altså spørgsmål.
Jeg har lige set et afsnit af Ice road truckers på TV2, og kunne se en nybegynder have problemer med at skifte gear da han blev undervist af en af de gamle rotter.
I de øvrige afsnit er der flere der har haft problemer med gearene så det er åbenbart ikke unormalt.
Såvidt jeg lige kunne se så har en lastbil, eller hvad den korrekte betegnelse end måtte være, ikke synkronisering i gearene.
Er dette korrekt eller misforstod jeg noget?
tilføjet af pouljoergensen
Jeg kørte engang
Til norge, jeg startede fra Hundested Kl.22.00 D:30/12-1984 i 5 graders varme, da jeg holdte oppe i norge om morgenen frøs det næsten 40 grader, olien i gearkassen var frosset til is, Pga det vand olien havde i sig, om jeg havde problemer med at skifte gear?, jeg havde kun 2,4 og baggearet, 1 og 3 var frosset totalt.
Så jeg satte 3 store fyrfadslus ind under gearkassen og tøede den op, også fik jeg fat i noget tyndt norsk olie som jeg varmede op i en gryde inden jeg hældte det på, men da jeg kørte hjem igen Pga jeg ikke kunne fordrage den kulde Kl: 14.30 D:31/12-1984, der havde jeg stadigt problemer med gearene, gearene virkede først optimalt da jeg kom til helsignør Kl.00.05 D:1/1-1985, og der lå kun Ca 5 Cm sne og det var kun 5 graders frost.
Så mon ikke deres problemer skyldes frosten, jeg ved de har problemer med deres bremser Pga frosten, så ?.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af Anonym nr. 2000
Poul Jørgensen
har måske forklaringen, da koldt olie godt kan give problemer.
I gamle lastbiler, ret gamle dog, var der ingen synkronisering. I nyere er der synkronisering. Muligt at de meget store lastbiler som bruges den udsendelse ikke har... det ligner også noget fra 70´erne.
tilføjet af pouljoergensen
Det er netop
Der problemet ligger!, det er syncromesseringene der ikke kan klare den tykke olie, de låser så man ikke kan få den rigtigt i gear, syncromesseringene skal hjælpe med at fange tænderene på det rigtige gearhjul, og den tykke olie holder syncromesseringen fast, det er en mulig forklaring, men.
Underligt de ikke har esoleret gearkassen og ført noget af motorvarmen ned i den, men som altid kan de ikke selv finde ud af noget der ovre.
Hvis du lægger mærke til det, så er de lastbiler slet ikke så store, måske i volume, men ikke i HK og lasteevne, mange lastbiler her i Danmark er stører, men som altid, hvis en amarikaner slår et prut, så er det med sikkerhed verdens største prut.
Det eneste nogen har i hele verden som er stører end det de har i usa, er australierene, de har verdens største græshopper😮.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af Phusker
Jeg tror ikke det var det hele PJ
Sådan som den gamle rotte forklarede nybegynderen det hele, så lød det mere som en af de gode gammeldaws dobbelt udkobling og bringe motoren op i de rette omdrejninger inden man skiftede.
Jeg spekulerede lidt på om en gearkasse/kobling eventuelt ikke kunne håndtere de 50-60 tons der var tale om.
Det blev nævnt at gearkassen var en 18 trins super turbo etllerandet selvom det selvfølgelig ikke siger meget.
Afsnittet er nummer 9 i anden sæson, A Rookie fumbles, men jeg kan ikke finde episoden (lovligt) på nettet.
tilføjet af pouljoergensen
Selvfølgeligt er den syncroseret.
Alt andet stoppede man med lige efter krigen, altså den fra 39 til 45, og alt deres "bræk" med "super" gearkasser, det er kun Pga det er i usa, og der er alt undtaget græshopperene i australien stører.
Selvfølgeligt kan man "snyde" syncromesseringene ved at foretage en dobbelt udkobling, men, det at sende så gamle og ubrugelige lastbiler på gaden, det burdte selv i usa være ulovligt, man midster både tid, HK og hastigehed Pga en dobbelt udkobling.
For 35år siden havde en af mine venner en lastbil, den havde "kun" 16 gear, men den havde så også "split" gear, det vil sige at man kan dele gearet op i 2, så den havde 32 mulige gear at vælge imellem, der var en 3 akslet scania til at køre stammer på, og op af hallanåsen i sverige skulle man bruge alle 32 gear, ellers kom man ikke over med 32Tons på ladet(det var en forvogn med hænger).
Så de små varevogne de fiser rundt med i usa, det er barnemad i forhold til det vi har i Danmark, de vil bare være stører og bedre, men husk lige på at alle der bor i usa er afstammer af folk der er smidt ud af europa Pga deres kriminalitet, det er kun mordere og tyvknækte og deres yngel, altså hvis man ikke regner de orginale indbygger med, dem som de stjal landet fra.
Ellers går det nok meget godt.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen