2tilføjet af

Spørgsmål vedr. elevplaner - hvordan læses de?

Min datter har lige fået en elevplan med hjem fra skolen som skal gennemgåes ved forældresamtalen.
Det er et rigtigt godt ift. min skoletid, hvor det var krydser i en karakterbog.
Lærerne gør rigtigt meget ud af beskrive elerne, min datter kom hjem og sagde bare rolig mor vi får allesammen ros.
Det er en rigtig god måde overfor børnene, men jeg kunne godt tænke mig at vide hvad de forskellige betegnelser dækker over ift. en karakter. Fortrinligt niveau lyder for mig som noget helt fantastisk, men sådan er det ikke, så er det ift. tidligere eller er der en måde man kan aflæse de fortrinlige karakterer på, ift. de gammeldags karakterer. Har søgt på nettet, men kan ikke finde ud af hvad betegnelserne dækker over ift. tidligere.
tilføjet af

Der findes

et hav af skabeloner til elevplaner med vidt forskellige formuleringer, så den, dit barns skole har valgt, kan ikke nødvendigvis "oversættes" af udenforstående.
Men, men, men - du har også misforstået noget, når du vil "oversætte" den til karakterer. Dem får din pige først, når hun går i 8. klasse, og indtil da er det netop en god ide ikke at tænke spor i tal. Det er slet ikke det, elevplanen skal erstatte.
tilføjet af

Hvad søger du?

Hvis du vil have lærerens formuleringer i elevplanen oversat til karakterer, er du på vildspor. Det er slet ikke tanken bag elevplanerne. Karakterer får eleverne først i 8. klasse.
Jeg ved ikke, om lærerne på din datters skole benytter sig af færdige skabeloner og formuleringer til elevplanerne, eller om de selv har formuleret dem. Derfor ved jeg heller ikke, hvad de lægger i fx "fortrinligt niveau", men spørg da til samtalen - umiddelbart ville jeg jo mene, at det betyder, det går forrygende?
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.