SuperDebat.dk > Politik & Samfund > Indenrigspolitik
17tilføjet af simon-says
Skal 10. klasse afskaffes?
Nogle mener at 10. klasse er overflødig, andre det modsatte.
- Hvad er din mening/holdning om den eventuelle afskaffelse af 10. klasse?
*FB*
tilføjet af dmaz
10 klasse - ja
Jeg mener, at man bør bevare 10. klasse. Det er en stor beslutning at skulle vælge erhvervsvalg - og der er altså unge, der ikke modnes så hurtigt og som derfor har brug for et år mere. I vore dages samfund kan det snart ikke gå hurtigt nok. Det er en god ting at give sig tid til fordybelse, det vil give mindre stress og de unge vil få valgt rigtigt. Jeg selv begyndte først i børnehaveklasse som 7 årig, da de i børnehaven mente at det ville være synd at sætte mig i skole for tidligt. De vurderede at jeg havde brug for dette år mere i børnehaven.
Dmaz
tilføjet af kaiogkaren
ikke afskaffes
man har jo længe diskuteret dette problem, børnene har nået en alder, hvor de har mange andre interesser. Desværre er det på ingen måde kompetancegivende. Min erfaring er, at kravene er for små for dem, der i skoleforløbet har "fulgt med", de har ikke meget ud af det. så?
tilføjet af BAMSEDRENGEN OG ALLE OS ANDRE
ISKOLE HAR DU ALDRIG GÅET
SOM SKREVET STÅR SÅ HVOR DAN KAN DU SKRIVE DET HAR DIN MOR HJULPET DIG S.U. H.M
tilføjet af Anomym
det er .
Idioti afskaf 10 klasse,og kom videre,idioti.
tilføjet af heidiahlers
Nej
10. klasse har helt klart sin berettigelse.
I mange kommuner er 10. klasse et selvstændigt skoletilbud, således også fysisk fjernet fra den øvrige Folkeskole.
Der er lidt børnehaveklasse over det. Forstået således, at her starter noget helt nyt og spændende for de unge - de er ikke helt klar over, hvad de går ind til, men det lyder spændende. Præcist som da de for mange år siden startede i bh.kl.
Men 10.klasse-skolerne skal bare være sig deres ansvar meget bevidst. Det hele skal ikke gå op i rapelling og kanosejlads og ekskursioner til ditten og datten - hvis man ikke har hånd i hanke med det faglige indhold samtidig.
Jeg ser elever fra min kommunes 10. klasse være vildt engagerede, når alle de spændende og grænseoverskridende ting er på programmet - hvilket de tit er!
Men når der er almindelig undervisning på skemaet - eller gæstelærere fra erhvervslivet - er interessen tit en helt anden. Det var ikke sådan noget, man kom i 10. klasse for...
Jeg tror, det er vigtigt i markedsføringen af 10. klasse, at man slår tydeligt fast, at fagligheden kommer først - alt det andet er bare en bonus.
Ellers har 10. klasse udspillet sin rolle, og med nationale tests og offentliggørelse af resultater fra landets skoler, kommer sparekniven hurtigt til at finde skoler, som ikke gør det "godt nok". Særligt når det drejer sig om 10. klasse, der i forvejen er en "unødvendig" overbygning til de obligatoriske skoleår...
tilføjet af anonym
hmmm
Idioti siger du - hvorfor dog det? Du kommer jeg ikke engang med et argument for hvorfor du mener det!!!! De fleste er altså ikke parate til at vælge allerede som 15 årig. Du vil opleve at en masse starter på noget, som de siden dropper fordi de var for unge til at fortage et valg. Desuden er der den nye gymnasiereform. Her vælger eleverne fag på kryds og tværs. Vælger man ikke rigtigt kommer man til at bruge ekstra tid på supleringskurser - så hellere bruge den fornødne tid på at få vendt og drejet sine ønsker karrierestormer.
tilføjet af Anomym
Jamen
jeg mener at de er så kloge og modne(mere end deres forældre)i dag,så de SKAL UD I DEN VIRKELIGE VERDEN OG VISE HVAD DE DUER TIL.Øhh,tids ånden øhh,puhh øh ja,der er TIDSÅNDEN.DE unge mennesker kan gå på vandet og de er meget,meget klogere end deres skolelærer.Jeg vil nødig være skole lærer i dag,for nogen af dem ender på den lukkede afdeling,det er så FORFÆRDELIGT.Slut herfra.
tilføjet af Anomym
vi vil ikke have evighedstudenter igen
ok vi sætter en stopper også der.
tilføjet af bulderfnis
pjatteår eller undervisning?
Jeg mener at det kommer meget an på hvad året bliver brugt til.
For rigtig mange år siden da min ældste pode skulle videre fra niende kl. ville han frygtelig gerne have en tiende kl. med hvor hovedvægten blev lagt på de evt. huller han havde i siden viden, især matematik ville han gerne styrkes i før han skulle videre i systemet.
