Vi har købt en spritny bil 2010, som der er sket skade på.
En bil er bakket ind i den, og den blev lettere beskadiget.
Er nu til reperation - kun 1 mdr. gammel!
Skal vi oplyse om den skade ved salg?
Og hvis der skal, skal skadevolders forsikringsselskabet så ikke refundere tabet?
Bilen skal sælges da vi nu skal separeres, og ingen af os har råd til at have bilen.
Er det bedst at sælge privat eller hos forhandler - hvad er Jeres erfaringer
tilføjet af pouljoergensen
JO!.
I skal oplyse om skaden, og jo!, ihenhold til erstatningsansvarsloven`s regler skal i holdes skadefri, men hvis i har eller skadevolderen har tryg som forsikringsselskab, så kik i vejviseren efter erstatningen, her er et link http://map.krak.dk/
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af Forsikrings Sælger
Svar
1) Mindre skade, hvad er det? Som udgangspunkt skal skadevolders forsikring betale for reparationen så den er tilbage til den stand som den var i før skaden. Kan man ikke det (fx. skævt chassis) så er bilen totalskadet.
2) Når du får bilen repareret til samme stand (værdi) som før burde der jo ikke være noget tab. Skadevolder kan ikke bedes betale mere - de har jo betalt ved at afholde reparationsomkostninger for at få bilen tilbage til oprindelig stand.
3) Du skal ikke selv oplyse om en skade. Men hvis spurgt direkte må du ikke lyve, det kaldes besvigelse og er en svag ugyldighedsgrund. Det vil sige at hvis sælger findes ud af at du har fortalt en løgn om at den ikke har været skadet, og køber finder ud af det af anden vej så kan de kræve handlen hævet (du får bilen. De får deres penge igen) eller evt. kompensation (forholdsvis nedslag i prisen). Så hvis spurgt så sig sandheden og vis regningen, og så kan de se at det er lavet ordentligt og uden værditab.
4) Det er hurtigst at sælge til en forhandler. Det tager kun 5 minutter.
5) Du får bedste pris ved at sælge privat. En forhandler skal jo tillægge en avance til sig selv, betale for forberedelser (rengøring mv.), husleje, løn til personalet og andre omkostninger og endeligt skal der lægges 25% moms ovenpå det hele. Så de må give mindre for en brugt bil og opkræve lidt mere ved gensalg.
6) Måske næste gang du laver lidt research selv? Ring til dit forsikringsselskab næste gang du har spørgsmål om hvem der dækker skader og tab. Og kig lidt på Bilzonen.dk og bilbasen.dk for at se hvad din bil kan sælges for privat og ring så til en brugt forhandler. Det skader ikke at lave lidt selv...
tilføjet af YYYY
Små skader oplyses normalt ikke.
En så "lille" skade har man ikke pligt til at oplyse, det er først hvis bilen har været udsat for noget større, der snakker vi om at den har været i opretterbænk eller det på anden måde har været nødvendigt at udmåle bilen for skævhed.
Så i skal ikke oplyse noget, en anden ting er om samvittigheden siger noget andet.
Når nu bilen er så ny, så ville jeg prøve alt og så lidt mere for at få skadevolderens forsikring til at betale noget i værdiforringelse.
Bare pres dem, hårdt og længe.
Salg.
Tja, man får vil altid mere ved at sælge privat, problemet er så restgæld og garanti.
Hvad siger forhandleren, er han ikke til at tale med?
tilføjet af anonymmmmm
Hvordan ?
Hvordan vil du selv ha' det med ved køb af bil, ikke at få oplyst skader på bilen, og du så finder ud af bagefter, at den har skader eller har haft?
tilføjet af pouljoergensen
Det fremgår tydeligt at DU
Kan sælge "forsikringer", men biler skal du holde dig fra, for det har du ikke forstand på.
"1", Hvis der er en skadevolder, så er der ikke noget "som udgangspunkt", så skal skadevolderen betale erstatning, også for en forringelses af værdien af tingen, hvor på der er forvoldt skade.
"2", Og i det punkt, tager du fejl, dit udgangs punkt er at sælge "forsikringer", og ikke at udbetale erstatning, fordi, hvis der senere kan fremvises bevistlige forringelser som følge af skaden, skal det erstattes, "erstatnings ansvarsloven`s regler".
"3", ?, hvis man ikke oplyser om en skade, så hænger man på selv på en mulig erstatning for forringelsen af tingen, men det siger en "sælger" jo ikke, vel, det fremgår tydeligt af punkt "3" i din skrivelse, tjek lige "købeloven".
"4", hvis du sælger til en forhandler, så overtager han ansvaret, han skal kunne vurdere bilen`s værdi, og kunne se om skaden har indflydelse på prisen, derfor vil du få en betydeligt mindre pris hos en forhandler, da han selvfølgeligt vil henvise til skaden, og derfor vil han give mindre, men difference skal forsikringsselskabet betale, men du skal havde det på skrift, hvorfor at han kun vil give så lidt for bilen.
"5", Ja!, du får en bedre pris hos ved en privat handel, men der hænger du på "købeloven", 25% moms????, det har intet med prisen at gøre, en forhandler trækker momsen ud af det beløb som han køber noget for, når så han sælger det igen, så skal han betale moms af beløbet, men kun af det han tjener på salget, når han`s udgifter er trykket fra.
"6", måske næste gang??, du skal ALDRIG spørge dit forsikringsselskab om de dækker, du skal selv eller få en advokat til at undersøge hvad du skal havde erstattet, igen tjek forsikringsloven og erstatningsloven.
