12tilføjet af

Hver fjerde dreng i skolen har et adfærdsproblem

En stor undersøgelse af mere en 30.000 elever viser at mange elever, især drenge, har problemer i folkeskolen. (kilde: http://politiken.dk/indland/article699551.ece )
Denne undersøgelse bekræfter, hvad mange længe har kendt til, nemlige at folkeskolen er for de søde piger, mens drengene lades i stikken. Jeg har selv set, hvordan min søn og hans kammerater fra begyndelsen af 7. klasse blev mere og mere skoletrætte.
Nu er der to muligheder:
1. Man kan forsøge at tvinge drengene til at tilpasse sig til skolen, eller
2. Man kan forsøge at tilpasse skolen til drengene.
Et eller andet bør gøres. Personligt er jeg tilhænger af den sidste løsning. Jeg var faktisk ret enig med Fogh, da han på et tidspunkt sagde noget i retning af, at systemerne skulle tilpasses mennesker.
Det er ganske urimeligt, at politikerne så længe har overset eller ignoreret dette problem.
Mvh
Bjørn
http://friesocialister.dk
tilføjet af

Hold KÆÆÆÆFT man hvor er det bare ikke mærkeligt..

at antallet af ansøgere til seminariet er faldet her de sidste år...
Se det i øjnene - for helvede! Ordet "skole" er et forældet ord!
Hold KÆÆÆFT hvor er jeg enig i pkt nr. 2
Ja...jeg kan ikke finde på mere at sige nu.................
tilføjet af

Drenge og "målet"

drenge fokuserer meget på målet, i sjette, syvende klasse kan det være uoverskueligt at se "målet" især da man er ung og utålmodig.
-
Det handler om at skabe en baggrund som gør at drengene ikke mister fokus, samt at evne at fastholde interessen. I "gamle dage" var der altid en plads efter skolen til den slags drenge, det var ofte noget med at komme i mesterlære og den slags mere håndgribelige ting.
En af måderne kunne være at kombinere eksempel idræt, musik eller en anden ting som optager og interesserer drengene, her komme efterskoler godt ind i billedet, men desværre ofte for sent.
-
Skoler skal, som alt andet, tilpasses og justeres hele tiden, det kræver en ret stor omstillingsparathed også iblandt lærere.
-
Var lige ind og "skimme" hjemmeside "de frie socialister" ! tror du selv på den ??
jamen good luck ! hvorfor mener du iøvrigt at anarkister er socialister❓ Har du mødt en ægte anarkist ?
tilføjet af

men hvad skal vi gøre?

Det er jo desværre en gammel nyhed. Jeg har selv været lærervikar i flere år på nørrebro. Det sucker for vildt at være dreng i folkeskolen, fordi man hele tiden skal sidde pænt og lege med sine fletninger i stedet for mere fysiske aktiviteter. Problemet er at man selv som forstående mand i folkeskolen hurtigt foretrækker at drengene sidder pænt lissom pigerne. Det værste jeg underviste i var drengeidræt. YAK - råbende og meget larmende drenge kan gøre enhver træt. JEg gav så vidt muligt drenge lov til at slå sig løs, hvis det kunne inkoorporeres i undervisnimgen, men det er trættende like hell med en flok lopper der tonser rundt selv om skulle lære nok så meget af det. Så det handler måske i høj grad om at lærerne simpelthen ikke kan holde drengeadfærd ud.
Men der må findes en løsning, hvor lærerne ikke får spat af drengene for jeg synes at folkeskolens behandling af drengene nærmer sig dyreplageri ;)
Forresten så har folkeskolen gudskelov udviklet sig en del siden jeg gik i skole. Det er en del federe at gå i skole i dag, hvis man er middeldygtig og de knap så kvikke får en masse ekstra hjælp. De kvikkeste lades desværre stadig for meget i stikken.
tilføjet af

Ikke bare de "praktiske"

Efter min erfaring er det ikke bare de "praktiske", der står af i 6-8. klasse. Jeg kender i hvert fald flere eksempler på drenge, der siden har klaret sig godt bogligt. Men det er sikkert rigtigt, at drenge skal have et mere konkret og praktisk udgangspunkt og mål.
Med hensyn til hjemmesiden. Tja, jeg tror på den i den forstand, at jeg synes at noget må gøres. Det er utåleligt at stå henne i stemmelokalet og have mest lyst til at stemme blankt.
Vedr. om anarkister er socialister og om jeg har mødt en ægte anarkist. Nogle er vist nok socialister (fx. tilhængere af Kropotkin). Næ, jeg har ikke mødt mange ægte anarkister. Desværre heller ikke så mange ægte socialister eller grønne.
Mvh.
Bjørn
http://friesocialister.dk
tilføjet af

