1914- et modsvar
Medens vi venter på, at ftg og Traellen mander sig op til, at præsentere deres åbenbart meget følsomme 1914 teori, kan vi vel ligeså godt tage hul på diskussionen og sortere skidtet fra kanelet!
Nogle trossamfund, og ganske særlig Jehovas Vidner, lærer at Jerusalem blev ødelagt af kong Nebukadnesar i år 607 f.Kr. - men stemmer denne lære med Bibelens vidnesbyrd?
Trossamfundet tolker profetien om de syv tider i Daniels bog, kapitel 4, for at være en tidsperiode på 2520 år, og at disse 2520 år er det samme som ”hedningernes tider” (Luk.21:24). Den kronologiske beregning af ’hedningernes tider’ som en periode på 2520 år, regnet fra år 607 f.Kr. til 1914 e.Kr. er HELE GRUNDVOLDEN hvorpå trossamfundet bygger deres budskab og enestående påstand om, at Guds rige blev oprettet i himmelen 1914 og at Kristi usynlige ”nærværelse” (parousia) begyndte dette år.
Har hedningernes tider noget med kronologi at gøre? For en grundig gennemgang af dette emne henviser jeg til den glimrende afhandling, "Hedningernes tider" af Svend Jørgensen.
I den foreliggende artikel vil vi holde os til årstallet 607 f.Kr.
Hvad siger Bibelen om årstallet for Jerusalems ødelæggelse?
Først skal vi læse Zakarias 7:1-5: ”I kong Dareios' fjerde regeringsår kom Herrens ord til Zakarias den fjerde dag i den niende måned, kislev. Betel-Sareser og Regem-Melek og deres folk havde sendt bud for at formilde Herren. De havde spurgt præsterne i Hærskarers Herres tempel og profeterne: ’Skal jeg græde og være afholdende i den femte måned, sådan som jeg har gjort det så mange år?’ Da kom Hærskarers Herres ord til mig: Sig til hele landets folk og til præsterne: Når I har fastet og holdt klage i femte og syvende måned i disse halvfjerds år, var det da for mig, I fastede?”
Hvad var det jøderne fastede og holdte klage for i femte og syvende måned, og som de havde gjort i halvfjerds år?
Svaret på dette spørgsmål finder vi i Jeremias’ bog og i 2 kongebog.
Vi læser i Jeremias’ bog, kapitel 52. versene 12-16: ”På den tiende dag i den femte måned, det var i babylonerkongen Nebukadnesars nittende regeringsår, kom Nebuzar'adan, chefen for livvagten, som var i babylonerkongens tjeneste, til Jerusalem. Han stak ild på Herrens tempel og kongens palads, og alle huse i Jerusalem, også dem der tilhørte rigmændene, brændte han ned. Alle murene rundt om Jerusalem blev revet ned af kaldæernes hær, som chefen for livvagten havde med sig. Chefen for livvagten, Nebuzar'adan, førte nogle af de fattigste i befolkningen og resten af dem, der var tilbage i byen, og overløberne, som var gået over til babylonerkongen, og resten af håndværkerne i eksil. Kun nogle af de fattigste i landet lod han blive tilbage til at arbejde i vingårdene og på markerne.”
Fasten i femte måned blev altså holdt til minde om, at Nebuzar’adan, chefen for livvagten, havde brændt Jerusalem og dens tempel.
2 Kongebog 25:22-25: ”Babylonerkongen Nebukadnesar indsatte Gedalja, Ahikams søn, Shafans sønnesøn, over dem, der var tilbage i Judas land, dem Nebukadnesar havde ladt tilbage. Da alle hærførerne og deres mænd hørte, at babylonerkongen havde indsat Gedalja, kom de til Gedalja i Mispa: Ismael, Netanjas søn, Johanan, Kareas søn, Seraja, Tanhumets søn fra Netofa, og Ja'azanja, ma'akatittens søn; de kom med deres mænd, og Gedalja gav dem og deres mænd sin ed på, at de ikke behøvede at frygte kaldæernes folk. ”Bliv i landet og underkast jer babylonerkongen, så vil det gå jer godt,” sagde han. Men i den syvende måned kom Ismael, Netanjas søn, Elishamas sønnesøn, som hørte til kongeslægten, med ti mænd, og de dræbte Gedalja og de judæere og kaldæere, som var hos ham i Mispa.”
Fasten i syvende måned blev holdt for at mindedes mordet på Gedalja, der tilhørte kong Davids kongehus, og som Nebukadnesar havde gjort til statholder over de fattige jøder der havde fået lov til at blive boende i landet efter Jerusalems ødelæggelse.
