De gør læreruddannelsen mere og mere krævende, fordi man næsten skal være professor for at få lov til at undervise i dag...og så kan selv de 14-15 årige kraftedme ikke engang læse og skrive og regne... Så hvad har DE fået ud af almen didaktik..? Og kan didaktik da overhovedet bruges til noget som helst - i nutidens Danmark..?
Det er muligt at det er fordi eleverne ikke KAN sidde stille... Men de skal sgu nok komme til at opdage i deres voksenliv, hvor vigtigt dansk og matematik var i folkeskolen...Det at gå i skole går jo ikke kun ud på at finde kammerater(for livet).
Så hvem gider spilde 4 år på seminariet, bare for at komme ud og undervise de mest umotiverede elever..? Hvis først lille Peter i 4. klasse drømmer om at blive den nye Michael Laudrup...så kan man jo godt opgive at lære ham at lægge 2 og 2 sammen...
Næh du...så er det langt sjovere at undervise på aftenskole... Der har eleverne sgu da i det mindste selv valgt faget... ;-)
Jeg er bare ved at dø af grin over, at uddannelsen er blevet så krævende som den er...når eleverne alligevel ikke kan en skid efter 14-15 år...
tilføjet af Prutten
Er glad for, at du siger flertallet,
da det langt fra er alle. Generalisere - ja, det kan man altid. Det har også indvirkning, hvor i landet man bor! Det er et faktum...
Men så burde du tage dig sammen, tage et par år på uni og undervise os på gymnasiet. Vi har dog mange rigtig gode lærere. Så vi er ikke tabt bag en ladevogn!
tilføjet af Skandaløst !
Nu er det altså også folkeskolen jeg nævner
og ikke gymnasiet...
Men måske ku de dovne og umotiverede elever lære lidt af, hvis det bliver til noget med eliteklasser...
tilføjet af gymnasielæreren
ikke mange i gymnasiet- fra matematiklæreren
Jeg underviser i et overklasseområde.Det vil sige her har vi unge fra overskudsfamilier, hvor de fleste forældre og bedsteforældre har en studentereksamen. De lider ingen økonomisk eller social nød, men klart der er andre problemer af psykisk art,som nogle af disse unge lider af, men det er en anden diskussion.
Mange gymnasieelever kan ikke stave rigtigt..eller formulere sig. Jeg kan fortælle, at mange finder det ualmindeligt svært at sætte "r" bagpå de bøjede udsagnsord og der er en del mere..Deres matematikkundskaber er så ringe, at vi må samle op, inden vi kan undervise dem i det, de egentlig bør lære i gymnasiet.
En del gymnasieelever er der fordi deres venner går der, de ved ellers ikke hvad de skulle, det er lidt finere at gå i gymnasiet eller forældrene lægger pres på dem. Jeg kan sige, at mindst 1/3 burde være et andet sted. De har simpelthen ikke evnerne til at forstå nogle af de emner, der bliver gennemgået, andre vil ikke forstå, selv om de har evnerne...altså en maglende motivation for at lære, en slags nysgerrighed som mangler.
Mange har svært ved at holde koncentrationen i længere tid og fordyber sig hurtigt i facebook og andre ting i deres pc.
når jeg spørger dem, hvorfor de har svæt ved det siger de ofte: mange forskellige lærere i folkeskolen, meget sygefravær eller at man ikke har fået lært det man skulle...
øv her troede man lige man skulle undervise de bedste og mest motiverede - næppe.
tilføjet af Prutten
Er ked af at høre det...
Men det er nok realiteten. Lad mig slå fast, at jeg ikke valgte det, fordi mine venner gjorde. Der er i det hele taget ikke rigtigt nogen, jeg vidste, skulle på gymnasiet, da jeg valgte. Jeg går i 2g, og har en fraværsprocent på 0 (både i mit første og andet år). Jeg har ikke haft en eneste sygedag i min 7. 8. eller 9 (100 %, men har nok heller ikke haft tidligere. Jeg laver altid mine ting til tiden. Jeg går der for at lære noget, og jeg deltager aktivt.
Men må desværre nikke genkende til nogle af de ting, du skriver. Der er nogen, hvor jeg tænker: Hvad laver du egentligt her? Hvor jeg må sande, at de bare er der... Uden at engagement... Jo, kun engagement i deres computer, hvor facebook nok må være den mest benyttede. Jeg bruger ikke computer i timerne, der med kan jeg ikke gå på facebook... Derfor deltager jeg aktivt...
Der er så mange, der ikke laver lektier. Det er respektløst over for en lærer som dig... I og for sig, kan I som lærere være ligeglade... Og dog. Jeg synes, det er hamrende irriterende, da lærere tit bliver sure (forståeligt!), men det går ud over os, der har lavet det, vil være aktiv og kan forstå det....
tilføjet af Skandaløst !
Nej, der er jo klart...
Når eleverne i folkeskolen kun går og venter på at deres skolegang en dag skal blive overstået, så vil de være håbløst bagude...
Men jeg undres sgu over, hvorfor der ikke stilles STØRRE krav til optagelse i gymnasiet❓Men så ville de vel osse bare miste elever...og så ville det ene gymnasium lukke efter det andet. Ligesom med seminarierne, der har mistet studerende...
tilføjet af gymnasielæreren
optagelseskrav
ja, det ville være rigtigt dejligt med optagelseskrav, der er dog nogle, men åbenbart ikke nok...mange af de elever vi får ind i gymnasiet kommer med fine karakterer - flotte 10 og 12 taller. Her i gymnasiet får de så ofte 02 og 4 og nu har vi lige haft forældrekonsultationer og forældrene kan ikke forstå at deres barn, som altid kom hjem med fine karakterer pludselig får så lave i gymnasiet. Hvad siger man så? jamen kravene er nu højere her.Man siger ikke: hør her jeres barn får 02 og 4 i alle fag, kunne teknisk skole eller en god håndværkeruddannelse mon være vejen? og nu hvor det gælder om at få max elever pr skole, fordi jo flere elever des flere penge til gymnasiet..de kæmper jo om eleverne indbyrdes..så siger man ikke nej og 02 er jo bestået..så..det er sgu synd for de virkelige dygtige og arbejdsomme elever, og tit bliver undervisningen lagt efter det lavere niveau..
tilføjet af gymlæreren
pc i undervisningen
der er flere forskellige reaktioner på unødig pc brug i klassen:
nogle kolleger bliver sure i timen
andre ignorerer problemet
men elever som dig er virkelig gode at have, man bliver som lærer så meget mere motiveret til at levere en god undervisning, når eleverne viser interesse...
mine kolleger går langt for at levere en god undervisning, de sidder tit til kl 23 og forberede sig..nogle om natten..i weekender..de er engagerede, har altid tid til eleverne..det er egentlig lidt vildt
tilføjet af jegernig
Ikke at kunne sidde stille
Eleverne kan ikke sidde stille i folke skolen, men det har også indvirkning på det senere liv, for selv på andet år på handelsskolen kan mange elever ikke sidde stille, og flere elever i klasserne hjælper absolut ikke på noget, der er mere larm her på andet år på handelsskolen end der var i hvilket som helst af mine folkeskole år, selv børnehaven..
tilføjet af Prutten
Det er det, jeg nyder!
Når en lærer tager sig tid til at hjælpe en også selv om, at det går ud over deres pause. Er enig, det er meget bedre undervisning, når alle deltager. Det giver også læreren et incitament for at undervise, hvilket gør undervisningen meget bedre.
Så er enig i dine ting...
Og vil lige sige, at vi også gør meget, for at gøre os klar. Jeg sad blandt andet for to uger siden med lektier til klokken 01.00 (om natten) to dage i træk, fra jeg havde fri. Så os, der vil lære noget, gør også noget, for at lære det, vi skal.
tilføjet af Skandaløst !
Er det mon sådan
"og forældrene kan ikke forstå at deres barn, som altid kom hjem med fine karakterer pludselig får så lave i gymnasiet"
Er det mon sådan at eleverne får høje karakter i folkeskolen, bare for at slippe af med dem..?
Man BRUDE i hvert fald være mere motiveret i gymnasiet, eftersom man ikke skal starte med Adam og Eva hele tiden, og man tilligemed har lærere der er højere uddannede... Eller slipper man bare for let hen over skidtet i folkeskolen..?