Storslået koncert i Bruxelles
Bands: Giana Factory, Vinnie Who, F.U.K.T., Iceage
Koncertsted: AB, Bruxelles, Belgien
Onsdag 30 November
[sol] [sol] [sol] [sol] ud af seks sole
Så vidt som rockmusik er båret af tekster, titler og kunstnerisk kontekst er det på sin vis omfattet af litteraturens verden. På samme måde som Dario Fo kan vinde Nobels litteraturpris. Derfor må det også være på sin plads at anmelde en koncert på disse sider.
For femte år i træk holder Spot on Denmark sin samlede koncertaften i Bruxelles. Meningen er at skabe brohoveder i Europa for at promovere ny dansk musik. Gennem utrætteligt arbejde af ROSA's International Strategy Manager, Christian Hald Buhl - selv bosat i Bruxelles - har Spot on Denmark lykkedes at opnå voksende belgisk og europæisk mediebevågenhed. Og stor respekt for de bands de udvælger og promoverer! Det er benhårdt at sælge ny musik fra et lille land til i forvejen overinformerede udenlandske medier. Men med aftenens kontrastfyldte og oppumpede program skulle ingen gå tørstige bort.
Aftenen åbnede med Giana Factory, som straks synede bedre i studiet end live. Deres minimalistiske lydbillede er en stemningsættende god åbner, men i sig selv et lidt svagt og køligt akt.
Herefter kom Vinnie Who lynende ind med overrumblende ungt setup af bøssoidt super-excentrisk dansabelt synt-disco-funk. En fantastisk sammensmeltning af 80'er-trofæer som Roxy Music, David Bowie (Nile Rodgers perioden) og Human League. Den enormt dygtige rytmeguitarist lagde afstand til de andre mindre rutinerede musikere. Men generelt et androgynt og let-elskeligt melodiøst dansk udtryk som virkelig kunne sætte gang i de omtrendt 150 (?) gæster.
Kontrasten ku ik vaere større, da F.U.K.T. herefter gik på. Svulmende og submarint arbejde de sig op fra en fosterlignende grød til højgotisk Drum n Bass, især takket være den fremragende og evigt improviserende trommeslager. De fire olme testosteronsoldater med overvejende skumle hensigter frembragte knytnævemusik, som minder om Blood of Heroes, ofte med reaggae-reminiscenser. Heftigt tilfredsstillende dansk musik.
Sidste act, Iceage var kaosorienterede og overstyrede punkteenagere, som nyder stor talentbevågened. Men deres lydbillede var så distortet og højt at ørene ikke kunne følge med. Det var ganske enkelt ikke muligt at vurdere deres kvaliteter pga. det høje lydniveau og distortion-preferencer.
Alt i alt en begivenhedsrig aften med store musikalske momenter. Det overvejende danske publikum var tilfredse - om belgierne også køber varen vil fremtidige bookninger og musiksalg fortælle.
Koncertsted: AB, Bruxelles, Belgien
Onsdag 30 November
[sol] [sol] [sol] [sol] ud af seks sole
Så vidt som rockmusik er båret af tekster, titler og kunstnerisk kontekst er det på sin vis omfattet af litteraturens verden. På samme måde som Dario Fo kan vinde Nobels litteraturpris. Derfor må det også være på sin plads at anmelde en koncert på disse sider.
For femte år i træk holder Spot on Denmark sin samlede koncertaften i Bruxelles. Meningen er at skabe brohoveder i Europa for at promovere ny dansk musik. Gennem utrætteligt arbejde af ROSA's International Strategy Manager, Christian Hald Buhl - selv bosat i Bruxelles - har Spot on Denmark lykkedes at opnå voksende belgisk og europæisk mediebevågenhed. Og stor respekt for de bands de udvælger og promoverer! Det er benhårdt at sælge ny musik fra et lille land til i forvejen overinformerede udenlandske medier. Men med aftenens kontrastfyldte og oppumpede program skulle ingen gå tørstige bort.
Aftenen åbnede med Giana Factory, som straks synede bedre i studiet end live. Deres minimalistiske lydbillede er en stemningsættende god åbner, men i sig selv et lidt svagt og køligt akt.
Herefter kom Vinnie Who lynende ind med overrumblende ungt setup af bøssoidt super-excentrisk dansabelt synt-disco-funk. En fantastisk sammensmeltning af 80'er-trofæer som Roxy Music, David Bowie (Nile Rodgers perioden) og Human League. Den enormt dygtige rytmeguitarist lagde afstand til de andre mindre rutinerede musikere. Men generelt et androgynt og let-elskeligt melodiøst dansk udtryk som virkelig kunne sætte gang i de omtrendt 150 (?) gæster.
Kontrasten ku ik vaere større, da F.U.K.T. herefter gik på. Svulmende og submarint arbejde de sig op fra en fosterlignende grød til højgotisk Drum n Bass, især takket være den fremragende og evigt improviserende trommeslager. De fire olme testosteronsoldater med overvejende skumle hensigter frembragte knytnævemusik, som minder om Blood of Heroes, ofte med reaggae-reminiscenser. Heftigt tilfredsstillende dansk musik.
Sidste act, Iceage var kaosorienterede og overstyrede punkteenagere, som nyder stor talentbevågened. Men deres lydbillede var så distortet og højt at ørene ikke kunne følge med. Det var ganske enkelt ikke muligt at vurdere deres kvaliteter pga. det høje lydniveau og distortion-preferencer.
Alt i alt en begivenhedsrig aften med store musikalske momenter. Det overvejende danske publikum var tilfredse - om belgierne også køber varen vil fremtidige bookninger og musiksalg fortælle.