VURDERING AF OLDTIDENS HISTORIESKRIVERE
Der er en god grund til at vi ikke skal forvente fuld harmoni mellem Bibelen og andre historiske beretninger fra oldtiden. Jeg tænker her på de mænd der skrev disse beretninger. Leksikonet World Book Encyclopedia fra 1966 gør opmærksom på følgende:
"Historikeren er et menneske. Han elsker og hader ligesom andre mennesker. Han har sin egen tro, opfattelse af værdier, indstilling og mening; der er visse ting han håber på og frygter for, ... Han udvælger det han betragter som vigtigt." (Bd.9, s.233)
Dette får nogle spørgsmål til at melde sig: Hvad var det for mænd der skrev oldtidens verdslige historie? Med hvilken ret kan de gøre krav på vores tro og tillid? Havde de forudsætninger som gør at de er mere pålidelige end de der skrev Bibelen?
I mange af oldtidens riger var det skik og brug at lade præsterne skrive de historiske beretninger. Selv de kongelige skrivere var efter alt at dømme oplært i skoler som præsterne drev. De allerfleste af de gamle inskriptioner fra Ægypten, Assyrien, Babylonien og Persien skulle enten forherlige kongen eller statens guder, som kongen repræsenterede. Historikere og arkæologer foretrækker måske at betragte disse statslige beretninger som "verdslige" i modsætning til Bibelens "religiøse" beretning. Man sagen er at disse gamle ikke-bibelske beretninger er langt mere religiøse end de er "verdslige". Hvad enten vi synes om det eller ej, er det uundgåeligt at religionen kommer med ind i billedet. Man stilles altså over for spørgsmålet: Har de andre gamle religioner skabt mere ærlige historieskrivere end den religion Bibelen repræsenterer?
Lad os for eksempel betragte de assyriske historieskrivere. Om deres beretninger siger assyriologen D.D.Luckenbill på grundlag af mange undersøgelser:
"Man opdager hurtigt at det motiv der drev de kongelige skrivere ikke var at give en nøjagtig skildring af de begivenheder som fandt sted år efter år under kongens regering. ... Som oftest er det tydeligt at den kongelige forfængelighed krævede at man tog let på den historiske nøjagtighed." (Ancient Records of Assyria and Babylonia, bd.1, s.7)
En anden autoritet med hensyn til den nære orient i oldtiden, Professor Olmstead, giver et eksempel på dette når han henviser til at assyrerkongen Assurbanipal "koldt beregnende tog bid efter bid af sin faders to sidste felttog til Ægypten, indtil der i den sidste udgave ikke er noget som han ikke selv gør krav på". (Assyrian Historiography, s.7) Nøjagtighed og ærlighed var altså ikke fremtrædende træk hos oldtidens ikke-hebraiske historieskrivere.
I betragtning af disse faktorer, hvad kan vi da med rimelighed forvente af sådanne historiske beretninger? Lad os antage at den bibelske beretning fortæller at et af disse riger vinder en sejr over Israel eller Juda rige. MoNd de ikke-bibelsker optegnelser ville fortælle herom? Ganske afgjort! Og de ville sandsynligvis også overdrive sejrens størrelse. Der er inskriptioner som beviser at de plejede at gøre dette. Hvis på den anden side et af disse riger led et nederlag, ville deres fædrelandshistorie da oplyse om dette? Lad os se et eksempel på det i morgen.
"Historikeren er et menneske. Han elsker og hader ligesom andre mennesker. Han har sin egen tro, opfattelse af værdier, indstilling og mening; der er visse ting han håber på og frygter for, ... Han udvælger det han betragter som vigtigt." (Bd.9, s.233)
Dette får nogle spørgsmål til at melde sig: Hvad var det for mænd der skrev oldtidens verdslige historie? Med hvilken ret kan de gøre krav på vores tro og tillid? Havde de forudsætninger som gør at de er mere pålidelige end de der skrev Bibelen?
I mange af oldtidens riger var det skik og brug at lade præsterne skrive de historiske beretninger. Selv de kongelige skrivere var efter alt at dømme oplært i skoler som præsterne drev. De allerfleste af de gamle inskriptioner fra Ægypten, Assyrien, Babylonien og Persien skulle enten forherlige kongen eller statens guder, som kongen repræsenterede. Historikere og arkæologer foretrækker måske at betragte disse statslige beretninger som "verdslige" i modsætning til Bibelens "religiøse" beretning. Man sagen er at disse gamle ikke-bibelske beretninger er langt mere religiøse end de er "verdslige". Hvad enten vi synes om det eller ej, er det uundgåeligt at religionen kommer med ind i billedet. Man stilles altså over for spørgsmålet: Har de andre gamle religioner skabt mere ærlige historieskrivere end den religion Bibelen repræsenterer?
Lad os for eksempel betragte de assyriske historieskrivere. Om deres beretninger siger assyriologen D.D.Luckenbill på grundlag af mange undersøgelser:
"Man opdager hurtigt at det motiv der drev de kongelige skrivere ikke var at give en nøjagtig skildring af de begivenheder som fandt sted år efter år under kongens regering. ... Som oftest er det tydeligt at den kongelige forfængelighed krævede at man tog let på den historiske nøjagtighed." (Ancient Records of Assyria and Babylonia, bd.1, s.7)
En anden autoritet med hensyn til den nære orient i oldtiden, Professor Olmstead, giver et eksempel på dette når han henviser til at assyrerkongen Assurbanipal "koldt beregnende tog bid efter bid af sin faders to sidste felttog til Ægypten, indtil der i den sidste udgave ikke er noget som han ikke selv gør krav på". (Assyrian Historiography, s.7) Nøjagtighed og ærlighed var altså ikke fremtrædende træk hos oldtidens ikke-hebraiske historieskrivere.
I betragtning af disse faktorer, hvad kan vi da med rimelighed forvente af sådanne historiske beretninger? Lad os antage at den bibelske beretning fortæller at et af disse riger vinder en sejr over Israel eller Juda rige. MoNd de ikke-bibelsker optegnelser ville fortælle herom? Ganske afgjort! Og de ville sandsynligvis også overdrive sejrens størrelse. Der er inskriptioner som beviser at de plejede at gøre dette. Hvis på den anden side et af disse riger led et nederlag, ville deres fædrelandshistorie da oplyse om dette? Lad os se et eksempel på det i morgen.