Jeg tror på motivation

Jeg tror, at folkeskolen bliver tvunget til at finde ud af at motivere drengene og gøre dem interesserede.
Jeg har selv været fodboldtræner. Det er jo rent ud sagt utroligt, hvad man kan få drenge til, når blot de har lysten. Og disciplinen volder heller ikke store problemer, bare man er konsekvent. Jeg er naturligvis helt klar over, at det er anderledes at være lærer, men måske kunne folkeskolen alligevel lære lidt af det frivillige idrætsarbejde for unge.
Mvh.
Bjørn
http://friesocialister.dk
tilføjet af

Du har ret i

at det er træls at stå i stemmelokalet og helst ønske at stemme blankt ! jeg har dog nok lidt en anden synsvinkel da jeg ikke er socialist ! jeg erkender og ønsker dog et stort socialt ansvar, men absolut lighed ! nej tak ! Dertil er folk for forskellige, nogle er mega aktive og brænder for deres sag, forretning, eller arbejde andre er mere "tilfredse", dovne og flegmatiske i deres tilgang til livet og arbejde.
Nogle er meget påpasselige økonomisk andre er mere vovede, der skal være plads til begge dele.
Jeg går også ind for at visse ting udmærket kan privatiseres, men ikke ALT og det vigtigste er, det skal være under opsyn af det offentlige.
-
De anarkister jeg har mødt, er IKKE socialister, de er mere liberale i deres tankegang, de fleste jeg har mødt af dem er iøvrigt ret forkælede og ikke særligt forstående overfor dem som ikke forstår lige netop deres "isme" .
-
Men igen ! held og lykke med "partiet", jeg er ikke enig politisk, men synes det er godt og sympatisk initiativ. [f]
tilføjet af

Der er ligehed og lighed

Du skriver, at du ikke er socialist, fordi du siger nej tak til absolut lighed. Jeg siger også nej tak til mange betydninger af lighed. Jeg synes heller ikke, at vi skal have absolut lighed eller dele lige, hvis du arbejder flittigt 16 timer om dagen som skraldemand, mens jeg laver lidt i 5-6 timer som direktør og driver den af for resten. Jeg siger også nej til en absolut lighed, der kræver, at vi skal være ens, fx arbejde lige meget. Jeg vil sgu have lov at være doven. Derimod siger jeg ja til absolut lighed, når det gælder lighed for loven, eller lige muligheder for at få, hvad man selv forstår ved et godt liv.
Og øh ... humanister og grønne er også velkomne :-)
Mvh.
Bjørn
Http://friesocialister.dk
tilføjet af

Nej løsningen er...

.... at forældrene letter røven og opdrager deres børn!
Det er det, der er galt. Skolen er ikke en opdragelses anstalt for dårligt opdragede børn!
Og det er ikke skolens og lærernes pligt at "underholde" børnene til at "gide" at lære.
I dag burde lærer i folkeskolen få en af de højeste lønninger på markedet, for de er både pædagoger, psykologer og undervisere i et! Og det er trist når man tænker på de er uddannet til at undervise!
Forældre: SKAM JER!
tilføjet af

Nok ikke bare dårlig opdragelse

Jeg er helt enig med dig i, at det ikke er let at være lærer. Og jeg har stor respekt, for de lærere, der seriøst forsøger at løse de vanskelige opgaver i folkeskolen.
Men helt ærligt, det kan ganske enkelt ikke være rigtigt, at 28% af drengene bare er dårligt opdragede og ikke gider at lære noget. Hvis det nu var dårlig opdragelse, hvordan kan det så være, at det mest er drengene, der er dårligt opdraget. Og hvorfor dukker den dårlige opdragelse først op sammen med puberteten.
Når så stor en procent siges at have et problem, så bør vi overveje, om det ikke er skolen, der er for dårligt indrettet på at undervise drengene, når de når puberteten.
De samme drenge kan og vil jo gerne lære. Ofte kan de mere med en computer, end deres lærer kan. Fra 12 års alderen kan mange af drengene kommunikere på engelsk med jævnaldrende i hele verden, fordi de spiller computer games i internationale teams.
Mvh.
Bjørn
http://friesocialister.dk
tilføjet af

fæderlig opdragelse er en mangelvare...

......hvad forventer du så ?
tilføjet af

Har en del

Erfaing med den gruppe drenge du taler om. En løsning kunne være at inddrge nærmiljøet mere dvs. Give dem nogle praktiske udfordringer kombineret med teori. Ud fra deres interesser, som giver dem en succesoplevelse. Men som skolen er indrettet idag er det meget efter skemalagte timer, og så er det svært rent tidsmæssigt at inddrage nærmiljøet og deres egne interesser.
M.v.h
tilføjet af

Tror du har ret

Hej
Jeg tror bestemt du har fat i noget rigtigt der. Det gælder netop om atr indrette skolen efter børnene i stedet for det omvendte
Mvh. Bjørn
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.