Hvorfor vi kan tro på beretningen om Paradiset.
Engang var det almindeligt at lærde, intellektuelle og historikere bekræftede at de begivenheder der omtales i Første Mosebog, var sande og historiske. I dag er det mere almindeligt at være skeptisk overfor den slags ting. Hvad er grunden for den tvivl der råder angående den bibelske beretning om Adam, Eva og Edens Have?
Måske har filosofiske anskuelser spillet ind. I århundreder mente teologer at Guds have stadig eksisterede et eller andet sted. Men kirken var påvirket af græske filosoffer som Platon og Aristoteles, der hævdede at intet på jorden kunne være fuldkomment. Kun i himmelen kunne der råde fuldkommenhed. (Denne opfattelse stemmer ikke med Bibelen) Visse teologer troede derfor at det oprindelige paradis måtte være et sted tættere på himmelen. Nogle sagde at haven lå på et meget højt bjerg som ragede lige op over denne fordærvede planets sfære. Andre mente at den lå på Nordpolen eller Sydpolen; andre igen at den lå på eller i nærheden af månen. Ikke så overraskende begyndte mange at betragte beretningen om Edens Have som noget der hørte til i fantasiens verden. Nogle lærde idag betragter beskrivelsen af Edens geografi som det rene nonsens og påstår at der aldrig har eksisteret et sådant sted.
Men det er ikke sådan Edens Have skildres i Bibelen. I Første Mosebog 2:8-14 nævnes der flere specifikke detaljer om stedet. Haven lå i den østlige del af det områder der kaldtes Eden. Den blev vandet af en flod der blev et fælles udspring for fire floder. Hver af disse floder nævnes ved navn, og der gives en kort beskrivelse af deres løb. Disse detaljer har længe pirret lærdes og forskeres nysgerrighed, og mange af dem har nøje undersøgt den bibelske beskrivelse af Edens Have i et forsøg på at finde ud af hvor den lå. Men resultaterne af deres utallige undersøgelser er modstridende. Betyder det så at Bibelens beskrivelse af Eden, dens have og dens floder er opdigtet?
Tænk over følgende: Begivenhederne i Edens Have fandt sted for cirka 6000 år siden. Beretningen blev nedskrevet af Moses, som kan have gjort brug af muntlige overleveringer eller allerede eksisterende skrifter. Men Moses skrev disse ting omkring 2500 år efter at begivenhederne havde fundet sted. Eden var allerede forlængst fortid. Er det muligt at topografiske træk som floder kan ændre sig i århundredernes løb? Jordskorpen er dynamisk, altid i bevægelse. Det område der sandsynligvis omfattede Eden, ligger i en jordskælvszone, hvor omkring 17 procent af de største jordskælv er indtruffet. I sådanne områder er ændringer regelen snarere end undtagelsen. Desuden kan vandfloden på Noas tid have forandret topografien på måder som vi ikke kender til idag.
Men her er nogle få kendsgerninger: Beretningen i Første Mosebog beskriver Haven som et konkret sted. To af de fire floder der omtales i beretningen - Eufrat og Tigris, eller Hiddekel - findes stadig, og nogle af deres kildefloder ligger meget tæt på hinanden. Den bibelske beretning nævner endog de lande floderne løb igennem og nogle af de naturressourcer der var i området. For folk i fortidens Israel, som var de første der læste beretningen, var disse detaljer oplysende.
Lyder det som en myte eller et eventyr? Er det som regel ikke sådan at myter og eventyr mangler specifikke oplysninger som kan bekræftes eller afkræftes? Mange eventyr begynder med: "Der var engang i et fjernt land." Historiske beretninger, derimod, indeholder ofte relevante detaljer, sådan som det er tilfældet med beretningen om Eden.
Med venlig hilsen, ftg.
Måske har filosofiske anskuelser spillet ind. I århundreder mente teologer at Guds have stadig eksisterede et eller andet sted. Men kirken var påvirket af græske filosoffer som Platon og Aristoteles, der hævdede at intet på jorden kunne være fuldkomment. Kun i himmelen kunne der råde fuldkommenhed. (Denne opfattelse stemmer ikke med Bibelen) Visse teologer troede derfor at det oprindelige paradis måtte være et sted tættere på himmelen. Nogle sagde at haven lå på et meget højt bjerg som ragede lige op over denne fordærvede planets sfære. Andre mente at den lå på Nordpolen eller Sydpolen; andre igen at den lå på eller i nærheden af månen. Ikke så overraskende begyndte mange at betragte beretningen om Edens Have som noget der hørte til i fantasiens verden. Nogle lærde idag betragter beskrivelsen af Edens geografi som det rene nonsens og påstår at der aldrig har eksisteret et sådant sted.
Men det er ikke sådan Edens Have skildres i Bibelen. I Første Mosebog 2:8-14 nævnes der flere specifikke detaljer om stedet. Haven lå i den østlige del af det områder der kaldtes Eden. Den blev vandet af en flod der blev et fælles udspring for fire floder. Hver af disse floder nævnes ved navn, og der gives en kort beskrivelse af deres løb. Disse detaljer har længe pirret lærdes og forskeres nysgerrighed, og mange af dem har nøje undersøgt den bibelske beskrivelse af Edens Have i et forsøg på at finde ud af hvor den lå. Men resultaterne af deres utallige undersøgelser er modstridende. Betyder det så at Bibelens beskrivelse af Eden, dens have og dens floder er opdigtet?
Tænk over følgende: Begivenhederne i Edens Have fandt sted for cirka 6000 år siden. Beretningen blev nedskrevet af Moses, som kan have gjort brug af muntlige overleveringer eller allerede eksisterende skrifter. Men Moses skrev disse ting omkring 2500 år efter at begivenhederne havde fundet sted. Eden var allerede forlængst fortid. Er det muligt at topografiske træk som floder kan ændre sig i århundredernes løb? Jordskorpen er dynamisk, altid i bevægelse. Det område der sandsynligvis omfattede Eden, ligger i en jordskælvszone, hvor omkring 17 procent af de største jordskælv er indtruffet. I sådanne områder er ændringer regelen snarere end undtagelsen. Desuden kan vandfloden på Noas tid have forandret topografien på måder som vi ikke kender til idag.
Men her er nogle få kendsgerninger: Beretningen i Første Mosebog beskriver Haven som et konkret sted. To af de fire floder der omtales i beretningen - Eufrat og Tigris, eller Hiddekel - findes stadig, og nogle af deres kildefloder ligger meget tæt på hinanden. Den bibelske beretning nævner endog de lande floderne løb igennem og nogle af de naturressourcer der var i området. For folk i fortidens Israel, som var de første der læste beretningen, var disse detaljer oplysende.
Lyder det som en myte eller et eventyr? Er det som regel ikke sådan at myter og eventyr mangler specifikke oplysninger som kan bekræftes eller afkræftes? Mange eventyr begynder med: "Der var engang i et fjernt land." Historiske beretninger, derimod, indeholder ofte relevante detaljer, sådan som det er tilfældet med beretningen om Eden.
Med venlig hilsen, ftg.