35tilføjet af

Kan fornuften stoppes

Sandheden og omskæring findes i religionen
Men hvad med fornuften
Hvem lytter du til
tilføjet af

Kan fornuften stoppes

Sandheden og omskæring findes i religionen
Men hvad med fornuften
Hvem lytter du til

Fornuft kan sagtens enes med sand kristendom, men aldrig med den falske og anden overtro.
Her er to eksempler.
Citat fra biblen. De levende ved de skal dø, men de døde ved slet ingen ting
Se det er jo logisk nok, og det mest fornuftige, når man er død, er man død, og dermed færdig.
Citat fra en falsk religion. Når man er død, forlader sjælen legmet og farer afsted, enten til himmel eller helvede. Total gak gak og ulogisk.
Så ja, fornuften kan stoppes, det fremgår jo også klart af biblen, at de ugudeliges forstand bliver gjort blind over for sandheden i biblen, derfor vil disse mennesker heller ikke kunne se logikken i det her, må man formode.
tilføjet af

Kan fornuften stoppes

Sandheden og omskæring findes i religionen
Men hvad med fornuften
Hvem lytter du til

Hej Drago

Fornuften kan åbenbart stoppes.

Nedenstående citat er fra Vagttårnet (studieudgave) 15. november 2013 i artiklen "Syv hyrder, otte stammehøvdinge - deres betydning for os i dag":
citat
"(2)Når „assyreren“ angriber, må de ældste være fuldstændig overbeviste om at Jehova vil udfri os. 3) På det tidspunkt vil de livreddende anvisninger vi får fra Jehovas organisation, måske ikke virke logiske set fra et menneskeligt synspunkt. Men vi må alle være klar til at adlyde de instruktioner vi får, uanset om vi synes de virker
fornuftige eller ej."
citat slut

Bladet, som citatet er taget fra, kan downloades fra Jehovas Vidners hjemmeside:
http://www.jw.org/da/publikationer/

venlig hilsen
Evalu
tilføjet af

Kan fornuften stoppes

Du ved ikke noget om biblen hva ;)
nok derfor at der er en læse liste over godkendt læse stof, da sekten ikke kan tåle at se den rigtige sandhed.
for når folk kommer i himmelen, skal det foregående være glemt, hvilket jo også viser noget af det du beskriver her.
men som regel citere du fra omskrivede vers, så det ville være rart hvis du nu skrev hvor du har fået det fra, så vi kan tolke det du hentyder til.
men det gør du jo ikke, for du ved jo godt inderst inde at du lyver ikke😉jehovas vidner er jo i virkeligheden ikke de sande kristne vel🙂for i følger jo slet ikke bibelen vel.
i lyver om at følge bibelen, og behøver en sand tro lyve om hvad de gør? næppe.
du skulde hellere blive atheist, hvis du ikke tror på at der er noget efter døden.
[quote="drago" post=2744561]Sandheden og omskæring findes i religionen
Men hvad med fornuften
Hvem lytter du til[/quote]
Fornuft kan sagtens enes med sand kristendom, men aldrig med den falske og anden overtro.
Her er to eksempler.
Citat fra biblen. De levende ved de skal dø, men de døde ved slet ingen ting
Se det er jo logisk nok, og det mest fornuftige, når man er død, er man død, og dermed færdig.
Citat fra en falsk religion. Når man er død, forlader sjælen legmet og farer afsted, enten til himmel eller helvede. Total gak gak og ulogisk.
Så ja, fornuften kan stoppes, det fremgår jo også klart af biblen, at de ugudeliges forstand bliver gjort blind over for sandheden i biblen, derfor vil disse mennesker heller ikke kunne se logikken i det her, må man formode.
tilføjet af

Sammenlignet med den sunde fornuft.

Jehovas tjenere stod ved Det Røde Hav. Egypterne var efter dem. Da rakte Moses sin stav ud over Det Røde Hav, havet åbnede sig og Guds folk gik tørskoede igennem havet, men ægypterne omkom. Israelitterne må have haft tillid til Moses, og Moses havde tillid til Jehova.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Sammenlignet med den sunde fornuft.

Med Ægypterne i hælene udviste israelliterne vel sund fornuft ved at benytte den eneste mulige flugtvej?

venlig hilsen
Evalu
tilføjet af

Der var ikke nogen flugtvej

før Moses rakte sin hånd ud over havet.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Der var ikke nogen flugtvej

Hvad har det med sagen at gøre?
tilføjet af

Gud åbnede en flugtvej for Israelitterne.

Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Gud åbnede en flugtvej for Israelitterne.

Ja, og den flugtvej ville ethvert fornuftigt menneske have benyttet sig af, når alternativet var at blive nedslagtet af Ægypterne.

Emnet for denne tråd er fornuft.

venlig hilsen
Evalu
tilføjet af

Det siger sig selv,

men jøderne vidste ikke at der ville blive skabt en flugtvej. De stolede på Gud, og på samme måde er det også med Jehovas Vidner idag. Vi stoler også på Gud.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Det siger sig selv

men jøderne vidste ikke at der ville blive skabt en flugtvej. De stolede på Gud, og på samme måde er det også med Jehovas Vidner idag. Vi stoler også på Gud.
Er det fornuftigt at stole på Gud?
Ja, det mener vi at det er.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Det siger sig selv

men jøderne vidste ikke at der ville blive skabt en flugtvej. De stolede på Gud, og på samme måde er det også med Jehovas Vidner idag. Vi stoler også på Gud.
Er det fornuftigt at stole på Gud?
Ja, det mener vi at det er.
Med venlig hilsen, ftg.


Israelliterne kunne se flugtvejen, som Gud havde skabt og benyttede sig af den.

Du vil gerne trække en parallel fra den historie til nutidens Jehovas Vidner med Moses som symbol på Det Styrende Råd?

Vejen til livet (flugtvej) må så være Jesus Kristus som er Vejen og Sandheden og Livet (Joh 14,6) for enhver som tror og det må være enhver forkynders budskab.

Moses kan så ikke være et billede på Det Styrende Råd, for Moses stod ikke ved bredden af det røde hav og sagde at Vejen kun var for et begrænset antal salvede ud af forsamlingen og Moses forlangte ikke af "de andre får", at de i tillid til ham (Moses) skulle blive stående på bredden.

venlig hilsen
Evalu
tilføjet af

er fornuft en mening?

eller en god gennemarbejdet konklution?
for da der ikke findes en gud, så er det jo svært at stole på noget der ikke er der.
så er det fornuftigt at stole på det der ikke er der?
ville du hoppe ud fra et højhus, og stole på at gud redder dig?????
nej vel, fordi du inderst inde godt ved han ikke findes selv om han skulde have almægtige evner, og styre alt, så tror du jo heller ikke på han inderst inde. for du ved jo godt du ikke kan stole på gud.
så er det fornuftigt det du siger nej det er det jo ikke.
for du lyver jo for dig selv, og det er jo aldrig fornuftigt vel ;)
tilføjet af

Moses er et billede på Jesus Kristus

og Jesus Kristus står bag den sande kristne menighed.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Moses er et billede på Jesus Kristus

og Jesus Kristus står bag den sande kristne menighed.
Med venlig hilsen, ftg.


