SuperDebat.dk > Politik & Samfund > Fri debat: Politik & Samfund
56tilføjet af Asmana
Voldtægts Sverige i fremgang
Siden sexforbudet i blev indført i Sverige i 1999 er voldtægterne blevet voldsomt flere.
I de første tre kvartaler af 2008 er der anmeldt 3880 voldtægter i Sverige. I Danmark er der godt 500 om året.
tilføjet af Georg Groeg
Har voldtægt virkelig et Sverige?
Som du beskriver det, vil jeg ikke ligefrem kalde det "en fremgang", snarere tværtimod.
Har de sexforbud derovre? Hvordan får de så afkom?
tilføjet af pige17
Det er jo sindssygt.. Nej vi ska ikke ha svenske
tilstande, vi har voldtægter nok. 500-600 voldtægter om året er rigeligt, de har faktisk omkring 430 voldtægter om måneden i Sverige. Sindsygt.
tilføjet af en-aegte-dansker
Og derfor synes DF
At det fortsat skal være lovligt for sexforbrydere at afreagere (mod betaling) på kvinder.
tilføjet af piglet45
Hva´satan....?!
Må vi ikke have sex når vi er i Sverige....??!!😮😮😮
tilføjet af Asmana
Ja.Der mere end 14 voldtægter om dagen i Sverige.
Dette er uhyggelige til.
tilføjet af pige17
De tal er forskrækkende. Men er
de rigtige de virker horrible, der kan ikki være lande i vest Europa med sådan en uhyggelig statistik?
tilføjet af Asmana
Tallene er korrekte, de er fra
den officielle svenske kriminalstatistik www.bra.se
De virkelige tal er selvfølgelig meget højere, men kan føre statistik over anmeldte sager. Vi har mange bander i Danmark, men der er langt flere bander i Sverige end i Danmark både faktisk og relativt. Det er almindeligt kendt at der skal meget til før man tør anmelde en organiseret bande for voldtægt eller andet for den slags skyld.
Ja Sverige har udentvivl langt flest voldtægter i vest Europa.
tilføjet af pige17
Forstår ikke rigtigt, du er
sandsynligvis ironisk. Men betyder det at du ønsker voldtægtsboom i Danmark istedet for salg af sextjenester mellem filvillige?
tilføjet af En ægte dansker
Betyder det du
Er pisselige ligeglad med en narkoluder bliver voldtaget, bare det ikke er dig det går udover? Bare man ikke lige hører om det så fuck dem?
Og det er nu slet ikke så "frivilligt" som man altid skulle tro.
tilføjet af pige17
voldtægt er ikke tilladt
i Danmark, men du mener altså at vi skal indføre svenske tilstande med en voldtægtshyppighed åbenbart som forkølelse altså. Nej det vil jeg ikke.
tilføjet af pige17
Altså flere bander
derovre. Nej selvfølgelig er det lettere anmelde enkelt personer end en bande. Man kan måske fængsle 5-10 medlemmer, men der vil måske stadig gå 100 frie. Hvordan har de fået så mange bander.
tilføjet af Asmana
Bandene i Sverige
er i høj grad blevet så særlig store og brutale på grund af sexforbudet fra 1999. Sexbranchen blev selvfølgelig ikke borte med et forbud. Men den gik bare under jorden altså ned til mafian. Mafian er derfor blevet meget større i Sverige end den var der og er i andre lande. Mafian laver selvfølgelig kriminalitet af al mulig slags.
Hvis man har læst om hvad der skete i USA i mellemkrigstiden (Forbudstiden) med AL Capone og de andre forstår hvad som er sket i Sverige.
tilføjet af piglet45
Nej det er der ikke.
Det er 14 MELDTE voldtægter om dagen. Der er forskel. Tag også ind i overvejelsen at der MELDES mange flere voldtægter idag end der gjorde for nogle år siden. Kvinder er blevet bedre til at melde deres kærester og mænd for vold og voldtægt. Desværre også bedre til at melde om falske voldtægter. Det behøver ikke at betyde at der er flere voldtægter idag, men nok mere at flere bliver meldt.
