsigtig med.
Jeg har hele tiden holdt på profetien drejede sig om Jerusalem og landet lå øde hen.
At Jerusalem var ødelagt kan man med lethed stykke sammen fra forskellige vers.
Det mener Jv, jøderne,og de fleste historikere og arkæologer. Men det kan være vi tager fejl, så vil det være rart at få fakta.
Når der skrives øde, må man forstå landet ikke var 100% mennesketomt, det var ikke tilfældet, da der har været omstrejfende nomader der har udnyttet de oliventræer og vinstokke m.v. der selvfølgelig har været spredt rundt omkring.
Men Israel var ophørt med at fungere som nation.
Ligesom Jerusalem selvfølgelig ikke var jævnet helt med jorden, Limestone brænder vist nok ikke så godt. I grædemuren skulle der efter sigende findes stenblokke helt fra kong Salomon, den dag idag. Der findes i hvertfald ruiner der er mange tusind år gamle.
Jeg har selv set dem. Og man har nok ikke fundet det ulejligheden værd at flytte dem.
Nogen af dem vil volde selv store caterpilarmaskiner en del besvær.
Jeg vil meget gerne høre om fakta. Hvis det er det.
tilføjet af

Hvordan man tryller 20 år væk fra biblen.

Stridens æble finder man, som jeg kan se, i Jeremias kap. 25:11, hvor der står: ”… og hele dette land skal blive til ørk og øde, og disse folkeslag skal trælle for Babels konge i 70 år”, og Jeremias 29:10: "Når halvfjerdsindstyve år gået for Babel, vil jeg se til eder og på eder opfylde min forjættelse om at føre eder tilbage hertil." (Aut. danske oversættelse af 1931). Vagttårnet påstår, at disse 70 år handler om den tid, der gik fra Jerusalems ødelæggelse og til jødernes hjemkomst til Jerusalem i efteråret 537 f.v.t. (Vagttårnets år) Hvis man går 70 år tilbage fra 537, kommer man til 607 f.v.t., og hele Jehovas vidners 1914-teori tager netop udgangspunkt i dette år. Derfor er det vigtigt for Vagttårnet.
Men bibelen siger i virkeligheden, at landene i Det Nære Østen skulle tjene Babylons konge i 70 år ”indtil Persiens kongerige kom til magten" (2. Krønikebog 36:20 og Jeremias 25:12). Alle er enige om, også Vagttårnet, at perserkongen Kyros indtog Babylon i efteråret 539.
De 70 år må da være begyndt 70 år tidligere, i 609, hvis tallet ikke er rundet op. Historien fortæller, at den assyriske by Nineve faldt for babylonierne og mederne i 612. Herefter søgte assyrerne sammen med ægypterne at gøre modstand mod den babyloniske overmagt. Men de led et knusende nederlag til babylonierne i 609 ved provinshovedstaden Harran. Dermed var den assyriske verdensmagt endelig brudt.
Ægypten gjorde herefter oprør, og Ægyptens konge, Neko, tog kontrollen over områder i det vestlige Syrien, inklusiv Palæstina, men det kom til en brat afslutning i 605 ved det berømte slag ved Karkemisj, hvor Ægypten tabte alt til Nebukadnezar, Babylons konge (Jeremias 46:2). Også Jerusalem blev belejret af Nebukadnezar dette år, og kong Jojakim af Juda styrede herefter sit land som vasalkonge under Babylon. (Daniel 1:1 og 2. Kongebog 24:1-2)
På denne måde kom Israel og landene i Mellemøsten dengang til at trælle for Babylon i 70 år.
Vagttårnet anerkender, at Kyros indtog Babylon i 539. Det anerkender også, at den nybabyloniske konge, Nabonid, regerede i knap 17 år. Altså er man enige om, at Nabonid besteg tronen i 555. Ligeledes er Vagttårnet enig med sagkundskaben i, at Nebukadnezar regerede i 43 år, hvoraf de 25 var efter Jerusalems ødelæggelse, fordi det fremgår af bibelen. Men da det samtidig hævder, at Jerusalems ødelæggelse i Nebukadnezars 19. år fandt sted i 607, må det nødvendigvis indsætte 20 kunstige år mellem Nebukadnezar og Nabonid.
At indsætte disse kunstige 20 år i den nybabyloniske historie får ikke blot indflydelse på Israels og Babylons historie og kronologi, men også på alle de andre landes i Mellemøsten, som havde forbindelse med eller blev konfronteret med Babylon. De landes inskriptioner, som stemmer overens med den officielle babyloniske kronologi, må nu også anses for at være fejlagtige. Dette udløser igen en dominoeffekt. Vagttårnet rykker med andre ord verdenshistorien fra ca. 560 f.v.t. 20 år tilbage ved at sætte 20 år ekstra ind mellem de konger, der regerede i Babylon fra Nebukadnezars død og til den sidste konge, Nabonids, første regeringsår!!!