Hvordan kan Moses være et billede på Jesus Kristus?
4 Mos 20:12:
" v12 Men Herren sagde til Moses og Aron: »I troede ikke på mig og agtede ikke min hellighed for øjnene af israelitterne; derfor skal I ikke komme til at føre denne forsamling til det land, jeg har givet dem.«"

Det føles af og til som om forskellen på kristen tro og Jehovas Vidners tro er så stor, at debatten med et Jehovas Vidne er som at forsøge at føre en samtale med et menneske, der taler swahili.

venlig hilsen
Evalu
tilføjet af

Ja, det kan jeg høre,

men det var altså ved Moses at israelitterne blev udfriet fra Egypten.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

og hvad har det med jesus at gøre?

men det var altså ved Moses at israelitterne blev udfriet fra Egypten.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Der var ikke nogen flugtvej

Jeg kan ikke skrive at jeg nyder samtalen med ftg i den her gang, og er bange for at personet har et dagsorden som ligger udenfor fornuften'
Som personet selv skrev, så vil han hellere åbne et nyt tråd end at blive ved med at køre i det samme og det samme og det samme.
Og resultatet er.
Personet bliver ved og ved og ved med at køre samme retorik igen og igen og igen
Jeg opgiver snakke med personet grundet fravær af almindigt sund fornuft
Jeg har før nævnet CM, Charles Manson, fordi det er samme retorik jeg møder her
Personligt tror jeg at ftg er hjerneskadet af sin tro

Med venlig hilsen, ftg.
Hvad har det med sagen at gøre?
tilføjet af

Det er jo et frit valg som vi har hver især

hvem vi gerne vil kommunikere med, og hvem vi ikke ønsker at kommunikere med. Jeg hindrer dig ihvertfald ikke i at skrive, og jeg hindrer dig så heller ikke i at tie stille.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

det er jo et frit valg som vi har hver især

hvem vi gerne vil kommunikere med, og hvem vi ikke ønsker at kommunikere med. Jeg hindrer dig ihvertfald ikke i at skrive. Og nej, jeg fejler ikke noget, men jeg tror på Gud, og det lægger jeg ikke skjul på.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Hakkebøf

og cyklesmed var i samme skole
hvem vi gerne vil kommunikere med, og hvem vi ikke ønsker at kommunikere med. Jeg hindrer dig ihvertfald ikke i at skrive. Og nej, jeg fejler ikke noget, men jeg tror på Gud, og det lægger jeg ikke skjul på.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Kan fornuften stoppes

Sandheden og omskæring findes i religionen
Men hvad med fornuften
Hvem lytter du til

Jeg "lytter" ikke til fornuft.
Jeg bruger fornuft når jeg skal lytte. Eller jeg prøver i hvert fald på det, efter bedste formåen.
Jeg er indrettet sådan som de fleste andre normalt tænkende mennesker. Jeg er opdraget med visse generelle normer for en Dansker, og nogle specifikke normer ift. min familie og mit lokalsamfund.
De grundlæggende ting jeg har lært gennem dette er det der danner baggrund for min fornuft, og det som jeg bruger i alt hvad jeg foretager mig.
Normen definerer så hvad der er fornuftigt, og så er det bare mit held, at jeg passer godt ind ift. dette.
Men ingen af os kan jo være fornuftige hele tiden, ind imellem må vi tage springet, forsøge noget og løbe en risiko, ellers bliver vore liv for indholdsfattige.
mvh multani
tilføjet af

Kan fornuften stoppes

Forvirrende, men elsker også dit svar.
Du danner dit eget, og ingen dikterer dit liv
Hermed kan jeg konkludere at du ikke tilhører et sekt eller trosamfund som ligger ejerskab til medlemmer
[quote="drago" post=2744561]Sandheden og omskæring findes i religionen
Men hvad med fornuften
Hvem lytter du til[/quote]
Jeg "lytter" ikke til fornuft.
Jeg bruger fornuft når jeg skal lytte. Eller jeg prøver i hvert fald på det, efter bedste formåen.
Jeg er indrettet sådan som de fleste andre normalt tænkende mennesker. Jeg er opdraget med visse generelle normer for en Dansker, og nogle specifikke normer ift. min familie og mit lokalsamfund.
De grundlæggende ting jeg har lært gennem dette er det der danner baggrund for min fornuft, og det som jeg bruger i alt hvad jeg foretager mig.
Normen definerer så hvad der er fornuftigt, og så er det bare mit held, at jeg passer godt ind ift. dette.
Men ingen af os kan jo være fornuftige hele tiden, ind imellem må vi tage springet, forsøge noget og løbe en risiko, ellers bliver vore liv for indholdsfattige.
mvh multani
tilføjet af

Kan fornuften stoppes

Jeg har aldrig påråbt mig at leve efter biblen, og jeg har tit nok nu forklaret at jeg ikke er et Jehovas vidne, så tit at selv en evnesvag burde have opfattet de nu.
Og alligevel bliver du ved med atpåstå det modsatte, det er ikke debat det er ren idioti.
tilføjet af

Kan fornuften stoppes

prøv at se på det du skriver.
Det er direkte taget ud af jehovas vidners lære.
og du går endda så langt og begynder at snakke om sand og falsk tro.
så det kan godt være, du ikke selv mener du taler for jehovas vidner, så ligger det tydeligt i din tekst. for kan du komme med andre troes retninger der kommer med den samme forklarring? for jeg kan ikke.
så siger du også det frem går tydeligt i bibelen, at det er gak gak, at mene det kommer i himmelen eller i helvede.
prøv lige at vise det.
vi snakker ikke om du følger bibelen, men om at verifisere din tekst.

Fornuft kan sagtens enes med sand kristendom, men aldrig med den falske og anden overtro.
Her er to eksempler.
Citat fra biblen. De levende ved de skal dø, men de døde ved slet ingen ting
Se det er jo logisk nok, og det mest fornuftige, når man er død, er man død, og dermed færdig.
Citat fra en falsk religion. Når man er død, forlader sjælen legmet og farer afsted, enten til himmel eller helvede. Total gak gak og ulogisk.
Så ja, fornuften kan stoppes, det fremgår jo også klart af biblen, at de ugudeliges forstand bliver gjort blind over for sandheden i biblen, derfor vil disse mennesker heller ikke kunne se logikken i det her, må man formode.
tilføjet af

Fornuften kan altså stoppes.

Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Jeg iler med det ulogiske og totalt ubibelske svar

🙂

Fra Pamfletten: "Sikkerhed i verden under fredsfyrsten."
Ligesom Israels nation i fortiden var indtrådt i et pagtsforhold til Jehova Gud ved en mellemmand, nemlig Moses, sådan er det åndelige Israels nation, „Guds Israel“, også indtrådt i et pagtsforhold til Gud ved en mellemmand. (Galaterne 6:16) Det er som apostelen Paulus skrev til sin kristne medarbejder: „Der er én Gud og én mellemmand imellem Gud og mennesker, et menneske, Kristus Jesus.“ (1 Timoteus 2:5) Var Moses mellemmand mellem Jehova Gud og menneskeheden i almindelighed? Nej, han var mellemmand mellem Abrahams, Isaks og Jakobs Gud og den nation som deres kødelige efterkommere udgjorde. På samme måde er den større Moses, Jesus Kristus, ikke mellemmand mellem Jehova Gud og hele menneskeheden. Han er mellemmand mellem sin himmelske Fader, Jehova Gud, og det åndelige Israel, som kun består af 144.000 medlemmer. Denne åndelige nation er som en lille hjord af Jehovas får. — Romerne 9:6; Åbenbaringen 7:4
[/quote]
Ovenstående angiver at GB anser sig selv som værende 3/4 del Kristus og mikael/jesus 1/4 ifølge 1.Timotheus 2:5
For der er én Gud og én formidler mellem Gud og mennesker, mennesket Kristus Jesus,
Der i GB'udegaven lyder:
For der er én GB'gud og fire GB'formidlere mellem GB'gud og mennesker:

GB→GB'Trællen→GB'144.000→GB'englen mikael/jesus→GB'guden.

Forklaring for overskueligheden:

Fra Mennesket til GB'gud er følgende formidlere 3/4 GB + 1 x mikael/jesus:

1)
GB
2)
"den Tro og kloge træl" alias GB
3)
De 144.000 kontrolleret 100% af GB
4)
GB's engel mikael/jesus
5)
gud jehovah iflg. GB
Man skal ikke forklejne de sidste 2 krøller på halen, for
Rutherford/Franz har jo opfundet typerne mikael/Jesus og "gud jehovah"
jalmar😉


[quote][/quote]
[quote="sveland" post=2745042][quote="ftg" post=2744987]men det var altså ved Moses at israelitterne blev udfriet fra Egypten.
Med venlig hilsen, ftg.[/quote]
tilføjet af

Hej evalu; GB er prmær - "gud jehovah" er sekundær

🙂
. . . Det er fordi sådan har GB fordrejet skriftet:
GB'Pamfletten: "Sikkerhed i verden under fredsfyrsten."
Ligesom Israels nation i fortiden var indtrådt i et pagtsforhold til Jehova Gud ved en mellemmand, nemlig Moses, sådan er det åndelige Israels nation, „Guds Israel“, også indtrådt i et pagtsforhold til Gud ved en mellemmand. (Galaterne 6:16) Det er som apostelen Paulus skrev til sin kristne medarbejder: „Der er én Gud og én mellemmand imellem Gud og mennesker, et menneske, Kristus Jesus.“ (1 Timoteus 2:5) Var Moses mellemmand mellem Jehova Gud og menneskeheden i almindelighed? Nej, han var mellemmand mellem Abrahams, Isaks og Jakobs Gud og den nation som deres kødelige efterkommere udgjorde. På samme måde er den større Moses, Jesus Kristus, ikke mellemmand mellem Jehova Gud og hele menneskeheden. Han er mellemmand mellem sin himmelske Fader, Jehova Gud, og det åndelige Israel, som kun består af 144.000 medlemmer. Denne åndelige nation er som en lille hjord af Jehovas får. — Romerne 9:6; Åbenbaringen 7:4
[/quote]
Og her skal du så også lige være opmærksom på, at GB er Trællen og de 144.000, samt har formuleret hvad englen Mikael/Jesus er og kan - og til sidst, hvad i det store og hele "gud jehovah" er og kan for tager man flere GB'udsagn ad notam, er GB primær og "gud jehovah sekundær i den Tro vidnerne føres rundt i ved ...... ???

Det værste og mest ugudelige man kan gøre:

1)
At være frafalden ▬
2)
Nogle bekender sig til Gud men afviser GB's ord ▬
3)
Nogle hævder at Tro på Bibelen, men afviser "jehovah's organisation" ▬
4)
Nogle forsøger aktivt at forhindre GB's arbejde ▬
5)
Ovenstående er bevis på sand ondskab ▬

[???]
Jeg Troede det vigtigste for en Troende var at Tro på Guds Ord 😖 - Men det er tydeligvis naivt ...... eller❓
[quote]Her tænker jeg på følgende pasus':
Apostates are included among those
who show their hatred of Jehovah by revolting against him.
Apostasy is, in reality, a rebellion against Jehovah. Some
apostates profess to know and serve God, but they reject
teachings or requirements set out in his Word. Others
claim to believe the Bible, but they reject Jehovah's
organization and actively try to hinder its work. When they
deliberately choose such badness after knowing what is
right, when the bad becomes so ingrained that it is an
inseparable part of their makeup, then a Christian must
hate (in the Biblical sense of the word) those who have
inseparably attached themselves to the badness. True
Christians share Jehovah's feelings toward such
apostates; they are not curious about apostate ideas. On
the contrary, they "feel a loathing" toward those who have
made themselves God's enemies, but they leave it to
Jehovah to execute vengeance.--Job 13:16; Romans 12:19; 2 John 9, 10.
http://www.xjw.com/shunning.html
[/quote]
Som jeg læser ovenstående er GB primær og "jehovah" sekundær ...... ?
jalmar


[quote][/quote]
[quote="evalu" post=2744970][quote="ftg" post=2744950]og Jesus Kristus står bag den sande kristne menighed.
Med venlig hilsen, ftg.[/quote]

Hvordan kan Moses være et billede på Jesus Kristus?
4 Mos 20:12:
" v12 Men Herren sagde til Moses og Aron: »I troede ikke på mig og agtede ikke min hellighed for øjnene af israelitterne; derfor skal I ikke komme til at føre denne forsamling til det land, jeg har givet dem.«"

Det føles af og til som om forskellen på kristen tro og Jehovas Vidners tro er så stor, at debatten med et Jehovas Vidne er som at forsøge at føre en samtale med et menneske, der taler swahili.

venlig hilsen
Evalu
tilføjet af

Hakkebøf med masser af grin-tilbehør ..... ?

🙂

Jesus og Moses var blevet lidt sentimentale og sad og pralede af alt det de kunne dengang de levede på jorden. Der gik pral i det og de blev enige om at tage tilbage til jorden for at se om de stadig kunne deres tricks.
Først tog de til Det Røde Hav og sandelig; Moses skilte vandene. De gik frem og tilbage og derefter lukkede Moses hullet igen.
Så var det Jesus tur. De tog til Genezerath Sø roede ud i en jolle og Jesus forsøgte at gå på vandet. Han sank dog omgående i og da Moses havde fået hevet ham ombord igen sagde han: - Nåeh det gik jo ikke så godt. -
Nææh sagde Jesus men nu skal du jo lige tænke på at sidste gang jeg gjorde det havde jeg ikke huller i fødderne!
http://www.6000.dk/dagensgrin/single.php?id=498[/quote]
jalmar

[quote][/quote]
[quote="drago" post=2745081]og cyklesmed var i samme skole
[quote="ftg" post=2745066]hvem vi gerne vil kommunikere med, og hvem vi ikke ønsker at kommunikere med. Jeg hindrer dig ihvertfald ikke i at skrive. Og nej, jeg fejler ikke noget, men jeg tror på Gud, og det lægger jeg ikke skjul på.
Med venlig hilsen, ftg.[/quote]
tilføjet af

