25tilføjet af

Billigere med bil end rejsekort

Jeg vil gerne takke Rejsekort.
Stort tak, fordi det nu bedre kan betale sig for mig at bruge bilen, end at tage det offentlige.
Det er nu blevet så meget dyrere for mig at tage det offentlige, at det næsten er billigere at tage bilen.
Hvor meget ekstra skal DU betale for transport med Rejsekort?
Jeg har ellers haft liiidt dårlig samvittighed. For jeg bor meget meget tæt på en S-togs station, og min arbejdsplads tæt på en anden. Alligevel har jeg taget bilen, til trods for at det var dyrere og ikke så miljøvenligt.
Men det har nu alt sammen ændret sig med Rejsekortet. 🙂
Væk er den dårlige samvittighed, og nu vil jeg ikke længere spare penge ved at tage det offentlige.
Jeg skal igennem 5 zoner, for at komme til arbejde. Det har ikke ændret sig men....
I "gamle dage" før rejsekortet.
[f] Et "gammeldags" månedskort kostede det 745 kr. for 30 dage. Og så kunne jeg tage alle de tog/busturer jeg ville inden for de zoner.
[f] Bilen koster ca. 2000 kr. pr. måned incl. benzin.
Der kunne altså spares 1.255 kr. pr. måned. (derfor den liiidt dårlige samvittighed)
I dag
Et rejsekort koster for samme strækning i 30 dage i alt 1.298 kr.
Og det er så KUN for transport til og fra arbejde. Skal man køre mere - og det skal man jo, hvis man sælger bilen - løber der mere på. Dette beløb kan jo ikke på samme måde forudsiges, men mon ikke, at ikke-arbejdsrelaterede rejser nok skal kunne løbe op i måske 400 kr. mere?
Der kan altså spares ca. 302 kr.
Hmmmmm svært svært svært.
Jeg tror sgu, at jeg bliver ved med bilen. TAK Rejsekort.
tilføjet af

Billigere med bil end rejsekort

Har jeg godt nok ikke lige hørt om, kan dette bekræftes af en anden kilde.
tilføjet af

Dokumentation

Det er nu nemt nok.
Tjek DSB for hvad et månedskort på 5 zoner koster.
Der står søreme 745 kr.
Og tjek så Rejsekortets beregner.
Nu vil jeg jo ikke ud med præcis hvor jeg bor og jeg skal jo ikke gøre mig klog på, om andre 5-zoners ture med rejsekortet er billigere end hvad det er for mig.
Det er jo derfor jeg spørger, hvad DU skal betale mere.
Men her er link:
DSB
Rejsekort beregn din pris
tilføjet af

Billigere med bil end rejsekort

Jeg vil gerne takke Rejsekort.
Stort tak, fordi det nu bedre kan betale sig for mig at bruge bilen, end at tage det offentlige.
Det er nu blevet så meget dyrere for mig at tage det offentlige, at det næsten er billigere at tage bilen.
Hvor meget ekstra skal DU betale for transport med Rejsekort?
Jeg har ellers haft liiidt dårlig samvittighed. For jeg bor meget meget tæt på en S-togs station, og min arbejdsplads tæt på en anden. Alligevel har jeg taget bilen, til trods for at det var dyrere og ikke så miljøvenligt.
Men det har nu alt sammen ændret sig med Rejsekortet. 🙂
Væk er den dårlige samvittighed, og nu vil jeg ikke længere spare penge ved at tage det offentlige.
Jeg skal igennem 5 zoner, for at komme til arbejde. Det har ikke ændret sig men....
I "gamle dage" før rejsekortet.
[f] Et "gammeldags" månedskort kostede det 745 kr. for 30 dage. Og så kunne jeg tage alle de tog/busturer jeg ville inden for de zoner.
[f] Bilen koster ca. 2000 kr. pr. måned incl. benzin.
Der kunne altså spares 1.255 kr. pr. måned. (derfor den liiidt dårlige samvittighed)
I dag
Et rejsekort koster for samme strækning i 30 dage i alt 1.298 kr.
Og det er så KUN for transport til og fra arbejde. Skal man køre mere - og det skal man jo, hvis man sælger bilen - løber der mere på. Dette beløb kan jo ikke på samme måde forudsiges, men mon ikke, at ikke-arbejdsrelaterede rejser nok skal kunne løbe op i måske 400 kr. mere?
Der kan altså spares ca. 302 kr.
Hmmmmm svært svært svært.
Jeg tror sgu, at jeg bliver ved med bilen. TAK Rejsekort.

