HER LIDT MED KENDSGERNINGER
HER INGEN LETKØBTE UNGDOMSFANTASIER
DER SKAL IKKE STEMMES OM UNGDOMSFATASIER
EU-projektet inklusive køreplanerne er irreversible
Allerede køreplanen lagt for en EU-traktats endelige vedtagelse strider imod den danske grundlovs paragraf §56, der byder politikerne at beslutte alene efter deres overbevisning. Hvis de ikke beslutter efter deres overvisning, hvad beslutter de så efter?
EU-grundlovens køreplan blev endeligt vedtaget december 2000 som en politisk bindende erklæring til endelig vedtagelse i EU i sommeren 2004, jf charterets (=grundlov) §51-54. Det betyder at de nationale, ansvarlige regeringspolitikere og Folketinget i praksis er bundet af erklæringen og fra da af skal arbejde på at plane vejen for den nye traktat herunder forsøge systematisk at fjerne alt i den nationale lovgivning, der kunne stille sig hindrende i vejen og ikke ændre i de nationale lovsæt mod traktaten, indtil den endelige vedtagelse. Dette strider mod den danske grundlovs §56 som anført ovenfor.
Det er ikke noget nyt, men det har selvfølgelig ikke været omtalt noget særligt. I 1995 gik Bernard Connolly, en senior embedsmand, på orlov fra sit job som leder af Europa Kommissionens afdeling for monetære anliggender for at skrive en kontroversiel bog. Den var et produkt af hans arbejdsfrihed. 'Europas Rådne Hjerte' ('The Rotten Heart Of Europe') var titlen på bogen, et enkelt citat:
"Helt fra starten argumenterede Jean Monnet kraftfuldt og præcist i forberedelsesperioden før 1956-traktaten for at overføre magt direkte til en gradvis enhedsopbygning og samling af den funktionelle bureaukratiske elite på tværs af Europa, så der skabtes et kraftfelt, hvori en union i fuld skala ikke kunne stoppes. Overførelsen af magt skulle begynde med relativt ikke-kontroversielle økonomiske funktioner og stålfremstillingen, for at minimere bekymringerne for, at den nationale suverænitet blev brudt ned. Man skulle sikre sig, at den funktionelle overførelse af magt blev irreversible (ikke kunne tilbageføres), et forhold garanteret af traktat-doktrinen acquis communautaire, der sikrer at al magt overført til (de europæiske) samfundsinstitutioner bliver gjort til permanent europæisk lov og så samtidig, at de tages ud af de nationale lovsæt i medlemslandene." Jean Monnet's lidt besynderlige baggrund kan du se på:
http://www.lilliput-information.com/mon.html
Et par eksempler fra den europæiske grundlov:
Artikel 10, Unionens Lov.
Den siger: "Grundloven og loven skabt af unionens institutioner i deres udøvende kompetencer og overdraget til den, skal have forrang over lov i medlemslandene.”
Det betyder, at hvis vi underskriver og ratificerer (bl.a med et JA ved folkeafstemning) traktaten med den europæiske grundlov, vil alle love fremover komme fra Brussels.
Artikel 40, Den Generelle Sikkerheds- og Forsvarspolitik.
Det vil fremover være en gruppe ikke-valgte bureaukrater fra Brussels, der styrer den, for artikel 40, section 3 siger: ”Medlemsstater skal stille civile og militære styrker til rådighed for unionen til udførel-sen af en fælles sikkerheds- og forsvars- politik”; hvem tropper skal sværge troskabsed til i fremtiden får stå hen.
Det er muligt, at dette blot er et udkast, men erfaringen med disse traktater viser, at det meste går igennem, og vores embedsmænd blot er værktøjer.
