Sygdom og skraldemandsmodellen
Jeg har tidligere http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=2&conference=47&posting=435034 argumenteret for, at det burde være muligt at sende arbejdsløse ud i "praktikperioder" på virksomhederne, hvor de ansatte så kunne få nogle kortvarige ferier på dagpenge.
Jeg har argumenteret for, at dette især kunne være en fordel for virksomhederne når de skal besætte nye jobs (der besættes nye job 300.000 gange om året i Danmark).
Men selv når folk er i arbejde er de jo ind imellem uden arbejde- eksempelvis når de går på barsel, eller bliver langtidssyge (syge i mere end 14 dage). Det koster virksomhederne milliarder i produktionstab.
Jeg gætter på, at de fleste virksomheder allerede i dag sørger for vikarordninger for dem der går på barselsorlov, men der kan naturligvis være "overraskelser"- graviditeter går jo ikke altid som planlagt.
Hvus man fratrækker de ca. 10 milliarder der årligt bruges på barselsorlov, bruger vi stadig ca. 10 milliarder om året på sygedagpenge til langtidssyge (dvs. udover 14 dage). Det svarer til ca. 60.000 fuldtidsstillinger der går tabt pga. langtidssygdom. Tallet kan muligvis reduceres vha. en sund personalepolitik, men det giver jo også en fremragende mulighed for at give de arbejdsløse erhverserfaring....
Hvis vi som sædvanligt antager, at ca. halvdelen af sygdomsperioderne kunne erstattes af arbejdsløses "praktikperioder", så svarer det jo til ca. 90.000 arbejdsløses behov for praktik efter det forslag jeg tidligere kom med.
Det der mangler er vel bare at få det organiseret- sammen med det tilsvarende praktikpladser der ville blive resultatet, hvis ca. halvdelen af virksomhedernes nye job blev besat af arbejdsløse efter en 2-3 praktikperioder (man skal jo lige finde den rette mand), begynder det jo at ligne noget. Hvis viljen er der kan man altså godt skabe praktikpladser nok til de arbejdsløse!
Som jeg ser det ville det spare virksomhederne for milliarder i produktionstab ifm. sygdom og andre milliarder i mindskede barriereomkostninger når ledige arbejdspladser skal besættes. Samtidigt holdes de arbejsløse tæt på arbejdsmarkedet, så deres kvalifikationer ikke ruster fuldstændigt, ligesom det på sigt vil betyde nye arbejdspladser, at de arbejdsløse således bliver synliggjort for virksomhederne og virksomhederne tilsvarende kommer tættere på de arbejdsløse!
Det eneste der står i vejen for fornuften i denne sag er vist politisk modvilje!
Jeg har argumenteret for, at dette især kunne være en fordel for virksomhederne når de skal besætte nye jobs (der besættes nye job 300.000 gange om året i Danmark).
Men selv når folk er i arbejde er de jo ind imellem uden arbejde- eksempelvis når de går på barsel, eller bliver langtidssyge (syge i mere end 14 dage). Det koster virksomhederne milliarder i produktionstab.
Jeg gætter på, at de fleste virksomheder allerede i dag sørger for vikarordninger for dem der går på barselsorlov, men der kan naturligvis være "overraskelser"- graviditeter går jo ikke altid som planlagt.
Hvus man fratrækker de ca. 10 milliarder der årligt bruges på barselsorlov, bruger vi stadig ca. 10 milliarder om året på sygedagpenge til langtidssyge (dvs. udover 14 dage). Det svarer til ca. 60.000 fuldtidsstillinger der går tabt pga. langtidssygdom. Tallet kan muligvis reduceres vha. en sund personalepolitik, men det giver jo også en fremragende mulighed for at give de arbejdsløse erhverserfaring....
Hvis vi som sædvanligt antager, at ca. halvdelen af sygdomsperioderne kunne erstattes af arbejdsløses "praktikperioder", så svarer det jo til ca. 90.000 arbejdsløses behov for praktik efter det forslag jeg tidligere kom med.
Det der mangler er vel bare at få det organiseret- sammen med det tilsvarende praktikpladser der ville blive resultatet, hvis ca. halvdelen af virksomhedernes nye job blev besat af arbejdsløse efter en 2-3 praktikperioder (man skal jo lige finde den rette mand), begynder det jo at ligne noget. Hvis viljen er der kan man altså godt skabe praktikpladser nok til de arbejdsløse!
Som jeg ser det ville det spare virksomhederne for milliarder i produktionstab ifm. sygdom og andre milliarder i mindskede barriereomkostninger når ledige arbejdspladser skal besættes. Samtidigt holdes de arbejsløse tæt på arbejdsmarkedet, så deres kvalifikationer ikke ruster fuldstændigt, ligesom det på sigt vil betyde nye arbejdspladser, at de arbejdsløse således bliver synliggjort for virksomhederne og virksomhederne tilsvarende kommer tættere på de arbejdsløse!
Det eneste der står i vejen for fornuften i denne sag er vist politisk modvilje!