Moses er et billede på Jesus Kristus

Evalu skriver:
”Hvordan kan Moses være et billede på Jesus Kristus?”
Citat slut.
____________________________________________________________
Jeg vil godt kommentere dette spørgsmål. Nu kan det være, at der er flere ”tilgange” til dette spørgsmål, men jeg vil blot komme med lidt informationer og så kan I selv afgøre hvad I vil tro og mene.
Bibelen siger:
The LORD your God will raise up for you a prophet like me from among you,
from your brothers - it is to him you shall listen. (Deut 18:15)
_____________________________________________________________
In this pasuk (verse) we find the only passage in the entire Torah where Moses explicitly identifies himself as a prophet of the LORD. Moreover, this is also the only passage where Moses identifies the coming of the Mashiach as "a Prophet like me" (Deut 18:15; cp. John 6:14).
_______________________________________________________
In the Brit Chadashah (New Testament) we read that the soferim (scribes) had sent a delegation to question Yochanon the Immerser (John the Baptist), asking him two questions:
• "Are you Elijah?" (John 1:21) - This referred to Malachi's prophecy (Mal. 4:5) that Elijah would come as a messenger before the appearance of the Messiah. To this day Jews around the world still set out a cup of wine for Elijah at Passover - in anticipation of the his arrival as the forerunner of the Messiah.
• "Are you the Prophet?" (John 1:21). This referred to Moses' prophecy that God would send "a Prophet like me" (Deut. 18:15-19).

(Englen Gabriel havde allerede givet besked (Lukas Evangeliet kap.1):
” .. da Sakarias så ham, forfærdedes han, og Frygt faldt over ham. 13 Men Engelen sagde til ham:
"Frygt ikke, Sakarias! thi din Bøn er hørt, og din Hustru Elisabeth skal føde dig en Søn, og du skal kalde hans Navn Johannes.
14 Og han skal blive dig til Glæde og Fryd, og mange skulle glædes over hans Fødsel; 15 thi han skal være stor for Herren. Og Vin og stærk Drik skal han ej drikke, og han skal fyldes med den Helligånd alt fra Moders Liv, 16 og mange af Israels Børn skal han omvende til Herren deres Gud.
17 Og han skal gå foran for ham i Elias's Ånd og Kraft for at vende Fædres Hjerter til Børn og genstridige til retfærdiges Sind for at berede Herren et velskikket folk."
18 Og Sakarias sagde til Engelen: "Hvorpå skal jeg kende dette? thi jeg er gammel, og min Hustru er fremrykket i Alder."
19 Og Engelen svarede og sagde til ham: "Jeg er Gabriel, som står for Guds Åsyn, og jeg er udsendt for at tale til dig og for at forkynde dig dette Glædesbudskab. 20 Og se, du skal blive stum og ikke kunne tale indtil den Dag, da dette sker, fordi du ikke troede mine Ord, som dog skulle fuldbyrdes i deres Tid,"
Citat slut.
_____________________________________________________

We further read that when Philip encounterd Nathanael, he said,
"We have found Him of whom Moses in the law, and also the prophets, wrote - Jesus of Nazareth, the son of Joseph" (John 1:45).
After Jesus fed the five thousand, the people began to ask if this was "the Prophet who is to come into the world" (John 6:14).
Peter identified Yeshua as the Prophet (Acts 3:22-23), and in his apologetic before the Sanhedrin, Stephen the martyr declared that Yeshua was the promised Messiah:
"This is that Moses who said to the children of Israel, 'The lord your God will raise up for you a Prophet like me from your brethren. Him you shall hear.' " (Acts 7:37-38).
(Jesus sagde): For had you believed Moses, you would have believed me:
for he wrote of me. (John 5:46)
http://www.hebrew4christians.com/Articles/Like_Moses/Printer_Version/printer_version.html
_______________________________________________
Kommentar:
Nu var Jesus mere end en Profet og mere end Moses og i denne forbindelse (kobling) Moses –Jesus skal vi lige læse 1.Korinterbrev kap. 10:1
Thi jeg vil ikke, Brødre, at I skulle være uvidende om, at vore Fædre vare alle under Skyen og gik alle igennem Havet 2 og bleve alle døbte til Moses i Skyen og i Havet 3 og spiste alle den samme åndelige Mad 4 og drak alle den samme åndelige Drik; thi de drak af en åndelig Klippe, som fulgte med; men Klippen var Kristus.
5 Alligevel fandt Gud ikke Behag i de fleste af dem; thi de bleve slagne ned i Ørkenen.
Citat slut.
_____________________________________________________
Jeg vil godt fremhæve en begivenhed i ”Ørkenen”
4.Mosebog kap. 20:
2 Men der var ikke Vand til Menigheden; derfor samlede de sig mod Moses og Aron, 3 og Folket kivedes med Moses og sagde: "Gid vi var omkommet, dengang vore Brødre omkom for HERRENs Åsyn! 4 Hvorfor førte I HERRENs Forsamling ind i denne Ørken, når vi skal dø her, både vi og vort Kvæg? 5 Og hvorfor førte I os ud af Ægypten, når I vilde have os hen til dette skrækkelige Sted, hvor der hverken er Korn eller Figener, Vintræer eller Granatæbler, ej heller Vand at drikke?"
6 Men Moses og Aron begav sig fra Forsamlingen hen til Åbenbaringsteltets indgang og faldt på deres Ansigt.
Da viste HERRENs Herlighed sig for dem, 7 og HERREN talede til Moses og sagde: 8 "Tag Staven og kald så tillige med din Broder Aron Menigheden sammen og tal til Klippen i deres Påsyn, så giver den Vand; lad Vand strømme frem af Klippen til dem og skaf Menigheden og dens Kvæg noget at drikke!"
9 Da tog Moses Staven fra dens Plads foran HERRENs Åsyn, som han havde pålagt ham; 10 og Moses og Aron kaldte Forsamlingen sammen foran Klippen, og han sagde til dem: "Hør nu, I genstridige! Mon vi formår at få Vand til at strømme frem til eder af denne Klippe?"

