8tilføjet af

National skoletest sucker igen!

http://politiken.dk/indland/article914662.ece
Selv om man er rigtig flink og ser bort fra at teknikken driller, så er det en rigtig dårlig ide at teste især de dårlige elever. De får bare endnu ringere selvværd af det - i artiklen er der link til en artikel om en undersøgelse der viser at 30 års forskning i tests viser at det er en dårlig ide. Men Bertel og de andre borgerlige ønsker jo en pølsefabrik, hvor menneskelige forhold er ligegyldige. Alt skal bare måles og vejes uden mindste skelen til andre forhold end selve testen.
Det er en dårlig måde at sammenligne skolers resultater på. Man skal hellere sammenligne på, hvor meget de løfter elevernes niveau i forhold til fx året før. Det gør man i Sverige og det viser nogle overraskende resultater. Volvos gymnasium for 'arbejdernes børn' løfter eleverne langt mere end de fine gymnasier i Stockhom.
Hemmeligheden er enkel. De bogligt dygtige børn er jo altid i spidsen, så de flytter sig ikke ret meget fagligt i forhold til året før. Hvis man derimod har en svag elev og nogle dygtige lærere, så kan man løfte utrolig meget på ét år, hvis først man har vundet elevens tillid og fundet ud af, hvilken knap man skal trykke på.
Tog forresten en demotest hos ministeriet. Jeg ligger vist under middel i følge dem i en test for 8. klasse i dansk - 70.4% rigtige. Skræmmende i betragtning af at jeg har undervist folkeskolelever i 4 år og har en kandidatgrad i kommunikation - eller også er testen ikke i orden ;)
tilføjet af

Undervisning er en kompliceret sag.

Alt for kompliceret til at lade politikere få nogen væsentlig indflydelse på det 😃
Danske Bank havde et motto før økonomikrisen rigtig slog an: "Gør det, du er bedst til".
Bertel og Lars Løkke synes, vore skoleelever skal gøre mere af det, de er dårligst til:
Hvis en test viser, de er dårlige til at læse, skal de læse mere, for det vil sikkert give dem glæden ved at gå i skole tilbage - jo, goddaw do 😃
Pisa-sammenligningerne er vældig væsentlige, synes Bertel.
Jamen jeg synes da også, det er en katastrofe, at danske børn læser dårligere end koreanske - NEJ, tro det ikke, jeg kunne virkelig ikke være mere ligeglad med nogetsomhelst end jeg er med en sammenligning med Korea - skulle jeg endelig kigge på Pisa op mod Korea, ville jeg da glæde mig over, at danske børn regner bedre end koreanske.
Hvad du måler, det er hvad du får.
Hvis du er i et privat firma, og du måler din afdeling på bundlinien, så får du fokus på bundlinien for DIN afdeling - ikke for firmaet.
Hvis du måler skolers resultater på læse-, skrive-, og regnefærdigheder, så er det DET, du får. Og så går alt det mere komplicerede fuldstændig i glemmebogen, for det kan ikke aflæses nogen steder og bliver derfor ikke belønnet.
Og det vil gå ud over så vigtige ting som social færdighed, evne til at samarbejde, kreativitet og selvstændighed.
Allerede nu sætter Bertels henrettelse af gruppeeksamener sine spor, men det kan blive MEGET værre.
tilføjet af

( skole- ) test,sucker,

hvad betyder det,eller om igen : Så du for meget amerikansk/engelsk tv i går aftes? Test betyder prøve på engelsk og ordet prøve, er hvad vi bruger i Danmark.Sucker skal du nok lidt længere ud på landet med.Der er intet der hedder sucker på dansk,overhovedet!
tilføjet af

det undre mig

ret meget at lærerne er så meget imod denne test, for det må da være godt og se hvem der evt. halter efter med læsningen, så der kan blive sat ekstra ind. Mon det kunne skyldes at lærerne ikke gør deres arbejde godt nok ???😉😉
tilføjet af

Det var ikke så godt

- skal du undervise vores unger?😃😃😃 Ajj driller, det ved du vel?
- Jeg er lidt spændt på, hvad det nu bliver til med "serviceeftersynet", men jeg kan forstå at vores nye undervisningsminister allerede har været på skolebesøg for at "lade sig inspirere" men også lige benyttede lejligheden til at forklare at testen er kommet for at blive.
- Nu mangler vi så bare at den kommer. Var det 2006 den skulle være gået i luften?
tilføjet af

Du har ret..

Det er så naragtigt at gruppeeksamner er fjernet. Jeg har været til gruppeeksamen mange gange og man er dybt uvidende, hvis man tror det er en nemmere eksamensform. De eksamner tager 2-3 timer, alle skal sige nogt og bliver spurgt og hvis nogen gemmer sig, så ender det med en 'afhøring', så der er rigeligt med kontrol. PLUS at ingen i det virkelige liv laver 100 % individuelle præstationer. Alt andet end enmandsfirmaers succes afhænger af om man kan samarbejde og løfte flok.
Nu skal man bare ind og lire lektien af og har 20 minutter. Lærerne kan ikke nå at spørge om ret meget og slet ikke ikke at gå så meget i dybden som en gruppeeksamen giver mulighed for.
tilføjet af

Lærerne er imod..

fordi testen giver stik modsat resultat af hvad man egentlig ønsker - nemlig glade børn som kan lide at gå i skole og som oplever succes i stedet for nederlag. Demotiverede bogligt svage børn lærer ikke at læse! Kan være en god ide at der er tests i visse sammenhænge, men de skal tilpasses eleverne. Det er jo frygteligt at alle børn i dag skal testes - herunder fx en af mine gamle elever med en hjerneskade som ikke kan noget som helst bogligt. Bliver han bedre at at blive ydmyget og gå til eksamen/test og få en dumpekarakter?
tilføjet af

teknikken redder os :)

De får sikkert aldrig lortet op at stå ;)
tilføjet af

So fucking what?

skriver moderne dansk med engelske ord blandet ind. Hvis du foretrækker Å uden bolle og gammel dansk, så fred være med det, men vi andre taler og skriver altså mere tidssvarende.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.