"7", denne er min egen, Du skal altid huske, et forsikringsselskab vil tjene penge, de vil ikke udbetale penge, og hvis du er så dum at tro på hvad en forsikrings"mand" siger, så er det syndt for dig, forsikringsselskaber løber fra deres ord, de lyver og bedrager folk, og de overtræder lovene, så tit de kan komme til det, hvilket jeg kan bevise, hvis du/i ikke tror mig, så skriv til mig og send mig din/jeres egen mail adresse, og jeg skal sende jer et bevis på deres beskitte metoder.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af pouljoergensen
Jeg har lavet mange biler
Også andre`s Rep. om, for det er ikke altid det bliver lavet ordentligt, men lad nu det ligge, men ligemeget havde andre siger, så er en Rep, af en ting aldrig så god som en ny ting, det øjeblik man først bryder forseglingen på noget, så er der en svækkelse af tingen, og derved en værdi forringelse af tingen, om det så bare er en kofanger der skal skiftes.
Man bryder forseglingen på/ved boltene, og giver rust fri adgang, og hvis man først svejser på en bil!, uha da da, man brænder kulstoffet ud af jern pladen og svækker pladen.
Og hvorfra ved du der er tale om en lille skade?, min far gokkede engang op i "røven" på en Volvo i Farum med 35Kmt, min far`s bil blev totalt skadet, Volvoen skete der intet med, Volvoen var 6år gammel, min far`s bil var 1 uge gammel.
Man kan selvfølgeligt godt undlade at oplyse om skaden, men det vil være uklogt, man kan komme til at hænge på en erstatning, man må ikke sælge noget som man ved er behæftet med fejl og mangler, uden at oplyse om det, og det skal være på skrift, hvis man vil være sikker, for ord, de er intet værd i en retsag.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af pouljoergensen
Hvis jeg Feks, havde købt
En næsten helt ny bil, også at jeg opdagede at det var et vrag der var bygget op at plastikpadding så ville jeg straks fise ned til min advokat og sagsøge sælgeren, for så kan han lære det, og det bliver en dyr lærestreg for ham.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af Iagttageren
Atter og igen
ser vi at pouæljoergensen udtaler sig om noget han helt tydeligt ikke ved et klap om.
Atter ser vi ham komme med sine hjemestrikkede meninger og regler m.m. og på denne måde gøre det hele useriøst og plat.
1. Der kan udmærket være tilfælde hvor skadevolderen ikke hæfter fuldt for skadens udbedring.
2. Hvis skaden er udbedret så vognen er som før er der ingen forringelse der skal betales yderligere og endelig erstattes jo kun op til en markedsværdi, uanset skaden.
3. Oplyser man ikke om skaden, så er det korrekt at man kan som du udtrykker det "komme til at hænge på den", men da der er lavet udbedring af skaden er det unødvendigt at oplyse om den, ligesom der ikke er pligt til det, medmindre skaden er af en type der kan have sikkerhedsmæssig betydning.
4: Korrekt at en erhvervssælger vil overtage ansvaret hvis han køber bilen, men helt ukorrekt at forsikringen skal dække differencen på salgsprisen, dette ville aldrig kunne lade sig gøre da det kun er et slag på tasken hvad man kunne have solgt den privat for. Der skal være tegnet speciel pristabsforsikring for at få en evt. difference dækket ind og selv da vil det være tvivlsomt om den vil blive det, da man jo selv har valgt at sælge den til en forhandler.
tilføjet af pouljoergensen
Jeg prøver igen.
1. det kan godt være der er undtagelser igennem forsikrings policen, men det er kun fordi man i så fald er dum og Feks, har købt noget man regnede med var en forsikring, men om alle omstændigheder, en påkørsel af en bil bagfra, det ansvar kan ikke deles, skadevolderen har hele ansvaret for den ulykke, vi har ikke på-kørselsret i Danmark.
2. Lige meget hvad en forsikringsmand siger, så er en hver Rep, på en ny bil, en forringelse af bilen`s værdi, det kan ikke diskuteres.
3. Ja guda fanden jeg har ret, og man kan skrive hvad man vil i slutsedlen Vedr. handlen af en bil hvad man vil, har bilen haft en skade, så skal det oplyses, med mindre man søger problemer, for sælger man en bil der har haft en skade og man ikke oplyser det, så taber man 100% en erstatningssag i enhver ret i Danmark, og vil blive dømt at betale erstatning.
4. Hvis differencen bevistligt kan tilskrives skaden, så jo, så skal forsikringsselskabet betale, da skadelidte skal holdes skadefri, men det ved du jo alt om, du kender jo forsikringsloven og ved alt om hvad der står i enhver lovpligtig ansvarsforsikring`s police på biler Osv, ikke?.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af pouljoergensen
Dette er en du selv kan tilvælge, men
Det er for at beskytte dig selv mod værdiforringelse på dit eget, men den er der når du forvolder skade på andres ting.
Værdiforringelse betyder, at man får udbetalt en kontant erstatning, hvis ens nyere bil (normalt højst tre år gammel) kommer ud for en alvorlig skade.
Kilden er. http://www.forsikringogpension.dk/Forsikring/Forsikringsmuligheder/Forsikringerne/Bilforsikring/Sider/Bilforsikring.aspx
Så liget meget hvad du siger, så hænger den lovpligtige ansvarsforsikring på et/en muligt/bevisligt værdi forringelse som følge af en erstatningspligtig skade, og da denne bil er under 1 månedet gammel, og skal sælges, så skal bilen kunne op bære nyværdi prisen, der kan selvfølgeligt blive tale om at der skal tages syn og skøn på bilen og på Rep, men det af fagfolk, ikke af en taksator, da han overhovedet ikke har forstand på hvilke følger en skade kan havde på længere sigt på en bil og denne`s værdi.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen