Når det enkelte virker.
Når det enkelte virker.
Der var for ganske nyedeligt et indslag i nyhederne fra en skole i Middelfart for unge folkeskole elver der havde det vanskeligt med den så kaldte normal adfærd, og bliver af eksperterne psykologerne og psykiaterne beskrevet som unge med Damp. Hvor de højre aktivitet i hjernen end normaltvist hos unge og voksende, som menes at skyldes mindre neurologiske forstyrrelser i hjernen. Jeg vil ikke gå nærmere ind på min skeptisk i mod disse teorier og sammenspillet imellem opvækst betingelser, og de store sociale krav der sættes til unge mennesker og kunne magte de krav samfundet stiller samt forholdene i det sociale miljø og hjemmet.
Men indslaget handlede om at på denne skole lod man disse unge mennesker dyrke sport og spil skak men en stor positiv effekt på disse unge mennesker, så de fik lettere ved koncentrere sig og derved lære, og det viser hvordan det enkelte kan forbedre den psykiske tilstand hos mennesker med problemer.
Nu har Anne Brus cand.scient. i idræt og psykologi på Slagelse pædagogseminar for ganske kort siden offentlig gjort en undersøgelse, der viser at for mange regler idræt kan hæmme børn i fysisk udfoldelse. Jeg nævner dette i forbindelse med det på ingen måde er ligegyldigt hvordan man praktisere og udøver idræt, og jeg mener at fortolke ud fra undersøgelsen, at når vi som mennesker modtager for mange informationer
Men jeg ganske overbevist om dette har lærerne forståelse på denne skole, og hvor ville det være smukt hvis de overalt i vores behandlings system kunne tage ved lære af hvordan de enkelte ting virker frem for at fremme den fremmedgørende kultur, som trives i den teoretiske forståelse af mennesker problemer, hvor vi mener at kunne beskrive og forklare os skriftligt og sprogligt til hinanden om alt i tilværelsen.
Jeg har i en del år rettet stærk kritik af denne beskrivelse mani af ”de andre” som jo den grad har medvirket til mange mennesker bliver sygeliggjort mere end godt er i vores behandlings system, og det enkelte der virker møder ganske enkelt modvilje og modstand inde for det offentlige system. Det er mig ganske enkelt uforståeligt at idrætten ikke har en større plads både i folkeskolen og på de humanistiske uddannelser, da idrætten jo medvirker til at nedbrude de sociale skæl imellem mennesker, pædagogik handler netop om kunne møde mennesker hvor de er. Som ganske ung inde for vores behandlings system, kan huske at skulle være dommer i en fodboldkamp med uddannet socialpædagoger, og de havde en forståelse af spillet og spillede som vi andre som 8 til 10 årlige, og det grotesk set i denne sammenhæng at pædagoger, netop skulle være uddannet til at kunne møde børn og unge hvor de er og være en positiv model for dem.
Og med de store problemer som ses hos mange i det danske samfund, som jeg ganske overbevist om skyldes at det gælder de mangler ganske enkelt positiv respons på dem selv, i og med vi har fremmet en kultur hvor vi dyrker det individuelle menneske selvrealiseringen, som jo har den konsekvens, at vi på et dybere plan mangler forståelse af hinanden som mennesker, så mener jeg det nok så vigtigt at brede idrætten får en meget større plads i samfundet og jeg mener ikke det skal være for fremme elite idrætten.
Jeg er så ganske overbevist om den ikke bare medvirker til forbedre den psykiske tilstand og indlæring hos disse unge mennesker på skolen i Middelfart, men det gælder hos alle og vi af den vej vil fremme en bedre samfunds udvikling hvor den fysiske aktivt er naturligt.
Da de bruger skakken på skolen i Middelfart med positiv effekt vil jeg gerne henvise til et par spille basser hvor det ikke koster penge at spille. www.gameknot.com og www.chesshere.com hvor på sidst nævnte basse, kan spille de forskellige åbninger i skak og derved lære dem at kende.