Fint at folk forholder sig til udgifterne og sammenligner 🙂 Din pointe er at man tidligere kunne spare 1.250 kr, mens man nu kun kan spare 300 kr, ved at benytte rejsekortet.
Du anslår at ikke-arbejdsrelaterede rejser koster 400 kr ekstra, altså ud over de 5 zoner du betaler for. Det lyder lidt overdrevet, da man må formode at du kan lave de fleste ting inden for 5 zoner.
Det jeg slet ikke forstår, er at du vurderer omkostningerne ved at benytte en bil, til 2.000kr/måned.
Alt efter hvilken bil du køber, så falder den 1.500-2.000 i værdi pr måned. Du kommer ikke uden om, at medregne prisen og prisfaldet, hvad enten det er en ny eller brugt bil.
Oven i dette kommer ansvarsforsikringen, grøn ejerafgift, og sidst men ikke mindst BENZINEN(der skal dække 5 zoner + diverse).
Sidst men ikke mindst, kommer udgifterne til værkstedsregninger, som varierer en del, men nok ikke kommer under 1.500 kr/måned i gennemsnit set over 12 år.
Alt i alt, koster det altså langt langt mere end 2.000kr/måned at eje og benytte en bil, i dit tilfælde.
MVH
Megaprofilos
tilføjet af

Jeg forholder mig til MIN situation

Hej Mega
[f] Du anslår at ikke-arbejdsrelaterede rejser koster 400 kr ekstra, altså ud over de 5 zoner du betaler for. Det lyder lidt overdrevet, da man må formode at du kan lave de fleste ting inden for 5 zoner.
[sun] Med det nuværende månedskort, kan man rejse ubegrænset inden for de zoner man har valgt i kortets periode.
Med Rejsekortet tælles der turer. Jeg har regnet med 22 dages arbejde på en måned - dvs. 44 turer (vejledning fra rejsekortets beregner). Hvis jeg så udover dette vil tillade mig den luksus at køre med det offentlige i weekenden, stå af på halvvejen fra arbejde for at købe ind, køre i biffen en aften så koster det ekstra. Så jeg tror faktisk ikke, at estimatet på 400 kr. er helt i skoven.
[f] Alt efter hvilken bil du køber, så falder den 1.500-2.000 i værdi pr måned. Du kommer ikke uden om, at medregne prisen og prisfaldet, hvad enten det er en ny eller brugt bil.
Oven i dette kommer ansvarsforsikringen, grøn ejerafgift, og sidst men ikke mindst BENZINEN(der skal dække 5 zoner + diverse).
Sidst men ikke mindst, kommer udgifterne til værkstedsregninger, som varierer en del, men nok ikke kommer under 1.500 kr/måned i gennemsnit set over 12 år.

[sun] Jeg forholder mig til min nuværende situation, og jeg HAR allerede en bil, er er købt, betalt og afskrevet. Jeg har en billig forsikring, få udgifter til service. Af de 2000 kr. pr. måned er det ca. de 900 der går til benzin.
Så jeg taler altså ikke om, køb og drift af nye biler, men om hvad det koster MIG at køre i min bil. Og selv om du måske er misundelig 😉 så er den altså god nok - Det koster mig ca. 2000 kr. pr. måned.
Så som du kan se, så passer regnestykket. 🙂
Indlægget var ment som oplæg til en diskusion om rejsekortet og dets høje priser.
Kommer rejsekortet til at betyde prisstigninger for dig?
tilføjet af