Tag ligeledes ind i overvejelsen at der bor 9 mill. mennesker i Sverige, hvorimod der i danmark bor ca 5.5 mill.
tilføjet af Asmana
Ja selvfølgelig, Det andet har vi ikke
nogen pålidelig og sammenlignelig statistik for, og at det er anmeldelser vi taler om, blev gjort klart i første indlæg.
At der bor flere mennesker i Sverige end i Danmark, ved alle og er i stand til at reltivere tallene hvis de har brug for det. De svenske tal ska divideres med ca. 1,65 for at få danske forhold. 14,33 som de svenske tal er pr. dag bliver 14,33:1.65= ca.8,65 pr dag hvis Sverige havde Danmarks befolkning. I Danmark var der 566 anmeldte voldtægter i 2007 eller 566:365= 1,55 pr. dag. Altså er der 8,65:1,55= ca 5,5 større chance for at blive voldtægtsoffer i Sverige end i Danmark.
Det er alene Sverige af landene i vest Europa, som haft denne historisk store vækst i voldtægter som er mer end tredoblet på ti år. Danske er nedenfor, der er tendens til vækst, men ikke specielt entydigt.
2007 - 566
2006 - 527
2005 - 475
2004 - 562
2003 - 472
2002 - 500
2001 - 493
2000 - 497
Ellers synes jeg du virker ret ligeglad med voldtægterne, prøver bare at slå det hen med forskellige apologets.
tilføjet af piglet45
Ligeglad.....?!
Jeg er så sandelig ikke ligeglad med voldtægter.....!!
Sikke dog et fint sprog du bruger forresten, og ubehagelig er du også. Du skriver at alle kan "relitivere" tallene hvis de har brug for det, og du sætter så sandelig også en lignelse op der "relitiverer" tallene for os. Pænt gjort af dig. 🙂 Nu er det bare sådan at jeg er så vant til disse svenske undersøgelser og det svenske princip at overdrivelse fremmer forståelsen. Et par måneder senere kommer der så en revidering af tallene og der kommer næser og røde kinder.
I stedet for at se på tallene alene, kunne det være interessant at høre din udlægning om HVORFOR det forholdet sig sådan som du har beskrevet. Men det var måske ikke meningen med indlægget....? At debattere hvorfor....
tilføjet af Asmana
At det er et svensk princip at overdrive sin
egen kriminalitet, har jeg ikke hørt. Og det jeg har fulgt med i www.bra.se er det ikke sket andet end små justeringer idet nogle først anmelder voldtægten noget senere.
Er ellers glad for at du er ikke ligeglad med voldtægterne i Sverige. Ellers har jeg ikke brugt noget ubehageligt sprobrug, og det bør du heller ikke.
tilføjet af En ægte dansker
Det har helt sikkert
noget at gøre med Islams kvindesyn.
F.eks.
Bevægelsen Tariqah-Jihad i Danmark:
”Danskerne er selv ude om voldtægt af deres piger, for de beskytter ikke deres piger, og urene piger er ikke beskyttet af den hellige Koran. Islam er stor og skal herske i hele verden, som den hellige Koran siger…. Danske kvinder lever urent……og de skal ud af vores område.”
tilføjet af piglet45
Ja se.....
...nu boede jeg jo de første 22 år af mit liv i Sverige, så du kan måske forestille dig at jeg har et ret så indgående kendskab til at svenskere elsker at overdrive deres egen gøren og laden. Mest for at afskrække/forskrække borgerne.
Jeg kan også se at du ikke helt har forstået mit indlæg.
Om jeg har været ubehagelig......det ved jeg ikke, men jeg har reageret på dit indlæg......
tilføjet af Mjølner.
Øhhhhhh.
