Link til ulykkesstatistik
Er der nogen, der ved hvor man kan finde grundig veldokumenteret statistikmateriale for de årlige trafikdrab i Danmark?
Der må da kunne trækkes nogle mere troværdige, sandfærdige årsagsforklaringer frem af disse drabsdata end den klassiske at farten var for høj og antallet kan nedsættes hvis blot der opsættes flere fotofartfælder.
Jeg ved ikke hvad der ligger af statistiske data, men man må antage, at på de 300 til 500 årlige tilfælde, må der være simple oplysninger omkring følgende:
- Alder på skadevolderen/føreren
- Alder på den/de skadelidte
- Kørselserfaring for skadevolderen/skadelidte
- Dag på ugen ulykken skete (weekend eller hverdag)
- Tidspunkt på dagen (højlys dag eller hjem-fra-festen-tidspunkt)
- Talte skadevolderen eller skadelidte i mobiltelefon
- Blev der sendt SMS til/fra skadevolders/skadelidtes mobiltelefon på ulykkedstidspunktet
- Vejens beskaffenhed
- Oversigtsforhold
- Hvordan er ulykkesfrekvensen på ulykkesstedet
- Trafikintensitet på ulykkestidspunktet
- Alder på skadevolders/skadelidtes bil (kunne sikkerhedsudstyr rede nogen)
Ja, nogle af svarene på ovenstående vil være lettere subjektive - det er normale spørgeskemaundersøgelser jo altid. Men ovennævnte punkter må kunne bruges til datamining og derudaf udledning af sammenhængende forhold, som kan bruges mere konstruktivt end den evig missionering mod højere hastigheder. Men klart nok, hvis ingen af ovenstående indgår i det statistiskemateriale, som nye trafiktiltag besluttes ud fra - ja, så bliver det aldrig mere sikkert at køre på de danske gader og stræder. Et gennemsnit på 450 trafikdræbte om året de sidste 10 år vil jo give et rimeligt godt statistiksdatagrundlag at blive klogere på.
Der må da kunne trækkes nogle mere troværdige, sandfærdige årsagsforklaringer frem af disse drabsdata end den klassiske at farten var for høj og antallet kan nedsættes hvis blot der opsættes flere fotofartfælder.
Jeg ved ikke hvad der ligger af statistiske data, men man må antage, at på de 300 til 500 årlige tilfælde, må der være simple oplysninger omkring følgende:
- Alder på skadevolderen/føreren
- Alder på den/de skadelidte
- Kørselserfaring for skadevolderen/skadelidte
- Dag på ugen ulykken skete (weekend eller hverdag)
- Tidspunkt på dagen (højlys dag eller hjem-fra-festen-tidspunkt)
- Talte skadevolderen eller skadelidte i mobiltelefon
- Blev der sendt SMS til/fra skadevolders/skadelidtes mobiltelefon på ulykkedstidspunktet
- Vejens beskaffenhed
- Oversigtsforhold
- Hvordan er ulykkesfrekvensen på ulykkesstedet
- Trafikintensitet på ulykkestidspunktet
- Alder på skadevolders/skadelidtes bil (kunne sikkerhedsudstyr rede nogen)
Ja, nogle af svarene på ovenstående vil være lettere subjektive - det er normale spørgeskemaundersøgelser jo altid. Men ovennævnte punkter må kunne bruges til datamining og derudaf udledning af sammenhængende forhold, som kan bruges mere konstruktivt end den evig missionering mod højere hastigheder. Men klart nok, hvis ingen af ovenstående indgår i det statistiskemateriale, som nye trafiktiltag besluttes ud fra - ja, så bliver det aldrig mere sikkert at køre på de danske gader og stræder. Et gennemsnit på 450 trafikdræbte om året de sidste 10 år vil jo give et rimeligt godt statistiksdatagrundlag at blive klogere på.