Dokumentation

Dårlig dokumentation!
Du tager i din beregning ikke hensyn til at du efter 30 ture, vil rykke op af i rabattrin ved Rejsekortet, hvilket på sigt vil betyde at din rejsepris vil falde jo mere du bruger det!
Så din argumentation og din dokumentation er mangelfuld og uoplyst!
tilføjet af

Sludder og vrøvl

Jeg bruger rejsekortets egen beregner (se tidligere link)
Og hvis du har ret, så er beregneren på Rejsekortets hjemmeside jo forkert.
Kan du dokumenterer dette?
Indtil da tror jeg naturligvis på, hvad Rejsekortet selv oplyser på deres hjemmeside.
Men kom nu til sagen!
Kommer DU til at betale mere?
Eller kommer du til at betale mindre?
Jeg håber meget, at der er rigtig mange, der får billigere billetter - jeg har bare ikke hørt om dem, men vil meget gerne.
Så kom glad med DINE beregninger for DIG.
tilføjet af

Jeg forholder mig til MIN situation

Hej Altid blå
Jeg kan se at du i din situation, ikke medregner købsprisen, hvilket er forståeligt, når du allerede er ejer af en bil. I så fald er det billigere at benytte bilen.
Jeg/Vi benytter ikke offentlig transport, da Vi har 2 biler.
MVH
Megaprofilos
tilføjet af

For alle os som ikke bor i hovedstadsområdet

findes der ofte slet ikke noget offentligt transportalternativ. Man kan selvfølgelig godt nå derhen man vil med offentlig transport hvis man er tvunget til det, men det er enormt besværligt og det tager typisk en del længere tid end hvis man selv kørte. Tilmed er det ikke spor billigt, men ofte ret dyrt.
tilføjet af

Billigere med bil end rejsekort

Vi kan da hurtigt blive enige om at rejsekortet overhovedet ikke kan betale sig, men derfor er det stadig billigere hvis man bruger periodekort. Se oversigt her.
Jeg bruger selv periodekort da det godt kan betale sig, desuden når det drejer sig om til og fra arbejde skal i huske at alt transport kan trækkes fra i skat🙂Rejsekortet er udentvivl noget opreklameret og kan slet ikke betale sig hvis du bruger det til og fra arbejde hver dag.
Godnat herfra ;)
tilføjet af

Billigere med bil end rejsekort

altså jeg vil give indlægsskriveren ret! det ER altså billigere at køre i egen bil end med det offentlige. Nu frajæksæmbæl maj ned i Maribo ik! Hvis jeg skal op i Brugsen og aflevere 12 tomme "sodavands"-flasker i Maribo så tager jeg gerne min Puck Maxi som jeg har fået monteret en grøn plastickasse bagpå fra Borup mejeri. Den knallet er jeg bare så glad ved - jeg har engang bøffet den fra en ven (en der hed Stinkdyr). Nå, men så den er helt gratis! Hvorfor sammenligner i kun med biler!?! jeg har engang kørt en rigtig bil ind en filial af Tryg *uden* førebevis (men dog *med* gebis). Tager jeg samme tur med landbussen 426 så koster det 22 kr og min maxi skal kun fyldes op 1 gang om ugen (lidt som "Guffi" fra tanken - hun bliver også fyldt op 1 gang om ugen ;-). Men - hey: pisse billigt med Maxi ifht. rejsningskort!
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Billigere med bil end rejsekort

Du kan da bare fortsætte med månedskort? det er kun klippekort der forsvinder??? så din besparelse er det samme som før. Rejsekort er til dem der kun engang imellem rejser, mig bekedt? herude vestpå kan man i hvert fald stadig købe månedskort men ikke klippekort (vi var jo lidt hurtigere på rejsekort end hovedstaden :-))
tilføjet af