Det er udpræget tilrådeligt at anskaffe en kopi af traktaten og at læse den. Den Europæiske Kommissions kontor i dit land må sende dig et eksemplar. Internettets muligheder er desværre meget præget af EU's udlægninger og PDF-filer. Er det ikke muligt, kan du få den i England: Skaf en kopi ved at skrive til: The European Commission, 8 Storeys Gate, London SW1P 3AT.
The ISBN is ISBN92-78-401-4.
Danskerne skal formentlig folkeafstemme om EU-charteret i 2004 eller 2005, danskerne skulle ikke folkeafstemme om bl.a. EU-charterets køreplan blev lagt på Nice-mødet ultimo 2002. Skønt Danmark havde et retligt forbehold, sagde Folketinget Ja til rammerne om f.eks. en fælles asylpolitik i charterets artikel 18 og 19. Her er virkelig tale om suverænitetsafgivelse, der vil noget. Bemærk, at flygtninge eller asylanter kan hvis/når charteret bliver vedtaget som traktat i 2004, få en ret overfor EU og den danske stat, og denne ret skal vi som danskere være pligtige til at respektere. Det har fremmede aldrig tidligere haft i Danmark. Det har vist heller ikke været set andre steder i Europa tidligere.
Dansk udlændingelov plus mere adgang og ret indstøbes i EU-charteret:
Med den famøse 1983-udlændingelov blev de facto-flygtninge opfundet (lovens §7, stk. 2), og lovens virkefelt udvidet til at være gældende for hele kloden, samtidig med at der blev indført omvendt bevisbyrde for at kunne afvise ansøgerens adkomstret og samtidig blev der givet dansk ret til frit ophold, medens sagerne behandledes. Der var ingen konvention, der pålagde os at lave en sådan regel. Og havde der været, kunne den have været opsagt efter 6 måneder.
Derudover blev retten til asyl gjort til en menneskeret efter ansøgning, selv for folk, der ikke var flygtninge efter Geneve-konven- tionen, og fra da af forpligtede den danske stat sig altså til at skulle kunne tilbagevise ”at tilbagevenden til hjemlandet gav risiko for dødsstraf eller tortur eller umenneskelig eller nedværdigende behandling”, for at kunne afvise en flygtning. Det var i dette sidste den omvendte bevisbyrde lå. Det var ganske nyt og helt i strid med alle hidtidige retsprincipper, der tog udgangspunkt i nationalstaten, ikke i klodens kaos mere eller mindre behersket af andre.
Denne lovtekst i den danske udlændingelovs §7, stk. 2 svarer præcis til EU-charterets artikel 19.
I artikel 19 stk. 2 ”Ingen må udsendes, udvises eller udleveres til en stat, hvor der er en alvorlig risiko for at blive idømt dødsstraf eller udsat for tortur eller anden umenneskelig eller nedværdigende straf eller behandling”.
I charteret sidste artikel (§54) står faktisk, at charteret er gældende til evig tid.
Så med EU-charteret står indvandringen fast til evig tid…eller tusinde år, afhængig af Rigets levetid.
Og bemærk, de facto-begrebet kunne allerede have været fjernet af et flertal i Folketinget, men efter EU-grundloven er vedtaget, og begrebet er indstødt heri, kan det ikke fjernes, uanset hvad vælgerne eller danske politikere måtte mene. Den danske Integra- tionsminister Bertel Haarder har i formandskabshalvåret 2002 bidraget til udvidelse af begrebet flygtning under Danmarks formandsskab den 6. december 2002. Man havde forskellige definitioner i de enkelte lande, så derfor udvidede Haarder Geneve-konventionens flygtningebegreb til brug i charteret, så flere grunde end tidligere (i den dan-ske udlændingelov) kan findes anerkendelsesværdige til at give ret til asyl. I et EU-land.
Nu forstår man måske bedre, hvorfor f.eks. det danske de-facto-begreb ikke blev ophævet ved afta-len mellem Dansk Folkeparti og Regeringen (i flertal) af den 1. juli 2002.
Det var faktisk den tidligere danske indenrigsminister Thorkild Simonsen, der på et EU-møde i Finland i 1999 på initiativ af de radikale og Socialdemokratiet, fik introduceret de-facto-begrebet for de andre EU-lande, der ikke kendte til det. Nu er det så blevet indføjet i den evigt gældende grundlov EU skal køre videre med.
Chartrets artikel 21: Enhver forskelsbehandling på grund af køn, race, etnisk eller social oprindelse, genetiske anlæg, sprog, religion, tro, politiske eller andre anskuelser, tilhørsforhold til et nationalt mindretal, formue-forhold, fødsel, handicap, alder, seksuel orientering eller ethvert andet forhold er forbudt. Og i stk.2 præciseres, at enhver øvrig forskelsbehandling er forbudt.
Teksten er lodret i strid med den danske grundlovs §4, hvorefter vi har religionsfrihed, men ikke religionslighed. Det er også i strid med §68 at føre artikel 21’s retskrav ud i livet for skatteborgernes regning. Denne ”almene interesse, der er anerkendt af unionen”, fremgår af den positive indstilling til indvandring, som de pågældende regeringschefer havde besluttet sig for, herunder Nyrup, og som var baggrunden for at udvide retten til familiesammenføring ved et forslag til direktiv, som Danmark som følge af det retlige forbehold står udenfor lidt endnu.
Med chartret lægger EU-landene sig fast på formen for fremtidig indvandring til EU-lande til som minimum at bestå af asylsøgende og deres familier. Sådant er helt nyt.
Hvor konventioner er aftaler, der efter deres indhold kan opsiges med passende varsel, ses der ingen juridisk mulighed for at opsige chartrets tekst andet end ved en mellemstatslig godkendelse fra de andre EU-lande. Også dette er nyt, ligesom de som noget nyt med vægt kan vælge at gøre brug af Amsterdam-traktatens artikel 6 og 7īs fremtidige indhold, for at efterleve og effektuere EU-regelsættet.
Artikel 6 og 7 i Amsterdam-traktaten drejer om den Europæiske Unions Corpus Juris:
Amsterdam-traktatens princip: Al magt til den Europæiske Domstol:
Sektion 35.2 Ingen begrænsninger overhovedet fra nu af og i al fremtid skal kunne lægges på jurisdiktionen (det juridisk virkefelt) som Europa Domstolen dækker. Dette vil gøre det muligt for den styrende elite i EU at under-trykke al modstand med "lovlige" midler samtidig med at ansvaret bag magtudøvelsen ikke kan ses.
Dette har Europa haft før, og jeg forstiller mig, at de fleste normale mennesker ikke ønsker sig dette gentaget!
Der opstår et specielt folkeretligt problem ved chartret, som reelt ses at være en helt ny konstruktion inden for folkeretten, hvis rækkevidde er tvivlsom: Udover - som nævnt - at indrømme rettigheder for aftaleparternes, dvs. EU-landenes statsborgere, indrømmer chartret også grundrettigheder til tredjelandes statsborgere. Dette er en form for afgivelse af tredjemands-løfte over for andre nationers borgere. Dette er en udstedelse af retsgarantier til en uvis kreds af mennesker udenfor EU-landenes jurisdiktion. Vil sådanne garantier overhovedet kunne udstedes og/eller senere kunne ophæves mellemstatsligt? Så snart chartret er vedtaget som traktat, vil enhver tilrejsende fra tredjelande have retskrav på at få dette spørgsmål prøvet.
EU vil med rette engang i en ikke så fjern fremtid, når stabiliteten i Europa er ved at være væk, blive beskyldt for at ændre karakter fra et grænseløst EU udadtil til et Fort Europa, selvom ingen af delene p.t. er tilfældet. Det er ærgerligt, at EU på denne måde gør sig sårbar. Ethvert EU-land var i sin gode ret til at sige fra.
Jens Nielsen