Har du været frosset ned....... eller spørger du dumt af andre årsager ?...... for hvis der er en god grund til din manglende hjerneaktivitet om dette emne, skal jeg da gerne forklare hvad det omtalte "sexforbud" handler om !.
tilføjet af Mjølner.
Frivilligt ?.
Hvad ved du i grunden om det ?....... er du alfons ?.
tilføjet af en-aegte-dansker
Hvor plat
..........
tilføjet af Asmana
Har du eksempler på at
www.bra.se overdriver kriminalitets statistiken i Sverige?
tilføjet af en-aegte-dansker
Prøv at finde på dit eget navn
Eller det kan i voldspsykopater på i DF måske ikke finde ud af?
tilføjet af piglet45
Jeg taler om...
...den almene opinion, og ikke beviser sort på hvidt. Og dem der var, er jo forlængst glemt. Min erfaring siger mig dog, at der kommer rettelser på de tal. Hvis det ikke gør, så er jeg den første til at kondolere et åbenbart tabt Sverige.
Du havde stadig ikke nogen kommentar om hvorfor det mon forholder sig sådan deroppe?
tilføjet af molen
Kunne det ikke
Have noget at gøre med at feminismen har sejret af helvede til i Sverige. Enhver mandlig aggression betragtes som en synd,skam og hvad deraf følger.??
Er jeg kvindehader, eller chauvinist.?
Jeg forstår heller ikke at svenskere skulle være mere voldtægtsivrige, et behageligt og tolerant folk..
Har selv boet og arbejdet der i tre år...
M.v.h
🙂
tilføjet af molen
Hvem er det som
voldtager, er det svenskerene selv eller???🙂
tilføjet af Asmana
Helt rigtigt det er absolut intet med
svenske gener at gøre eller lignende. For dette er simpelthen bare eksploderet op ad de sidste i år. Og generne har næppe ændret sig særlig meget disse år.
Derfor må man søge efter hvad Sverige har gjort som andre samfund ikke har gjort i dette tidsrum. Det eneste princippielle tiltag disse ti år er sexforbudet.
Men du har ret det er også en del af den meget hadefulde svenske feminisme, fordi at dette forbud er udviklet af det som man i Sverige kalder Könsmaktsordningen, som er opfundet af Eva Lundgren og Maregreta Winberg i spidsen. Der al undertrykkelse begynder med et historisk betinget patriarkat. Derfor er al mandlig adfærd mere eller mindre uønsket. En af deres våben var at grupper af mænd fortog rituelle børnemord. At det var fri fantasi kom frem senere. http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/12/05/451288.html
tilføjet af Mjølner.
Måske !.
Men du har ikke svaret på mit spærgsmål ?................ din enorme viden må du da have et sted fra !.
tilføjet af Falun Korv
Feminazismens forstyrrede rabiate
Har gode kår i Sverige, med de rabiate lesbiske rødstrømper som Professor Tina Rosenberg med flere.
Man ser denne Tina Rosenberg gå helt bersærk på mandskønnet, bl.a. da hendes elskerinde havde været utro med en mand, hvor hun skreg hysterisk, at hendes elskerinde forrådte deres køn ved at gå over til fjenden mandskønnet. Ligeledes ses danske rabiate rødstrømpe lesbiske som psykiater Jytte Willadsen, der er inkarneret mande hader, og beskylder mandskønnet for, at være roden til alt ondt, herunder deres egen psykoser. De lever ikke et mental sundt liv med formeget slik og forlidt jern.😉
Der er mange falske voldtægtsanmeldelser, og et stort spænd mellem antallet af anmeldte og pådømte. Sverige er meget fremme med at opfordre til anmeldelser af vold og voldtægt, der skal ikke meget til før en politianmeldelse kommer, men der er langt mellem antallet af anmeldelser og pådømte.
tilføjet af Asmana
Ved ikke om der publicerede
undersøgelser af hvem der begår især voldtægterne i Sverige. Men udfra almindelig offentlig debat forstår man at indvandrere ligesom i Danmark og det øvrige vesteuropa er overepræsenterede.