Sludder og vrøvl

JA! Deres beregner for EN rejse i zone 0! Når du har rejst over 30 gange, stiger du til zone 1 - måneden efter zone 2 osv. !!
Det betyder at DIN rejse, ligeså vel som min, bliver billigere jo flere gange du rejser på den givne strækning!
Sæt dig dog ind i tingene inden du kæfter op og begynder at beklage dig! Du kommer egentlig bare til at virke mere uvidende end du nok er!
http://www.rejsekort.dk/brug-rejsekort/priser-for-rejser/maengderabat/saadan-fastsaettes-dit-rabattrin.aspx
tilføjet af

Billigere med bil end rejsekort

Jeg betalte gerne de ekstra penge ved at tage bilen hvis jeg vel at mærke havde råd.
Jeg bryder mig ikke om offentlig transport.
Ventetiden ude i kulden, ingen siddepladser i myldretiden, syge mennesker over alt der smitter, tiggere i S'toget og meget ofte tog og bus skifte. Værst om vinteren.
Hvis de gjorde det betydeligt billigere havde nok mange flere ladet dytten stå hjemme. Syntes godt nok trådstarter har en dyr bil, og hvis det næsten ikke kan betale sig at tage den dyre bil på job, ja så må jeg da sige at offentlig transport er alt for dyrt.
Næ jeg klare mig ind til videre på gå ben.
tilføjet af

Dokumentation

cirka 20 arbejdsdage pr md to rejser hver arbejdsdag må blive 40 rejser pr måned
fra fx Albertslund til DRbyen pris 960 kr.
tilføjet af

Dokumentation

http://danskfilmogtv.dk/content.php?page=media&value=10787
ps det elendige system har ikke tur retur betegner, hvilket nok ville være bedre hvis rejsen den ene retning er dyrere end tilbagerejsen; det næstværste ved rejsekortet er den triste blå farve på stationerne men det allerværste ved rejsekortet er at det medførte et ophør af personlig service på togstationer(selvom snavset i krogene og de forfaldne bygninger måske ikke var det pæneste så var det i sammenhæng med et ofte smilende og især serviceminded personale en god oplevelse).
I hundrede år har skatteborgerne financieret DSB via skattepenge og billetter, og hvad får man ud af det, frasalg af stationsbygninger, togleveringsskandaler, et rejsekort der er så mangelfuldt og triste blå checkstaioner . . . . . . . . . .
Man burde kunne tilvælge ekstra beskatning i fem eller tre år ad gangen og via det få fri transport med DSB/busserne samt ret til fri transport til medpassagerere hvis man ikke har brugt sin frie transport så meget.
tilføjet af

Her har du et andet regnestykke

DSB's priser er helt hen i vejret.
Jeg skulle over til en ven i Århus, og prøvede at regne lidt på at komme der over med hhv. tog, motorcykel og bus.
Tog: Næsten 800 tur/retur, hvis der skal pladsbillet til.
Bus: Omkring 600 kr
MC: Omkring 600 kr. (Ja, det er tur/retur og over broen!)
Det blev så kun 520 med bus, og blev også løsningen. Men det er jo helt forrykt at man kan tage en motorcykel over broen, og det alligevel er billigere end toget.
Det er også håbløst, at linje 888 kan komme billigere til Jylland, på trods af at den skal betale for enten færge eller bro, på vejen over...
tilføjet af

Her har du et andet regnestykke

Nu skal man jo regne andet end benzinen/diesel men i hvad turen i bil FAKTISK koster. Værditab, dækslid, forsikring, vægtafgift, olie osv...
Men nu har jeg næsten aldrig behov for bil mere end jeg kan ringe til en ven eller køre med toget...
Og det er ikke SÅ slemt på korte ture.
Men sidst jeg skulle "på langtur med toget" blev jeg sgu også noget overrasket:
Jeg skulle til at sted hvor jeg mens jeg havde bil kunne køre til og hjem igen for ca 100 kr i benzin.
Med tog/bus kostede turen 170 kr HVER VEJ + og det tog 2 timer mere end i bil...
Så 4-dobbelt pris og 4 timers ekstra rejsetid... ikke godt DSB.
tilføjet af

