... kan det godt være en udlært kok , der kan være nogen som har været på hoteller og lært at lave mad , men de har ikke svendebrev. Derfor kan de godt lave mad.
F.h.v. skibsungkok på flere coastere.
tilføjet af søens folk
det er korrekt, men jeg mener ikke fiskerbåde.
i min tid da jeg begyndte at sejle var det meget normalt med 42 mand ombord på et steam skib der sejlede med kul fra polen.
normalt var der en hovmester, en kok, en ungkok, og to koksmather, samt 5 drenge i det man kaldte for kahytsdrenge, messedrenge, og dæksdrenge.
dengang kunne en hotelkok ikke få søfartsbog, selvom han havde en god uddandelse, for han havde aldrig lært at proviantere et skib, idag skal hotekokke på kursus, inden de kan sejle som skibskokke.
man har så fjernet kokken hvis der kun er 10 mand ombord, og kokken har så fået titel af velfærdsofficer, hvilket kan betyde, at han også har de samme rettigheder som maskinmestre og skibsførere.
visse danske rederier har fundet ud af at de oprindelige 9 mand ombord var for lidt, fordi sammenholdet blev splittet, så nu sejler de skibe med 12 mand.
jeg ved godt at alle fiskere normalt selv laver mad når de er sultne, de kan ikke bare holde pause hvis trawlet er ude, og de renser naturligvis også fisk ombord.
jeg var selv kok på et tankskib med 9 mand ombord, men det var ikke et drømmejob, for jeg skulle selv slæbe proviant ned af stejle lejdere til en gummibåd, og selv slæbe det ind i proviantrummet.
desuden skulle jeg gøre rent på de fælles arealer, messen, kabyssen, og i proviantrummet, samt vaske skotter, koøjer, og dørke.
vaske sengetøj og stryge det, samt også vaske duge, håndlæder og viskestykker.
engang lå vi i en bugt ved Nanortalik i flere uger, og vi havde næsten intet proviant tilbage, så jeg måtte sejles ind til KNi af en af matroserne, men heldigvis kørte KNi varene ned på havnen, og sænkede dem ned med et reb.
da vi endelig kom tilbage til skibet og havde fået det hele slæbt ombord, fandt skipperen ud af at han manglede smøger, så maskinen blev startet, og vi sejlede i havn.
han var et dumt svin, vi kunne godt have sparet os for det hårde arbejde med provianten.
desuden var der også en kran på skibet.