10tilføjet af

Hvem er ærkeenglen Mikael?

IFØLGE Bibelen findes der millioner af engle i den himmelske åndeverden. (Daniel 7:9, 10; Åbenbaringen 5:11) Fra først til sidst, i hundredvis af gange, omtaler Bibelen de engle som er forblevet loyale mod Gud. Men kun to af disse åndeskabninger er omtalt ved navn i Bibelen. Den ene er Gabriel, som i løbet af en periode på 600 år personligt overbragte budskaber fra Gud til tre forskellige personer. (Daniel 9:20-22; Lukas 1:8-19, 26-28) Den anden er engelen Mikael.
Mikael er tydeligvis en fremtrædende engel. I Daniels Bog siges der for eksempel at han bekæmper dæmoner til fordel for Guds folk. (Daniel 10:13; 12:1) I Judas’ inspirerede brev skildres Mikael som Satans modpart i en uoverensstemmelse vedrørende Moses’ legeme. (Judas 9) Åbenbaringens Bog fortæller at Mikael kæmper mod Satan og hans dæmoner og kaster dem ud af himmelen. (Åbenbaringen 12:7-9) Bibelen omtaler ingen andre engle der har så stor en magt og myndighed over Guds fjender. Det er derfor ikke overraskende at Mikael i Bibelen bliver omtalt som „ærkeengelen“, hvor forstavelsen „ærke-“ betyder „øverste“ eller „over-“.
Striden om Mikaels identitet
Jødedommen, islam og kristenhedens trossamfund har indbyrdes modstridende opfattelser angående engle. Nogle af deres beskrivelser er uklare. The Anchor Bible Dictionary siger for eksempel: „Muligvis findes der en enkelt overordnet engel og/eller en lille gruppe af ærkeengle (sædvanligvis fire eller syv).“ Ifølge The Imperial Bible-Dictionary er Mikael „navnet på et overmenneskeligt væsen om hvem der i almindelighed har været to modstridende opfattelser; enten er han Herren Jesus Kristus, Guds søn, eller også er han en af de såkaldte syv ærkeengle“.
Ifølge den jødiske overlevering er de syv ærkeengle Gabriel, Mikael, Rafael, Raguel, Remiel, Sarakael og Uriel. I islam tror man på fire ærkeengle, nemlig Djibrîl (Gabriel), Mikhail (Mikael), Azrâ?îl og Israfîl. Også katolicismen har fire ærkeengle: Gabriel, Mikael, Rafael og Uriel. Men hvad siger Bibelen? Er der flere ærkeengle?
Bibelens svar
Bibelen omtaler ikke andre ærkeengle end Mikael. Den bruger heller ikke betegnelsen „ærkeengel“ i flertal. Bibelen omtaler Mikael som ærkeengelen og lader på den måde forstå at han er den eneste der bærer den titel. Det er derfor rimeligt at konkludere at Jehova Gud har overdraget den fulde myndighed over alle sine andre engle til én, og kun én, af sine himmelske skabninger.
Bortset fra Skaberen selv er der kun én trofast person i Bibelen om hvem det siges at han har engle underlagt sig — og det er Jesus Kristus. (Mattæus 13:41; 16:27; 24:31) Apostelen Paulus omtalte specifikt „Herren Jesu åbenbarelse fra himmelen med sine mægtige engle“. (2 Thessaloniker 1:7) Og Peter beskrev den opstandne Jesus med ordene: „Han er ved Guds højre hånd, for han tog bort til himmelen, og engle og myndigheder og magter blev underlagt ham.“ — 1 Peter 3:22.
Bibelen indeholder ingen udtalelser som kategorisk fastslår at ærkeengelen Mikael er identisk med Jesus, men der er et skriftsted som forbinder Jesus med en ærkeengels myndighed. I sit første brev til thessalonikerne profeterede Paulus: „Herren selv vil stige ned fra himmelen med et kommandoråb, med en ærkeengels røst og med Guds trompet, og de som er døde i samhørighed med Kristus skal opstå først.“ (1 Thessaloniker 4:16) I dette skriftsted omtales Jesus som om han allerede har fået myndighed som Guds messianske konge, men han taler med „en ærkeengels røst“. Læg også mærke til at han har magt til at oprejse døde.
Mens Jesus var på jorden som menneske, oprejste han flere fra de døde. I den forbindelse gjorde han også brug af kommandoråb. Da han i byen Nain oprejste en enkes søn, sagde han for eksempel: „Unge mand, jeg siger dig: Stå op!“ (Lukas 7:14, 15) Senere, da Jesus oprejste sin ven Lazarus, „råbte han med høj røst: ’Lazarus, kom ud!’“. (Johannes 11:43) Men ved disse lejligheder var der tale om et fuldkomment menneskes stemme.
Efter sin egen opstandelse blev Jesus ophøjet til „en højere stilling“ som åndeskabning i himmelen. (Filipperne 2:9) Nu da han ikke længere er et menneske, har han en ærkeengels røst. Så da Guds trompet kaldte ’dem som er døde i samhørighed med Kristus’ frem til en himmelsk opstandelse, skete det med „et kommandoråb“ fra Jesus, og denne gang var det „med en ærkeengels røst“. Det er rimeligt at konkludere at kun en ærkeengel kan råbe „med en ærkeengels røst“.
Det er rigtigt at der findes andre engle af høj rang, som for eksempel serafer og keruber. (1 Mosebog 3:24; Esajas 6:2) Men Bibelen peger på den opstandne Jesus Kristus som engelen over alle andre engle — ærkeengelen Mikael.
tilføjet af

Men det var Gabriel

som bebuede Jesus ankomst til verden julenat og fortalte at hyrderne skulle finde barnet under stjernen i Betlehem.
hedepigen
tilføjet af

Ja, det er klart,

.....Mikael var jo forhindret deri.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

JEg mente

Det var Gabriel der var ærkeengel (den øverste) og Mikael var den så kaldte Krigsengel ??
tilføjet af

Det er der flere...

...end dig, der tror, men hvis du slår op i en bibelordbog, så vil du opdage, at ordet ærkeengel kun sættes i forbindelse med Mikael, aldrig med Gabriel.
Ordet ærkeengel findes i følgende skriftsteder:
1 Tess. 4:16 og Judas 9.
I Judas 9 står der: "Men da ærkeenglen Mikael havde en uoverensstemmelse med Djævelen og sagde ham imod vedrørende Moses' legeme, vovede han ikke at fremføre en spottende dom imod ham, men sagde: 'Måtte Jehova irettesætte dig.'"
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

engle

Hvem er engle??
Ordet Engel kommer fra det græske ord: Angelos, som betyder budbringer. I de mange referencer til engle i Bibelen er det dét som engle gør, er en budbringer fra Gud til menneskene.
På jødisk hebraisk, betyder engle enten guddommelige budbringere eller menneskelige budbringere. Men i kristen tradition er engle udelukkende guddommelige budbringere.
Engle forekommer også i islam og i persiske religion Zoroastrianism.
Engle er ikke kun overbringere af guddommelige sandheder, de er også ment at være med til at hjælpe menneskene til at opnå frelse eller opnå specielle nådegaver eller fortjenester. Deres primære funktion er at tilbede og tjene Gud og gøre Hans vilje. Det er ment sådan både i kristendom, jødedom, islam og zoroastrianism.
Som funktionelle budbringere af den guddommelige vilje, blander de sig sommetider i menneskelige affærer ved at belønne de troende og straffe de uretfærlige eller ved at redde den svage, som behøver hjælp, og ødelægger de onde, som uretmæssigt forfølger deres medmennesker. I Tobits bog, en af apokryfiske skrifter (de er ikke annerkendt af protestanter eller jøder som kanoniske skrifter) hjælper ærkeenglen Raphael (Gud helbreder) fx Tobias, søn af Tobit, da han på en rejse får en magisk formular til at redde hans faders blindhed og til at gå imod demonen Asmodeus.
Engle har også været beskrevet som medarbejdere i skabelsen.. Clement af Alexandria, som var influeret af den Grøske kosmologi, hævdede at de fungerede som dem der flytter stjernerne og kontrolerede de fire elementer, jord, luft, ild og vand..
I Det Gamle Testamente, har de enten ingen krop eller de har en som kan ses. De kommer som Guds budbringere for at hjælpe eller straffe. Viser sig for enkelte personer eller folkeslag og har ofte et navn: Michael, Gabriel, Raphael. Selvom de ikke har kødelige kroppe kan de manifestere sig selv i menneskelig form. Fx så Lot i forbindelse med Sodomma og Gommora (1.mos bog 19 og apostlenes gerninger 10, v 30, Tobits bog 12, 11-22. Tobits bog er et andet eksempel på en engel der tager menneskelig form, i dette tilfælde som ærkeenglen Raphael, en af de syv ærkeengle, som synes at at være englen som beskytter familien.
I det nye Testamente vidrebringer blot jødisk udtalelser om engle. Engle forudsagde Kristus´s fødsel (Lukas 2) og opstandelsen Mattæus 28.
...
Den første gang man møder en engel i det gamle testamente er i kapitel 3 i 1.mosebog.:
(ovennævnte er fra en googlesøgning på engle..)
Må de alle beskytte jer og vogte jeres nattesøvn. Må jeres skytsengel beskytte og vejlede.
Guds fred og alt godt
Katarin@
tilføjet af

I Bibelen...

