National skoletest sucker igen!
http://politiken.dk/indland/article914662.ece
Selv om man er rigtig flink og ser bort fra at teknikken driller, så er det en rigtig dårlig ide at teste især de dårlige elever. De får bare endnu ringere selvværd af det - i artiklen er der link til en artikel om en undersøgelse der viser at 30 års forskning i tests viser at det er en dårlig ide. Men Bertel og de andre borgerlige ønsker jo en pølsefabrik, hvor menneskelige forhold er ligegyldige. Alt skal bare måles og vejes uden mindste skelen til andre forhold end selve testen.
Det er en dårlig måde at sammenligne skolers resultater på. Man skal hellere sammenligne på, hvor meget de løfter elevernes niveau i forhold til fx året før. Det gør man i Sverige og det viser nogle overraskende resultater. Volvos gymnasium for 'arbejdernes børn' løfter eleverne langt mere end de fine gymnasier i Stockhom.
Hemmeligheden er enkel. De bogligt dygtige børn er jo altid i spidsen, så de flytter sig ikke ret meget fagligt i forhold til året før. Hvis man derimod har en svag elev og nogle dygtige lærere, så kan man løfte utrolig meget på ét år, hvis først man har vundet elevens tillid og fundet ud af, hvilken knap man skal trykke på.
Tog forresten en demotest hos ministeriet. Jeg ligger vist under middel i følge dem i en test for 8. klasse i dansk - 70.4% rigtige. Skræmmende i betragtning af at jeg har undervist folkeskolelever i 4 år og har en kandidatgrad i kommunikation - eller også er testen ikke i orden ;)
Selv om man er rigtig flink og ser bort fra at teknikken driller, så er det en rigtig dårlig ide at teste især de dårlige elever. De får bare endnu ringere selvværd af det - i artiklen er der link til en artikel om en undersøgelse der viser at 30 års forskning i tests viser at det er en dårlig ide. Men Bertel og de andre borgerlige ønsker jo en pølsefabrik, hvor menneskelige forhold er ligegyldige. Alt skal bare måles og vejes uden mindste skelen til andre forhold end selve testen.
Det er en dårlig måde at sammenligne skolers resultater på. Man skal hellere sammenligne på, hvor meget de løfter elevernes niveau i forhold til fx året før. Det gør man i Sverige og det viser nogle overraskende resultater. Volvos gymnasium for 'arbejdernes børn' løfter eleverne langt mere end de fine gymnasier i Stockhom.
Hemmeligheden er enkel. De bogligt dygtige børn er jo altid i spidsen, så de flytter sig ikke ret meget fagligt i forhold til året før. Hvis man derimod har en svag elev og nogle dygtige lærere, så kan man løfte utrolig meget på ét år, hvis først man har vundet elevens tillid og fundet ud af, hvilken knap man skal trykke på.
Tog forresten en demotest hos ministeriet. Jeg ligger vist under middel i følge dem i en test for 8. klasse i dansk - 70.4% rigtige. Skræmmende i betragtning af at jeg har undervist folkeskolelever i 4 år og har en kandidatgrad i kommunikation - eller også er testen ikke i orden ;)