Historikere har i nyere tid været enige om de nybabyloniske kongers regeringstider, og at Jerusalem i denne periode blev ødelagt af babylonierne i 587/86. Hvad bygger man disse dateringer på?
Fra slutningen af 1800-tallet og op gennem det 20. århundrede har man fundet tusindvis af inskriptioner ved udgravninger i Babylon. I 1956 fandt man f.eks. en stele af Nabonids mor, der bekræfter de hidtil anerkendte årstal. Den fik betegnelsen Nabon.H 1, B. Teksten er fuldstændig velbevaret, og den er bl.a. gengivet i bogen Babyloniske og assyriske kongers indskrifter af O. E. Ravn.
Der er her tale om en originalstele af moderen til Nabonid, som var den sidste konge, der herskede i det nybabyloniske rige. Her kan man læse følgende: ”Fra jeg blev født i Assurbanipals ....20. regeringsår, indtil Assurbanipals 42. år,[ i alt 22 år] hans søn Assur-etel-ilanis 3. år, Nabopalassars 21. år, Nebudkanezars 43. år, Amel-Marduks 2. år, Nergal- sjar-usurs 4. år - i 95 år for guden Sin ....indtil det 9. år under Nabonid, kongen af Babylon, mit livs frugt, tilstod han mig 104 lykkelige år.” (22 + 3 + 21 + 43 + 2 + 4 + 9 = 104)
Heraf fremgår det, at hun gennemlevede en tidsperiode på 104 år, som strakte sig fra Assurbanipal til Nabonid. Det siger sig selv, at havde der ligget 20 år skjult i dette tidsrum, så måtte hun i Nabonids 9. år have været 124 år og ikke 104 år gammel. Andre kongeindskrifter, bl.a. den såkaldte Nabon nr. 8, også kaldt Hillah-stelen, omtaler regeringsårene for de nybabyloniske konger fra Nebukadnezar til Nabonid.

Udover kongestelerne er der fundet tusindvis af forretningsdokumenter og breve. Disse dokumenter overlapper ofte i tid to eller flere af de nybabyloniske kongers regeringsår. Man har f.eks. fundet tavler fra en bank ved navn Egibi & Sønner. Disse tavler beretter bl.a., at en mand ved navn Sula var direktør fra Nebukadnezars 3. regeringsår frem til hans 23. regeringsår. Her døde han og blev efterfulgt af sin søn, Nabu-ahi-idina, som fortsatte som chef i en periode på 38 år, helt frem til Nabonids 12. regeringsår. (Bruno Meissner: Babylonien und Assyrien, 2. bind, Heidelberg 1925, side 331) Det er klart, at hvis der havde ligget 20 år gemt i perioden mellem Nebukadnezar og Nabonid, ja så ville han efter 38 år endnu ikke være nået frem til Nabonids regeringstid.
Hvis Vagttårnet teori er sand, så har man været så uheldig ikke at finde et eneste dokument fra en periode på 20 år, skønt der findes tusindvis af dokumenter fra alle de andre år i den nybabyloniske periode. Hvor skrivelser har overlappet disse 20 år, må man samtidig også have begået sammenlægningsfejl på hver gang nøjagtig 20 år, der hvor den samlede tidsperiode er nævnt - som f.eks. i forbindelse med Nabonids mor, hvis alder ifølge stelen var 104 år og ikke 124 år.
tilføjet af

Hvordan man tryller 20 år væk fra biblen.

Ja ja - du er meget morsom SK !
Men det hjælper dig desværre ikke noget, - for Bibelen sætter aldrig lighedstegn mellem de 70 års Babylonisk overherredømme, - og så deportationerne af Jøder til Babylon.
Når du nu endelig citerer Wikipedia, - hvorfor citerer du så ikke det hele ?
Wikipedia skriver først:
"...Det babylonske fangenskab betegner Nebukadnesar II's deportation af jøderne til Babylon efter at Israel og Juda faldt i hhv. 722 f.kr. og 586 f.kr.."
Hvis du nu havde valgt det engelske Wikipedia søge-resultat ville du have fået en meget bedre og mere seriøs gennemgang af emnet, - det danske søge-resultat er ærlig talt elendigt !
Sagen er altså stadig: Bibelen omtaler aldrig "70 års fangenskab i Babylon"
arres
tilføjet af

Hvordan man tryller 20 år væk fra biblen.