11 Og Moses løftede sin Hånd og slog to Gange på Klippen med sin Stav, og der strømmede Vand frem i Mængde, så at Menigheden og dens Kvæg kunde drikke.
12 Men HERREN sagde til Moses og Aron: "Fordi I ikke troede på mig og helligede mig for Israelitternes Øjne, skal I ikke komme til at føre denne Forsamling ind i det Land, jeg vil give dem!"
13 Dette er Meribas Vand, hvor Israelitterne kivedes med HERREN, og hvor han åbenbarede sin Hellighed på dem.
Citat slut.
_________________________________________
5.Mosebog kap. 34:
Derpå steg Moses fra Moabs Sletter op på Nebobjerget, til Toppen af Pisga, lige over for Jeriko; og HERREN lod ham skue ud over hele Landet: Gilead lige til Dan, 2 hele Naftali, Efraims og Manasses Land, hele Judas Land indtil Havet i Vest, 3 Sydlandet og Jordanegnen, Sænkningen ved Jeriko, Palmestaden, lige til Zoar. 4 Og HERREN sagde til ham: "Det er det Land, jeg tilsvor Abraham, Isak og Jakob, da jeg sagde: Dit Afkom vil jeg give det! Nu har jeg ladet dig skue ud over det med dine egne Øjne; men du skal ikke drage derover"
5 Og Moses, HERRENs Tjener, døde der i Moabs Land, som HERREN havde sagt. 6 Og han begravede ham i Dalen i Moab lige over for Bet Peor. Indtil denne Dag har intet Menneske kendt hans Grav.
7 Moses var 120 År, da han døde; hans Øje var ikke sløvet og hans Livskraft ikke svundet. 8 Og Israelitterne græd over Moses i tredive Dage på Moabs Sletter, indtil Tiden for Dødeklagen over Moses var til Ende. 9 Og Josua, Nuns Søn, var fuld af Visdoms Ånd, fordi Moses havde lagt sine Hænder på ham, og Israelitterne adlød ham og gjorde, som HERREN havde pålagt Moses.
10 Men i Israel opstod der ikke mere en Profet som Moses, hvem HERREN omgikkes Ansigt til Ansigt, 11 når der ses hen til alle de Tegn og Undere, HERREN Ind ham udføre i Ægypten over for Farao, alle hans Tjenere og hele hans Land, 12 og til den vældige Kraft og alt det forfærdelige og store, Moses udførte i hele Israels Påsyn.
Citat slut.
______________________________________________
For Jesus imidlertid, så det lidt anderledes ud:
Johannes Evangeliet kap. 4:
Jesus satte sig da, træt af Rejsen, ned ved Brønden; det var ved den sjette Time. 7 En samaritansk Kvinde kommer for at drage Vand op.

Jesus siger til hende: "Giv mig noget at drikke!" 8 Hans Disciple vare nemlig gåede bort til Byen for at købe Mad.
9 Da siger den samaritanske Kvinde til ham: "Hvorledes kan dog du, som er en Jøde, bede mig, som er en samaritansk Kvinde, om noget at drikke?" Thi Jøder holde ikke Samkvem med Samaritanere.
10 Jesus svarede og sagde til hende:
"Dersom du kendte Guds Gave, og hvem det er, som siger til dig: Giv mig noget at drikke, da bad du ham, og han gav dig levende Vand."
11 Kvinden siger til ham: "Herre! du har jo intet at drage op med, og Brønden er dyb; hvorfra har du da det levende Vand? 12 Mon du er større end vor Fader Jakob, som har givet os Brønden, og han har selv drukket deraf og hans Børn og hans Kvæg?"
13 Jesus svarede og sagde til hende: "Hver den, som drikker af dette Vand, skal tørste igen. 14 Men den, som drikker af det Vand, som jeg giver ham, skal til evig Tid ikke tørste; men det Vand, som jeg giver ham, skal blive i ham en Kilde af Vand, som fremvælder til et evigt Liv."
15 Kvinden siger til ham: "Herre! giv mig dette Vand, for at jeg ikke skal tørste og ikke komme hid for at drage op.
Citat slut.
___________________________________________________________
Johannes Åbenbaringen kap. 21:
5 Og han, som sad på Tronen, sagde: Se, jeg gør alle Ting nye. Og han siger til mig: Skriv; thi disse Ord ere troværdige og sande. 6 Og han sagde til mig:
De ere skete. Jeg er Alfa og Omega, Begyndelsen og Enden. Jeg vil give den tørstige af Livets Vands Kilde uforskyldt.
Kap. 22:
Og han (en af de syv Engle, som havde de syv Skåle) viste mig Livets Vands Flod, skinnende som Krystal, udvæld de fra Guds og Lammets Trone.
2 Midt i dens Gade og på begge Sider af Floden voksede Livets Træ, som bar tolv Gange Frugt og gav hver Måned sin Frugt; og Bladene af Træet tjente til Lægedom for Folkeslagene.
3 Og der skal intet bandlyst være mere; og Guds og Lammets Trone skal være i den, og hans Tjenere skulle tjene ham, 4 og de skulle se hans Ansigt, og hans Navn skal være på deres Pander.

5 Og Nat skal der ikke være mere, og de trænge ikke til Lys af Lampe eller Lys af Sol, fordi Gud Herren skal lyse over dem; og de skulle, være Konger i Evighedernes Evigheder.
6 Og han sagde til mig (”han”; ” … Ånden siger til Menighederne! Den, som sejrer, ham vil ”jeg” give af den skjulte Manna, og jeg vil give ham en hvid Sten og på Stenen et nyt Navn skrevet, som ingen kender, uden den, der får det.
Dette siger Guds Søn, der har Øjne som Ildslue, og hvis Fødder ere som skinnende Malm” - ” Dette siger han, som har det tveæggede, skarpe Sværd” – ” han, som holder de syv Stjerner i sin højre Hånd, ham, som vandrer midt imellem de syv Guldlysestager” -) :
Disse Ord ere troværdige og sande; og Herren, Profeternes Ånders Gud, har udsendt sin Engel for at vise sine Tjenere, hvad der skal ske snart. 7 Og se, jeg kommer snart. Salig er den, som bevarer denne Bogs Profetis Ord.
8 Og jeg, Johannes, er den, som så og hørte disse Ting, og da jeg havde hørt og set, faldt jeg ned for at tilbede for den Engels Fødder, som viste mig disse Ting. 9 Og han siger til mig:
Gør det ikke; jeg er din Medtjener og dine Brødres, Profeternes, og deres, som bevare denne Bogs Ord; tilbed Gud! 10 Og han siger til mig: Du skal ikke forsegle denne Bogs Profetis Ord, thi Tiden er nær. 11 Lad den som gør Uret, fremdeles gøre Uret, og den urene fremdeles blive uren, og den retfærdige fremdeles øve Retfærdighed, og den hellige fremdeles blive helliggjort.
12 Se, jeg kommer snart, og min Løn er med mig til at betale enhver, efter som hans Gerning er.
13 Jeg er Alfa og Omega, den første og den sidste, Begyndelsen og Enden. 14 Salige ere de, som tvætte deres Klædebon, for at de kunne få Adgang til Livets Træ og gå ind igennem Portene i Staden. 15 Udenfor ere Hundene og Troldkarlene og de utugtige og Morderne og Afgudsdyrkerne og enhver, som elsker og øver Løgn.
16 Jeg, Jesus, har sendt min Engel til at vidne for eder disse Ting om Menighederne, jeg er Davids Rodskud og Slægt, den strålende Morgenstjerne. 17 Og Ånden og Bruden sige: Kom! Og den, som hører, sige: Kom! Og den, som tørster, han komme; den, som vil, han modtage Livets Vand uforskyldt!
Citat slut.
_______________________________________________________
Så, forskellen mellem Moses og Jesus er vist åbenbar. Her i Johannes Evangeliet kap. 2, som jeg lige har citeret i parentes, er der vist heller ingen der er i tvivl om, er Jesus, Ordet, Gud.
Platoon
tilføjet af

Det er i al sandhed en godt

Vits Jalmar tak for det
Sjovt at se ftg blive surt når han får en af samme slagsen serveret 😃
🙂
[quote]
Jesus og Moses var blevet lidt sentimentale og sad og pralede af alt det de kunne dengang de levede på jorden. Der gik pral i det og de blev enige om at tage tilbage til jorden for at se om de stadig kunne deres tricks.
Først tog de til Det Røde Hav og sandelig; Moses skilte vandene. De gik frem og tilbage og derefter lukkede Moses hullet igen.
Så var det Jesus tur. De tog til Genezerath Sø roede ud i en jolle og Jesus forsøgte at gå på vandet. Han sank dog omgående i og da Moses havde fået hevet ham ombord igen sagde han: - Nåeh det gik jo ikke så godt. -
Nææh sagde Jesus men nu skal du jo lige tænke på at sidste gang jeg gjorde det havde jeg ikke huller i fødderne!
http://www.6000.dk/dagensgrin/single.php?id=498[/quote]
jalmar

[quote][/quote]
[quote="drago" post=2745081]og cyklesmed var i samme skole
[quote="ftg" post=2745066]hvem vi gerne vil kommunikere med, og hvem vi ikke ønsker at kommunikere med. Jeg hindrer dig ihvertfald ikke i at skrive. Og nej, jeg fejler ikke noget, men jeg tror på Gud, og det lægger jeg ikke skjul på.
Med venlig hilsen, ftg.[/quote][/quote]
tilføjet af

Hvad mener GB er fornuft ftg, Hvad siger GB om

[:|]
. . . lige det emne ..... Jeg kunne have skrevet ftg, men det er jo samme mening
Sidst jeg læste om det var det eneste fornuftige at lystre GB i et og alt ....
På mig virker det ret ufornuftigt al den stund, at det er umuligt at finde belæg for GB's påstande - Som f.eks.:
Er det fornuft at Tro på en Bog hvis "hellige skrifter" fortaber sig i det uvisse ......?
Er det fornuft at Tro på årstal hvis validitet ikke kan bevidnes ...... ?
Er det fornuft at Tro på en ledelse hvis legitimitet bevises via ledelsens egne postulater ...... ?


[/quote]
[quote="ftg" post=2745120]Fornuften kan altså stoppes.

Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Hej evalu; GB er prmær - "gud jehovah" er sekundær

Hej Jalmar

Du har ret og det er så trist at se hvordan Jehovas Vidners Organisation fordrejer skriften og vildleder mennesker.
Hele konceptet med JV's organisation, trællen og de 144.000 salvede er jo det stik modsatte af Bibelens budskab.

venlig hilsen
Evalu


🙂
. . . Det er fordi sådan har GB fordrejet skriftet:
[quote]GB'Pamfletten: "Sikkerhed i verden under fredsfyrsten."
Ligesom Israels nation i fortiden var indtrådt i et pagtsforhold til Jehova Gud ved en mellemmand, nemlig Moses, sådan er det åndelige Israels nation, „Guds Israel“, også indtrådt i et pagtsforhold til Gud ved en mellemmand. (Galaterne 6:16) Det er som apostelen Paulus skrev til sin kristne medarbejder: „Der er én Gud og én mellemmand imellem Gud og mennesker, et menneske, Kristus Jesus.“ (1 Timoteus 2:5) Var Moses mellemmand mellem Jehova Gud og menneskeheden i almindelighed? Nej, han var mellemmand mellem Abrahams, Isaks og Jakobs Gud og den nation som deres kødelige efterkommere udgjorde. På samme måde er den større Moses, Jesus Kristus, ikke mellemmand mellem Jehova Gud og hele menneskeheden. Han er mellemmand mellem sin himmelske Fader, Jehova Gud, og det åndelige Israel, som kun består af 144.000 medlemmer. Denne åndelige nation er som en lille hjord af Jehovas får. — Romerne 9:6; Åbenbaringen 7:4
[/quote]
tilføjet af

Moses er et billede på Jesus Kristus

Hej Platoon

Tak for dit indlæg som tydeliggører, hvorfor Moses ikke er et billede på Jesus Kristus.
Jeg er helt enig med dig.
Det her med Moses/Kristus er jo blevet noget af en afstikker fra trådens hovedemne, som er fornuft, så jeg vil ikke gå mere ind i det.

venlig hilsen
Evalu
tilføjet af

Moses er et billede på Jesus Kristus

Nu er der som sagt flere tilgange til det der med om Moses er et billede på Jesus Kristus.
Jeg vil mene, at de forskellige tilgange er vor egen oplevelse i forbindelse med; hvad Helligånden taler til os hver især når vi læser de Bibelske beretninger.
Hvor er ”koblingen” mellem Moses og Jesus? Havde Moses liv og gerning noget som helst med Jesu liv og gerning at gøre overhovedet?
Nu kan jeg kun tale for mig selv og min ”kilde” til informationer og tro er Bibelens beretninger. Det er kun her jer læser om det historiske vingesus, medens Helligånden befrugter mine tanker og vejleder mig og skaber tro i mit hjerte.
_______________________________________________
Hvorfor? Hvorfor ikke? Jeg ved kun hvad jeg læser i Bibelen og ja, jeg ser masser af tilgange til, at Moses var en Profet der forudså Jesu (Messias) komme og profeterede det.
Den større Moses.
Hvad vil det sige, at ”være et billede på nogen eller noget”? Jeg vil nævne nogle eksempler:
Moses gav de 10 Bud, Jesus forklarede de 10 Bud og gav summen af disse.
Slangen på ”stagen” Moses oprejste på Guds bud, var et billede på Jesus.
Moses formidlede levende vand fra Klippen i Ørkenen til folket, er et billede på Jesus der ligeledes formidlede ”levende vand” og senere profeterede, at det var til alle.
Moses bespiste på Guds bud, tusinder i Ørkenen, Jesus bespiste ligeledes tusinder i ”ørkenen”.
Alle blev døbt til Moses, alle bliver døbt til Jesus.
Moses var mellemmand mellem folket og Gud, Jesus var mellemmand mellem Gud og mennesker.
__________________________________________________________

Hvad betyder disse forbilleder mellem Moses og Jesus? Ja det er der og jeg vil nu gennemgå nogle af dem.
Før jeg gør det vil jeg igen introducere en anden Profet i vor tid; Ana Paula Valadão Bessa –
http://www.youtube.com/watch?v=X9_odzDOJ7c Lyt til ordene og lad Helligånden komme over dig.
___________________________________________
Bibelen siger:
The LORD your God will raise up for you a prophet like me from among you, from your brothers - it is to him you shall listen. (Deut 18:15)
________________________________________________________
• "Are you Elijah?" (John 1:21) - This referred to Malachi's prophecy (Mal. 4:5) that Elijah would come as a messenger before the appearance of the Messiah. To this day Jews around the world still set out a cup of wine for Elijah at Passover - in anticipation of the his arrival as the forerunner of the Messiah.
___________________________________________
• "Are you the Prophet?" (John 1:21). This referred to Moses' prophecy that God would send "a Prophet like me (Moses)" (Deut. 18:15-19).
Johannes Evangeliet kap. 6 vers 14: Da nu Folkene så det Tegn, som han havde gjort, sagde de: "Denne (Jesus) er i Sandhed Profeten (Moses), som kommer til Verden.