... omtales én som ærkeenglen, nemlig Mikael, men det interessante er, at Mikael er den samme som Jesus Kristus.
tilføjet af

hvor står

det i Bibelen??? er det dette skriftsted fra Daniels bog 12 v 1 du hentyder til???
v1 På den tid fremstår Mikael,
den store fyrste,
der står ved dit folks side.
Det bliver en trængselstid,
som der ikke har været magen til,
så længe folkeslag har været til.
På den tid skal dit folk blive reddet,
alle der er indskrevet i bogen.
Der står andet sted i Judas 1. brev vers 9 om Ærkeenglen Mikael. Men jeg har taget hele stykket med, da det er ret så lærerigt.
Skriftens dom over de falske lærere
v3 Mine kære, mens jeg nu er ivrigt optaget af at skrive til jer om vor fælles frelse, har jeg anset det for nødvendigt at skrive til jer og formane jer til at kæmpe for den tro, som én gang for alle er overdraget de hellige. v4 For der har sneget sig nogle mennesker ind, som der allerede for længe siden var skrevet om, at de skulle rammes af denne dom; de er ugudelige, de misbruger vor Guds nåde til tøjlesløshed og fornægter vor eneste hersker og herre, Jesus Kristus.
v5 Skønt I ved det alt sammen, vil jeg alligevel minde jer om, hvorledes Herren først frelste sit folk ud af Egypten, men senere udryddede dem, der havde vist sig vantro; v6 og jeg vil minde om, at de engle, som ikke tog vare på deres høje hverv, men forlod deres rette bolig, holder han bundet i mørket med evige lænker indtil dommen på den store dag; v7 og jeg vil minde om, at Sodoma og Gomorra og de omliggende byer, der på samme måde som disse engle bedrev utugt og søgte unaturlige forbindelser, nu fremstår som et afskrækkende eksempel, idet de straffes med evig ild.
v8 Alligevel gør disse mennesker det samme: I deres sværmeri tilsøler de legemet, lader hånt om Herrens myndighed og spotter overjordiske magter. v9 Dengang ærkeenglen Mikael stredes med Djævelen om Moses' lig, vovede han trods alt ikke at udtale nogen spottende dom, men sagde blot: »Herren straffe dig!« v10 Men disse mennesker spotter, hvad de ikke har forstand på, og det, de forstår med deres instinkter ligesom de umælende dyr, bringer dem blot i fordærv. v11 Ve dem! De er slået ind på Kains vej og har for vindings skyld givet sig Bileams vildfarelse i vold og går til grunde som Kora i hans opsætsighed. v12 De er skampletter på jeres kærlighedsmåltider, hvor de uden undseelse deltager i gildet og bare sørger for sig selv; de er som skyer, der drives forbi af vindene uden at give regn, og som træer, der står uden frugt om efteråret, to gange døde og revet op med rode; v13 de er som havets vilde bølger, der skummer af deres egen skam; de er som vildfarende stjerner, og dystert mørke venter dem til evig tid.
v14 Det var også dem, Enok i syvende slægtled efter Adam profeterede om: »Se, Herren kommer omgivet af sine titusinder af hellige v15 for at holde dom over alle og straffe enhver sjæl for alle de ugudelige gerninger, de har begået, og for alle de hårde ord, disse ugudelige syndere har talt imod ham.« v16 Det er dem, som mukker og klager over deres skæbne, alt imens de følger deres egne lyster, og de taler brovtende ord, når de smigrer folk for egen fordels skyld.
Og ærkeengle er der jo syv af. Tjek ud på www.annasromguide.dk/ordogbegreber/aerkeenglene.html
Katarin@
tilføjet af

