Vi fødes alle med 5 sanser
synet, hørelsen, smagen, lugtesansen og følesansen.
Hvad er problematikken i det udsagn, der vel som udgangspunkt er sandt.
Debatten viser tydeligt store forskelle i holdninger og overbevisning.
Der hører med, at nok var udgangspunktet korrekt, men alligevel slet ikke fyldestgørende. Bemærk det.
Menneskesindet er komplekst og det emperiske resultat af af sansernes påvirkning ændres fra dag et. Vore sanser har givet os et indput der er forskelligt fra person til person. Vor hjernes bearbejdning af disse data, fører frem tilforskelligt resultat.
Hvorfor er vi afvigere overfor hinanden. Vi har de samme indtryk bare i forskellig mængde. Ser vi farven rød, virker den vel ens på os alle. Føler vi sult har vi alle lyst til at spise.
Hvad er det så der sker.
Mit syn på det er, de fem sanser kun er en del af erkendelsesevnen.
Sanserne kan for det første narres.
[img]
http://www.kaagaard.dk/illusion/tb1c1.gif[/img]
Dernæst kommer det der ikke kan måles og vejes, hvor nogen fastholder Alt, hvad de hidtil har anset for at være det sande og sikre, skyldes sanserne.
Selvom de u-undgåeligt har erfaret, at sanserne bedrog dem, og det er klogt, aldrig at stole fuldstændig på det, der blot én gang har narret os.
Vi har hermed gjort en erkendelse, som får vidtrækkende betydning
i vor liv, alt efter en lang række kriterier, som evner, erfaring,
sindelag, ego, følelser og bearbejdning. Ikke bare ved vor egne tanker, men også fra vore omgivelse og påvirkning.
Derfor er du som menneske meget kompleks.
Vi har bevæget os et godt stykke væk fra den nyfødtes syn på verden. og det lidt større barns opfattelse af verden.
Vi må finde en dimension der kan rumme også det metafysiske aspekt i vort liv.
"Jeg tænker, altså er jeg"
Herfra er der en uendelighed af muligheder og faldgrupper.
Det drejer som at at skabe relationer. Der findes tanker og forestillinger, forestillinger som kun er fantasi og der findes tanker om hvad noget er, måske ikke fysisk, men om noget der har realitet, dvs. at det har en egen væren og værdi.
Det er virkeligt uden at være fysisk.
For at mennesket kan blive et helt menneske, må man bearbejde disse energier og absolutter af metafysisk karakter og definere dem, så man kan stole på dem og anvende dem i livet. Her fejler mange.
Det kan være bearbejdning af sorg. Ofte vil det fysiske udløse følelsen som er mere virklig end selve det fysiske, som hvis vi står ved at afdøds gravsten.
Vi har alt efter hvordan vi har brugt vort sind og opøvning af erkendelse, nogen sanser der rækker udover de fem basale vi er født med.
Der er naturligvis store forskelle os mennesker imellem. Som vi forstå sanserne kan svigte eller narre os, kan disse "6´sanser"
som vi kan kalde dem, naturligvis også narre os eller slet ikke være optrænet, eller via vort sinds andre preferencer, være helt fra værende.
Som opfattelsen af kærlighed kan variere i styrke og form, sådan kan vor opfattelse af Gud være helt, delvis eller slet ikke tilstede.
Biblen siger det. Man har på Jesus tid udmærket været klar over disse forhold, og ikke mindst de der lyttede og troede på Jesus.
Jesus sagde:
I
skal høre og høre, men slet ikke få fat i meningen; og I skal se og se, men slet ikke indse. 15 For dette folks hjerte er blevet uimodtageligt, og med ørerne har de hørt modvilligt, og deres øjne har de lukket, for at de ikke skal se med øjnene og høre med ørerne og fatte med hjertet og vende om, og jeg helbrede dem.’
16 Men lykkelige er jeres øjne fordi de ser, og jeres ører fordi de hører.
Der findes tanker om hvad noget er, måske ikke fysisk, men om, at det har realitet, dvs. at det har en egen væren og værdi.
For at mennesket kan blive et helt menneske, må man bearbejde disse energier og absolutter af metafysisk karakter, og definere dem så man kan stole på dem, og anvende dem i livet. Samle dem i eksistentielle brugbare værdinormer, og deraf omsætte til et rationel handlingsmønster.
Forstå det når Jesus siger:
Mennesket lever ikke af brød alene, men af hver udtalelse der udgår fra Guds mund.
Det vi har ladet trænge ind i vort sind og ladet det præge os.
For at kunne bevise sansernes pålidelighed når det drejer sig om Gud, må vi sætte vor lidt til andet end de fem medfødte sanser.
Først Guds ånd, og for nogen helt virkelig åndelig kontakt.
Erfaring, erkendelse, metafysiske virkeligheder. - "Væren"
Som Paulus udtrykker det. Tro er den faste overbevisning om virkeligheder der ikke ses.
Tro er ikke overtro eller forblændet selvbedrag, gennem dine sansers bedrag.
"Jeg tænker - altså er jeg"
.
.
.
Hvorfor tænker jeg ?
Hvor Guds nøjes med at sige: "Jeg er"