(Englen Gabriel havde allerede givet besked (Lukas Evangeliet kap.1):
”Engelen sagde til ham:
"Frygt ikke, din Hustru Elisabeth skal føde dig en Søn, og du skal kalde hans Navn Johannes.
han skal fyldes med den Helligånd alt fra Moders Liv, 16 og mange af Israels Børn skal han omvende til Herren deres Gud.
17 Og han skal gå foran for ham i Elias's Ånd og Kraft for at vende Fædres Hjerter til Børn og genstridige til retfærdiges Sind for at berede Herren et velskikket folk."
Citat slut.
_____________________________________________________
when Philip encounterd Nathanael, he said,
"We have found Him of whom Moses in the law, and also the prophets, wrote - Jesus of Nazareth, the son of Joseph" (John 1:45).
After Jesus fed the five thousand, the people began to ask if this was "the Prophet who is to come into the world" (John 6:14). (the greater Moses)
Peter identified Yeshua as the Prophet “ .. like me”) (Acts 3:22-23), and in his apologetic before the Sanhedrin, Stephen the martyr declared that Yeshua was the promised Messiah:
"This is that Moses who said to the children of Israel, 'The lord your God will raise up for you a Prophet like me from your brethren. Him you shall hear.' " (Acts 7:37-38).
(Jesus sagde): For had you believed Moses, you would have believed me:
for he wrote of me. (John 5:46)
_______________________________________________

Nu var Jesus mere end en Profet og mere end Moses og i denne forbindelse (kobling) Moses –Jesus skal vi lige læse 1.Korinterbrev kap. 10:1
Thi jeg vil ikke, Brødre, at I skulle være uvidende om, at vore Fædre vare alle under Skyen og gik alle igennem Havet 2 og bleve alle døbte til Moses i Skyen og i Havet 3 og spiste alle den samme åndelige Mad 4 og drak alle den samme åndelige Drik; thi de drak af en åndelig Klippe, som fulgte med; men Klippen var Kristus.
Citat slut.
_____________________________________________________
Jeg vil godt fremhæve en begivenhed i ”Ørkenen”
4.Mosebog kap. 20:
HERREN talede til Moses og sagde: 8 "Tag Staven og kald så tillige med din Broder Aron Menigheden sammen og tal til Klippen i deres Påsyn, så giver den Vand; lad Vand strømme frem af Klippen til dem og skaf Menigheden og dens Kvæg noget at drikke!"
HERREN sagde til Moses og Aron: "Fordi I ikke troede på mig og helligede mig for Israelitternes Øjne,skal I ikke komme til at føre denne Forsamling ind i det Land, jeg vil give dem!"
13 Dette er Meribas Vand, hvor Israelitterne kivedes med HERREN, og hvor han åbenbarede sin Hellighed på dem.
Citat slut.
_________________________________________
5.Mosebog kap. 34:
HERREN sagde til ham: "Det er det Land, jeg tilsvor Abraham, Isak og Jakob, da jeg sagde: Dit Afkom vil jeg give det! Nu har jeg ladet dig skue ud over det med dine egne Øjne; men du skal ikke drage derover"
Citat slut.
______________________________________________
For Jesus imidlertid, så det lidt anderledes ud. Var Moses så et billede på Jesus? Ja, Bibelen forklare det sådan, men det er også rigtigt, at Jesus var mere end Moses, mere end en profet.
Jeg har ingen problemer med at se det ”profetiske” i det historiske perspektiv - særlig når Bibelen selv siger det, men det er klart, at med Jesus var det som man kan sige; den ”større” Moses.
Johannes Evangeliet kap. 4:
Jesus satte sig da, træt af Rejsen, ned ved Brønden; det var ved den sjette Time. 7 En samaritansk Kvinde kommer for at drage Vand op.
Jesus siger til hende: "Giv mig noget at drikke!" 8 Hans Disciple vare nemlig gåede bort til Byen for at købe Mad.
9 Da siger den samaritanske Kvinde til ham: "Hvorledes kan dog du, som er en Jøde, bede mig, som er en samaritansk Kvinde, om noget at drikke?" Thi Jøder holde ikke Samkvem med Samaritanere.
10 Jesus svarede og sagde til hende:
"Dersom du kendte Guds Gave, og hvem det er, som siger til dig: Giv mig noget at drikke, da bad du ham, og han gav dig levende Vand."
11 Kvinden siger til ham: "Herre! du har jo intet at drage op med, og Brønden er dyb; hvorfra har du da det levende Vand? 12 Mon du er større end vor Fader Jakob, som har givet os Brønden, og han har selv drukket deraf og hans Børn og hans Kvæg?"
13 Jesus svarede og sagde til hende: "Hver den, som drikker af dette Vand, skal tørste igen. 14 Men den, som drikker af det Vand, som jeg giver ham, skal til evig Tid ikke tørste; men det Vand, som jeg giver ham, skal blive i ham en Kilde af Vand, som fremvælder til et evigt Liv."
15 Kvinden siger til ham: "Herre! giv mig dette Vand, for at jeg ikke skal tørste og ikke komme hid for at drage op.
Citat slut.
___________________________________________________________