Herrens ord kom til Zakarias i kong Dareios' fjerde regeringsår – hvilket årstal kan vi datere dette til?
Jeg vil citere fra 3 forskellige Bibel opslagsværker.
Først fra Jehovas Vidners eget opslagsværk, ’Aid to Bible Understanding’.
”Grunden til templet blev lagt i 536 f.v.t., men omkring år 522 blev arbejdet standset på grund af et forbud, og det forblev standset indtil perserkongen Darius’ andet regeringsår (520/519).” – Aid to Bible Understanding, Vol. 8, Dansk, side 202.
Gads Bibel Leksikon, Gads Forlag 1998, bind 1. side 124.: ”Dareios, persiske konger af akæmenidernes (s.d.) slægt. 1. Dareios 1, den Store, (521-486 f.Kr.)...”
The Illustrated Bible Dictionary, INTER-VARSITY PRESS, 1994, bind 1. side 364.: ”Darius 1, søn af Hystaspes, som var Persiens og Babylons konge…regerede 521-486 f.Kr.”
De forskellige opslagsværker er enige om, at Kong Dareios regerede fra år 521 til 486 f.Kr., så Jehovas Vidners opslagsværk har fuldstændig ret i, at Dareios andet regeringsår var 519 f.Kr.
Kong Dareios fjerde regeringsår er således år 517 f.Kr. Som vi læste i Zak.7:1-5, så havde jøderne holdt klage for Jerusalems ødelæggelse i halvfjerds år i netop kong Dareios fjerde regeringsår. For at komme frem til Bibelens årstal for Jerusalems ødelæggelse skal vi derfor lægge halvfjerds år til år 517 f.Kr.
Bibelens årstal for Jerusalems ødelæggelse er således 587 f.kr. og ikke 607 f.Kr.
En del af Jehovas Vidners lære handler om en bestemt måde at tolke Daniels Bog på. Det vil jeg kigge nærmere på i mit næste indlæg.
o-o-o-o-0-o-o-o-o
Anbefalet læsning til medlemmer af trossamfundet Jehovas Vidner: Raymond Franz: SAMVITTIGHEDSKRISE, Kommentar-forlaget, 1991. Raymond Franz: IN SEARCH OF CHRISTIAN FREEDOM, Commentary Press, Atlanta, 1991. Carl Olof Jonsson: Sluttede hedningernes tider 1914?, CKI-Forlaget, Goteborg, 1983. Don Cameron: Captives of a Concept, Lulu Press, 2004.
Nogle trossamfund, og ganske særlig Jehovas Vidner, lærer at Jerusalem blev ødelagt af kong Nebukadnesar i år 607 f.Kr. - men stemmer denne lære med Bibelens vidnesbyrd?
Trossamfundet tolker profetien om de syv tider i Daniels bog, kapitel 4, for at være en tidsperiode på 2520 år, og at disse 2520 år er det samme som ”hedningernes tider” (Luk.21:24). Den kronologiske beregning af ’hedningernes tider’ som en periode på 2520 år, regnet fra år 607 f.Kr. til 1914 e.Kr. er HELE GRUNDVOLDEN hvorpå trossamfundet bygger deres budskab og enestående påstand om, at Guds rige blev oprettet i himmelen 1914 og at Kristi usynlige ”nærværelse” (parousia) begyndte dette år.
Har hedningernes tider noget med kronologi at gøre? For en grundig gennemgang af dette emne henviser jeg til den glimrende afhandling, "Hedningernes tider" af Svend Jørgensen.
I den foreliggende artikel vil vi holde os til årstallet 607 f.Kr.
Hvad siger Bibelen om årstallet for Jerusalems ødelæggelse?
Først skal vi læse Zakarias 7:1-5: ”I kong Dareios' fjerde regeringsår kom Herrens ord til Zakarias den fjerde dag i den niende måned, kislev. Betel-Sareser og Regem-Melek og deres folk havde sendt bud for at formilde Herren. De havde spurgt præsterne i Hærskarers Herres tempel og profeterne: ’Skal jeg græde og være afholdende i den femte måned, sådan som jeg har gjort det så mange år?’ Da kom Hærskarers Herres ord til mig: Sig til hele landets folk og til præsterne: Når I har fastet og holdt klage i femte og syvende måned i disse halvfjerds år, var det da for mig, I fastede?”
Hvad var det jøderne fastede og holdte klage for i femte og syvende måned, og som de havde gjort i halvfjerds år?
Svaret på dette spørgsmål finder vi i Jeremias’ bog og i 2 kongebog.