Men dette forklarer ikke hvorfor voldtægterne i Sverige er blevet så ekstremt mange flere end andre steder. Men det gør sexforbudet fra 1999.
tilføjet af en-aegte-dansker
Jamen det har jeg da også Mjølner
Via en uddannelse.
Gider ikke forklare dig, hvad en uddannelse er. Slå det selv op.
tilføjet af pige17
Man blir bangge for hvad der kan ske
i København.
tilføjet af pige17
Har kikket på svenske aviser
på internettet.
Det er mærkeligt, at da der er så mange voldtægter derovre, at så få er omtalt i aviserne. På den anden side omtales gruppevoldtægter, som synes at være langt flere end her. Men ikke engang dem skrives der ligemeget om, som ofte om en almindelig voldtægt her.
tilføjet af Asmana
Ja Sverige er et samfund
styret af korrektness, så det som ikke er politisk korrekt at tale om bliver bare sprunget over.
Dertil kommer også at da der i gennemsnit er flere end 14 voldtægter om dagen Sverige, er en voldtægt bare en dagligdags hændelse og uinterressant for pressen.
Gruppevoldtægterne anmeldes dog ikke hver dag i Sverige. Endnu ihvertfald.
tilføjet af Mjølner.
Gider ikke ?.
Du kan vel ikke !............ Men du behøver heller ikke at forklare mig det, da jeg selv har en uddannelse......... men du vil nok tjene på at stramme dig an, og selv få en !..................... vel at mærke en uddannelse du kan leve selvstændigt af !.
tilføjet af Felix
Hvis det er læger der voldtager er de i avisen
Når der er så mange anmeldte voldtægtssager, kan de ikke fylde aviserne hver dag med omtaler, da tyngden i nyhedsformidlingen vil rykke, videre er største parten af anmeldelserne ikke egnet til retlig prøvelse, da de ikke domfældes.
Men når det er læger og psykiatere der voldtager under doping af patienterne, får de spalteplads i metermål, også når en operasanger voldtager er der spalte plads i metermål. En kirurg fra Malmø voldtog en patient, der var hans tidligere svigerdatter, her var der mange måneders skriverier om lægen, der havde bestilt tavsheds ydelser hos sine snuskede franske kollegaer, der udøvede trusler mod offeret. Ligeså er der nu en psykiater der har voldtaget en patient i Malmø, også denne sag vil få en del omtale. Videre er operasangeren der voldtog nu dømt efter meterlange skriverier.
Sverige har en mere afslappet holdning til seksuelle eskapader, end danskerne, du kan tage en tur langs strandpromenaden i Helsingborg, der er Helsingborgs svar på Bellevue badestrand, men strandbredden ligger dog helt op til fortov og vejen, her er der nøgenstrand med bunke pul i flere lag, her tages et nej ikke så bogstaveligt, og spørgsmålet er så om det er voldtægt, når en pige lægger sig nøgen hos andre frigjorte, der ligger og puler løs om ørerne på pigen, hvis de også tager hende.
Dagens aviser i Sverige skriver i dag om seksuelle chikaner af gymnasiepigerne, der bliver sjoflet til med perverse bemærkninger og klap i bagdelen samt øvrige befølinger, det sker fra såvel andre elever og fra gymnasiernes egne vagter. Når lærerne holder moral prædikener negligeres disse, da frigjortheden gør, at de ikke forarges, men finder det naturligt.
tilføjet af Anonym
Den politisk aktive feministfløj
er meget snerpet i Sverige, og prøver ustandseligt at censurere almindelige aviser.
tilføjet af Asmana
Sverige er generelt ikke så
frisindet som Danmark, og det gælder på rigtig mange områder - ikke mindst sex.