Derfor flyter jeg nok aldrig på landet det for dyr

Det er så en årsag til jeg nok aldrig flytter uden for en større by.
Den elendige offentlige transport der kræver at man køber en bil. Jeg har sparet mange penge på det. Altså at bo i en storby.
tilføjet af

Billigere med bil end rejsekort

Tja på Fyn er antallet at biler steget, efter at Fynbus og Bybus er slået sammen. Det har så smadret det net af busser der kørte på landet. De er vist nok halveret. Selv til færgelejet ved spodsbjerg tårs er der ikke busser til de sene afgange.
tilføjet af

tak politikerne og os selv

Det kan du så takke de kære politkere for. Da det er dem der har bestemt hvad for en type offentligt transport vi skal have.
Og os selv for at have stemt dem ind.
tilføjet af

Til gengæld er det billigere at bo

både ejendomspriser og husleje for lejligheder er helt ude af proportion i de store byer. Jeg har aldrig kunnet forstå at en 2 værelses taglejlighed uden altan kan koste det samme som et parcelhus i provinsby.
Det kunne så heller ikke passe har de kollapsede banker og det kollapsede ejendomsmarked jo efterfølgende vist...
Trods det er ejendomspriserne stadig opstyltede og kunstige i byerne. Uden for de store byer er de vel ikke engang billige, bare normale...
tilføjet af

Til gengæld er det billigere at bo

Det er jo "derfor".
Så et 12 m2 kammer et skodsted i kbh koster det sammen som et fint rækkehus en time fra kbh.
Nu bryder jeg mig ikke om storbyer i det hele taget, så jeg har det fint hvor jeg bor - landligt dog uden at være by...
Den største ulempe er nok mangelen på 4G og fibernet, men hvad vi har før levet uden så det kan vi nok også fremover ;)
Og ikke på vilkår om jeg, selv hvis jeg havde så mange penge gad give 1 mio eller lign for en 25 m2 lejlighed i kbh hehe...
Ved godt at der er billigere boliger at får i forstæderne eller på vestegnen... men de eneste ledige er 3- eller 4- værelses, og så meget skal jeg slet ikke bruge når jeg "bare er mig"..
Skal kun bruge et sted at stille mit køleskab, min seng og min Pc - og et bad og et toilet. Og adgang til en vandhane ;)
Og SKAL man finde det i nærheden af kbh, så er der det et sted hvor man typisk møder kriminelle, narkomaner, og alkoholikere.
Så vil jeg meget hellere bo herude ved skoven og vågne til fugle-kvidr, og så finde mig i at det tager 10 min at gøre til købmanden eller til byen.
Jeg ville ikke engang bo i nærheden af kbh hvis jeg så fik et sted foræret eller mit livs kærlighed boede der...
Alene at min tandlæge er i kbh - og den times tid jeg en gang imellem er derinde - er nok til at give mig stress. Når jeg først er inde vil jeg gerne ud igen hurtigt muligt ;)
Jeg kan "klare" byer op til ca Holbæk størrelse, hvor man kan gå rundt til det meste, og kender de fleste veje osv... Men (og ja jeg har faret vild i Roskilde) Rosikilde og større kan jeg slet ikke begive mig rundt i uden GPS eller et meget detaljeret kort fra krak.dk hehe
Det lyder måske utroligt. Men selvom jeg bor "væk fra alting" så klarer jeg mig med en cykel. Der kan være enkelte tilfælde hvis jeg skal flytte store ting - møbler eller lign hvor en cykel ikke række - så ringer jeg bare til en som har en bil og stikker personen 6 øl eller 50 kr, så kører vi ;)
Og hvad angår dagligvarer... handler ALDRIG. Superbest onlineshop har alligevel alt hvad man skal bruge. Ganske vidst dyrere end hvis man selv hentede alt i Aldi eller Fakta.
Men jeg har regnet lidt på det og er kommet frem til at hvis man køber ind til 14 dage af gangen, så er forskellen mellem at få leveret til døren og hente selv på et minimum, vi snakker måske 10-20 kr forskel.
Og deres takst på 49 kr gælder for uanset hvor meget man køber og hvad det vejer. Så fremfor at have 4 ture med 20 kilo på cykel, så kommer der bare en varebil med 1 gange 100 kilo og prisen er den samme samlet set.
Det eneste jeg framover skal bruge min lokale købmand til er at aflevere pant, og måske nogle små "akutte" ting som en pk smøger, eller en pakke brød, mælk eller lign...
Alt for mange har overset og endnu flere har ikke regnet på pris/kontra tid de kan vinde på at handle deres dagligvarer online... prøv det! Jeg kunne i al fald forestille mig mange børnefamilier som er glade for, ikke at skulle stresse om eftermiddagen med at få købt ind til maden og madpakker og jeg ved ikke hvad...
At de bare kan sidde en stille aften og klikke ind hvad de vil have og så står det ved deres dør, ingen sure køer eller noget, det er der når du kommer hjem + man undgår impulsindkøb M;:)
tilføjet af