Vi læser i Jeremias’ bog, kapitel 52. versene 12-16: ”På den tiende dag i den femte måned, det var i babylonerkongen Nebukadnesars nittende regeringsår, kom Nebuzar'adan, chefen for livvagten, som var i babylonerkongens tjeneste, til Jerusalem. Han stak ild på Herrens tempel og kongens palads, og alle huse i Jerusalem, også dem der tilhørte rigmændene, brændte han ned. Alle murene rundt om Jerusalem blev revet ned af kaldæernes hær, som chefen for livvagten havde med sig. Chefen for livvagten, Nebuzar'adan, førte nogle af de fattigste i befolkningen og resten af dem, der var tilbage i byen, og overløberne, som var gået over til babylonerkongen, og resten af håndværkerne i eksil. Kun nogle af de fattigste i landet lod han blive tilbage til at arbejde i vingårdene og på markerne.”
Fasten i femte måned blev altså holdt til minde om, at Nebuzar’adan, chefen for livvagten, havde brændt Jerusalem og dens tempel.
2 Kongebog 25:22-25: ”Babylonerkongen Nebukadnesar indsatte Gedalja, Ahikams søn, Shafans sønnesøn, over dem, der var tilbage i Judas land, dem Nebukadnesar havde ladt tilbage. Da alle hærførerne og deres mænd hørte, at babylonerkongen havde indsat Gedalja, kom de til Gedalja i Mispa: Ismael, Netanjas søn, Johanan, Kareas søn, Seraja, Tanhumets søn fra Netofa, og Ja'azanja, ma'akatittens søn; de kom med deres mænd, og Gedalja gav dem og deres mænd sin ed på, at de ikke behøvede at frygte kaldæernes folk. ”Bliv i landet og underkast jer babylonerkongen, så vil det gå jer godt,” sagde han. Men i den syvende måned kom Ismael, Netanjas søn, Elishamas sønnesøn, som hørte til kongeslægten, med ti mænd, og de dræbte Gedalja og de judæere og kaldæere, som var hos ham i Mispa.”
Fasten i syvende måned blev holdt for at mindedes mordet på Gedalja, der tilhørte kong Davids kongehus, og som Nebukadnesar havde gjort til statholder over de fattige jøder der havde fået lov til at blive boende i landet efter Jerusalems ødelæggelse.
Herrens ord kom til Zakarias i kong Dareios' fjerde regeringsår – hvilket årstal kan vi datere dette til?
Jeg vil citere fra 3 forskellige Bibel opslagsværker.
Først fra Jehovas Vidners eget opslagsværk, ’Aid to Bible Understanding’.
”Grunden til templet blev lagt i 536 f.v.t., men omkring år 522 blev arbejdet standset på grund af et forbud, og det forblev standset indtil perserkongen Darius’ andet regeringsår (520/519).” – Aid to Bible Understanding, Vol. 8, Dansk, side 202.
Gads Bibel Leksikon, Gads Forlag 1998, bind 1. side 124.: ”Dareios, persiske konger af akæmenidernes (s.d.) slægt. 1. Dareios 1, den Store, (521-486 f.Kr.)...”
The Illustrated Bible Dictionary, INTER-VARSITY PRESS, 1994, bind 1. side 364.: ”Darius 1, søn af Hystaspes, som var Persiens og Babylons konge…regerede 521-486 f.Kr.”
De forskellige opslagsværker er enige om, at Kong Dareios regerede fra år 521 til 486 f.Kr., så Jehovas Vidners opslagsværk har fuldstændig ret i, at Dareios andet regeringsår var 519 f.Kr.
Kong Dareios fjerde regeringsår er således år 517 f.Kr. Som vi læste i Zak.7:1-5, så havde jøderne holdt klage for Jerusalems ødelæggelse i halvfjerds år i netop kong Dareios fjerde regeringsår. For at komme frem til Bibelens årstal for Jerusalems ødelæggelse skal vi derfor lægge halvfjerds år til år 517 f.Kr.
Bibelens årstal for Jerusalems ødelæggelse er således 587 f.kr. og ikke 607 f.Kr.
En del af Jehovas Vidners lære handler om en bestemt måde at tolke Daniels Bog på. Det vil jeg kigge nærmere på i mit næste indlæg.
o-o-o-o-0-o-o-o-o
Anbefalet læsning til medlemmer af trossamfundet Jehovas Vidner: Raymond Franz: SAMVITTIGHEDSKRISE, Kommentar-forlaget, 1991. Raymond Franz: IN SEARCH OF CHRISTIAN FREEDOM, Commentary Press, Atlanta, 1991. Carl Olof Jonsson: Sluttede hedningernes tider 1914?, CKI-Forlaget, Goteborg, 1983. Don Cameron: Captives of a Concept, Lulu Press, 2004.