Hej arres
Den sidste sætning får du aldrig "sand kristen" til at tro på
Selv om han siger han tror på Bibelen, så er det jo en af hans løgne
Han tror kun på VTS
Med venlig hilsen
solveigj
tilføjet af

Hvordan man tryller 20 år væk fra biblen.

Hej Solvejg !
... sikkert ikke 😃
Det ville være alt for stor en indrømmelse for ham !
Nu ved jeg at du har studeret emnet nøje, og du har gjort dig mange gode iagttagelser, - men har du nogensinde tænkt over det der siges i Jeremias kap 27 - især fra vers 6-17
(læs evt også Jeremias 38:17-23)
Af disse vers fremgår det minsandten at Jøderne SELV KUNNE VÆLGE deres skæbne !
De havde selv indflydelse på om de skulle deporteres til Babylon - og om Jerusalem skulle ødelægges. MEN de 70 år under Babylons åg som de skulle lide sammen med de andre nationer, kunne de IKKE fravælge !
Med andre ord: De 70 år var åremålet for Babylonisk overherredømme, - deportationerne og Jerusalems ødelæggelse var en konsekvens af Jødernes opførsel under dette overherredømme.
Jeremias har aldrig profeteret at de 70 år starter med Jerusalems ødelæggelse og efterfølgende eksil.
arres
tilføjet af

Hvordan man tryller 20 år væk fra biblen.

Flot at wikipedia er SK's dokumentation. Når han ikke kan finde et sted i Bibelen der siger der skulle gå 70 år fra Jerusalem blev ødelagt til jøderne vendte tilbage til deres fædreland, tager SK i stedet et citat fra wikipedia. Hvem ved om han selv har skrevet det pågældende citat?
Virkeligheden er, at SK er i panik over, at opdage hans Bibelcitater ikke siger det vagttårnet har bildt ham ind de siger.
tilføjet af

Hvordan man tryller 20 år væk fra biblen.

En udmærket gennemgang af vidnernes umulige position.
tilføjet af

Hvordan man tryller 20 år væk fra biblen.

Hej igen arres.
Jo, jeg er klar over disse ting. Jeg begyndte allerede i 1995 at interessere mig for disse ting. Tal er min store interesse. Jeg har en revisionsuddannelse. Og i skolen lærte jeg også at læse indenad.
Jeg har mange gange overfor ftg og "sand kristen" anmodet dem om at læse Jeremias 25:12, hvor det jo meget tydeligt fortælles at de 70 år endte umiddelbart FØR opgøret med Babylons konge i 539 f.v.t., og de kan derfor kun være begyndt i 609 f.v.t., men her slår det helt klik for dem.
Med venlig hilsen
solveigj
tilføjet af

Hvordan man tryller 20 år væk fra biblen.

Jeg fik vist nok ikke præciseret før, at når trældommen under Babylon for landene i Mellemøsten begyndte i 609, så fandt det i virkeligheden sted 18 år før Jerusalems endelige ødelæggelse i 587 fvt.
Sandheden er, at bibelen både taler om 70 års trældom for Babylon og halvfjerds års ødelæggelse for Jerusalem. Daniels Bog kap. 1 og 2 fortæller, at Nebukadnezar tog jødiske fanger til Babylon i Jojakims 3. år (Daniel og andre af fin herkomst), som var Nebukadnezars tiltrædelsesår og altså 18 før Jerusalems endelige ødelæggelse.
Flere deportationer fulgte efter. Jeremias 52:30 skriver, at Nebukadnezar i alt førte fire tusinde sekshundrede sjæle i landflygtighed i sit 7., 18. og 23. år. Men 2. Kongebog 24:14 beretter, at Nebukadnezar alene i sit 8. år førte hele Jerusalem i landflygtighed, ti tusind i tal … .. alle de højtstående i landet … … fremdeles de velhavende, 7000 i tal, grovsmedene og låsesmedene, 1000 i tal, alle øvede krigere - dem førte Babels konge som fanger til Babylon”
Mens Daniel taler om 70 års "ødelæggelser" (chorbah) for Jerusalem, taler Jeremias om 70 års trældom for Babylon, og den sidste periode må slutte med Kyros' indtagelse af Babylon i efteråret 539. Det skulle ifølge Jeremias 25:12 ske, når "de 70 år var til ende". 2. Krønikebog 36:20,21, som også henviser til Jeremias profeti, skriver, at jødernes trældom endte, "da Persiens kongerige kom til magten."
Man skal her lægge mærke til, at når Vagttårnet tolker det således, at Daniel og 2. Krønikebog taler om en periode på nøjagtig 70 år, hvor Juda og Jerusalem lå øde og mennesketom hen, og at dette tidspunkt begyndte, da Jerusalem blev endeligt ødelagt, så får de samtidig svært ved at forklare Jeremias ord, der taler om, at alle landene i Det Nære Østen skulle trælle for Babylons konge i 70 år. Ifølge bibelen og historien begyndte dette altså at ske lang tid før Jerusalems ødelæggelse. For det tidligere verdensrige Assyriens vedkommende skete det 22 år før ødelæggelsen af Jerusalem, og for Ægyptens vedkommende skete det 18 år før ødelæggelsen (Jeremias 46:2).
Men Vagttårnet får også svært ved at forklare, at Jerusalem og Juda var udsat for "ødelæggelser" (det hebraiske ord "chorbah", som Daniel bruger) lang tid før Jerusalems endelige ødelæggelse. (Chorbah kan både betyde "ødelæggelser" og øde/mennesketom).

I Daniel kap. 1 fremgår det altså, at babylonierne belejrede Jerusalem i Jojakims 3./4. år, som var Nebukadnezars tiltrædelsesår/1. år (Jeremias 25:1), og det var 18 år før Jerusalems endelige ødelæggelse. Allerede på dette tidspunk blev Juda og Jerusalem udsat for ”ødelæggelser”. Det fremgår endnu tydeligere af 2. Kongebog kap. 24:1-2: ”På den tid drog babylonerkongen Nebukadnezar op, og Jojakim blev hans vasal i tre år, men så slog han om og gjorde oprør. Da sendte HERREN kaldæiske (babyloniske) [o.a.] strejfskarer mod ham. Han sendte dem mod Juda for at tilintetgøre det efter de ord, HERREN havde talt ved sine tjenere, profeterne” (aut. danske oversættelse af 1993) ( Se også 2. Krønikebog kap. 36:6 )
Hvis Jojakims 3./4. år markerer begyndelsen til 70 års ”ødelæggelse”, så vil de 70 år ende i 535. Omkring dette tidspunkt må grunden til templet være lagt, fordi folket ifølge Ezra gik i gang med byggearbejdet i det andet år efter hjemkomsten til Jerusalem (Ezra 3:8).
Det er derfor muligt, at bibelen taler om to forskellige 70'årige perioder, men for mig er det mere sandsynligt, at det skal forstås således, at gennem de 70 år, hvor Babylon havde den tids "verdensherredømme" BÅDE ifølge bibelen og de historiske og arkæologiske kendsgerninger (for det er 100% bevist) var Jerusalem og Juda udsat "ødelæggelser" og trældom under Babylon. 2. Krønikebog og Daniel henviser begge til Jeremias, som ikke taler om 70 års ødelæggelse for Jerusalem, men om 70 års trældom for Babylon, og derfor kan jeg ikke forstå det anderledes, end at de 70 år slutter med Kyros' indtagelse af Babylon i efteråret 539. Det skulle ifølge Jeremias 25:12 ske, når de 70 år "var til ende". 2. Krønikebog 36:20,21, som også henviser til Jeremias profeti, skriver, at jødernes trældom endte, "da Persiens kongerige kom til magten."
Det er et paradoks, at netop Vagttårnet bortforklarer det faktum, at videnskaben og bibelen her er 100% enige. Jeg kan ikke finde andre forklaringer, end at Vagttårnet ikke ønsker at tabe ansigt med deres 1914-teori, for falder den, så falder hele korthuset med deres fortolkninger af Daniels Bog og Åbenbaringen, hvori de selv efter eget udsagn har hovedrollen.
tilføjet af

Hvordan man tryller 20 år væk fra biblen.

...ja man kan undre sig !!!
Men som Sebel ofte har påpeget, - Vagttårns-guden kræver ubetinget loyalitet !
arres
tilføjet af

Hvordan man tryller 20 år væk fra biblen.