Den politiske korrekthed gør at man på aviserne ikke tør diskutere hvorfor det er gået så galt i forhold andre sammenlignelige lande. Man diskuterer ikke typiske ofre og typiske voldsmænd. Diskussionen er som du selv også skriver, bare hvis voldsmanden er en kjændis som de siger. Da kører sladderen og ikke debatten.
tilføjet af pige17
Det er rigtigt at
svenske piger virker langt mindre fri end danske piger. Forholdene mellem svenske mænd og kvinder virker også generelt anspændte og uvenlige.
tilføjet af piglet45
Bor du i Sverige "pige 17" ?
..eller har du andre kilder til din viden om svenske mænd og kvinder, generellt....?
tilføjet af ara
Det er IKKE kun i Sverige
der er en voldsom stigning i voldtægter - også Norge (der først har fået købesexforbudet i år) har de sidste 5 år haft en eksplosiv stigning. http://blog.tv2.dk/literally/entry272202.html
Så den der med købesexforbudet kan man godt glemme i denne sammenhæng. Jeg tror nok også, at de mandlige kunder, der normalt køber sex, meget gerne vil have sig frabedt at blive slået i hartkorn med voldtægtsforbrydere, eftersom de fleste sexkunder er almindelige gifte mænd.
Næh problemet er et helt andet - nemlig indvandrerbander som det kan læses i artiklen fra TV2 og det er tystys-stof i både Norge og Sverige, derfor har det ikke været fremme i medierne før nu.
tilføjet af Grow up
Når du bliver gammel nok
Og får lov af din mor til at tage på Roslkilde Festival, vil du nok ændre mening. Meget mening.
tilføjet af Asmana
Du har ret at der er sket en stigning i Norge. Men
selv om det er slemt nok, er det stadig fuldstændig uden relation til hvad der sker i Sverige.
Og ja det er også rigtigt at muslimske indvandrere er stærkt overrepræsenteret i voldtekts statistikene i Norge som andre steder i Europa. Men stadigvæk, der var 945 voldtektsanmeldelser i Norge 2007, i Sverige var 3880 bare de 3 første kvartaler af 2008. Så selv om det er højere i Norge end i Danmark, er det stadigvæk langt fra så højt som i Sverige. Dertil opererer de kriminelle svenske miljøer i stadig stigende grad ind Oslo området og langt mere end de gør her i f.eks. København.
Og for Sverige har al voldskriminalitet øget de sidste ti år. Da man kriminaliserede sexbranchen forsvandt den selvfølgelig ikke, men tusinder af personer gik under jorden at ordne sine forretninger der. Og dernede blev de modtaget med kyshånd af mafian, som fik et rigtigt godt forbud at lukrere på. Det var lige hvad der skete i USA i Forbudstiden. Det som sker i Sverige følger bare almindelige acceppterede kriminalogiske retningslinjer. De som blev kriminelle i USA under spritforbudet var bestemt ikke alle drankere, nej mange var faktisk afholdsfolk. Men de kunne tjene penge på dette. Derfor er der heller ingen direkte forbindelse mellem at være sexkunde og en voldtægtsmand. I Forbudstiden voksede al kriminalitet i USA pågrund af at mafian voksede af forbudet.
tilføjet af Domme
Kom med en stram lovgivning
Stram reglerne op ligesom i USA så går det 😉
tilføjet af Anonym
USA slet ikke kontrol på det her, men Rhode Island
har et system som synes at fungere
tilføjet af molen
Magt
Nu er der flere teorier om voldtægt, en af dem er at det handler om magt...
Så det er vel ikke et spørgsmål om seksuel tilfredsstillelse som sådan.
Og hvis k.....n har fået ind med modermælken, via f.......n at m..d er undertrykkere, så stiger antallet af anmeldser vel også? Hvilke ikke er det samme som øgning af voldtægter?
Så det er vel kulturkonflikt..😖
tilføjet af ara
Ifølge BRÅ.se siger statistikken for 1996 - 2007
1996: 1608
1997: 1693
1998: 1973
1999: 2104
2000: 2026 (det var her de fik forbud mod købesex læg mærke til
2001: 2086 faldet i statistikken)
2002: 2185
2003: 2565 (her sker der en stigning - hvorfor først her 3
2004: 2631 år efter forbuddet i 2000?)
2005: 3787
2006: 4210
2007: 4750
I Norge er der også i år sket en voldsom stigning: ”Vi har set en dramatisk forøgelse af antallet af voldtægter”, siger Endre Sandvik, chef for skadesstuen. Antallet af voldtægter denne sommer er mere end det dobbelte af hvad de var sidste år.
Citatet er hentet fra: http://blog.tv2.dk/literally/entry272202.html og henviser til tallet fra i år.
Så et eller andet sker der i de to lande og det er givet, at de har et kraftigt problem med bandekriminaliteten som ikke har været fremme i medierne før nu, hvor det er eskaleret til dimensioner, der ikke længere kan holdes skjult for offentligheden og dermed også udlandet.
Det er meget fristende at lægge hele skylden på kriminaliseringen af sexbranchen og det er også det mange gør, men det forklarer ikke stigningen i Norge (der først indfører forbuddet denne vinter) eller at voldtægtstallene også er steget i lande som Frankrig, hvor man nu opererer med et begreb kaldet "tournante" - din tur: citat fra samme blog. tv2: ”En af mine venner er pensioneret politichef, der var ansvarlig for sikkerheden i en stor by i det sydlige Frankrig. Han fortalte, at hans mænd måtte tage sig af et gennemsnit af 10 voldtægter om ugen, 80% begået af unge muslimske mænd. 30% af disse voldtægter var hvad man i disse kredse kalder ”tournante”, hvilket løseligt oversat betyder ”din tur”, altså massevoldtægter, den ene efter den anden, hele natten igennem.
Det er massevoldtægter vi taler om - massevoldtægter af almindelige unge piger og kvinder.
tilføjet af ara
Hvis det er de kriminelle svenske
bander, der opererer i både Sverige og Norge, så må de jo standses - hårdt og kontant.
tilføjet af molen
Er det
Anmeldelser vi taler om, og er der i alle disse tal faldet egentlig dom.?
Der er jo væsentlig forskel på ,om det er en anmeldelse og om der faktisk er fældet dom?
Men derfor ser det stadigt uhyggeligt ud.🙂
tilføjet af hvad vil du sige?
JA, og ???
Hvad vil du sige med det?
Du sammenligner æbler og pærer. Enda uden vægtangivelse. Dit indlæg giver ikke mening.
tilføjet af ?????
Flere anmeldte voldtægter eller`?
Der bor flere mennesker i Sverige end i Danmark. Og de tal, fortæller de om flere anmeldte, eller flere begåede voldtægter?
Det større tal i Sverige kan skyldes mange ting. Bedre politianmeldelsesmuligheder for ofrene. Ændring i indstillingen til at turde anmelde. Mulighed for at kategorisere som voldtægt for politiets side.
tilføjet af anonym
Der er fejl bemærkningerne til tabellen
Sexforbudet i Sverige begyndte 1/1 1999.
Men ellers er det ikke så mærkeligt at den afledte kriminalitet ikke udarter sig straks. Det tar et stykke tid før mafian indstiller sig til de nye tider. Det var ligeså i USA 1920-33. Mafian skulle bygge op nye organisationer.
Sverige har mer end dobbelt så mange voldtægter relativt som Frankrig.
Feminister og moraltrold i Sverige brugte faktisk samme argumenter at følgevirkninger af et Forbud ville være almindelig nedgang i voldskrimininalitet osv.
Ligesom dengang i USA er det i Sverige sket lige præcis det modsatte af hva moraltroldene sagde.
tilføjet af Anonym
Ja det er ligefrem en øjenåbner
Man får både det svenske problem sat ind i en historisk og international forståelses sammenhæng
tilføjet af Olga
Voldtægt og dødsstraf
Jeg mener man skal indføre dødstraf for voldtægtsforbrydere, pædofile samt incest, til nød kan de få kalorius skåret af, så kan de tisse med slanger i pose, disse folk er ikke andet end dyr🙁