Mvh.
Der var for ganske nyedeligt et indslag i nyhederne fra en skole i Middelfart for unge folkeskole elver der havde det vanskeligt med den så kaldte normal adfærd, og bliver af eksperterne psykologerne og psykiaterne beskrevet som unge med Damp. Hvor de højre aktivitet i hjernen end normaltvist hos unge og voksende, som menes at skyldes mindre neurologiske forstyrrelser i hjernen. Jeg vil ikke gå nærmere ind på min skeptisk i mod disse teorier og sammenspillet imellem opvækst betingelser, og de store sociale krav der sættes til unge mennesker og kunne magte de krav samfundet stiller samt forholdene i det sociale miljø og hjemmet.
Men indslaget handlede om at på denne skole lod man disse unge mennesker dyrke sport og spil skak men en stor positiv effekt på disse unge mennesker, så de fik lettere ved koncentrere sig og derved lære, og det viser hvordan det enkelte kan forbedre den psykiske tilstand hos mennesker med problemer.
Nu har Anne Brus cand.scient. i idræt og psykologi på Slagelse pædagogseminar for ganske kort siden offentlig gjort en undersøgelse, der viser at for mange regler idræt kan hæmme børn i fysisk udfoldelse. Jeg nævner dette i forbindelse med det på ingen måde er ligegyldigt hvordan man praktisere og udøver idræt, og jeg mener at fortolke ud fra undersøgelsen, at når vi som mennesker modtager for mange informationer
Men jeg ganske overbevist om dette har lærerne forståelse på denne skole, og hvor ville det være smukt hvis de overalt i vores behandlings system kunne tage ved lære af hvordan de enkelte ting virker frem for at fremme den fremmedgørende kultur, som trives i den teoretiske forståelse af mennesker problemer, hvor vi mener at kunne beskrive og forklare os skriftligt og sprogligt til hinanden om alt i tilværelsen.
Jeg har i en del år rettet stærk kritik af denne beskrivelse mani af ”de andre” som jo den grad har medvirket til mange mennesker bliver sygeliggjort mere end godt er i vores behandlings system, og det enkelte der virker møder ganske enkelt modvilje og modstand inde for det offentlige system. Det er mig ganske enkelt uforståeligt at idrætten ikke har en større plads både i folkeskolen og på de humanistiske uddannelser, da idrætten jo medvirker til at nedbrude de sociale skæl imellem mennesker, pædagogik handler netop om kunne møde mennesker hvor de er. Som ganske ung inde for vores behandlings system, kan huske at skulle være dommer i en fodboldkamp med uddannet socialpædagoger, og de havde en forståelse af spillet og spillede som vi andre som 8 til 10 årlige, og det grotesk set i denne sammenhæng at pædagoger, netop skulle være uddannet til at kunne møde børn og unge hvor de er og være en positiv model for dem.
Og med de store problemer som ses hos mange i det danske samfund, som jeg ganske overbevist om skyldes at det gælder de mangler ganske enkelt positiv respons på dem selv, i og med vi har fremmet en kultur hvor vi dyrker det individuelle menneske selvrealiseringen, som jo har den konsekvens, at vi på et dybere plan mangler forståelse af hinanden som mennesker, så mener jeg det nok så vigtigt at brede idrætten får en meget større plads i samfundet og jeg mener ikke det skal være for fremme elite idrætten.
Jeg er så ganske overbevist om den ikke bare medvirker til forbedre den psykiske tilstand og indlæring hos disse unge mennesker på skolen i Middelfart, men det gælder hos alle og vi af den vej vil fremme en bedre samfunds udvikling hvor den fysiske aktivt er naturligt.
Da de bruger skakken på skolen i Middelfart med positiv effekt vil jeg gerne henvise til et par spille basser hvor det ikke koster penge at spille. www.gameknot.com og www.chesshere.com hvor på sidst nævnte basse, kan spille de forskellige åbninger i skak og derved lære dem at kende.
Mvh.