Temaklasser var et helt nyt begreb dengang, men den skole han gik på var der flere linier hvor der blev lagt vægt på forskellige temaer også inden for kreative fag.
Min søns ønske sammen med ca. 20 andre havde ønske om at styrke deres viden bogligt, derfor blev der oprettet en klasse for bogligt interesseret. De andre linier var forskellige krea.fag.
Meget hurtigt viste det sig at disse "moderne" klasser overhovedet ikke fungerede og lærerstaben uduelig. De unge mennesker fik et lalleår hvor de ikke lavede en skid.
Min søns klasse fungerede perfekt med interesserede elever og dygtige lærer. Min søn fik indhentet gevaldig meget viden, samlet op og styrket i de forskellige fag, så hans karakterer fløj op ad.
Klassen blev af alle de andre linier hånligt kaldt stræberklassen, men efter knapt et halvt år ville flere gerne skifte over. Dette kunne ikke lade sig gøre da de slet ikke ville kunne følge med på det niveau klassen var nået til. De andre linier var vant til at komme og gå som det passede dem, sådan var holdningen ikke i stræberklassen, så de havde bestemt ikke lyst til at få klassen ødelagt, desuden var klassen jo fyldt op.
Da skoleåret var slut, endte alle i stæberklassen med flotte karakterer, mens temalinierne faktisk ikke havde lært en skid, men bare feset den af i et år.
Temaklasser funker ikke hvis der ikke er en ordentlig lærerstab.
En boglig 10.klasse mener jeg er rigtig god til elever som ikke føler sig helt parate til videre studie og føler at der er huller.
Jeg oplevede i hvertfald at min søn var gevaldigt godt rustet da han havde fået sin 10. klasse og har klaret sig flot i videre forløb. Dette havde han næppe gjort uden at blive styrket i fag han var lidt svag i.
Altså bevar 10. klasse hvis der er et formål og et ordentligt indhold i undervisningen.
Hvis det handler om lalleår for elever der ikke ved hvad de så skal foretage sig så afskaf dem, og lav en målrettet undervisningen i 9. klasse hvor hovedtemaet må være, hvad skal du lave efter 9. klasse?
m.v.h.
Bulderfnis
tilføjet af Anomym
Ja korrekt lalleår
Og hi hi hi hvor har vi det sjovt.Det er for langt ude i hampen,pg de er mere MODNE,Vi skriver år 2006,så hvad taler vi om.
Mange skolelærer er så kede af deres job,de søger tit noget øhhhh andet,men det er meget svært.
tilføjet af anonym
ja ja
god torsdag.
tilføjet af bulderfnis
gerne 10. klasse
Hvis der undervises synes jeg bestemt at det er godt at bevare en 10. klasse.
Rigtig mange elever ville blive bedre rustet til gymnasiet o.s.v. hvis de fik fyldt de huller ud de har fået, p.g.a. manglende undervisning p.g.a. sygdom eller dårlige lærer i de yngre klasser. Ofte er det unge vikarer som står for undervisningen og som ikke kan klare den opgave. Jeg kan huske at min søn ofte i de store klasser fik fri og blev sendt hjem når der ikke var nogen lærer til dem, det mener jeg er forkasteligt. Derfor gode stabile lærerkræfter i 10. klasserne til at samle op.
I min søns klasse havde de en hammer dygtig lærer som fandt hver enkelt elevs svaghed, styrkede og hjalp dem til en flot eksamen.
Desværre hænger der vist ikke så mange af den slags lærer på træerne ;-)
Temaklasser er da også fint hvis de virker efter hensigten, nemlig ikke at snyde de unge fra et lærerigt sidste skoleår.
m.v.h.
Bulderfnis
tilføjet af dmaz
Åh nej
At børn er klogere end deres lærer er ikke sandt. Børnene kommer netop i skole for at lære noget og få nogle kundskaber, som de ikke ved noget om i forvejen - så sikke dog noget vås. Mange børn ved ikke ret meget om f.eks Sønderjyllands historie og adskillelsen fra 1864-1920.
tilføjet af anonym
rigtigt
Hvis året bruges fornuftigt er det guld værd++++++++++++++++++++++++
tilføjet af anonym
evighedsstudenter
For det første har unge der voksede op i 60'erne mulighed for at bruge al den tid de ville på at studere og læse. Nu skal det næsten foregå som på et samlebånd. Vi risikerer at nogle kommer frem uden at have opfattet alt hvad de har lært fordi det er gået for stærkt. Et studiem kræver altså fordybelse ellers bliver det noget juks - så derfor bliver man irriteret, når man hører gulddrengene fra Dansk Industri tale. Kommunikation er også vigtigt i dagens samfund, så man ikke misforstår hinanden. Så sprog er aldeles vigtigt som matematik.
tilføjet af madsK
Hørt
Hørt Bulderfnisen. Bruges året godt er det en gevinst. Sådan!!
tilføjet af Anomym
nej nej øhhh
ikke vås,de ER sørme """KLOGERE"""Det ser vi gang på gang,så det er ikke VÅS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!