Hvorfor mener du at det er et problem?
vi har ikke religions tvang i danmark vel?
hvis vi sammenligner med sekten jehovas vidner, jamen så er de den svageste tro af alle, da kun 37% af deres børn, vælger at have en anden tro som voksne.
hvilket betyder, at de bliver frosset udenfor deres familie, da sekten, ikke ser der som noget godt, at have omgang, med dem udefor sekten.
så selv om sekten, prøver at tvinge folk til at blive i sekten, lykkes det heldigvis ikke særligt godt.
men engang til, hvad mener du at problemet er med at folk går hen og bliver ateister?
jeg kan ikke se noget problem i det, jeg syndes bare det er en logisk udvikling, da jeg ser det som den mest logiske retning man kan gå.
du er selvføgeligt, velkommen i at prøve at bevise at jeg tager fejl her.
hvis vi sammenligner med sekten jehovas vidner, jamen så er de den svageste tro af alle, da kun 37% af deres børn, vælger at have en anden tro som voksne.
hvilket betyder, at de bliver frosset udenfor deres familie, da sekten, ikke ser der som noget godt, at have omgang, med dem udefor sekten.
så selv om sekten, prøver at tvinge folk til at blive i sekten, lykkes det heldigvis ikke særligt godt.
men engang til, hvad mener du at problemet er med at folk går hen og bliver ateister?
jeg kan ikke se noget problem i det, jeg syndes bare det er en logisk udvikling, da jeg ser det som den mest logiske retning man kan gå.
du er selvføgeligt, velkommen i at prøve at bevise at jeg tager fejl her.
Hvorfor mener du det er et problem?
Jeg vil gerne finde årsagen.
Du skal ikke bekymre dig-
Antallet af kristne udgør på verdensplan to milliarder, og i øjeblikket vokser antallet hurtigere end nogensinde før i kirkehistorien, skriver cand. theol. og Ph.d ved Københavns Universitet Jørn Henrik Olsen.
Vi har mange frikirker i Danmark og verden over, så der er intet at bekymre sig om [f]
Fortsat god jul 🙂
Vi har mange frikirker i Danmark og verden over, så der er intet at bekymre sig om [f]
Fortsat god jul 🙂
mulig årsag
der er nok flere årsager.
Jeg tror det er fordi at kristendommmen til dels ikke har været igennem den fornyelse den godt kunne bruge, og dels finder folk ikke længere forklaring på dagligdagen uforklarlighedder i troen mere, da der er mange andre forklaringer i nutidens videnskabelige verden.
Hans
Jeg tror det er fordi at kristendommmen til dels ikke har været igennem den fornyelse den godt kunne bruge, og dels finder folk ikke længere forklaring på dagligdagen uforklarlighedder i troen mere, da der er mange andre forklaringer i nutidens videnskabelige verden.
Hans
er det skidt da?
hvorfor skal man "bekymre sig" om det? er det da skidt?
årsagen er nok logik
det var det i hvertifallet i mit tilfælde.
når man kan finde fejl i bibelen, jamen så kommer den jo nok ikke fra en alvidende gud.
og er der en fejl, så er det andet jo nok heller ikke sandt.
og hvis det andet ikke er sandt, hvad kan jeg så stole på?
behøver jeg en gud, til at retfærdige min tilværelse?
fortjender en gud, min tilbedelse?
jeg kender ham ikke, jeg kender ikke hans etik, den etik, jeg finder i bibelen, er ikke en jeg vil stå indefor.
så derfor syndes jeg heller ikke at "gud", fortjender min tilbedelse.
hvis han overhovedt findes.
jeg har ikke set nogle beviser for at han findes.
men det er da godt du er nysgerig ;)
når man kan finde fejl i bibelen, jamen så kommer den jo nok ikke fra en alvidende gud.
og er der en fejl, så er det andet jo nok heller ikke sandt.
og hvis det andet ikke er sandt, hvad kan jeg så stole på?
behøver jeg en gud, til at retfærdige min tilværelse?
fortjender en gud, min tilbedelse?
jeg kender ham ikke, jeg kender ikke hans etik, den etik, jeg finder i bibelen, er ikke en jeg vil stå indefor.
så derfor syndes jeg heller ikke at "gud", fortjender min tilbedelse.
hvis han overhovedt findes.
jeg har ikke set nogle beviser for at han findes.
men det er da godt du er nysgerig ;)
yeaps ;)
mirakler, var før i tiden noget gudeligt noget.
idag ved vi at det bare er noget vi ikke har lært endnu.
og i mange tilfælde, så skal vi bare studere lidt, så kan vi selv, gøre mange af de ting, som man før i tiden anså som mirakler.
idag ved vi at det bare er noget vi ikke har lært endnu.
og i mange tilfælde, så skal vi bare studere lidt, så kan vi selv, gøre mange af de ting, som man før i tiden anså som mirakler.
Jeg tror du er inde på noget af det rigtige
Det har den heller ikke
Jeg hørte eksempelvis en fremragende udlægning af juleevangeliet i vores lokale folkekirke igår (teknisk set i forgårs, da klokken har passeret 24). Der er slet ingen tvivl om, at rigtig mange i den kirke tror 100% på Gud - og de har helt styr på trosbekendelsen og hvad der foregår i kirken, samt hvorfor.
Men der er også plads til dem der bare kommer juleaften, som en familietradition. Sådan er folkekirken rummelig - i folkekirken er det ikke et problem, hvis sveland går i kirke, selvom han ikke tror på Gud. Han skal være hjertelig velkommen - og ingen vil begynde at vurdere hans muligheder for omvendelse, sådan som hos JV. Men præsten vil forkynde sin prædiken - som med garanti stiller fordring til svelands liv. Sveland har lov at afvise det hele som vås - men hvis han tager imod fordringen fra Gud, så mister han jo sin ikke-tro og bliver troende.
Folkekirken griber missioneringen meget anderledes an end JV - men tro ikke et øjeblik at fordringen af den troende i folkekirken er mindre end fordringen hos JV. Forskellen er såmænd bare, at fordringen i folkekirken er en sag mellem sveland og Gud - hos JV er det en sag mellem sveland og en multinational koncern, der i den grad fører regnskab med, hvor stort et aktiv sveland mon er for koncernen.
Men der er også plads til dem der bare kommer juleaften, som en familietradition. Sådan er folkekirken rummelig - i folkekirken er det ikke et problem, hvis sveland går i kirke, selvom han ikke tror på Gud. Han skal være hjertelig velkommen - og ingen vil begynde at vurdere hans muligheder for omvendelse, sådan som hos JV. Men præsten vil forkynde sin prædiken - som med garanti stiller fordring til svelands liv. Sveland har lov at afvise det hele som vås - men hvis han tager imod fordringen fra Gud, så mister han jo sin ikke-tro og bliver troende.
Folkekirken griber missioneringen meget anderledes an end JV - men tro ikke et øjeblik at fordringen af den troende i folkekirken er mindre end fordringen hos JV. Forskellen er såmænd bare, at fordringen i folkekirken er en sag mellem sveland og Gud - hos JV er det en sag mellem sveland og en multinational koncern, der i den grad fører regnskab med, hvor stort et aktiv sveland mon er for koncernen.
Er du nu også helt sikker?
Folkekirken har ikke mistet Troen - det er dig der ikke
´
... kan acceptere Troens mangfoldighed, men ønsker Kirken skal afspejle nøjagtig din Tro og Din verden - Men prøv at læs hvad der står "FOLKE-kirke" I ordet ligger FOLKETS kirke - Et sted du er velkommen til en stille stund med DIN form for tilbedelse af din Form for Jesus og din Gud, hvem end han så er.
Med venlig hilsen
jalmar
... kan acceptere Troens mangfoldighed, men ønsker Kirken skal afspejle nøjagtig din Tro og Din verden - Men prøv at læs hvad der står "FOLKE-kirke" I ordet ligger FOLKETS kirke - Et sted du er velkommen til en stille stund med DIN form for tilbedelse af din Form for Jesus og din Gud, hvem end han så er.
Med venlig hilsen
jalmar
Jeg har ingen idé om hvordan folkekirken skal være
Mit indlæg bygger på en udtalelse fra din ven Sveland.
http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217&posting=1528157
Du mener altså at det Sveland siger er forkert?
http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217&posting=1528157
Du mener altså at det Sveland siger er forkert?
prøv at læs indlægget igen Ano
det der skrives.
at folkekirken, ikke har mistet troen.
det har jo ikke noget med mig at gøre, jeg er jo ikke en del af folkekirken.
og man kan heller ikke sige, at jeg har mistet troen, da den aldrig har været der.
og jeg har også en god begrundelse, for hvorfor jeg er ateist.
http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217&posting=1528217#1528217
eller forklaring, om du vil ;)
at folkekirken, ikke har mistet troen.
det har jo ikke noget med mig at gøre, jeg er jo ikke en del af folkekirken.
og man kan heller ikke sige, at jeg har mistet troen, da den aldrig har været der.
og jeg har også en god begrundelse, for hvorfor jeg er ateist.
http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217&posting=1528217#1528217
eller forklaring, om du vil ;)
Ja, jeg er helt sikker
Ja, den virkelighed jeg møder i folkekirken er, at der i høj grad er gudfrygtige mennesker der - iblandt andre mennesker som kommer af helt andre årsager. Præcis sådan ønsker folkekirken det, præcis det har den opnået. Selv kommer jeg dog i en frikirke, men jeg bakker helt op om folkekirkens evne til at bringe ikke-troende og troende sammen om det kristne budskab på en måde, så det giver mening for begge parter.
hvis to evangelier modsiger hinanden
er det ene garanteret falsk,
men der er stor mulighed for at begge er det pure opspind.
men der er stor mulighed for at begge er det pure opspind.
hvis folkekirken ikke gik så meget op i
om Jesus blev født af en jomfru, om han kunne gå på vandet
og udføre alle mulige mirakler
og i stedet forklare folk om forskellen
på godt og ondt som vi ser ud til at have glemt,
selv efter 2 tusind års kristendom,
og hvordan vi i et moderne samfund
skal opføre os overfor hinanden
for at undgå problemer og blive bedre mennesker,
i stedet for at tilbede den nye religion "Moneyteismen".
det at være et godt menneske må da være vigtigere
end at tro på ammestuehistorier.
og udføre alle mulige mirakler
og i stedet forklare folk om forskellen
på godt og ondt som vi ser ud til at have glemt,
selv efter 2 tusind års kristendom,
og hvordan vi i et moderne samfund
skal opføre os overfor hinanden
for at undgå problemer og blive bedre mennesker,
i stedet for at tilbede den nye religion "Moneyteismen".
det at være et godt menneske må da være vigtigere
end at tro på ammestuehistorier.
Går folkekirken da op i den slags?
Jeg synes nu ikke folkekirken går op i hverken jomfrufødslen eller miraklerne - faktisk synes jeg i stedet folkekirken går meget op i, hvordan vi i vores moderne samfund skal opføre os overfor hinanden. Det undrer mig lidt, at du mener det er omvendt - hvad bygger du din konklusion på?