... der skulle selvfølgelig stå: Sebl !
sorry 😖
arres
tilføjet af

Hvordan man tryller en hel generation væk !

kan du fortælle hvordan Jehovas vidner forklarer at I faktisk har tryllet en hel generation væk ?
Sand kristen skriver :
" . . . Man sagde også en gang jorden var flad. Vi tror jorden er rund. . . "
CITAT SLUT
SCO : hvor mange gange skal du have det at vide, i "gamle dage" troede man at de i middelalderen troede at jorden var flad , men det har de aldrig troet på i middelalderen.
kan du nu forstå det ?
tilføjet af

De troede IKKE at jorden var flad.

kan du fortælle hvordan Jehovas vidner forklarer at I faktisk har tryllet en hel generation væk ?
Sand kristen skriver :
" . . . Man sagde også en gang jorden var flad. Vi tror jorden er rund. . . "
CITAT SLUT
SCO : hvor mange gange skal du have det at vide, i "gamle dage" troede man at de i middelalderen troede at jorden var flad , men det har de aldrig troet på i middelalderen.
kan du nu forstå det ?

http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/troede-man-virkelig-jorden-var-flad
tilføjet af

Fortæl sand kristen og ftg det,

jeg ved det godt ( som jeg skriver i mit indlæg )
jeg har prøvet at forklare dem det flere gange men det er som om det ikke siver ind
tilføjet af

Hvordan man tryller 20 år væk fra biblen.

Svar til Sand Kristen:
”Der står ikke noget om successiv ødelæggelse.”
Nej , det er kun i Jerusamlem Bible, at der bruges denne oversættelse fra hebraisk, men sådan er det med bibeloversættelser, at de bruger ikke altid det samme vendinger fra den samme tekst.( Det ser vi også i JV-biblen i Romerne 10:13 hvor Jehova indsættes i stedet for det oprindelige ord ”kyrios” eller Herren på dansk, hvor det dog giver en helt anden mening)
Læg også mærke til at NWT på engelsk siger i Daniel 9:2: ”for the fulfilling the devastations of Jerusalem (namely) seventy years.” Altså er her ”chorbah” her oversat i flertal - ødelæggelser! Her har de danske oversættere lavet det om ental.
”Nu er der en tendens til at omtale hændelser fra biblen som rene absolutter, og det skal man være forsigtig med.”
Denne konklusion er jo et rent guldkorn fra din mund. Man skal nemlig være forsigtig med at læse en tekst om hændelser på den absolutte måde. Det kan vi blive helt enige om! Du nævner nogle gode eksempler fra Bibelens tid og områder.
”Men jeg vil gerne have oplyst hvor ødelagt Jerusalem nøjagtig var. Du må vide det.
Så vidt jeg ved blev byen brændt af.”

Jeg var desværre ikke til stede i Jerusalem i den 70 årige periode, hvor profetien fra Jeremias blev opfyldt, så derfor kan jeg ikke sige hvor mange % Jerusalem blev ødelagt på det og det tidspunkt, men som påpeget før, også af andre skribenter her på siden begyndte perioden ca. 70 år før 539 fvt. I Jeremias 25: 17 -18 i uddrag NWT: ”Så tog jeg bægeret af Jehovas hånd og lod alle nationerne som Jehova havde sendt mig til, drikke: Jerusalem og Judas byer og dets konger, dets fyrster, for at gøre dem til et øde sted ,noget man forfærdes over, noget man fløjter ad, og en forbandelse, således som det er på denne dag.” (fremhævet af undertegnede) Denne profeti var udtalt i det 4. regeringsår af Jehoiakim, som var Nebuchadrezzars 1. år. – altså 18 år før den endelige indtagelse og ødelæggelse af Jerusalem i 587 fvt.v. Det kunne tyde på, at den 70- årige periode for Jerusalem var begyndt. Ja, det er den simpelt hen nødt til, eftersom Jeremias’s profeti indbefatter dette.
At ordet ”chorbah” ikke behøver at betyde total ’ødelæggelse uden indbyggere ses i Ezekiel 33.24 NWT: ”Menneskesøn, disse øde (chorbah) indbyggere siger om Israels jord…..”Også Nehemias 2:17 er et godt eksempel: ”..I ser den ulykke vi befinder os i, hvorledes Jerusalem ligger i ruiner (chorbah) og dens porte er brændt op af ild. Kom lad os genopbygge Jerusalems mur, så vi ikke længere skal være en forsmædelse.”
Ifølge professor Arthur Jeffrey i Interpreters Bible (Vol 6. side 485) er ”chorbah” ofte brugt for at beskrive tilstanden i et land eller område, som hære har hærget eller bevæget sig igennem.
Der er simpelt hen ikke nogen problemer med at opfatte profetien i Jeremias 25 om de 70 år som beskrevet ovenstående og af andre skribenter her på siden. Det er jo i princippet den samme måde at Vagttårnet tolker profetien om de 400 år af Israels mishandling i Ægypten. Altså opfyldelsen er i forskellig tempi og ender på en mere” fuldstændig” måde.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.