Kære Katarin,@

Først vil jeg gerne fortælle dig, at vi blander ikke Bibelens lære med nogetsomhelst andet. Bibelen er Sandheden fra Gud, og den skal holdes ren og ubesmittet. Hvis ikke Bibelen bevarer sin oprindelige renhed, så mister den sin sandhedsværdi. Derfor blander vi ikke den bibelske lære med noget som helst andet. Du nævner syv ærkeengle. Ja, men i Bibelen er der kun to engle der nævnes ved navn, Mikael og Gabriel, og kun den ene af dem betegnes som ærkeenglen.
I Daniel 12:1 omtales "en trængselstid,
som der ikke har været magen til,
så længe folkeslag har været til."
Denne trængselstid er også omtalt i Mattæus 24:21 hvor der står:
" For der vil da være så stor en trængsel som der ikke har været fra verdens begyndelse til nu, og som heller ikke vil indtræffe igen."
Jo, men det kan du godt bruge som argument for at Mikael er den samme som Jesus Kristus, For i Daniels bog stod der jo at "til den tid står Mikael frem, den store fyrste som står op for dit folks sønner." (Daniel 12:1)
Og det der stod i Mattæus 24:21 var jo en del af svaret på Disciplenes spørgsmål til Jesus Kristus: "Sig os, når skal dette ske? Og hvad er tegnet på dit komme og verdens ende?"
Så det kan du sagtens bruge til at vise, at Mikael er den samme som Jesus Kristus. Det er faktisk ret tydeligt.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Jeg mener at...

Jeg mener at ærkeenglen Michael er ham der skiller "fårene fra bukken". Han er som alle den "lyse og den mørke".
tilføjet af

Hvem er Mikael?

Kære Katarin,
Tak for din altid åbne og ærlige udmelding. Du skal aldrig være i tvivl om din egen identitet i Herren, ej heller den ”ånd” Herren Jesus selv har lagt i dit hjerte.
Du er lige så højt elsket person, som Daniel om hvem der sagdes: ”Daniel, du højt elsket …”
Når du lytter til Jehovas Vidners forklaringer og retorik, bliver du måske i tvivl om rigtigheden af det du selv tror på er sandt, men det behøver du ikke være i tvivl om.
Jesus vil aldrig forlade dig. Han gav sit liv for netop dig ( og mig og enhver) derfor.
Med hensyn til ærkeengle og Michael, har du her et eksempel på Jehovas Vidners fortolkning og retorik. Det er ren manipulation ( sælgertaktik).
Spørgsmålet var om Michael der nævnes i Daniels bog er Jesus? Det svar du får af Jehovas Vidner bygger på deres fortolkning af Bibelen og den sekteriske lære der kulminere i det de kalder Guds store krig harmagedonslaget hvor alle undtagen Jehovas vidner skal dræbes.
Jeg ved godt, at ftg. siger at jeg henviser til gamle oplysninger der er forældet? Sådan er det imidlertid ikke hos Gud. Der er Jesus den samme i går i dag og i morgen.
Du kan høre her, hvordan det er ren retorik og manipulation når ftg. fremfører sine usandheder. Hvis jeg bringer ”gamle” oplysninger om Jehovas Vidners lærerspørgsmål, som engang var sandhed, men ikke er det mere grundet
” nyt lys”, så lyt til det som står i deres bog fra 1984: jeg citere,
” Har du mærket”?, Alle som vil gøre sig håb om at overleve og få liv på ” den nye jord”, må tage et klart standpunkt som tilbedere af Jehova. ( altså blive Jehovas Vidner og underlægge sig dem. Det svare man også ja til, når man skal døbes til Jehovas Vidners organisation).
Her citere Jehovas Vidner så fra Bibelen for, at understrege det vigtige og nødvendige i at underlægge sig Jehovas Vidners organisation, med ordene:
” Gå efter ham gennem byen og slå ned. Lad ikke dit øje ynkes og hav ikke medlidenhed.
Gamle mænd, unge mænd og jomfruer og små børn og kvinder skal I dræbe så de udryddes.
Men ingen mand på hvem mærket er, må I komme nær, og begynd ved min helligdom”.
Citat slut.
Fik du fat i det? Så, der er ingen forskel fra 1880 og så til i dag. Det er kun formen der kan variere.
I forbindelse med Michael og ærkeenglen og Jesus, er det samme fremgangsmåde.
Spørgsmålet er om Ærkeenglen Michael er identisk med Jesus? Og om der er flere af disse Ærkeengle?
Jeg vil gerne medgive ftg. følgende:
jeg citere ham,
”Bibelen indeholder ingen udtalelser som kategorisk fastslår at ærkeengelen Mikael er identisk med Jesus, men der er et skriftsted som forbinder Jesus med en ærkeengels myndighed”.
citat slut.
Sådan, det må jeg medgive ham. Fik du fat i det, katarin?
Her kommer så Jehovas Vidners retorik og ingen lægger mærke til det.
Jeg citere ftg.,
”…omtales én som ærkeenglen, nemlig Mikael, men det interessante er, at Mikael er den samme som Jesus Kristus”
citat slut.
Lagde du mærke til det? På den ene side fastslår ftg., at Bibelen ingen udtalelser indeholder, som kategorisk fastslå at ærkeenglen Michael er Jesus Kristus, men senere fastslår Jehovas Vidner ftg, at:
jeg citere ftg.,
”…. men det interessante er, at Mikael er den samme som Jesus Kristus” .
citat slut.
Ydermere siges der i Daniels bog kap. 10 vers 12:

” Perserrigets fyrste stod mig imod i enogtyve dage, men se, da kom Mikael, en af de ypperste fyrster, mig til hjælp; ham lod jeg blive der hos perserkongernes fyrste; og nu er jeg kommet for at lade dig vide hvad der skal times dit folk i de sidste dage;
thi atter er der en åbenbaring om de dage………..Så rørte atter en som et menneske, at se til ved mig og styrkede mig:; og han sagde: Frygt ikke du højt elskede mand! Fred være med dig, vær trøstig og ved godt mod!.
Da sagde han: ” Ved du, hvorfor jeg kom til dig? Jeg må nu straks vende tilbage for at kæmpe med Persiens fyrste, og så snart jer er færdig dermed, se, da kommer Grækenlands fyrste. Og ikke én hjælper mig imod dem undtagen Mikael, eders fyrste, der står som hjælp og støtte for mig”.
Citat fra Bibelen slut.
Den, som omtales her og som taler til Daniel er: (jeg citere fra Daniels bog kap.10 vers 4),
” Men på den firetyvende dag i den første måned var jeg ved bredden af den store flod, det er Hiddekel.
Og jeg løftede øjnene og skuede, og se, der var en mand, som var iført linnede klæder og havde et bælte af fint ofirguld om hofterne. Hans legeme var som krysolit , hans ansigt strålede som lynet, hans øjne var som ildsluer, hans arme og ben som blankt kobber og hans røst som en larmende håb”.
Citat fra Bibelen slut.
Kender du beskrivelsen ?
”Og midt imellem lysestagerne en, som lignede en menneskesøn, klædt i fodsid kjortel og med et guldbælte om brystet.
Hans hoved og hår var hvidt som hvid uld, som sne, og hans øjne som flammende ild;
og hans fødder lignede skinnende malm, når den gløder i ovnen; og hans røst var som mange vandes brusen”.
Citat fra Bibelen slut. ( Åbenbaringen)
Min konklusion er følgende: Den Person,(der var en mand, som var iført linnede klæder og havde et bælte af fint ofirguld om hofterne. Hans legeme var som krysolit , hans ansigt strålede som lynet, hans øjne var som ildsluer, hans arme og ben som blankt kobber og hans røst som en larmende håb), som her rører ved Daniel og giver ham hans livs choch, er ” fra himmelen”.
Michael ( Mikael) omtales som Daniels eller Israels ”fyrste” , som Perserrigets ”fyrste” og Grækenlands ” fyrste”.
Mikael er her blevet; ” sat til at (” ham lod jeg blive der hos perserkongernes fyrste” ) ( kæmpe),
af ,
(der var en mand, som var iført linnede klæder og havde et bælte af fint ofirguld om hofterne).
Mikael omtales som, ( en af de ypperste fyrster).
Altså, Mikael er én af ” de ypperste fyrster”.
Som jeg forstår det, skelnes der her mellem
1) ….der var en mand, som var iført linnede klæder og havde et bælte af fint ofirguld om hofterne.
2) da kom Mikael, en af de ypperste fyrster….

Her er ikke tale om én person, men om; 1) der var en mand, som var iført linnede klæder og havde et bælte af fint ofirguld om hofterne….. og så flere ”fyrster” af hvilken én af dem benævnes Mikael.
Så kære Katarin. Bliv i det du har lært og som Herren Jesus selv har ”indblæst” i dit hjerte.
din Enoch
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.