Johannes Åbenbaringen kap. 21:
5 Og han, som sad på Tronen, sagde: Se, jeg gør alle Ting nye. Og han siger til mig: Skriv; thi disse Ord ere troværdige og sande. 6 Og han sagde til mig:
De ere skete. Jeg er Alfa og Omega, Begyndelsen og Enden. Jeg vil give den tørstige af Livets Vands Kilde uforskyldt.
Kap. 22:
Og han (en af de syv Engle, som havde de syv Skåle) viste mig Livets Vands Flod, skinnende som Krystal, udvæld de fra Guds og Lammets Trone.
2 Midt i dens Gade og på begge Sider af Floden voksede Livets Træ, som bar tolv Gange Frugt og gav hver Måned sin Frugt; og Bladene af Træet tjente til Lægedom for Folkeslagene.
3 Og der skal intet bandlyst være mere; og Guds og Lammets Trone skal være i den, og hans Tjenere skulle tjene ham, 4 og de skulle se hans Ansigt, og hans Navn skal være på deres Pander.
5 Og Nat skal der ikke være mere, og de trænge ikke til Lys af Lampe eller Lys af Sol, fordi Gud Herren skal lyse over dem; og de skulle, være Konger i Evighedernes Evigheder.
6 Og han sagde til mig (”han”; ” … Ånden siger til Menighederne! Den, som sejrer, ham vil ”jeg” give af den skjulte Manna, og jeg vil give ham en hvid Sten og på Stenen et nyt Navn skrevet, som ingen kender, uden den, der får det.
Dette siger Guds Søn, der har Øjne som Ildslue, og hvis Fødder ere som skinnende Malm” - ” Dette sigerhan, som har det tveæggede, skarpe Sværd” – ” han, som holder de syv Stjerner i sin højre Hånd, ham, som vandrer midt imellem de syv Guldlysestager” -) :
Disse Ord ere troværdige og sande; og Herren, Profeternes Ånders Gud, har udsendt sin Engel for at vise sine Tjenere, hvad der skal ske snart. 7 Og se, jeg kommer snart. Salig er den, som bevarer denne Bogs Profetis Ord.
8 Og jeg, Johannes, er den, som så og hørte disse Ting, og da jeg havde hørt og set, faldt jeg ned for at tilbede for den Engels Fødder, som viste mig disse Ting. 9 Og han siger til mig:
Gør det ikke; jeg er din Medtjener og dine Brødres, Profeternes, og deres, som bevare denne Bogs Ord; tilbed Gud! 10 Og han siger til mig: Du skal ikke forsegle denne Bogs Profetis Ord, thi Tiden er nær. 11 Lad den som gør Uret, fremdeles gøre Uret, og den urene fremdeles blive uren, og den retfærdige fremdeles øve Retfærdighed, og den hellige fremdeles blive helliggjort.
12 Se, jeg kommer snart, og min Løn er med mig til at betale enhver, efter som hans Gerning er.
13 Jeg er Alfa og Omega, den første og den sidste, Begyndelsen og Enden. 14 Salige ere de, som tvætte deres Klædebon, for at de kunne få Adgang til Livets Træ og gå ind igennem Portene i Staden. 15 Udenfor ere Hundene og Troldkarlene og de utugtige og Morderne og Afgudsdyrkerne og enhver, som elsker og øver Løgn.
16 Jeg, Jesus, har sendt min Engel til at vidne for eder disse Ting om Menighederne, jeg er Davids Rodskud og Slægt, den strålende Morgenstjerne. 17 Og Ånden og Bruden sige: Kom! Og den, som hører, sige: Kom! Og den, som tørster, han komme; den, som vil, han modtage Livets Vand uforskyldt!
Citat slut.
_______________________________________________________
Så, forskellen mellem Moses og Jesus er vist åbenbar. Her i Johannes Evangeliet kap. 2, som jeg lige har citeret i parentes, er der vist heller ingen der er i tvivl om, er Jesus, Ordet, Gud.
Konklusion:
Jeg mener ikke jeg har bevist, at Moses ikke var et billede på Jesus. Jeg mener Bibelen fortæller om Moses som et forbillede på Jesus, såvel som Elias blev et forbillede på Johannes Døberen.
Måske er det også derfor, at den Bibelske beretning; hvor Gud tydeliggør de historiske beretninger (Profetiske hændelser) på Bjerget, som da Gud åbenbarede sig for Moses på Bjerget og Elias på Bjerget; du ved – Karmels Bjerg.
Læs Mattæus Evangeliet kap. 17:
Og seks Dage derefter tager Jesus Peter og Jakob og hans Broder Johannes med sig og fører dem afsides op på et højt Bjerg.

2 Og han blev forvandlet for deres Øjne, og hans Åsyn skinnede som Solen, men hans Klæder bleve hvide som Lyset.3 Og se, Moses og Elias viste sig for dem og samtalede med ham.

4 Da tog Peter til Orde og sagde til Jesus: "Herre! det er godt, at vi ere her; vil du, da lader os gøre tre Hytter her, dig en og Moses en og Elias en."
5 Medens han endnu talte, se, da overskyggede en lysende Sky dem; og se, der kom fra Skyen en Røst. som sagde: "Denne er min Søn. den elskede, i hvem jeg har Velbehag; hører ham!"
6 Og da Disciplene hørte det, faldt de på deres Ansigt og frygtede såre. 7 Og Jesus trådte hen og rørte ved dem og sagde: "Står op, og frygter ikke!"
8 Men da de opløftede deres Øjne, så de ingen uden Jesus alene. 9 Og da de gik ned fra Bjerget, bød Jesus dem og sagde: "Taler ikke til nogen om dette Syn, førend Menneskesønnen er oprejst fra de døde."
10 Og hans Disciple spurgte ham og sagde: "Hvad er det da, de skriftkloge sige, at Elias bør først komme?"
11 Og han svarede og sagde: "Vel kommer Elias og skal genoprette alting. 12 Men jeg siger eder, at Elias er allerede kommen, og de erkendte ham ikke, men gjorde med ham alt, hvad de vilde; således skal også Menneskesønnen lide ondt af dem." 13 Da forstode Disciplene, at han havde talt til dem om Johannes Døberen.
14 Og da de kom til Folkeskaren, kom en Mand til ham og faldt på Knæ for ham og sagde: 15 "Herre! forbarm dig over min Søn, thi han er månesyg og lidende; thi han falder ofte i Ild og ofte i Vand; 16 og jeg bragte ham til dine Disciple, og de kunde ikke helbrede ham."
17 Og Jesus svarede og sagde: "O du vantro og forvendte Slægt! hvor længe skal jeg være hos eder, hvor længe skal jeg tåle eder? Bringer mig ham hid!" 18 Og Jesus talte ham hårdt til, og den onde Ånd for ud af ham, og Drengen blev helbredt fra samme Time. 19 Da gik Disciplene til Jesus afsides og sagde: "Hvorfor kunde vi ikke uddrive den?"
20 Og han siger til dem: "For eders Vantros Skyld; thi sandelig, siger jeg eder, dersom I have Tro som et Sennepskorn, da kunne I sige til dette Bjerg: Flyt dig herfra derhen, så skal det flytte sig, og intet skal være eder umuligt.21 Men denne Slags farer ikke ud uden ved Bøn og Faste."
22 Og medens de vandrede sammen i Galilæa, sagde Jesus til dem: "Menneskesønnen skal overgives i Menneskers Hænder;23 og de skulle slå ham ihjel, og på den tredje Dag skal han oprejses." Og de bleve såre bedrøvede.
24 Men da de kom til Kapernaum, kom de, som opkrævede Tempelskatten, til Peter og sagde: "Betaler eders Mester ikke Skatten?" 25 Han sagde: "Jo." Og da han kom ind i Huset, kom Jesus ham i Forkøbet og sagde: "Hvad tykkes dig, Simon? Af hvem tage Jordens Konger Told eller Skat, af deres egne Sønner eller af de fremmede?" 26 Og da han sagde: "Af de fremmede," sagde Jesus til ham: "Så ere jo Sønnerne fri. 27 Men for at vi ikke skulle forarge dem, så gå hen til Søen, kast en Krog ud, og tag den første Fisk, som kommer op; og når du åbner dens Mund, skal du finde en Stater; tag denne, og giv dem den for mig og dig!"
Citat slut.
http://jewishstudies.eteacherbiblical.com/2013/04/jesus-as-second-and-greater-moses/
______________________________________________

Når jeg deltager her på debatten oplever jeg megen forvirring og usikkerhed; hvor længe kan vi fastholde samtalen om Guds Ord?
Men jeg medgiver, at Jesus (naturligvis) var større end Moses og mere end en Profet.
Jesus var Guds Åbenbarelse i Mennesket Jesus og det var Moses ikke og heller ikke Elias.
Her vil jeg gerne pege på, at Abraham længe før disse begivenheder fik besøg af nogen der ”lignede menneskesønner”, engle og som historien beretter, Gud i sin åbenbarelse for Abram.
Lad mig give jer denne her. Desværre forstår jeg ikke Portugisisk, men jeg forstår det åndelige fællesskab mellem Gud og menneskene (Gudsfrygtens velsignelser) der er forsamlet her og jeg ”gribes” af den unge kvinde, en Profet, iblandt os.
http://www.youtube.com/watch?v=9in0n9aRHXY
Hvor er Gudsfrygten i mit land?
Platoon
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.