Billigere med bil end rejsekort

Ja ja... måske billigere, men begge muligheder er jo ret dyre. 😖
Men mon ikke det hele hænger sammen. Statskassen er ikke interesseret i at vi dropper bilerne, det har den simpelthen ikke råd til....så billigere transport med det offentlige er jo blot at "skyde" sig selv i foden...set fra det bundløse hul af 😃
Så derfor...ingen billig offentlig transport uanset måden... og det sker aldrig 😮
tilføjet af

Billigere med bil end rejsekort

Citat fra rejsekort.dk:
Er du pendler, så regn efter før du skifter!
Tager du dagligt bus og tog inden for Hovedstadsområdet, og har du et månedskort, er det ingen fordel for dig at skifte til rejsekort. Endnu. Hvorvidt du skal skifte til rejsekort, kommer helt an på, hvor du rejser – og hvor ofte.

http://www.rejsekort.dk/koeb-rejsekort/kampagneside.aspx
Så Rejsekort selv, anbefaler at man IKKE skifter når man bruger bus og tog på arbejde i hovedstaden. Så hele denne tråd er jo nyttesløs [!] Hvis de nu havde prøvet at logge dig til at skifte til Rejsekort, såååå.... men når de ligefrem selv opfordrer til at man ikke gør det endnu.... Piiinligt 😖
tilføjet af

Her har du et andet regnestykke

Nu er det en motorcykel, og 1 enkelt tur. Derfor har jeg ikke regnet alt muligt ekstra med (det eneste jeg skal regne med på den, er faktisk lovpligtig forsikring + vægtafgift, eftersom den aldrig er på værksted).
Men med bil, og en tur jeg tager hver dag, vs. tog og månedskort, blev det blev ca. 6500 mere om året, at tage bilen.
Til gengæld ville jeg bruge hvad der svarer til 10-21 dage om året, i ekstra spildtid, på transport.
Så er spørgsmålet, om man helst vil have spildtiden = mindre tid med familien, eller om man vil bruge de ekstra penge.
Nu hvor månedskort udgår, og det bliver rejsekort i stedet, bliver det rigtig dyrt at tage toget, når man ikke har et studiekort e.l.
Så jeg ville til hver en tid vælge bussen igen, hvis jeg skal en tur over til jydeland.
Men er der mere end mig der skal der over, så vi kan være 2-3 stykker i bilen, så ville jeg tage bilen, for så er det billigere end både bus og tog... Her skal man jo tænke på, at udgiften til bilen ikke stiger i takt med at man er flere der tager med, og det er her DSB fejler, for det SKAL ikke kunne betale sig at tage bilen.
Men min bil er aldrig ½-1 time forsinket. Det er mit tog ofte.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.